Permalänk
Medlem

Dags för nyinköp av TV! (köpråd)

Hallå!

Har inte ägt en TV på många år då jag endast spelat och kollat filmer på datorn. Men nu känner jag att det är dags att införskaffa en TV då jag spelar allt mindre o mindre och det kommer vara betydligt trevligare och bekvämare att kolla på filmer/serier framför en TV än datorn.

Har inte så stor koll på dagens TV apparater så tänkte att det är bättre att lägga upp en tråd och be om tips här eftersom det finns ett helt hav utav dem. Mina krav lyder:

- Minst 55 tums
- Inget spelande, endast film och serietittande så vill ha så bra bild som möjligt inom min budget
- Budget runt 8-12k
- Möjlighet att hänga snyggt, plant med väggen
- Stöd för Netflix, HBO, Youtube osv

Den jag har varit mest inne på är en UE55MU7005 UHD-TV med soundbaren som man får för halva priset. Är detta ett bra val till vad jag är ute efter eller finns det ett bättre och mer prisvärt val? Denna t ex är billigare och verkar inte skilja så mycket från Samsungen eller?

Lämnar resten åt er, tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Angående stöd för netflix/hbo/etc
Rekommenderar oavsett vilken tv du väljer att köra chromecast/android box/apple tv. Inbyggda apparna i smart tv är ofta otroligt lånhgsamma på att få uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Bildexpert 📺

@MANDER: Du har egentligen inga specifika krav och därför passar i stort sett allt som ryms inom din budget. Samsung MU7-modellen du tittar på är från 2017, använder en VA-panel och når mycket högre (minst 5x) i kontrastförhållande jämfört med den LG UH850-modell (från 2016) du också funderar på. LG:n kör i sin tur med IPS-panel och ger istället mindre bildförsämring i vinklar.

Permalänk
Medlem

Såg nu att Elgiganten hade en Philips 65'' 4K UHD Smart TV 65PUS6412 för 10000kr medlemspris, 5000kr billigare än i vanliga fall. Värt att slå till eller bättre att vänta tills mellandagsreorna o se om några av OLED modellerna går ner i pris?

Vet inte hur mycket bättre OLED modellerna är, inte jämfört i verkligheten. Som sagt, ska ju bara kolla massa serier, filmer via Netflix, HBO, streama från datorn etc så är det verkligen värt med OLED och dem extra pengarna? Känns som att man borde kunna nöja sig med denna? Samt så är det en 65 tummare, ambilight, 10000kr, några större nackdelar med den tvn?

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på led och oled - ja, det är värt det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@JD: Okej, då får jag kanske vänta tills mellandagarna då och se vad som dyker upp om det nu är så pass mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på Black Friday förra året. Ångrar det inte.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@JD: Vilken köpte du?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en kik på http://www.rtings.com/tv och se om modellerna du är intresserad av finns med i deras testlistor. De kör rätt bra testsviter och du kan kolla in de deltester som är viktiga för dig.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@MANDER LG OLED55B6V

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB