Permalänk

Högtalarbygge :)

Tjenare!

Jag har googlat och googlat men hittar inga svar på just det jag söker.. som rubriken lyder så ska jag bygga högtalare, kom över 2 st frontar utan några element i som jag tänkte bygga om till något roligt.
Min förstärkare klarar att driva i 4-8ohm Och är 7.1 om jag minns rätt. Det är en yamaha rx-v657. Jag har redan 2 frontar 1 center och 2 vägghötalare men är besviken på basen..

Skulle det gå att köpa 2 st bilbasar som ligger på 4ohm st och koppla ihop det så det totalt blir 8ohm ?
måste man ha diskant?
skulle min förstärkare klara av att driva 2 st frontar med 2st basar vardera ?

Hoppas det finns någon kunnig som kan hjälpa mig !

Permalänk
Medlem

Två seriekopplade element på 4 ohm ger 8 ohm, yes. Utan diskant och med ett par "bilbasar" kommer det låta som du lagt ett tjockt täcke över högtalaren.

Ja. I viss mån beroende på vilka element det är och hur man kopplar ihop dom så kommer fler element och större högtalare göra det till en "lättare" last för förstärkaren (= mer ljud per watt)

Utifrån din text så ser jag det som att du har tre alternativ.
1. Chansa/experimentera. Friskt kopplat hälften brunnet.
2. Be en kompis/bekant, som är mer erfaren, att bygga dina högtalare och be att få kolla på
3. Läs på. Läs på ordentligt. (Edit, du skulle kunna börja här: http://www.drkrupp.se/hifi/)

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Två seriekopplade element på 4 ohm ger 8 ohm, yes. Utan diskant och med ett par "bilbasar" kommer det låta som du lagt ett tjockt täcke över högtalaren.

Ja. I viss mån beroende på vilka element det är och hur man kopplar ihop dom så kommer fler element och större högtalare göra det till en "lättare" last för förstärkaren (= mer ljud per watt)

Utifrån din text så ser jag det som att du har tre alternativ.
1. Chansa/experimentera. Friskt kopplat hälften brunnet.
2. Be en kompis/bekant, som är mer erfaren, att bygga dina högtalare och be att få kolla på
3. Läs på. Läs på ordentligt. (Edit, du skulle kunna börja här: http://www.drkrupp.se/hifi/)

Hade tänk dessa:

https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-stage-810.html

Du skrev att om att det skulle låta som ett tjockt täcke över högtalarna. Vad hade du gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du tog reda på måtten på lådorna du tänkt bygga om och bra bilder på dem vore också trevligt, det mesta går att bygga om men hur bra resultatet kan bli varierar men du vill alltså bygga om 2 normala fullregisterhögtalare till 2 baslådor ? Du ska nog dela upp det i delproblem.
Är lådorna du har normala fullregisterhögtalare så är de väl minst 2 vägare, dvs det finns flera element i lådan och lådan har en given volym och det kanske är en basreflexport på den ?
Du antyder att du behöver använda passiva filter eller komplettera/modda förstärkaren eller hur ska basarna delas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bra om du tog reda på måtten på lådorna du tänkt bygga om och bra bilder på dem vore också trevligt, det mesta går att bygga om men hur bra resultatet kan bli varierar men du vill alltså bygga om 2 normala fullregisterhögtalare till 2 baslådor ? Du ska nog dela upp det i delproblem.
Är lådorna du har normala fullregisterhögtalare så är de väl minst 2 vägare, dvs det finns flera element i lådan och lådan har en given volym och det kanske är en basreflexport på den ?
Du antyder att du behöver använda passiva filter eller komplettera/modda förstärkaren eller hur ska basarna delas ?

Måtten är:

Höjd: 83cm
Bredd: 23 cm
Djup: 29cm

Vet inte hur man lägger upp bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiffecarlsson:

Måtten är:

Höjd: 83cm
Bredd: 23 cm
Djup: 29cm

Är det innre eller ytter mått ?

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Är det innre eller ytter mått ?

Det är innre mått

Permalänk
Permalänk

Hur ser lådorna ut i övrigt?
Är lådorna slutna eller basreflex?
Hur många element har suttit i lådorna, diskant, mellanregister?

Baserat på dina angivna mått så är dina lådor drygt 55 liter. Jbl basarna du länkad till trivs bäst i små lådor 10-12 liter.
Har du tänkt ha en eller två basar i varje högtalare?

