Hur radera login/pass till nätverksshare i win7/8.1? Googles lösning funkar inte.

Permalänk
Avstängd

Hur radera login/pass till nätverksshare i win7/8.1? Googles lösning funkar inte.

Jag har stångat mig blodig i över en timme nu med min nya FreeNAS 11.

Har börjat skapa shares och provat att logga in för att testa om rättigheterna jag gett olika användare funkar och stämmer som jag vill ha det.

Men efter första inloggningen så blir jag på Win7 och Win8.1 autoinloggad med samma användare vid nästa försök att besöka nätverksmappen - även efter reboot. Jag blir galen! Hur gör jag för att logga ut och logga in som en ny user? Reboot funkar inte (fast det funkar med endast logout i Linux).

Det finns inget i credential manager som jag kan radera. Jag har provat allt som google föreslår, sammanfattat på den här sidan.

Det funkar inte med att boota om servern heller.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att net use med flaggan /delete gör det du vill. Eller så fungerar det bara när du väl monterat som nätverksenheter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Net use + del funkar inte. Den svarar att det inte hittar objektet. Kan vara just för att jag inte monterat nåt.

Permalänk
Medlem

Som Lemon sa.
Annars kommer du nog också åt dem genom att söka efter 'Manage Windows Credentials' i startmenyn.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:

Som Lemon sa.
Annars kommer du nog också åt dem genom att söka efter 'Manage Windows Credentials' i startmenyn.

som jag sa i första inlägget: det finns inget i credential manager som jag kan radera. Inget som har med freenasen eller dess ip-adress att göra. bara en wd-live och lite gammalt github skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

som jag sa i första inlägget: det finns inget i credential manager som jag kan radera. Inget som har med freenasen eller dess ip-adress att göra. bara en wd-live och lite gammalt github skräp.

Om du navigerar direkt till \\host testar Windows med Windows-användarnamnet och tillhörande lösenord. Beroende på hur map to guest ser ut i din smb.conf kommer du antingen bli guest eller få uppge inloggningsuppgifter om användarnamn/lösenord är fel (om du har samma inloggningsuppgifter lyckas autentiseringen). Skulle du istället montera dina shares som nätverksenheter kan du välja vilken användare du ska logga in som. För att testa med en annan bör det då även fungera att ta bort uppgifterna i Autentiseringshanteraren eller med net use /delete.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Om du navigerar direkt till \\host testar Windows med Windows-användarnamnet och tillhörande lösenord.

Oh bummer, did not know that. Har samma user/pass på testsharen som i Windows för att jag inte skulle glömma. Då är det det som har spökat!
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com