Permalänk

[Bygglogg] Camouflaged Gold

Camouflaged Gold

Jag tänkte ursprungligen skippa att göra någon bygglogg på detta bygge men jag tog ändå en del bilder under byggets gång med en dålig mobilkamera. Jag gör en tråd och lägger upp dessa tillsammans med lite beskrivningar på vad jag gjorde ifall någon är intresserad.

Det färdiga bygget ligger uppe i galleriet och det hittar ni Här: Camouflaged Gold

Dator:
Chassi: Fractal Design Define Mini C TG
Moderkort: Asus Z270G Gaming
CPU: Intel i5 7600k
GPU: MSI Geforce GTX 980
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4
SSD: Samsung SSD 960 EVO 500 GB NVMe M.2
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2
Belysning: 2x Nanoxia RGB Rigid LED bar - kopplade och synkade med moderkortet.

Vattenkylning:
Radiatorer: 2x EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
Res: Bitspower Water Tank Z-Multi 150 - True Brass
Fittings: Bitspower True Brass
Pump: EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite - Acetal
CPU-block: XSPC RayStorm Pro WaterBlock - Intel - Black
GPU-block: EK-FC980 GTX - Acetal + backplate
Rör: Bitspower Brass

Det nedmonterade chassit och moderkortet.

Sågat ut några av dom första plexiglasbitarna.

Provar olika längd på reservoaren. Denna visade sig vara för lång.

Denna passade bättre.

Sågade ut fler plexiglasbitar.

Frontpanelen på detta chassi är stilrent. Och lite tråkigt. Jag bestämde mig för att göra något åt detta.

Det här är frontpanelen efter att jag klätt in den med ett lager av en guldfärgad metallvinyl och sedan med ett lager kamouflagevinyl ovanpå. Jag skar sedan ut en trädform med skalpell.

Vidgade ett hål nära toppen på chassit för att möjliggöra monteringen av en genomföring.

Bara provmonterar moderkortet med CPU-block innan jag går vidare...

Gjorde en plexiglasbit som fungerar som pumpmontering framför PSU.

På detta sätt är pumpen monterad.

Plexiglaspanelen som fungerar som midplate inklädd i vinyl med reservoaren monterad.

Annan vinkel.

Testmontering i chassit.

Yttre delen av CPU-blocket kläs in i samma vinyl för att passa resten av bygget.

Mina katter.

Testmonterar några av panelerna...

... Och en radiator.

Närbild på genomföringarna till nedre compartment.

Testar hur saker passar.

Lite Bitspower kopplingar.

Funderar på hur loopen skall dras...

Det där är bättre!

Bestämde mig för att göra om vissa av panelerna med detta guldfärgade spegelplexiglas.

Klädde in dem i vinyl, ritade ut lite mönster och skar ut dem med skalpell.

Resultat.

Gjorde samma sak med panelerna som täcker radiatorerna.

Nu börjar vi närma oss.

Läcktestar. Inga läckor!

Det var alla bilder jag tog under byggets gång.

Lägger in en bild på det färdiga bygget. Resten hittar ni som sagt i galleriet.

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sett något liknande innan. Verkligen skönt bygge!

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Jag har då inte sett något liknande innan. Verkligen skönt bygge!

Det var kul att göra ett bygge med ett lite eget färgtema och jag är glad att det fungerade så pass bra som det gjorde.
Det känns allt svårare att vara "originell" när det gäller färger och utformning.

Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Proffsmoddare

Jag gillar detta starkt!

Var köpte du spegelplexi?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Kul att du gillar det!

Skrivet av timpelay:

Jag gillar detta starkt!

Var köpte du spegelplexi?

Tack, roligt att höra!
Spegelplexit köpte jag på www.interglas.se. Dom har även en typ av plexiglas med struktur inuti, finns i guld och silver och är helt slät på ytan, det är jag också sugen på att prova någon gång. Det är även mycket bra att man kan beställa varuprover från dem, små bitar för en billig peng för att se hur materialet är innan man gör en större beställning.

Permalänk
Discokungen

What the fuck... Jag trodde aldrig kamouflage kunde se snyggt ut. Än mindre med guld?! Jag är otroligt imponerad, det ser fantastiskt ut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

sjukt snyggt med guld!

Permalänk
Skrivet av Flamso:

What the fuck... Jag trodde aldrig kamouflage kunde se snyggt ut. Än mindre med guld?! Jag är otroligt imponerad, det ser fantastiskt ut!

Haha, jag måste erkänna att jag hade lite samma tankar jag med innan jag påbörjade bygget. Roligt att se att även lite otippade färgkombinationer kan fungera bra.

Skrivet av hardmann21:

sjukt snyggt med guld!

Guld är ju alltid guld liksom.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Välbyggt och artistisk. 11 mässingskopplingar av tio möjliga. 😎

Man blir väldigt inspirerad!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Välbyggt och artistisk. 11 mässingskopplingar av tio möjliga. 😎

Man blir väldigt inspirerad!

Tack så mycket! Kul att höra, alltid roligt om man lyckas inspirera någon!

