Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Depression beror i många fall på yttre orsaker man inte kan påverka genom att tänka positivt. T.ex. skilsmässa, arbetslöshet, mobbning , ekonomisk katastrof, social utslagning eller beroendesjukdom. Jag tror att man inte ska ha för stora förhoppningar på livet och sluta jämföra sig med andra så har man bättre förutsättningar att må lite bättre än vad man annars skulle göra. Var nöjd med det man har och inte hela tiden koncentrera sig på vad man inte har.

Depression tycker jag är väldigt flummigt och jag har x-gånger blivit uppläxad av bättre vetande att folk reagerar olika på det. Och det finns personer som kan bli mer deprimerade av att förlora ett datorspel och behöva sjukskriva sig i 2år för detta, när personer som kanske har förlorat hela sin bekantskapskrets i en olycka inte behöver lida av samma extrema depression och bara kan rycka upp sig och ta en alvedon för att sedan gå till jobbet nästa dag.

Så jag undviker detta ord och säger olycklighet och detta kan man påverka genom positiva tankar, jag själv brukar söka på youtube och ser att det lilla jag beklagar mig över är rena paradiset om andra enbart skulle uppleva.

Just de saker som du nämner, så de flesta av oss så finns det många som har det betydligt värre. Sedan finns det alltid stackare som har det värst, men de bör verkligen söka hjälp. Alltså blir man extremt mobbad, byt skola/arbetsplats etc och inte bara förträng det.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ja man ska vara nöjd med det man har så mår man bättre. T.ex. om mycket annat är rätt illa men man har hälsan i behåll så kan man glädjas åt det. Min pappa led av djup depression efter att ha haft dåligt med jobb flera år och begick slutligen självmord Den utlösande faktorn var nog när han inte blev tillfrågad om ett jobb medan hans bästa kollega blev det. Det här var för drygt 20 år sedan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Beställde i söndags en ny dator med montering på inet då min nuvarande klöddade lite(aka panikbeställning)
Ser idag att flera av komponenterna jag beställt samt monteringen är prissänkt för black friday, hade kunnat få den typ 1500kr billigare om jag hade haft lite is i magen.

Tror man kan få en extra pingvinstång i paketet som tröst för att man är dum?

Prisgaranti kanske?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Prisgaranti kanske?

Tror inte jag har sån tur.

Eller? @inet

Permalänk
Medlem

Läser ingressen på en SVD-paywall-artikel.

Citat:

Skolan måste sluta uppfostra förövare, konstaterar 8 000 gymnasieungdomar.

Men FÖR I HELVETE. Föräldrar uppfostrar sina barn. F Ö R Ä L D R A R. Gratis föräldracoaching vetja för föräldrar med jobbiga ungar som de inte har verktyg att hantera! Etablera inte en "working-poor"-klass som skapar ännu fler trasiga familjer. Minska på barnbidraget och gör det till ett NÅGOT svårare beslut som ytterligare belyser allvaret.

Jag vet inte. Skitsamma. GÅ TILL GRUNDEN. Utan det kommer vi bara jaga spöken och kasta tid, skuld och skattepengar på fel saker... Värdegrundsarbete och trams för de som inte behöver det och de som redan är starkt icke-mottagliga. T.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Läser ingressen på en SVD-paywall-artikel.

Men FÖR I HELVETE. Föräldrar uppfostrar sina barn. F Ö R Ä L D R A R. Gratis föräldracoaching vetja för föräldrar med jobbiga ungar som de inte har verktyg att hantera! Etablera inte en "working-poor"-klass som skapar ännu fler trasiga familjer. Minska på barnbidraget och gör det till ett NÅGOT svårare beslut som ytterligare belyser allvaret.

Jag vet inte. Skitsamma. GÅ TILL GRUNDEN. Utan det kommer vi bara jaga spöken och kasta tid, skuld och skattepengar på fel saker... Värdegrundsarbete och trams för de som inte behöver det och de som redan är starkt icke-mottagliga. T.ex.

Helt rätt, det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barnen, inte skolans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En av mina polares, polare drabbades av rhinopharyngitis, han låg utslagen i sängen i flera dagar, men enbart genom att tänka positivt så självläkte han sig. Och han kan idag jobba som vilken människa som helst.

Angående canser så är jag ingen läkare eller kunnig i medicin, men cancer handlar väl om celler som delar sig okontrollerat där de flesta behandlingsmetoder handlar om att på något sätt döda dessa celler så att de ej sprider sig.
Hur kroppen kan hindra detta är konstigt, men man hör hela tiden folk bli friska utan någon förklaring som vi förstår oss på:
http://omedicine.info/sv/lechenie-raka-pochemu-rak-inogda-isc...

