Permalänk
Inaktiv

@Hund: Som @Leedogustav sa: aliexpress har "alipay" som ger ett likvärdigt skydd (eller bättre (kan diskuteras såklart)).

Personligen känner jag ingen risk när jag beställer från Ali (enda risken är att man får ligga ute med pengarna i ca60 dagar om du inte är nöjd med produkten) och gäller det $2-3 så kännes det hanterbart

Har haft ett par tvister (på ett par tre hundra leveranser) och de har alla lösts smärtfritt och till min fördel. (och tvisterna har (i huvudsak) bestått av att postnord strulat till det med transporten)

Permalänk

Precis som @anon257891 sa, alipay är bara Aliexpress version av Paypal, inte att det är osäkert, bara att de fill få in den där 3.9% istället för att paypal får det

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Någon här som kör med ett HHKB med japansk layout?
Fungerar det bra med svenska, dvs. kommer man åt <> utan att byta språk fram och tillbaka?
Undrar även hur det är med det lilla mellanslaget, om det över huvud taget är praktiskt...

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

@Äksol: Ett HHKB JP kan bli användbart för västerländska layouter, men det kräver nästan en hasu-kontroller för att få användning av alla mods och andra lustiga tecken vars signal (scan code) inte motsvarar något tecken på en ISO-layout.

Permalänk
Medlem

Det verka ha uppstått problem med gruppköpet för Cherry MX Silent Blacks. Någon som är drabbad här?

https://geekhack.org/index.php?topic=90801.msg2533350#msg2533...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Är bara ett problem om man inte byter fjädrarna (Och det gör ju alla ändå ;när man tar isär dem för att smörja )
(Lite trist med sådant strul även om det inte påverkar mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det verka ha uppstått problem med gruppköpet för Cherry MX Silent Blacks. Någon som är drabbad här?

https://geekhack.org/index.php?topic=90801.msg2533350#msg2533...

55g MX Silent Black? Nu blir man ju lite rädd... Har inte fått hem mitt set än, men allt under 65g är för lätt för mina fingrar. Får se när jag väl får hem dem och ska definitivt följa tråden!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
Är bara ett problem om man inte byter fjädrarna (Och det gör ju alla ändå ;när man tar isär dem för att smörja )
(Lite trist med sådant strul även om det inte påverkar mig )

Haha! Det är ju inget jättestort problem egentligen, men det är ju ändå tråkigt om du ska ofrivilligt ska behöva köpa nya fjädrar för att fabriken tabbat sig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått mina än, men om fjädrarna skulle vara infinitesimalt tyngre än röda är jag bara glad :D. Om de känns ok från fabrik kanske jag struntar i att öppna dem ens för att smörja. I alla fall den lilla del jag hade tänkt använda, resten skall användas som nya bottnar till vintage blacks...

Permalänk
Inaktiv

@Hund @khers @icte:

Smörja och Bytte fjädrar i 100 av mina precis, orginalfjädrarna i de jag fått var mycket riktigt 55g (BO).

Men efter smörja och byte till 72g SPRiT märker jag inte att de skulle vara speciellt lätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund @khers @icte:

Smörja och Bytte fjädrar i 100 av mina precis, orginalfjädrarna i de jag fått var mycket riktigt 55g (BO).

Men efter smörja och byte till 72g SPRiT märker jag inte att de skulle vara speciellt lätta

Haha! Om du inte ska ha fjädrarna till något kanske jag kan köpa dem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det verka ha uppstått problem med gruppköpet för Cherry MX Silent Blacks. Någon som är drabbad här?

https://geekhack.org/index.php?topic=90801.msg2533350#msg2533...

Till mitt nästa projekt hade jag tänkt att byta fjädrar så det klarar sig men det hade ju varit bra om det hade varit rätt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det verka ha uppstått problem med gruppköpet för Cherry MX Silent Blacks. Någon som är drabbad här?

https://geekhack.org/index.php?topic=90801.msg2533350#msg2533...

