SweClockers drop!

Värt byta till skärm med G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Sitter själv på en acer x34 och jag stängde faktiskt av G-sync. Tyckte den drog till med för mycket input lag. Speciellt i spel som osu eller cs go

Det är bara i din hjärna.

Läs mer här: G-Sync input lag test

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på den nya skärmen mycket pengar men det är som natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är bara i din hjärna.

Läs mer här: G-Sync input lag test

Jovarrs, under 100fps ja. I spel som osu och cs go ligger man ju på 300-1000fps. Jag har mätt input lag samt att osu har ett inbyggt program för att mäta det. Det går ner från typ 6-7ms till 1ms. Vid gsync på/av

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garvey:

Nu märker jag ord, men det är ju snarare så att det är Nvidia som inte har FreeSync-stöd.

Det stämmer ju faktiskt bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jovarrs, under 100fps ja. I spel som osu och cs go ligger man ju på 300-1000fps. Jag har mätt input lag samt att osu har ett inbyggt program för att mäta det. Det går ner från typ 6-7ms till 1ms. Vid gsync på/av

Du måste vara en riktig supermänniska för spel! Att kunna skilja på 6ms och 1ms (och då bortser vi från alla andra saker som kan påverka som ex. mus och tangentbord) är rent fantastiskt. Du är unik! Vi ser fram emot dina segrar i alla Premier Tournaments av CS Go.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du måste vara en riktig supermänniska för spel! Att kunna skilja på 6ms och 1ms (och då bortser vi från alla andra saker som kan påverka som ex. mus och tangentbord) är rent fantastiskt. Du är unik! Vi ser fram emot dina segrar i alla Premier Tournaments av CS Go.

Nej gudnej. men tro mig det känns direkt. Antingen får du vänta 7ms till nästa frame när du rör musen, eller så "aktiveras" rörelsen direkt inom 1 ms. Inte precis som 60hz och 120hz men jag märker ivarjefall av det.

så det jag försöker säga är: Mouse input aktiveras först när det är dags för nästa frame. Men ligger du på 1000fps uncappat så renderas en ny frame när du rör musen iprincip. Då många möss har en pollingrate på 1000hz. Spel som brukar ligga under 100 fps brukar jag dock använda gsync på då det inte ger nå högre inputlag samt flyter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Och exakt vad har det med denna tråd att göra? TS vill ha en 27" skärm med G-sync... Jag tipsade om en sån.

Det har med den diskussion som vi förde parallellt angående utbudet att göra som du valde att kommentera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det har med den diskussion som vi förde parallellt angående utbudet att göra som du valde att kommentera.

Du skrev "En 27" Gsync med 100-144Hz och VA panel kan kosta typ 9000."

Det var det enda jag "hoppade på". Missade att ni pratade om något annat.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
ASUS ROG Strix XG27AQDMG OLED Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas Alling menar Av i spel, däremot ska det alltid vara på i drivrutinen, annars får du tearing när du går över refresh rate. För bästa resultat och minsta input lag skall man använda följande inställningar för G-sync : G-sync PÅ (Helskärm), V-sync PÅ (Drivrutin), V-sync av (Spel), Limit 141fps (RTSS).

... men om du sätter en fps-limit på 141 så når du ju aldrig över refresh-rate och då spelar det väl rimligen ingen roll längre om vsync är på?
Jag har inte vsync själv så jag talar inte från erfarenhet, därför är det en fråga

Skrivet av Wasp:

... vilket ju är varför man ofta rekommenderar frame-limiter med gsync. Om du kör utan limiter så buffras det upp frames, och då får du inputlag.
(som jag förstår det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... men om du sätter en fps-limit på 141 så når du ju aldrig över refresh-rate och då spelar det väl rimligen ingen roll längre om vsync är på?
Jag har inte vsync själv så jag talar inte från erfarenhet, därför är det en fråga

... vilket ju är varför man ofta rekommenderar frame-limiter med gsync. Om du kör utan limiter så buffras det upp frames, och då får du inputlag.
(som jag förstår det)

Kul med svar I exempeln jag tagigt upp så använder grafikkortet den senaste renderade framen och sänder vidare till skärmen.

Edit: Så har du högre fps så får du ju den senast renderade framen som ordnades för 3ms sen jämnfört med 6-10ms sedan. Det gör ju faktiskt skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Du menar att det alltså inte finns någon anledning att välja en riktig "gaming-skärm", där det viktigaste är så låg svarstid som möjligt? Eftersom man ändå inte märker någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Kul med svar I exempeln jag tagigt upp så använder grafikkortet den senaste renderade framen och sänder vidare till skärmen.