Jag hade en gång en extremt hård bajskorv som bara inte ville lämna min kropp, tack vare att jag tänkte "jag är bäst i världen" så gled den ur mig utan problem, helt klart tack vare positivt tänkande 10/10 skulle tänka positivt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Jag hade en gång en extremt hård bajskorv som bara inte ville lämna min kropp, tack vare att jag tänkte "jag är bäst i världen" så gled den ur mig utan problem, helt klart tack vare positivt tänkande 10/10 skulle tänka positivt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade samma sak förra månaden, jag har ej orkat ta itu med det ännu, jag får väl göra det under helgen..

Nå någon mer än mig som känner av dumbing down effekten på sig själv? I början av 2000 talet låg jag så långt före den stora skaran i teknik, just nu har jag slutat bry sig. (förutom cpu, ram, ssd) Saker som swish har jag aldrig använt.
Folk har hur många fritidsaktivitet som helst, min är det när jag besöker mataffären.
Jag gick på gym 3 dagar i veckan, var ute varje helg följde typ alla serier som gick på tvn. (simpson, rederiet, Seinfeld etc) klarade skolan galant, nu har man svårt att orka se en serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade samma sak förra månaden, jag har ej orkat ta itu med det ännu, jag får väl göra det under helgen..

Nå någon mer än mig som känner av dumbing down effekten på sig själv? I början av 2000 talet låg jag så långt före den stora skaran i teknik, just nu har jag slutat bry sig. (förutom cpu, ram, ssd) Saker som swish har jag aldrig använt.
Folk har hur många fritidsaktivitet som helst, min är det när jag besöker mataffären.
Jag gick på gym 3 dagar i veckan, var ute varje helg följde typ alla serier som gick på tvn. (simpson, rederiet, Seinfeld etc) klarade skolan galant, nu har man svårt att orka se en serie.

Hah, ja. Fast inte bara teknik. Har väldigt lite ork eller intresse för nya prylar, trender, maträtter, appar, spel, facebook-upprop m.m. Jag kan dock fortfarande sträcka mig till att se på en ny tv-serie eller läsa en ny bok. Typ så.

Permalänk
Medlem

Lånade ut bilen till en ganska oerfaren förare. Det blev halt här och var under sena kvällen när det klarnade upp. Bilen fick sladd och hade svängt 90 grader vänster, 90 grader höger och sedan kört upp på någon slag hög trottoarkant. Föraren blev såklart rädd men klarade sig oskadd och körde sedan vidare. När jag idag tog en titt på bilen såg jag att första märket var precis under främre stötfångaren, så det måste varit en hög kant. Spoilern fick en smäll. Men värst är det med tröskellådan. Se bilden. Jag kan knappt förstå att framhjulen inte blev snea. Föraren mår bra men är precis som jag ledsen för det som hände.
Saken är den att det är en gammal Volvo 945 SE med LTT, i övrigt väldigt fint skick, fullutrustad, lågmilare, lagom chiptrimmad med härligt turbo-bottendrag, flitigt vaxad, reparerat den själv. En bil jag varit stolt över att åka omkring med fast de flesta häromkring har rätt nya bilar.
Och nu ser den ut så här...ledsen...

Permalänk
Medlem

Något sur, fick Android 8.0 till min telefon och vips så avinstallerades bankid och min bankapp genom detta. Kommer hem och tänkte ta dosan för att få nytt bankid, då är den spårlöst försvunnen. Så nu måste jag prompt ta mig till en fysisk bank för att kunna få bankid igen, någonting jag egentligen inte har tid för den här veckan.

Har helt klart haft bättre söndagar än denna. Till råga på allt så fungerar mitt nya Android riktigt dåligt, hela galleriet laggar och jag kan inte kolla på några bilder alls. Bluetooth verkar inte fungera bättre än innan heller, någonting jag hoppats skulle lösa sig med en uppdatering...

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd

Jag är orolig då min internetkompis inte har vart anträffbar på 60 dagar han är en sån person som är lätt att få tag på när som helst jag har försök att kolla upp han och så men han verka inte finnas så börja tro att han är död så jag har skrivit till Skatteverket om dom kan se vad som skulle ha hänt och jag har även kollat på http://www.svenskagravar.se/ men han finns inte där.

Några förslag på hur man ska gå väga för att kolla så att allt är okej med han?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@abc80piggyback:

Gå med i någon Volvo grupp på Facebook så kanske dom kan ge råd?

Finns en grupp som heter "Vi som räddar och bevarar volvo 1/2/7/900 Serien".

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag är orolig då min internetkompis inte har vart anträffbar på 60 dagar han är en sån person som är lätt att få tag på när som helst jag har försök att kolla upp han och så men han verka inte finnas så börja tro att han är död så jag har skrivit till Skatteverket om dom kan se vad som skulle ha hänt och jag har även kollat på http://www.svenskagravar.se/ men han finns inte där.

Några förslag på hur man ska gå väga för att kolla så att allt är okej med han?

Du vet ju uppenbarligen vad han heter, så kolla på Ratsit om han fortfarande är skatteskriven i Sverige.

