Uppgradera delar eller köpa ny bärbar/stationär?
Hallå!
Jag är lite sugen på att börja game'a igen. Som gammal Quake 1-2-3 fantast är det några år sedan jag spelade mer seriöst. Jag köpte en bärbar dator för X antal år sedan som då höll måttet riktigt bra och agerade prestanda burk. Idag har den datorn efter diverse uppdateringar(bla Win 10) och mycket användande blivit sjukt gaggig och trött. Låter som ett tröskverk när den startar och jag gissar att den är fullproppad med damm och annat gott. Har inte brytt mig om att öppna upp och fixa till det. Men är nu i dessa tankar.
En gång i tiden höll jag mig uppdaterad inom datorvärlden och byggde burkar åt hela kompisgänget och familjen men är idag inte alls uppdaterad då annat är prio. Vill ha era råd om det är värt att uppgradera min nuvarande burk eller om det är bättre att köpa en helt ny och låta den gamla tas över av någon som vill ha den.
Det jag har är:
ASUS N53JQ med följande prestanda
Display
Diagonal Size : 15.6"
Max Resolution : HD (1366x768) / Full HD (1920x1080)
Graphics Card
NVIDIA® GeForce® GT 425M
1GB DDR3 VRAM
Processor (CPU)
Type : Intel® Core™ i7 Processor 720QM
Speed : 1.6 GHz with Turbo Boost up to 2.8 GHz
Chipset
Mobile Intel® HM55 Express Chipset
Memory
DDR3 1066 MHz SDRAM (4 GB i min burk)
4 x SODIMM socket for expansion up to 16GB SDRAM
HDD
500GB 5400rpm; 7200rpm
Optical Drive
DVD Super Multi Double Layer
Communication
LAN : 10/100/1000 Base T
WLAN : Integrated 802.11 b/g/n
Bluetooth : Built-in Bluetooth™ V2.1+EDR (optional)
Interface
1 x Microphone-in jack
1 x Headphone-out jack (S/PDIF)
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
1 x USB 3.0 ports
2 x USB 2.0 ports
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x HDMI
1 x WLAN On/Off Switch
1 x E-SATA (USB2.0 Combo)
Mina tankar är att uppgradera denna genom att plocka bort hd och stoppa i enbard SSD diskar(2st går i) där en har enbart OS och den andra är content disk. Ram minnet försöker jag maxa till 16gb och sedan blåser jag ur datorn genom att installera bästa OS för uppgiften. Troligtvis behöver jag dammsuga ur och pasta på proppen också.
Ska tillägga att batteriet också är dött så vill jag kunna ta med den för enklare uppgifter åker jag på att köpa ett sådant med. Känslan är att det blir onödigt jobb och bortkastade pengar men samtidigt blir det billigare.
Hur hade ni resonerat? Uppgradera eller köpa en ny burk? Det kanske går att få en betydligt bättre dator för vettig peng. Jag är som sagt inte så uppdaterad kring det senaste idag. Jag har inte behov av att spela med högsta och bästa inställningar på allt. Jag är en tweaker i grund och botten och på den tiden jag spelade FPS spel så var det LESS IS MORE, men jag vill ha flyt
MVh Pierre
Mvh Pierre