VESA introducerar DisplayHDR – certifiering för HDR-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Nej jag har bokstavligen ingen anledning att äga en skärm som lyser så starkt, en OLED som inte fullt kommer upp i 500 nit kan ändå vara HDR för att den har ett högt dynamiskt kontrast även vid låga ljusstyrkor.

Du förstår inte riktigt vad HDR är, läs på (eller ännu hellre, titta på, tidigare youtube-länk).

Citat:

Ett rum med lågt ljus behöver inte en skärm som klarar av att blända folk i rummet intill vid maximal ljusstyrka.

HDR är framtaget för tittande i mörkt rum. Men vad du säger är alltså att HDR inte behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du förstår inte riktigt vad HDR är, läs på (eller ännu hellre, titta på, tidigare youtube-länk).

HDR är framtaget för tittande i mörkt rum. Men vad du säger är alltså att HDR inte behövs?

Vad jag säger är att jag inte behöver bli bländad under varje explosion för att se på film, hur svart displayen kan bli i jämförelse är mycket mer viktigt för mig (eftersom detta är vad de flesta displayer inte är bra på). Jag har inte sagt att HDR inte behövs, bara att det är dumt att peak nivån "måste" vara 10k för att upplevelsen ska vara "rätt", de sade ju själva i videon (nästan i slutet) att de flesta var helt nöjda med 1-2k nits peak i motsvarande biograf ljus.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag har inte sagt att HDR inte behövs, bara att det är dumt att peak nivån "måste" vara 10k för att upplevelsen ska vara "rätt", de sade ju själva i videon (nästan i slutet) att de flesta var helt nöjda med 1-2k nits peak i motsvarande biograf ljus.

Nej, du har sagt att "man bara vill ha mindre än 400 nits".

Studien, som ligger till grund för hela HDR-systemet, börjar det pratas om ca 8:55 in i klippet. Om nån undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, du har sagt att "man bara vill ha mindre än 400 nits".

Studien, som ligger till grund för hela HDR-systemet, börjar det pratas om ca 8:55 in i klippet. Om nån undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag sa "själv bryr jag mig inte om paneler kommer upp i mer än 400 nit", vilket jag står för då jag tycker 300 nits (som mina nuvarande skärmar) är nog så ljust.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Nej, jag sa "själv bryr jag mig inte om paneler kommer upp i mer än 400 nit", vilket jag står för då jag tycker 300 nits (som mina nuvarande skärmar) är nog så ljust.

Jo, du har sagt både det ena och det andra i den här tråden....

Vilken 300 nits HDR-skärm har du och vilket HDR-material använde du för att komma till den slutsatsen?
(att det inte är relevant hur du upplever en typisk 300 nits SDR-bild hoppas jag att du vid det här laget förstår)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minns när säljarna på Mediamarkt försökte sälja på mig en enligt säljaren "äkta" HDR tv med bl a 8 bitars panel & HDMI 1.4. Som tur var jag lite påläst och av alla 100 tv apparater märkta HDR så var det faktiskt bara en enda i butiken som uppfyllda HDR kravet.

Sådana här märkningar hjälper ju kunden mot att bli lurad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Gör en mental notering av att någon gång göra en teknikstund om HDR och förklara varför ett mörkt rum och 300 nits kan vara överdrivet ljusstarkt för SDR. Medan 300 nits och HDR i samma rum kan vara hopplöst blekt och mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gör en mental notering av att någon gång göra en teknikstund om HDR och förklara varför ett mörkt rum och 300 nits kan vara överdrivet ljusstarkt för SDR. Medan 300 nits och HDR kan vara hopplöst blekt och mörkt.

Tackar vi för. Kan nog tänkas behövas.