Jag har beställt ett paket som är på väg till mig nu. Lite synd att det är så pass lätta fjädrar. Jag har inte provat Silent Red, men vanliga Red tycker jag är för lätta :/

Tråkigt att Cherry har tabbat sig, de som leder GB har gjort så gott de kan och litat på att de fått rätt vara från Cherry, såklart!

Permalänk
Medlem

Vilka smörjor rekommenderas till stabs och switchar och som kan köpas i butik här i Sverige? Och är de lika bra som de man kan köpa via nätet? Eller är det bara samma samma fast med fina ettiketter?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Vilka smörjor rekommenderas till stabs och switchar och som kan köpas i butik här i Sverige? Och är de lika bra som de man kan köpa via nätet? Eller är det bara samma samma fast med fina ettiketter?

Jag rekommenderar Tunn(-flytande) smörja (plastsäker*) och Tjock(kletig) Smörja (plastsäker*).

Var man applicerar tjock respektive tunn smörja är personlig preferens, Jag gillar Tunn smörja på fjädrar, stammar och i stabbarna (plast mot plast). Tjock smörja använder jag i stabbarna (Metall mot plast)

Hur mycket pengar du vill lägga är upp till dig: men jag tror att de flesta ("alla") har svårt att i en blindtest med säkerhet skilja på smörjning med t.ex. Biltemas kompressorolja, hajleverolja(Squalene), Symaskinsolja, Paraffinolja eller (tunn) Superlube med PTFE.

Man bör ta i beaktande att det inte är direkt någon extrem miljö vad gäller smörjning, varken vad gäller temperatur, tryck, frekvenser eller hastigheter/fart.

Lämpligast borde väl egentligen vara att använda smörjan som användes i mekaniska ur, enligt myten använde urmakarna s.k. hajfeneleverfett för detta (och av en ren slump finns samma smörja enkelt tillgängligt... på din egen nästipp)

Med det sagt:
Jakt.se har både tunn och tjock "superlube med PTFE"
Biltema har tunn smörja billigt: kompressorolja
Tjock smörja: Vilket silikonfett som helst (välj ett med PTFE om du vill kosta på dig )
Din lokala Ica/Konsum har symaskinsolja
Din lokala järnhandel har både tunn och tjock smörja.
De olika mechbords-shopparna har "Krytox"-blandningar (till priser som jag kan tycka är lite väl höga).

*) Du kan testa själv t.ex. på en överbliven keycap eller ngn annan ABS/PBT plast: smeta på, vänta ett par dagar, se om plasten deformerats/försvunnit.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Das Keyboard förra året som jag älskar mer än någonting annat på vår jord. Nu är det tyvärr så att Caps lock-tangenten har lossnat och försvunnit. Jag har givetvis letat febrilt men det verkar som man måste köpa hela tangentbordssetet om man vill ha just den tangenten. Eller finns det något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag rekommenderar Tunn(-flytande) smörja (plastsäker*) och Tjock(kletig) Smörja (plastsäker*).

Var man applicerar tjock respektive tunn smörja är personlig preferens, Jag gillar Tunn smörja på fjädrar, stammar och i stabbarna (plast mot plast). Tjock smörja använder jag i stabbarna (Metall mot plast)

Hur mycket pengar du vill lägga är upp till dig: men jag tror att de flesta ("alla") har svårt att i en blindtest med säkerhet skilja på smörjning med t.ex. Biltemas kompressorolja, hajfenefett, Symaskinsolja, Paraffinolja eller (tunn) Superlube med PTFE.

Man bör ta i beaktande att det inte är direkt någon extrem miljö vad gäller smörjning, varken vad gäller temperatur, tryck, frekvenser eller hastigheter/fart.

Lämpligast borde väl egentligen vara att använda smörjan som användes i mekaniska ur, enligt myten använde urmakarna s.k. hajfenefett för detta (och av en ren slump finns samma smörja enkelt tillgängligt... på din egen nästipp)

Med det sagt:
Jakt.se har både tunn och tjock "superlube med PTFE"
Biltema har tunn smörja billigt: kompressorolja
Tjock smörja: Vilket silikonfett som helst (välj ett med PTFE om du vill kosta på dig )
Din lokala Ica/Konsum har symaskinsolja
Din lokala järnhandel har både tunn och tjock smörja.
De olika mechbords-shopparna har "Krytox"-blandningar (till priser som jag kan tycka är lite väl höga).