Permalänk

https://www.google.se/search?biw=360&bih=318&tbm=isch&sa=1&ei...:

Väldigt dålig bild men hittar ingen bättre, och det som är är att jag har enbart lådorna. På baksidan av högtalaren står det 4-ways sealed box.

Permalänk
Medlem

1) Registrera konto/logga in på valfri bildhost sida ( tex imgur.com )
2) Klicka "New post" för att ladda upp din bild till sidan.
3) Leta reda på den BBcode länken för din bild (imgur: bakom pil-ner -> get share links)

4) Klistra in textsnutten i din forumpost.

5) Klart

Permalänk
Skrivet av Cerebellum:

Baserat på dina angivna mått så är dina lådor drygt 55 liter. Jbl basarna du länkad till trivs bäst i små lådor 10-12 liter.

4 st, det enda jag vill är att bygga ett par som spelar bra med mycket bas, har du några förslag? Den finns inga hål för basrör

Permalänk
Medlem

Släng lådorna och börja från början. Vad är det för frontar?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Släng lådorna och börja från början. Vad är det för frontar?

Fisher

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Cerebellum:

Y https://imgur.com/gallery/QN2hS

Permalänk
Avstängd

Nej nej, dom lådorna ser ju fina ut! Hur stora är dom två elementen lägst ned?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Var är framsidan?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Var är framsidan?

Det är de jag menar synd att slänga dom. Jag har skruvat bort framsidorna dom är i plast, jag vet faktiskt inte vad det är för element tyvärr

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Var är framsidan?

Det som fanns kvar var liksom diskanterna, tänkte bygga ihop något roligt, sen bygga nya framsidor och sen motivlakera dom

Permalänk
Medlem

Ska du bara göra någonting som låter så duger vilket element som helst. Ska det låta bra så bygg en ordentlig låda

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Ska du bara göra någonting som låter så duger vilket element som helst. Ska det låta bra så bygg en ordentlig låda

Fast det är inte det jag var ute efter? Jag fråga efter om de jag länka hade funkat. Sen varför ska jag kasta dom ? Det går väl att renovera upp dom ?

Permalänk
Medlem

Inget fel på själva lådorna. Fronten skulle jag dock ha slängt. Du kan fara på typ Bauhaus eller liknande och köpa en skiva med 22mm spånskiva eller MDF och sedan kan dom kapa till rätt mått åt dig, tror det kostar 25kr/snitt.

Det svåra här är att om du inte bara ska bygga en baslåda så kommer du behöva delningsfilter. För enkelhetens skull så skulle jag ha satsat på en tvåvägskonstruktion a'la D'Appolito. Jag antar att du kommer vilja spela på rätt hög volym, right? Jag tänker typ 1" kompressionsdriver med ett litet horn till det och sedan två 8" basar och sen dela vid 1200Hz eller liknande kanske? Om lådan blir "för stor" för elementen du tänkt använda så är det enkelt fixat med en skiljevägg i botten och sedan fylla hålrummet med någon slags torr sand (viktigt att den är helt torr, annars kan du få mögel).

Du får ju dock räkna med kanske 800-1000kr per bas, 500-600 för en kompressionsdriver och kanske 300-500kr för ett horn. Sedan ska du ha delningsfilter också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fast det är inte det jag var ute efter? Jag fråga efter om de jag länka hade funkat. Sen varför ska jag kasta dom ? Det går väl att renovera upp dom ?

Ja du kan köpa ett bilrelement och dra in i lådorna. Du kommer även att behöva ett slutsteg som du kopplar till pre out på din receiver.

Permalänk
Medlem

Bygg en sluten subwoofer till ditt nuvarande system i stället, betydligt enklare att ha som "förstaprojekt".

Flervägshögtalare är en hel vetenskap, allt från lådans volym, sluten eller basreflex, specarna på alla elementen som ska komplettera varandra väl, delningsfilter som bara blir mer komplicerade ju fler element du ska ha. Sen kan man börja blanda in lyssningsrummets akustiska egenskaper också och anpassa sitt bygge efter dem för absolut bästa möjliga ljud.

Det enklaste man kan bygga är en woofer i sluten låda, med ett baselement gjort för just sluten låda. Där behöver du "i princip" bara se till så volymen på lådan är tillräcklig, och följa instruktionerna för ett enkelt delningsfilter. Ja, och givetvis se till så det går i rätt ohm också.

