Hjälp! Högtalare till Yamaha rx v577

Permalänk

Hjälp! Högtalare till Yamaha rx v577

Ni kommer ganska snart inse att jag inte är något underbarn när det kommer till teknik!
Däremot är jag helt beroende av musik och bra ljud, på höga nivåer!
Jag menar tokhögt - men kräver samtidigt kvalité på ljudet.

Jag fick för ett par år sedan en Yamaha rx v577 förstärkare av min sambo, efter att min 13 år gamla kamrat gett upp hoppet om att kunna roa mig men hög volym.
Till saken är den att jag får ju inte en enda högtalare att låta bra med denna..
Visst låter det bra med surrondljudet när vi tittar på tv och film, men inte mer än så.
Jag har köpt ny/gamla högtalare och bussat i, för enligt min mening är oftast de äldre sakerna aningens bättre är de moderna, men det vill sig fortfarande inte.

Jag har läst på lite om förstärkaren och vet ju att det inte är någon superhjälte, men jag kan ju inte bara hiva ut den och såra sambon som gjort det bästa han kunde komma på när jag var grinig över att vara utan stereo 😱🙃

Så är det någon som har några småtips på hur jag ska lyckas krama ur max ur denna manick??

Permalänk

"Bra ljud" är mycket subjektivt, skall vi kunna hjälpa dig får du nog utveckla vad du menar med att det inte låter bra.
Vid snabb googling på din förstärkare verkan den klara bi-amping har du testat det?

Permalänk
Rekordmedlem

Många lider av dålig akustik i lyssningsrummet, hur är det för dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare du provat? Hur är de placerade? Möbler I vägen eller liknande?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av ByteBitten:

"Bra ljud" är mycket subjektivt, skall vi kunna hjälpa dig får du nog utveckla vad du menar med att det inte låter bra.
Vid snabb googling på din förstärkare verkan den klara bi-amping har du testat det?

Ja, Bi-amping har även jag sett att den klarar av, men som jag nämner i originalinlägget så är jag inget tekniskt geni, men det ska jag väl i alla fall klara av tänker jag..
Och högtalarna är redo för uppdraget.

Jag får liksom inte ut någon kraft när jag spelar på högre volym, det blir orent och stökigt.
Ibland med urusel diskant, ibland med hysterisk diskant.
Med gamla förstärkaren var det bara att kräma och digga - kanske därför den gav upp till slut..

Jag är ju heller inte riktigt säker på hur man ställer in denna förstärkare på bästa sätt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freakonaleach:

Ja, Bi-amping har även jag sett att den klarar av, men som jag nämner i originalinlägget så är jag inget tekniskt geni, men det ska jag väl i alla fall klara av tänker jag..
Och högtalarna är redo för uppdraget.

Jag får liksom inte ut någon kraft när jag spelar på högre volym, det blir orent och stökigt.
Med gamla förstärkaren var det bara att kräma och digga - kanske därför den gav upp till slut..

Jag är ju heller inte riktigt säker på hur man ställer in denna förstärkare på bästa sätt..

Det låter som du beskriver att förstärkaren klipper för att du försöker spela för starkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du helt enkelt får bita i det sura äpplet och köpa en fetare förstärkare.
Alternativt en subwoofer som då får den samtidiga effekten att du avlastar Yamahan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Det kan ju vara som @mrqaffe nämner att förstärkaren inte orkar med dina nivåer, bi-amping kanske kan hjälpa i det fallet.

Har du problem med reflexer kan eventuellt invinkling av högtalaren (så de är riktade mot dig) hjälpa.

Har du testat "DSP Parameter Adjustment" och "YPAO Sound Optimisation" som är två features som förstärkaren har för att påverka (förbättra?) ljudet.

Tycker du inte om förstärkarens karaktär kan man i viss mån balansera det med val av annan högtalare.

Några ytterligare frågor som kan hjälpa oss att peka dig i rätt riktning:
Vilka högtalare har du idag?
Vilken förstärkare hade du innan?
Vad har du för budget på högtalarna/systemet?

Permalänk
Skrivet av ByteBitten:

Det kan ju vara som @mrqaffe nämner att förstärkaren inte orkar med dina nivåer, bi-amping kanske kan hjälpa i det fallet.

Har du problem med reflexer kan eventuellt invinkling av högtalaren (så de är riktade mot dig) hjälpa.

Har du testat "DSP Parameter Adjustment" och "YPAO Sound Optimisation" som är två features som förstärkaren har för att påverka (förbättra?) ljudet.

Tycker du inte om förstärkarens karaktär kan man i viss mån balansera det med val av annan högtalare.

Några ytterligare frågor som kan hjälpa oss att peka dig i rätt riktning:
Vilka högtalare har du idag?
Vilken förstärkare hade du innan?
Vad har du för budget på högtalarna/systemet?

Högtalarna står invinklade mot mig, med avstånd från vägg och möbler - vad det är för högtalare kan jag inte svara på just nu, är på arbetet. Har inte memorerat vad de ny/gamla heter 😉
Men jag tittar i morgon när jag är hemma igen!

Gällande DSP & YPAO har jag inte provat att stöka runt med, kanske ska testa det!