Permalänk
Inaktiv

Chassit på framsidan är väldigt genomtänkt, byggdelar m.m. Däremot tycker jag guld sticker lite i ögonen. Själv hade jag nog tagit koppar med svart färg. Du har lagt ner hur många timmar på detta bygge?

Själv hade jag tagit lite vassare komponenter. Då man ändå gör sig till menare jag. Doc springer ju priset iväg också!

Ta inte illa upp! Både ris och ros till bygget

*Tyst dator med låga temperaturer älskar vi

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt bygge! Fantastiskt att du fick behålla delarna själv för katterna, min hade antagligen gömt hälften av sakerna

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Chassit på framsidan är väldigt genomtänkt, byggdelar m.m. Däremot tycker jag guld sticker lite i ögonen. Själv hade jag nog tagit koppar med svart färg. Du har lagt ner hur många timmar på detta bygge?

Själv hade jag tagit lite vassare komponenter. Då man ändå gör sig till menare jag. Doc springer ju priset iväg också!

Ta inte illa upp! Både ris och ros till bygget

*Tyst dator med låga temperaturer älskar vi

Det är alltid bra med feedback så jag tar absolut inte illa upp.
Angående byggtid så stämmer det att ett sådant här bygge tar rätt mycket tid. Dock så skulle jag uppskatta att det tog runt hälften så lång tid som mitt förra bygge, så man blir nog snabbare och snabbare ju mer erfarenhet man får. Gällande komponenter så var det helt enkelt ekonomin som fick diktera vilken hårdvara jag använde mig av.

Skrivet av soccom83:

Grymt snyggt bygge! Fantastiskt att du fick behålla delarna själv för katterna, min hade antagligen gömt hälften av sakerna

Tack! Haha, ja det var kattförbud i arbetsrummet medan arbetet pågick.

Permalänk

Otroligt snyggt bygge! Jag har själv planer på att bygga i mässing/guld. Får jag fråga var du beställde grejerna från Bitspower? De är ju inte så lätta att få tag i i Sverige. Och vilka kompressionsnipplar är det du använt till mässingsrören? Bitspower förklarar inte så tydligt vad som passar till vad!

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Otroligt snyggt bygge! Jag har själv planer på att bygga i mässing/guld. Får jag fråga var du beställde grejerna från Bitspower? De är ju inte så lätta att få tag i i Sverige. Och vilka kompressionsnipplar är det du använt till mässingsrören? Bitspower förklarar inte så tydligt vad som passar till vad!

Tack så mycket och sorry för segt svar. Ja det är svårt att hitta Bitspower grejerna i sverige. Jag har beställt alla bitspowerkopplingar och rör från denna sida:
Highflow.nl. Stort sortiment, hyfsat snabba leveranser och mycket i lager. Angående vilka kopplingar som passar till mässingrören så är det den vanliga storleken (länk). Rören har 12mm ytterdiameter.

Permalänk
Skrivet av teflontanten:

Tack så mycket och sorry för segt svar. Ja det är svårt att hitta Bitspower grejerna i sverige. Jag har beställt alla bitspowerkopplingar och rör från denna sida:
Highflow.nl. Stort sortiment, hyfsat snabba leveranser och mycket i lager. Angående vilka kopplingar som passar till mässingrören så är det den vanliga storleken (länk). Rören har 12mm ytterdiameter.

Tack för info! Den sidan har jag inte sett tidigare. Hade just börjat skissa på en beställning direkt från Bitspower, tänkte att det blev billigare så. Men det landar på ca 7000 för bara kopplingar och rör ... det är ingen billig hobby man har. Känns dock bättre att beställa från EU, och de verkar ha allt jag behöver.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Tack för info! Den sidan har jag inte sett tidigare. Hade just börjat skissa på en beställning direkt från Bitspower, tänkte att det blev billigare så. Men det landar på ca 7000 för bara kopplingar och rör ... det är ingen billig hobby man har. Känns dock bättre att beställa från EU, och de verkar ha allt jag behöver.

Hehe, nej det är sannerligen inte billigt.
Bitspowerkopplingarna är nog bland dom dyraste kopplingar man kan köpa, men fina är dom! Överväger dock att använda ett billigare märke till nästa bygge.

Permalänk
Avstängd

Den absolut snyggaste vattenkylda burk jag sett, är såååå trött på alla som ska ha in leds och skit, och genomskinliga rör med färgad vätska.

Fem gubbetummar för det bygget, otroligt snyggt.

Sen hör det väl till saken att jag gillar utseendet inte bara för att det är ruskigt bra och snyggt gjort, men jag är också en gammal lotro spelare...

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Skrivet av patteSatan:

Den absolut snyggaste vattenkylda burk jag sett, är såååå trött på alla som ska ha in leds och skit, och genomskinliga rör med färgad vätska.

Fem gubbetummar för det bygget, otroligt snyggt.

Sen hör det väl till saken att jag gillar utseendet inte bara för att det är ruskigt bra och snyggt gjort, men jag är också en gammal lotro spelare...

Tackar och bockar!
Ja det kändes kul att prova ett färgtema som man inte stött på förut!