Edit: Så har du högre fps så får du ju den senast renderade framen som ordnades för 3ms sen jämnfört med 6-10ms sedan. Det gör ju faktiskt skillnad.

Jag tror du citerade fel snutt
I vilket fall: vi utgår från att du vill köra spel som alltid har jättehög framerate (långt över skärmens max) och du har gsync.

Om du då kör gsync på och vsync av, och inte begränsar frameraten, så kan du väl lika gärna använda en skärm utan gsync? Du utnyttjar inte dess funktion iallafall. Du kommer få bra respons, men du kommer förstås få tearing och ev lite ojämn framerate. (och blurbusters länken tar upp fördelen med osynkat med hög frameratea i sektionen "Middle Screen vs. First On-screen Reaction")

Om du sen får för dig att slå på vsync så kommer du få ett visst inputlag, eftersom skärmen kommer buffra upp minst en bild innan den visas, eftersom du matar den med mer än skärmens frekvens.

Om du istället begränsar framerate till precis under skärmens frekvens, så får du både kort input lag, hög frekvens och en tearingfri bild. (och i det här läget är min teori att gsync-inställningen egentligen inte spelar någon roll)

Jag kan ha fel, men så har jag tolkat testerna på blurbusters mfl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror du citerade fel snutt
I vilket fall: vi utgår från att du vill köra spel som alltid har jättehög framerate (långt över skärmens max) och du har gsync.

Om du då kör gsync på och vsync av, och inte begränsar frameraten, så kan du väl lika gärna använda en skärm utan gsync? Du utnyttjar inte dess funktion iallafall. Du kommer få bra respons, men du kommer förstås få tearing och ev lite ojämn framerate. .... och i grunden begränsas du ju av skärmens frekvens. Den kan inte uppdatera bilden oftare än så.

Om du sen får för dig att slå på vsync så kommer du få ett visst inputlag, eftersom skärmen kommer buffra upp minst en bild innan den visas, eftersom du matar den med mer än skärmens frekvens.

Om du istället begränsar framerate till precis under skärmens frekvens, så får du både kort input lag, hög frekvens och en tearingfri bild. (och i det här läget är min teori att gsync-inställningen egentligen inte spelar någon roll)

Jag kan ha fel, men så har jag tolkat testerna på blurbusters mfl.

Nej alltså jag använder gsync, men det stängs av på spel som jag kan få över 150-200fps. Just pga anledngnarna jag nämnt. Under skärmens egna frek (100hz i mitt fall) så gör gsync underverk. Det är om man kliver över domdär 100 fpsen som du får mindre input lag om gsync är av.

Jag ska försöka förklara dethär en gång till. Om din dator ritar 1000 fps vid tex osu! spelande så har du isåfall en ny frame varje millisekund. Min skärm däremot uppdaterar bara varje 10ms. Så datorn ritar 10 bilder per 1 bild som skickas till skärmen. Det gör också att grafikkortet alltid kan ta den senaste bilden som skickas till skärmen. Så istället för om du har gsync igång så blir det lite såhär:

Grafikkortet kanske drar ihop en bild utefter din input vid dom första 2ms:erna av domhär 10ms imellan skärmuppdaterinar. Då har vi 8ms som datorn effektivt inte visar någon input. Så när skärmen väl visar din musrörelse så har det redan passerat 8ms sedan du gjorde rörelsen.

Är gsync av och vi har 1000fps att välja imellan så har vi ju då istället en ny frame med input att rita som renderades för någon millisekund sedan. Istället för dendär gamla blaskan som kan vara allt imellan 1 och 10 ms gammal.

Jag är faktiskt inte 100% på detta. Men det är vad jag fått av egen erfarenhet samt mätverktyg. Mycket möjligt att jag har fel faktiskt, men det låter som mest logiskt för mig ivarjefall.

Permalänk
Medlem

Wasprocker, läs det där partiet ifrån blurbusters, där framgår ungefär det du är ute efter.

Sammanfattat/översatt:
Jepp, om man mäter inputlag med definitionen att "något ändrats nånstans på skärmen" så är osyncat utan vsync snabbast. Den laggen är i princip obefintlig utan vsync, och kan vara upp till en frame lag med gsync+cap.

Men mäter man med definitionen "något har ändrats ungefär mitt på skärmen" så är skillnaden hårfin.

