Permalänk
Medlem

Problemet är att affärer/ÅF själva hypar upp det till skyarna som "årets rea", klart som fan folk blir besvikna när det knappt matchar en vanlig trött <sätt-in-vilken-årstid-som-helst>-REA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

BF var kasst, inga lockpriser med begränsat antal produkter... Det som hela grejen går ut på ju, först till kvarn får brutal bra priser. Resten får försöka igen nästa år.

Såna där dumheter med lockpriser på produkter med mycket begränsat antal är vad som får mig att skita i BF.
Jag vill inte stressa och skynda mig för att kanske (men troligen inte) få vad jag vill ha.
Då köper jag hellre i lugn och ro till ordinarie priser senare - eller väntar till någon lite mer sansad rea.

Permalänk

Inget köp av mig heller, hittade inga bra priser på gaminglaptops med ips skärm. Ska spana in lite i em och se om cybermonday har några bra deals men mest troligt blir det ingenting. Synd att det inte är som i USA där 50% rabatt är nästan standard.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jaja, angående Black Friday helgen, ca 40% sänkning (!?) på en Oled TV är ju bra men den blev ju inte så billig ändå... högt utgångsläge... Den här Black Friday helgen fick mig att byta TV och det är inte varje år direkt, förra gången var ca 11 år sedan, den Samsung LCDn var väl ungefär lika dyr som den här nu... Får väl hoppas att den här håller 11 år också, i så fall är det väl ok trots prislappen.

Com Hem rabatten var också ok (har man en Oled TV måste man nästan ha high definition signal på TV tittandet, varför annars köpa Oled TV?) samt att presentkortet på 1000 kunde nyttjas direkt på TVn i samband med köp, gällde bara att göra det i rätt ordning.

Helt jäkla sjukt egentligen, vem f-n är nu så dum att köpa Oled TV efter rean med ett påslag på ca 40%, det är ju enbart en tidsfråga innan de sänker igen, det hela blir lite udda? De måste har rejäla marginaler på Oled TV ordinarie pris.

Nej tack?
https://www.komplett.se/product/925554/tv-ljud-bild/tv-video/...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också att bf var skit i år. Hade inget speciellt som jag vill köpa men hade lite pengar som brände hål i fickan. Flera år i rad nu har jag köpt alla julklappar till familj och vänner. Nu fick jag fasen leta med ljus och lykta för att hitta något vettigt.. Btw förra året köpte jag mitt ASUS Geforce 1070 8GB DUAL OC för 3699 hos webbhallen. I år var bästa priset jag såg 3999. ETT ÅR SENARE! Helt sjukt. Men några småkap fick jag tag på. En Parrot Jumping Night Drone 890kr till lillbrorsan, en tricksparkcykel 303kr till den andra. Sen till mig själv ett tvåskärms "Gas spring" fäste för 890kr. Ett hörlursstativ för 89kr, steam link för 50kr+frakt 200kr. Inga superpriser men ändå vettigt... Förra året var bättre tycker jag

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

"blackfriday veckorna"...
Det är rea 24/7 365 dagar om året nu för tiden så det är inget att bry sig om blackfriday längre..

Det är sådana jävla skatter på allt nu för tiden och utvecklingen står nästan still så suget att köpa saker finns inte ens kvar längre för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Såna där dumheter med lockpriser på produkter med mycket begränsat antal är vad som får mig att skita i BF.
Jag vill inte stressa och skynda mig för att kanske (men troligen inte) få vad jag vill ha.
Då köper jag hellre i lugn och ro till ordinarie priser senare - eller väntar till någon lite mer sansad rea.

Exakt. Saker man behöver köper man ändå.
En rea för mig är att man handlar på sig grejor som man egentligen inte behöver. Då funkar det inte med några 7% hit eller dit. Nått man inte riktigt tycker är värt fullpris är i mina ögon inte heller värt fullpris - 7%.

Jag tror att en sak som bidragit till "sämre" reor är förändrade köpmönster. Kan spekulera hur långt som helst.
Men en sak är ju att det känns som att butiker "hänger med" mycket bättre nuförtiden i produktlivscykeln, det är inte många som sitter på ett överlager av 3 år gamla grejor som dom kan rea ut till 50% för att bli av med dom.