*) Du kan testa själv t.ex. på en överbliven keycap eller ngn annan ABS/PBT plast: smeta på, vänta ett par dagar, se om plasten deformerats/försvunnit.

Tack för det!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag köpte ett Das Keyboard förra året som jag älskar mer än någonting annat på vår jord. Nu är det tyvärr så att Caps lock-tangenten har lossnat och försvunnit. Jag har givetvis letat febrilt men det verkar som man måste köpa hela tangentbordssetet om man vill ha just den tangenten. Eller finns det något annat sätt?

Jag har en över från ett jättegammalt Corsair-tangentbord. Du kan få den om du vill. Jag borde kunna få iväg den som ett vanligt brev för typ en tia.

Edit: Texten ser lite skitig ut på bilden, jag vet inte varför.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att köpa två av dessa dyra busar när jag köpte lite annat häromdagen.

Och det är väl ungefär som man kan förvänta sig, de kortar färdsträckan lite och dämpar ljudet en del, men de gör inga underverk. Jag skulle nog säga att de kanske lämpar sig till de som är ganska kräsen när det kommer till ljudet.

De är helt okej. Men det är ändå svårt att motivera priset. Om jag kommer över clips från QMK kanske jag köper dem istället, men det är inget som jag kommer att jaga direkt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jag passade på att köpa två av dessa dyra busar när jag köpte lite annat häromdagen.

https://i.imgur.com/5PT9Voem.jpg

Och det är väl ungefär som man kan förvänta sig, de kortar färdsträckan lite och dämpar ljudet en del, men de gör inga underverk. Jag skulle nog säga att de kanske lämpar sig till de som är ganska kräsen när det kommer till ljudet.

De är helt okej. Men det är ändå svårt att motivera priset. Om jag kommer över clips från QMK kanske jag köper dem istället, men det är inget som jag kommer att jaga direkt.

Spännande! Har faktiskt inte sett såna förut. Andra tips om man vill minska ljudet är att minska resonansen i själva tangentbordet. Detta kan man göra genom att antingen skaffa hattar av tjockare plast antingen POM, PBT eller ABS av GMK eller dyl. Eller öppna tangentbordet och lägga in något som absorberar ljudet, typ tunna matta av något ljuddämpande material

Om man istället vill ha känslan och lite ljuddämpning rekommenderar jag O-ringar

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Jag fick mina Silent Black från GB på GH. Fjädrarna är väldigt lätta. Förstår att de är mer som Red än Black. Lite tråkigt, men men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag rekommenderar Tunn(-flytande) smörja (plastsäker*) och Tjock(kletig) Smörja (plastsäker*).

Var man applicerar tjock respektive tunn smörja är personlig preferens, Jag gillar Tunn smörja på fjädrar, stammar och i stabbarna (plast mot plast). Tjock smörja använder jag i stabbarna (Metall mot plast)

Hur mycket pengar du vill lägga är upp till dig: men jag tror att de flesta ("alla") har svårt att i en blindtest med säkerhet skilja på smörjning med t.ex. Biltemas kompressorolja, hajfenefett, Symaskinsolja, Paraffinolja eller (tunn) Superlube med PTFE.

Man bör ta i beaktande att det inte är direkt någon extrem miljö vad gäller smörjning, varken vad gäller temperatur, tryck, frekvenser eller hastigheter/fart.

Lämpligast borde väl egentligen vara att använda smörjan som användes i mekaniska ur, enligt myten använde urmakarna s.k. hajfenefett för detta (och av en ren slump finns samma smörja enkelt tillgängligt... på din egen nästipp)

Med det sagt:
Jakt.se har både tunn och tjock "superlube med PTFE"
Biltema har tunn smörja billigt: kompressorolja
Tjock smörja: Vilket silikonfett som helst (välj ett med PTFE om du vill kosta på dig )
Din lokala Ica/Konsum har symaskinsolja
Din lokala järnhandel har både tunn och tjock smörja.
De olika mechbords-shopparna har "Krytox"-blandningar (till priser som jag kan tycka är lite väl höga).

