Permalänk
Medlem

Gaming-PC 15-17k

Ohoj ni datorkunniga kamrater!
som rubriken lyder så hade jag tänkt bygga ihop en dator och där är min budget, jag tänkte köra en beställning från inet och jag har plockat ihop ett bygge. Skulle bara behöva er kompetens för att avgöra om det jag plockat ihop är vettigt överhuvudtaget och om inte vad ni kan föreslå.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866328/

Tackar och bockar!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Jag hade bytt till ett 650w agg, tagit bort en fläkt så du har 3 totalt istället för 4, och tagit en i7 istället för att ha längre livslängd på datorn utan att behöva byta socket/chipset, vilket suger röv (jag är lat okej).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866441/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@INn0va:

Det ser vettigt ut, med tanke priset på komponenter idag. Det enda som kändes hyfsat billigt var I5an. Jag skulle hålla i hatten och vänta på Black Friday den 24e. Du kan nog komma undan ett par tusenlappar billigare den vägen.

Permalänk
Medlem

hmm.. ja processorn kanske var i billigaste laget, det jag hade läst var att den skulle vara bra för just gaming, och det är ju det ända jag gör med min dator, men man kanske borde gå upp ett steg där för att matcha de andra komponenterna bättre?

Permalänk
Medlem

@INn0va: 8600k är perfekt för gaming, om du ska streama bör du dock fundera på en starkare processor

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

8600k är en jättebra processor. Men om du har budget för det så rekommenderar jag typ alltid i7 så att ens CPU förblir stark länge så man bara behöver uppgradera GPU.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Hmm.. ja det kanske är värt att lägga dem pengarna för att få en dator som är mer preppad för framtiden. tack alla för er input! nu inväntar man black friday bara! vet någon när den startar?

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med en liten uppföljning här!
såg den här datorn på greattech, det är ju oftast billigare att bara bygga ihop den själv och så liksom och sen är det ju rent supportmässigt oslagbart att handla från inet. men om man kollar vad som kommer i den här datorn och priset. det blir ju typ billigare än att köpa delarna var för sig? eller har jag fel? vad tycker ni om den?

https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-3?category_...