Permalänk

Nikon D7100 eller D5600

Hej!
Kollar på systemkamera just nu och väljer mellan Nikon D7100 eller D5600.

D7100 kommer med ett AF-S DX 18–105 mm VR objektiv för 7650kr,
på Nikons egna hemsida
Länk: https://www.nikon.se/sv_SE/campaigns/cyber-week/d7100-dslr-ki...

D5600 kommer med AF-P 18-55 VR objektiv för 7300kr,
på NetonNet.
Dock är den på Cashback- kampanj 950kr.
Och det är att jag när jag registrerat mitt köp på Nikons hemsida
kommer jag få ett förbetalt Mastercard med 950kr på(som jag har förstått det).
Så sätt och vis kan man säga att det kostar 6250kr
Länk till kameran: https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-systemkam...
Länk till Cashback kampanjen: https://campaign.nikon.se/cashback/dslr

Det jag gillar med D5600 är NFC, Bluetooth, smartphone control, kunna vinkla LCD skärmen och touchscreen
medans D7100 verkar var en bättre kamera ''overall''.

Vad tror ni? eller Har ni andra tips?
Har budget på max 8000kr gärna med ett objektiv då. Helst Nikon då jag haft en D3200 innan.

Tack på förhand!
//Olle L

Permalänk
Medlem

För det första är ju båda två bra kameror och eg kan man nog inte göra fel vilken man än väljer.
I korta drag så har D7100 dessa fördelar:
* Bättre sökare
* Bättre AF
* Snabbare sekvenstagning
* Fler knappar och rattar (minskar behovet av att använda menyerna)

Utöver de saker du själv räknar upp med D5600 så har den även aningen bättre bildkvalitet än D7100. Det måste sägas att skillnaderna inte är så stora och det är främst när man ljusar upp skuggpartierna i efterbehandlingen (eller om man använder "dynamic lighting") som man kommer märka skillnad.
Skulle även gissa att D5600 är vassare på video, men har jag inte järnkoll på den biten.

På det stora hela är alltså, skulle jag säga, D7100 en kamera som är lite mer snabbjobbad och som är bättre på saker som underlättar att faktiskt fånga bilden.
Hurvida man har nytta av det extra lull som D5600 har varierar såklart. Jag har ju wifi och vinklingsbar skärm (bara upp och ner dock) på min D750 och wifi använder jag i princip aldrig medan det kan vara användbart att kunna vinkla skärmen ibland när man fotar i någon knepig vinkel.
Skulle jag välja mellan touchskärm och fler rattar/knappar skulle jag välja knappar/rattar vilken dag som helst. Med dem kan man navigera kameran utan att ta ögat från sökaren. Det bästa är väl att ha både och, såklart. Att kunna välja fokuspunkt genom att dra med fingret över touchskärmen är ju dock riktigt nice.

Om du tror att du kommer ha mycket nytta av extragrejerna på D5600 så är de saker som den saknar jämfört med D7100 inte något som man står och faller med. D5600 är utan tvekan en bra kamera.

Edit:
Edit:
Glömde ju kommentera objektiven. I princip kan man ju säga att AF-P 18-55 är bättre för video pga fokustekniken. 18-105:an är ju lite mer allround tack vare det större zoomomfånget. Båda två är helt okej optiskt. Hur mycket roll det spelar beror väl även lite på om du har andra objektiv sedan tidigare.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

För det första är ju båda två bra kameror och eg kan man nog inte göra fel vilken man än väljer.
I korta drag så har D7100 dessa fördelar:
* Bättre sökare
* Bättre AF
* Snabbare sekvenstagning
* Fler knappar och rattar (minskar behovet av att använda menyerna)

Utöver de saker du själv räknar upp med D5600 så har den även aningen bättre bildkvalitet än D7100. Det måste sägas att skillnaderna inte är så stora och det är främst när man ljusar upp skuggpartierna i efterbehandlingen (eller om man använder "dynamic lighting") som man kommer märka skillnad.
Skulle även gissa att D5600 är vassare på video, men har jag inte järnkoll på den biten.

På det stora hela är alltså, skulle jag säga, D7100 en kamera som är lite mer snabbjobbad och som är bättre på saker som underlättar att faktiskt fånga bilden.
Hurvida man har nytta av det extra lull som D5600 har varierar såklart. Jag har ju wifi och vinklingsbar skärm (bara upp och ner dock) på min D750 och wifi använder jag i princip aldrig medan det kan vara användbart att kunna vinkla skärmen ibland när man fotar i någon knepig vinkel.
Skulle jag välja mellan touchskärm och fler rattar/knappar skulle jag välja knappar/rattar vilken dag som helst. Med dem kan man navigera kameran utan att ta ögat från sökaren. Det bästa är väl att ha både och, såklart. Att kunna välja fokuspunkt genom att dra med fingret över touchskärmen är ju dock riktigt nice.

Om du tror att du kommer ha mycket nytta av extragrejerna på D5600 så är de saker som den saknar jämfört med D7100 inte något som man står och faller med. D5600 är utan tvekan en bra kamera.

Edit:
Edit:
Glömde ju kommentera objektiven. I princip kan man ju säga att AF-P 18-55 är bättre för video pga fokustekniken. 18-105:an är ju lite mer allround tack vare det större zoomomfånget. Båda två är helt okej optiskt. Hur mycket roll det spelar beror väl även lite på om du har andra objektiv sedan tidigare.

Tack så mycket för svar!
Det jag tror jag skulle använda främst på D5600 är touchskärmen och NFC (då min mobil har NFC). Vinklingsbar skärm skulle vara trevligt men osäker på det skulle komma till användning.

Såg ju också att det finns adapter att köpa till för trådlös överföring, så det går ju att lösa..

Skickades från m.sweclockers.com