Däremot står jag fast vid att Singles Day var oöverträffat och jag är sjukt förbannad på mig själv att jag inte bara la en order på en del av dom grejor jag vill ha till mitt Coffe Lake bygge, hade lätt kunnat plocka en korg väääldigt nära 10 000:- och således sparat in 2000:-, fanns inte en chans att uppnå samma rabatt under BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag tyckte också att bf var skit i år. Hade inget speciellt som jag vill köpa men hade lite pengar som brände hål i fickan. Flera år i rad nu har jag köpt alla julklappar till familj och vänner. Nu fick jag fasen leta med ljus och lykta för att hitta något vettigt.. Btw förra året köpte jag mitt ASUS Geforce 1070 8GB DUAL OC för 3699 hos webbhallen. I år var bästa priset jag såg 3999. ETT ÅR SENARE! Helt sjukt. Men några småkap fick jag tag på. En Parrot Jumping Night Drone 890kr till lillbrorsan, en tricksparkcykel 303kr till den andra. Sen till mig själv ett tvåskärms "Gas spring" fäste för 890kr. Ett hörlursstativ för 89kr, steam link för 50kr+frakt 200kr. Inga superpriser men ändå vettigt... Förra året var bättre tycker jag

Angående prisutvecklingen på grafikkort beror väl det till största delen på mining hysterin för kryptovalutor, dvs ett taskigt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Angående prisutvecklingen på grafikkort beror väl det till största delen på mining hysterin för kryptovalutor, dvs ett taskigt exempel.

Tycker snarare det är ett klockrent exempel, det visar på att affärerna öht inte är intresserade av att sänka priserna på produkter / segment där dom säljer ändå.

Detta i kombination med som jag skrev ovan, att "alla" numera har så bra flöden / lagerhållning att dom sällan hamnar i ett utförsäljningsläge (Det var ju det REA var back in the days, sälja ut för att bli av med lager), det lämnar ju bara ett enda scenario: Under en rea säljer man ut produkter med hög marginal, därav att väldigt många affärer "rear" samma produkter.
Därav att "folk" blir besvikna, eftersom sannolikheten att "deras" produkter ska reas är relativt låg då det är mer eller mindre samma saker överallt.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Märkligt.
Här nere var det helt bisarrt mycket folk ute och handlade denna helgen, långt mycket mer än en vanlig lönehelg.

I Lund var alla bilar ute och fyllde parkeringarna, men det var knappt några människor i affärerna. Har inte en aning om var alla som parkerat på lokala köpcentrumet höll till egentligen... max 1-2 personer före i kön i alla affärer men ganska svårt att hitta någonstans att göra av bilen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jo Singles Day sparkar man sig lite att man missade deals, speciellt hos Komplett. Den var nog årets rea.

Permalänk

Problemet känner jag för mig själv som är ganska medveten och inte vill bli "lurad" så är ju prisjakt och liknande handelns största mardröms scenario.
Jag var ute efter vissa produkter som hade bra pris på förra årets BF osv. Och på en "gammal" produkt förväntar man sig kanske samma pris som förra året eller billigare för att sälja ut.
Dock kom dom inte i närheten av den rabatten som varit innan flera gånger om.

Kollar man priskurvan och ser att samma pryl varit ute 10 gånger under 2 år med bättre pris så tänker jag ju definitivt inte slå till nu bara för det heter Black Friday. Den kommer komma igen med bättre pris.

Många luras och tror att man får en bra rabatt. Tills man verkligen kollar upp priserna hos andra och historiken.
Samtidigt hade denna black friday några fina erbjudande. Men tog slut på några minuter. Så när man skulle klicka på betala så vart produkterna redan borta från lager.Uppenbarligen Lock varor. Man får vara snabb som faen och köpa en produkt i taget helt enkelt

Permalänk
Medlem

Philips hue E27 LED Lamp Starter Set ca 1124:- för de som är intresserad från Amazon.de
Philips Hue Starter Pack

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Philips hue E27 LED Lamp Starter Set ca 1124:- för de som är intresserad från Amazon.de
Philips Hue Starter Pack

Förstår inte varför folk köper några RGB leds och en glorifierad fjärrkontroll för de priserna. Kostar liksom 5kr att tillverka.

Men som redan sagts, nuförtiden är det ju alltid rea hela tiden så affärerna har ju skjutit sig själva i foten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Swecare förväntar sig alltid minst 50 procent rabatt, annars är allt skitreor

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att handlarna väldigt ofta verkar använda "ordinarie pris" när dom kalkylerar nedsättningen i pris så är inte 50% orimligt att förvänta sig. Någon nämnde tidigare att Jula hade 50% på diverse märken men de produkter jag tittade på var max nedsatta 15-25% jämfört med "normalt pris" som produkterna faktiskt sålts för.