Jag menar, det var ju trots allt bas du behövde

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Bygg en sluten subwoofer till ditt nuvarande system i stället, betydligt enklare att ha som "förstaprojekt".

Flervägshögtalare är en hel vetenskap, allt från lådans volym, sluten eller basreflex, specarna på alla elementen som ska komplettera varandra väl, delningsfilter som bara blir mer komplicerade ju fler element du ska ha. Sen kan man börja blanda in lyssningsrummets akustiska egenskaper också och anpassa sitt bygge efter dem för absolut bästa möjliga ljud.

Det enklaste man kan bygga är en woofer i sluten låda, med ett baselement gjort för just sluten låda. Där behöver du "i princip" bara se till så volymen på lådan är tillräcklig, och följa instruktionerna för ett enkelt delningsfilter. Ja, och givetvis se till så det går i rätt ohm också.

Jag menar, det var ju trots allt bas du behövde

Ja precis !;) kollade på ljudia där dom sålde högtalar kit kan de vara något att testa första gången?

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Inget fel på själva lådorna. Fronten skulle jag dock ha slängt. Du kan fara på typ Bauhaus eller liknande och köpa en skiva med 22mm spånskiva eller MDF och sedan kan dom kapa till rätt mått åt dig, tror det kostar 25kr/snitt.

Det svåra här är att om du inte bara ska bygga en baslåda så kommer du behöva delningsfilter. För enkelhetens skull så skulle jag ha satsat på en tvåvägskonstruktion a'la D'Appolito. Jag antar att du kommer vilja spela på rätt hög volym, right? Jag tänker typ 1" kompressionsdriver med ett litet horn till det och sedan två 8" basar och sen dela vid 1200Hz eller liknande kanske? Om lådan blir "för stor" för elementen du tänkt använda så är det enkelt fixat med en skiljevägg i botten och sedan fylla hålrummet med någon slags torr sand (viktigt att den är helt torr, annars kan du få mögel).

Du får ju dock räkna med kanske 800-1000kr per bas, 500-600 för en kompressionsdriver och kanske 300-500kr för ett horn. Sedan ska du ha delningsfilter också.

https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/bygg... hade det funkat?

Permalänk
Medlem

@Tiffecarlsson: Ett färdigt bygg-kit är alltid bäst att prova först, för då har de gjort alla uträkningar åt dig, bara för dig att bygga ihop och ytbehandla. Och då kan du i regel räkna med att dem låter bra också.

Dubbla 8:or ger visserligen mer db i det frekvensomfånget de klarar av (kolla specarna), men de spelar inte lägre bara för man har två. Vill man ha mullrande snälla-grannar-jag-vill-bli-vräkt-bas så behöver du större element. Och när man börjar komma över 10" så blir det oftast mer praktiskt att ha en dedikerad subwoofer på 10-12" undangömd än två mastodontfrontar

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Tiffecarlsson: Ett färdigt bygg-kit är alltid bäst att prova först, för då har de gjort alla uträkningar åt dig, bara för dig att bygga ihop och ytbehandla. Och då kan du i regel räkna med att dem låter bra också.

Dubbla 8:or ger visserligen mer db i det frekvensomfånget de klarar av (kolla specarna), men de spelar inte lägre bara för man har två. Vill man ha mullrande snälla-grannar-jag-vill-bli-vräkt-bas så behöver du större element. Och när man börjar komma över 10" så blir det oftast mer praktiskt att ha en dedikerad subwoofer på 10-12" undangömd än två mastodontfrontar

Fast jag vet inte om jag vill ha över 10". Dom fronterna jag har nu är på 2st 6.5" plus 1 diskant. Det spelar allt på bra men hade velat ha lite bättre bas sen vill jag bygga några stora frontar sen göra något snyggt motivlack på. Så hade det varit värt att köpa ett högtalar kit på ljudia? Det är 2st 8" diskant osv

Permalänk
Medlem

@Tiffecarlsson: Två 8" kommer helt klart ha mer väldefinierad bas än dina nuvarande dubbla 6,5". Därmed inte sagt om de låter bättre eller sämre i övrigt, jämfört med de du har idag. Att köpa byggkit är alltid lite av en chansning

Men kolla om någon lagt upp build-log / ljudtest på youtube. Brukar finnas för de mer populära kitten.