Det behöver inte ens vara ett system, för min del - bara det låter jäkligt bra och högt är jag nöjd.
Någon budget är inte satt direkt, men om jag får bestämma helt på egen hand - så får det lov att kosta lite för att jag ska bli nöjd 😉

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag skulle tro att du helt enkelt får bita i det sura äpplet och köpa en fetare förstärkare.
Alternativt en subwoofer som då får den samtidiga effekten att du avlastar Yamahan.

😱😱😱
Oh! 😉😉

Vad ska man tänka på med subwoofer?

Som ni märker är jag inte alls insatt - jag vill bara njuta av bra musik! 🙃
Men det är väl aldrig försenat att börja lära sig, tänker jag 😉

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Många lider av dålig akustik i lyssningsrummet, hur är det för dig ?

Jag har rätt så fin akustik faktiskt, detta huset ger mycket gratis 👍

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska man tänka på med subwoofer?

En sub kommer inte att göra att du kan spela generellt starkare, den kan öka djupbasnivån och kanske sänka disten men det kommer fortfarande att klippa i topparna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En sub kommer inte att göra att du kan spela generellt starkare, den kan öka djupbasnivån och kanske sänka disten men det kommer fortfarande att klippa i topparna.

Som jag misstänkte alltså..
Tja, jag får rätta runt på alla inställningar som alla vänliga själar här hjälper mig att förstå lite bättre, annars blir jag nog tvungen att se mig om efter nya prylar..

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert eller på ämnet eller nå vidare "bra" på det heller men jag hade nog letat efter en hederlig 2 kanals förstärkare för att använda när du ska lyssna på musik.

Då kommer det ju ett till problem med att splitta frontarna/golvhögtalarna mellan din reciver och 2 kanals förstärkaren om du inte har fler uppsättningar av frontar/golvhögtalare.

Kör du musiken på surround så hade jag som andra påpekat letat en efter en ny reciver som klarar av att leverera det du behöver.

Förut kunde man köpa/"låna" hem en reciver ifrån HiFi klubben för att test köra med sina högtalare hemma.
Kan vara värt att testa eftersom alla lär låta olika

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Typiskt tecken på att den inte orkar leverera den kraft som krävs när du drar på. Köp nytt är vad som gäller IMO. Gå till en seriös handlare och be att få lyssna på lite högtalare och förstärkare kombinationer så hittar du säkert någonting du kan leva med.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Som tidigare skribenter nämnt så låter det tyvärr som om förstärkaren är för svag för uppgiften "spela tokhögt".

Vad du kan testa innan du köper nytt är att ge förstärkaren bäst förutsättningar att spela musik högt och rent genom att göra följande:

Koppla dina bästa högtalare med bi-amping, se även till att du ställer in förstärkaren för bi-amping, "to enable the bi-amp function, set “Power Amp Assign” in the “Setup” menu to “BI-AMP”.

Testa "direct playback" genom att trycka på direct på fjärrkontrollen. "When the direct playback mode is enabled, the unit plays back the selected source with the least circuitry in order to reduce the electrical noise from other circuitry (such as the front display). It allows you to enjoy Hi-Fi sound quality.".

Permalänk
Skrivet av Cerebellum:

Som tidigare skribenter nämnt så låter det tyvärr som om förstärkaren är för svag för uppgiften "spela tokhögt".

Vad du kan testa innan du köper nytt är att ge förstärkaren bäst förutsättningar att spela musik högt och rent genom att göra följande:

Koppla dina bästa högtalare med bi-amping, se även till att du ställer in förstärkaren för bi-amping, "to enable the bi-amp function, set “Power Amp Assign” in the “Setup” menu to “BI-AMP”.

Testa "direct playback" genom att trycka på direct på fjärrkontrollen. "When the direct playback mode is enabled, the unit plays back the selected source with the least circuitry in order to reduce the electrical noise from other circuitry (such as the front display). It allows you to enjoy Hi-Fi sound quality.".

Jag tvingas inse att ni har rätt med att den inte orkar...
Jag får sätta mig i helgen och försöka förstå allt du nämner här ovan, så det kanske kan låta någolunda medans jag letar efter nya grejor..

Permalänk

Tusen tack för allas engagemang!
Jag inser att förstärkaren inte orkar med riktigt, ska under helgen göra ett försök att Bi-Ampa och ställa in den för att uppnå bästa effekt i väntan på inköp av lite annan utrustning.. 🙃

Jag ska ställa en till fråga:

Har ni några förslag på vad man ska satsa på när man ska göra ett försök med att få ihop en stereo som ger bra ljud, utan att man ska behöva vara raketforskare.
Kläm på med era förslag i alla möjliga prisklasser.
Så kanske jag kan hitta mitt drömljud 👍

Återigen - Tack!

Permalänk

Kanske du skulle kolla på att skaffa ett slutsteg att koppla till golvarna? Kan i vissa vara billigare än att köpa en ny förstärkare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Vad är det för impedans på högtalarna? Min gamla v667 var inställd på 8 ohm, men man kunde ställa om den i viss mån.

Visa signatur

-- FubbHead