Permalänk
Medlem

BF är ju importerad från USA som kanske har mer marginal att leka med här lär det va nästan exakt samma priser och produkter som på Mellandagsrean.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte varför folk köper några RGB leds och en glorifierad fjärrkontroll för de priserna. Kostar liksom 5kr att tillverka.

Men som redan sagts, nuförtiden är det ju alltid rea hela tiden så affärerna har ju skjutit sig själva i foten.

Vi alla är olika. Själv anser jag det är rejält överpris och själv kör jag med budget varianter som MiLight och Yeelight. Varit sugen på IKEAS Trådfria, men blev inget köp där till slut.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

BF var kasst, inga lockpriser med begränsat antal produkter... Det som hela grejen går ut på ju, först till kvarn får brutal bra priser. Resten får försöka igen nästa år.

Det blir lite krångligt att genomföra då den typen av lockpriser inte är tillåtet här i landet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilken tur att det finns något för alla då
Men det är ju det som är grejen, du har samma priser på saker året runt i övrigt. Det är så otroligt sällan nånting faktiskt är på rea. i 9 av 10 fall så är det där prylarna ligger på i normala fall i pris. Antingen i en annan butik eller så är det alltid "rea" på dom.

Skrivet av keyser:

Det blir lite krångligt att genomföra då den typen av lockpriser inte är tillåtet här i landet...

Fakta på det?

Låter ju konstigt att Inet kan ha det när de öppnar nya butiker, men det är olagligt?
Tänker du på bara online då? För jag har inga problem med reor i butik.
Nu menar jag inte lockpriser där varorna är slut innan första personen kommer in i butiken, de anställda ska inte ha förtur till prylarna.
Om det nu inte är okej att sälja typ 5 st tv apparater med 50% rabatt, se då till o bara ha 5 i lager och skriv så långt lagret räcker.
Tråkigt för dom som ändå vill ha en TV och är villig o betala fullpris när erbjudandet är slut dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Kan nog vara så men Singles Day var ju för det första riktigt dålig med totalt kassa priser och hela konceptet känns väldigt barnsligt.

Håller helt med. Bara en möjlig förklaring

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

1. Nej, en sådan lampa inkl. all elektronik för kommunikationen tillverkar du inte för 5:-
2. Du tror att utvecklingen av några produkter skulle fortsätta om du endast betalar produktens tillverkningskostnad i materiell mätt? Dvs. all mjukvara är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Låter ju konstigt att Inet kan ha det när de öppnar nya butiker, men det är olagligt?
Tänker du på bara online då? För jag har inga problem med reor i butik.
Nu menar jag inte lockpriser där varorna är slut innan första personen kommer in i butiken, de anställda ska inte ha förtur till prylarna.
Om det nu inte är okej att sälja typ 5 st tv apparater med 50% rabatt, se då till o bara ha 5 i lager och skriv så långt lagret räcker.
Tråkigt för dom som ändå vill ha en TV och är villig o betala fullpris när erbjudandet är slut dock.

Jag tror du kommer undan det om du anger exakt hur många du faktiskt har att sälja.
Nu var det länge sedan, men det var rätt livat om t.ex. Elgiganten som ett tag körde med fantastiska priser på saker som inte ens fanns i butiken vid öppning (men de hade alltid en lite bättre modell som du egentligen borde köpa).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Citat:

5. Erbjuda produkter till ett angivet pris utan att näringsidkaren uppger att han har rimliga skäl att tro att han inte kommer att kunna leverera, själv eller med hjälp av underleverantör, dessa eller likvärdiga produkter till det angivna priset inom en tid och i sådan mängd som är rimligt med beaktande av produkten, omfattningen av reklamen för produkten och det pris som erbjudits (otillbörligt lockerbjudande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vi alla är olika. Själv anser jag det är rejält överpris och själv kör jag med budget varianter som MiLight och Yeelight. Varit sugen på IKEAS Trådfria, men blev inget köp där till slut.

Jag är själv intresserad, priserna är ganska vettiga på de prylarna. Har en del Xiaomi grejer själv, väldigt nöjd. Byggde själv ett eget system mest på skoj med en raspberry pi och några LED lister från ebay, funkar helt okej men blev såklart dyrare än något färdig om man räknar med tiden jag lagt på det. Finns även en ambilight liknade grej man kan ha på raspberry pi:n går snabbt att installera och funkade över förväntan.