---

Tänk såhär: skärmen styr vad som faktiskt visas på skärmen, och den uppdaterar bilden i ett svep uppifrån och ner... Och informationen vad som ska visas hämtas från senaste färdiga bilden som grafikkortet har producerat. (om du kör ocappat med vsync så kommer det i praktiken finnas en buffert av färdiga bilder att hämta, men vi går inte in på det nu)

Så med sync på så funkar det i princip som du beskriver: skärmen tar den färskaste färdiga bilden från grafikkortet och ritar upp den uppifrån och ner var tionde millisekund. (ok, lite drygt 10 millisekunder om man cappar frameraten)
Händer det något i spelet emellan de tio millisekunderna det tar för ett svep, så händer inget nytt på skärmen, även om grafikkortet har ork att producera fler bilder.
Skärmen fortsätter istället rita klart den bild som den börjat på. Sen startar dem om från toppen på nästa frame, och så hämtar den nästa färdiga bild från grafikkortet och ritar den, från början till slut.
(och har inte grafikkortet hunnit fixa en ny bild, så ritas förra en gång till)

Om du kör osynkat, så uppdaterar skärmen fortfarande uppifrån och ner vart 10 millisekund..
Men i svepet ner över skärmen så tittar den konstant efter nästa färska bild från grafikkortet. Så fort det finns en ny bild, så fortsätter den rita utifrån nya bilden istället, men fortfarande från samma plats där den ligger i "svepet" uppifrån och ner.
Dvs är svepet en fjärdedel ner på skärmen när du får en färsk bild, så kommer nedre fjärdedelen börja ritas upp med nya bilden. Har grafikkortet genererat upp en till ny bild igen efter halva bilden, så kommer den fortsätta sitt svep på undre halvan med den nyaste bilden, osv.
Dessa "avbrott" orsakar tearing, men du får färsk information på åtminstone en del av skärmen omedelbart.

(Fan, nån gång skulle jag vilja se någon göra en vettig information långsam animation som beskriver detta!
Någon som sett en?)

---

Om input lag är allt, så kanske det är värt att köra helt osyncat även om man har tillgång till gsync/vsync för vissa
Men vore intressant om du skulle prova gsync med begränsad framerate nån gång! Vore kul att höra om skillnaden i upplevelse mellan osyncat, gsyncat, och gsyncat + cappat. Jag gissar du inte lär märka någon direkt skillnad mellan osyncat och syncat med cap i praktiken.
(får prova själv nån gång framåt när jag köpt en gsync-skärm )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jamen då kan jag ju själv tycka att vi är överens då:) tycker ju somsagt själv att gsync är underbart på alla spel som inte kräver låg inputlag. Gör verkligen upplevelsen mjuk och fin. Försöker bara hävda att input lag INTE är detsamma med gsync av/på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vore bra om vilken del av sidan du hänvisar till, och vad din ståndpunkt är?

Såvitt jag kan avgöra så finns inte svaret på min fråga direkt dit du hänvisar?
Däremot så länkar den vidare hit:
Och där, i sektionen "Upper & Lower Frametime Variances" så verkar det som jag får svar på frågan!
Med vsync avstängt så KAN man fortfarande få tearing med gsync aktivt, även när man håller sig inom skärmen maximala frekvens.
Det hade jag faktiskt ingen aning om förrän nu. (om det nu stämmer)
Alltså bör man ha vsync på när man kör gsync och cappar frameraten.

Visa signatur

Permalänk

Tror Gsync gör som störst nytta om man spelar i 4k numera, iaf om du har ett 1080 Ti.

Ett 1080 Ti är nästan för kraftfullt ibland för 1440p, får man över 144 fps så hjälper inte Gsync om det plötsligt droppar under 100 fps från att ha legat på +150 fps.

Detta märker jag främst i Battlefield då det ändå tycks bli en del stuttering.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vore bra om vilken del av sidan du hänvisar till, och vad din ståndpunkt är?

Såvitt jag kan avgöra så finns inte svaret på min fråga direkt dit du hänvisar?
Däremot så länkar den vidare hit:
Och där, i sektionen "Upper & Lower Frametime Variances" så verkar det som jag får svar på frågan!
Med vsync avstängt så KAN man fortfarande få tearing med gsync aktivt, även när man håller sig inom skärmen maximala frekvens.
Det hade jag faktiskt ingen aning om förrän nu. (om det nu stämmer)
Alltså bör man ha vsync på när man kör gsync och cappar frameraten.

Ursäkta https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an... (Optimal G-sync settings)
Jag har inte läst allt och tänker inte heller göra det. Dessa inställningar har jag blivit rekommenderad flera gånger på olika sidor (tex Guru3D, Overclockers) men jag erkänner att jag inte kan teorin bakom detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Svårt det här Ska själv bygga ny dator och vill gärna inte betala det där extra.