Permalänk
Medlem

@superegg: Ja lite gemenskap med delat intresse är ett bra förslag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Du vet ju uppenbarligen vad han heter, så kolla på Ratsit om han fortfarande är skatteskriven i Sverige.

Jag är inte helt säker på hans efternamn men har kollat där med han finns inte där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Då har han flyttat utomlands, fått hemlig identitet eller, tyvärr, avlidit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

@superegg: Då har han flyttat utomlands, fått hemlig identitet eller, tyvärr, avlidit.

Han har ju cancer. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

fick orderbekräftelse från adlibris att min bok "farbror joakims liv" som jag sett fram emot länge - inte kommer skickas...

Någon som vet om jag kan få tag i denna bok någon annanstans? Jubileumsutgåvor är fan skit...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min bästa vän ligger på psyket. Psykos med vanföreställningar, ångest och sömnlöshet. Varit där nästan varje dag, otroligt jobbigt att se en nära person falla längre och längre ner...

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Lite sur på hur Postnord skötte min TV, men fy den som låter sånt här förstöra vardagen, ett glatt humör löser det mesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lite sur på hur Postnord skötte min TV, men fy den som låter sånt här förstöra vardagen, ett glatt humör löser det mesta!

https://i.imgur.com/TzRzH2H.jpg

http://www.st.nu/vasternorrland/timra/lastbil-valte-ner-i-dik... den kanske skickades i den här lastbilen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte helt omöjligt xD

Permalänk
Medlem

Råkade skicka en väldigt snuskig snapchat till fel mottagare och såklart skickades den till mina gamla arbetskollegor som har en stor gruppchat. Är dock evigt tacksam att jag inte valde snoken som motiv! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Lite sur på hur Postnord skötte min TV, men fy den som låter sånt här förstöra vardagen, ett glatt humör löser det mesta!

https://i.imgur.com/TzRzH2H.jpg

Tråkigt, hoppas felet uppfyller tvn pixelfelskrav.

Nej slut på taskiga skämt, det var tragisk. Fick du någon lapp från posten eller lämnade de bara paketet och hoppades på det bästa? Jag antar att du köpte den ny med hänsyn av klistermärket och då brukar det vara de som står för ansvaret av frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tråkigt, hoppas felet uppfyller tvn pixelfelskrav.

Nej slut på taskiga skämt, det var tragisk. Fick du någon lapp från posten eller lämnade de bara paketet och hoppades på det bästa? Jag antar att du köpte den ny med hänsyn av klistermärket och då brukar det vara de som står för ansvaret av frakten.

Ny, med hemleverans av postnord. Ringde komplett och den finns inte i lager förs den 16e... Hoppas man inte blir utan tv på jul xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag o mina två söner fick ta farväl av våran birmakatt Lasse igår. Fullt frisk när jag går till jobbet men sonen ringer efter några timmar att Lasse haltar o spyr. Kör han till veterinären. Blodpropp och ostabilt hjärta. Han får sprutan och somnar in. Helvete, husdjur.. Han var alltid mitt morgonsällskap innan jobbet och när man kom hem. Vi har hans lillebror Bosse kvar men fan va jag saknar Lasse. 9 år blev han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Jag o mina två söner fick ta farväl av våran birmakatt Lasse igår. Fullt frisk när jag går till jobbet men sonen ringer efter några timmar att Lasse haltar o spyr. Kör han till veterinären. Blodpropp och ostabilt hjärta. Han får sprutan och somnar in. Helvete, husdjur.. Han var alltid mitt morgonsällskap innan jobbet och när man kom hem. Vi har hans lillebror Bosse kvar men fan va jag saknar Lasse. 9 år blev han.

Beklagar, vet tyvärr precis hur det känns

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt plats, osäker om jag är ledsen, glad eller lite galen.

Sade upp mig idag med 2 månaders varsel - det var alltid planen att byta i början på 2018 men det gick väldigt fort. Jag hade helt slutat utvecklats och tiden bara gick. Arbetet var helt okej men företagets praxis gick helt emot mig och var väldigt amerikanskt vilket bidrog till att jag kände mig intellektuellt kvävd och jag hade sakta men säkert tappat "gnistan" i livet.

Detta skedde för ca. 6 timmar sedan och är lite i shock men jag tror, vet, att det var rätt val för "rätt tid" dyker aldrig upp. Det känns säkert bättre imorgon men just nu mår man nästan dåligt...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

@LuCkY21: Jag sade upp mig igår, och det var med blandade känslor. Men jag vet att jag hade ångrat mig oerhört om jag inte tagit chansen att byta jobb.

Visst är det alltid en lite konstig känsla när man sagt upp sig, men jag tror nog det kommer kännas bättre efter ett par dagar när du hunnit "smälta" ditt beslut och inser möjligheterna med ett nytt jobb.

Visa signatur

Citera för svar.