Skrivet av Cerb:

1. Nej, en sådan lampa inkl. all elektronik för kommunikationen tillverkar du inte för 5:-
2. Du tror att utvecklingen av några produkter skulle fortsätta om du endast betalar produktens tillverkningskostnad i materiell mätt? Dvs. all mjukvara är gratis?

1. Nej förlåt, det är nog mindre än 5kr.
2. Givetvis kostar R&D:n några kronor, men styra några rgb värden med ett API är knappast raketforskning. Tror snarare det mesta av de pengarna går till marknadsföring, översättningar, instruktionsmanualer, förpackning, märket, etc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Överlag verkar det för mig som att det har smält ihop till typ en Black-Cyber-Weekend++

Skrivet av Broder Truck:

Tacka vettja Jula som körde 50% på hela varumärken, bland annat Stanley men framförallt Bahco. Var lite av en räddning när lönen brände alltför hårt i plånkan.

Japp, Julas rea var inte dum. Köpte mig en hylsnyckelsats till ett riktigt bra pris.

Skrivet av SunQ:

Förstår inte hur alla kan gnälla så mycket över att rean är obefintlig..

Ska man gnälla på nåt kan man väl gnälla på fake-rean. Typ prylar som prishöjdes straxt innan rean och sen "reades" ut. T.ex. så har en kompis spanat på en ny spis ett bra tag. Spisen har gått att köpa för ca 8 papp under en lång tid, men för typ en månad sen höjdes priset till 10 papp och nu "reades" den ut för 9 papp...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Tycker verkligen inte man ska gnälla på något utan helt enkelt låta bli att handla om priserna är för höga.

Bäst är om man handlar allt från andra länder och stödja dem än att stödja svenska butiker.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Nej, man kanske hellre borde anmäla företagen som kör med olaglig marknadsföring, för det vissa gör är faktiskt olagligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Köpte en xbox360 kontroller och några fläktar, det blev ett billigt kalas i år.

Det känns som om Sverige än mer har blivit hittepå-skatternas och straffavgifternas land.
Saker man köpte eller ville köpa förra eller förrförra året är dyrare nu eller ligger kvar på samma pris.

Så är man ute efter bra priser så lönar det sig i princip alltid att köpa från utlandet, även om det skulle tillkomma frakt.
Vi förstör ju den inhemska marknaden totalt när fler och fler får upp ögonen för asien och övriga europa, men vad gör man?

Ska vi börja anordna bussresor ner till Tyskland för nördar där vi köper elektronik istället för sprit?
Tycker seriöst synd om dom som enbart försörjer sig på att kränga elektronik i ett land som Sverige.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Det där med "kom tillbaka varje timme" och all överdriven hypning fick mig att totalsumpa cdon.com under rean. Det kändes alldeles för överdrivet och för mycket sälj, på något sätt. Ungefär som den där dryga säljaren i butik som kommer fram och kladdar på en när man står och överväger vad man ska köpa, vilket slutar med att man känner sig irriterad och går därifrån.

Känner samma sak. Tror de inte att man har bättre saker för sig än att sitta med kaffekoppen och glo på deras sida hela dagen/helgen?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Kan nog vara så men Singles Day var ju för det första riktigt dålig med totalt kassa priser och hela konceptet känns väldigt barnsligt.

Inte för mig, Singles Day var helt fantastiskt, fick ett Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC för 4399:- från Komplett. Fanns inte ett enda erbjudande på Black Friday som var i närheten av det.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är själv intresserad, priserna är ganska vettiga på de prylarna. Har en del Xiaomi grejer själv, väldigt nöjd. Byggde själv ett eget system mest på skoj med en raspberry pi och några LED lister från ebay, funkar helt okej men blev såklart dyrare än något färdig om man räknar med tiden jag lagt på det. Finns även en ambilight liknade grej man kan ha på raspberry pi:n går snabbt att installera och funkade över förväntan.

1. Nej förlåt, det är nog mindre än 5kr.
2. Givetvis kostar R&D:n några kronor, men styra några rgb värden med ett API är knappast raketforskning. Tror snarare det mesta av de pengarna går till marknadsföring, översättningar, instruktionsmanualer, förpackning, märket, etc.

1. Fel, men låt oss leka med tanken att det är så. En CPU kostar på sin höjd 50$ att tillverka så jag vet inte vart du vill komma. Är det en nyhet att företag vill gå + på sin verksamhet?