*) Du kan testa själv t.ex. på en överbliven keycap eller ngn annan ABS/PBT plast: smeta på, vänta ett par dagar, se om plasten deformerats/försvunnit.

Superbra info, tack! Har också funderat på det.
Följdfråga: mer exakt vad på fjädrarna är det folk smörjer? Tycker inte att själva fjädern borde glida mot något annat, och att olja på denna skulle spela någon roll då?
Och vad är PTFE?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: PTFE = Polytetrafluoreten eller teflon.

Fjädrarna skaver lite mot de båda ställen där de hålls på plats, det är alltså ändarna på fjädern som kan må bra av lite smörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@hag: PTFE = Polytetrafluoreten eller teflon.

Fjädrarna skaver lite mot de båda ställen där de hålls på plats, det är alltså ändarna på fjädern som kan må bra av lite smörja.

Super, tack! Då ska jag kila iväg och införskaffa lite symaskinsolja att testa med tills jag får mina nya switchar.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på nått bra lube till stabiliserare som går att köpa i butik? Orkar inte riktigt beställa om det går att köpa på kjell eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KSC:

Nån som har tips på nått bra lube till stabiliserare som går att köpa i butik? Orkar inte riktigt beställa om det går att köpa på kjell eller liknande.

Tjock smörja: "Silikonfett" t.ex. Biltemas
Tunn smörja: ISO 68 T.ex. Biltemas Kompressorolja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

Jag rekommenderar Tunn(-flytande) smörja (plastsäker*) och Tjock(kletig) Smörja (plastsäker*).

Var man applicerar tjock respektive tunn smörja är personlig preferens, Jag gillar Tunn smörja på fjädrar, stammar och i stabbarna (plast mot plast). Tjock smörja använder jag i stabbarna (Metall mot plast)

Hur mycket pengar du vill lägga är upp till dig: men jag tror att de flesta ("alla") har svårt att i en blindtest med säkerhet skilja på smörjning med t.ex. Biltemas kompressorolja, hajfenefett, Symaskinsolja, Paraffinolja eller (tunn) Superlube med PTFE.

Man bör ta i beaktande att det inte är direkt någon extrem miljö vad gäller smörjning, varken vad gäller temperatur, tryck, frekvenser eller hastigheter/fart.

Lämpligast borde väl egentligen vara att använda smörjan som användes i mekaniska ur, enligt myten använde urmakarna s.k. hajfenefett för detta (och av en ren slump finns samma smörja enkelt tillgängligt... på din egen nästipp)

Med det sagt:
Jakt.se har både tunn och tjock "superlube med PTFE"
Biltema har tunn smörja billigt: kompressorolja
Tjock smörja: Vilket silikonfett som helst (välj ett med PTFE om du vill kosta på dig )
Din lokala Ica/Konsum har symaskinsolja
Din lokala järnhandel har både tunn och tjock smörja.
De olika mechbords-shopparna har "Krytox"-blandningar (till priser som jag kan tycka är lite väl höga).

*) Du kan testa själv t.ex. på en överbliven keycap eller ngn annan ABS/PBT plast: smeta på, vänta ett par dagar, se om plasten deformerats/försvunnit.

Skrivet av anon257891:

Tjock smörja: "Silikonfett" t.ex. Biltemas
Tunn smörja: ISO 68 T.ex. Biltemas Kompressorolja

Nu är jag inte så inne på tangentbordsmodifieringar för egen del i nuläget men vilka råd!

Vilken tillgång du är för forumet alltså!
Väldigt fint upplägg på råden!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

@Söderbäck:
Äsch då *rodnar försynt* (Tack)

Permalänk
Medlem

Vad finns det för roliga 60%-chassin som är lätta? Jag har ju ett tangentbord i soffan till min HTPC som jag tänkt uppgradera senare och filurar lite på chassi. Jag har ju ett vanligt tunt svart plastchassi nu, men det är lite väl tråkigt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack! Har du använd dessa själv?