Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Förut skrevs i media att postsäckar låg utomhus i flera dagar på Arlanda, och Postnord sa att själva säcken inte blir förstörd av det, själva säcken är väderbeständig så den är det ingen fara med.

https://www.svd.se/kinapaketen-nara-ge-postnord-fraktinfarkt

Postnord har nu letat efter en get att skylla på, bolagen som hanterar lastning av bagage på flygen. Bolagen ska låta postsäckarna stå på vagnarna och täcka över vagnarna med någon form av presenning som skyddar mot regn. Men eftersom Postnord låter vagnarna stå med post dag efter dag så blir bolagen sura eftersom vagnarna behövs i deras verksamhet. Eller nåt åt det hållet.

Klippt från artikeln:

– Jag kan säga så här, det är inte Postnords personal som lägger postsäckar på marken.

De som enligt Postnord är orsak till att postsäckar hamnar på marken är de så kallade handlingsbolagen. Handlingsbolagen tömmer flygplanens lastutrymmen och levererar containrar och vagnar med postsäckar till Postnords terminal.

Vagnarna som säckarna står på används även för bagage. Ibland blir det vagnbrist och när raden av vagnar växer utanför Postnords terminal, skapar det friktion.

Det är också, enligt Postnord, handlingsbolagen som ska se till att säckvagnarna som lämnas utanför terminalen täcks med ett kapell som skyddar från väta.

Alla som hanterar paket vet att detta ska göras men SvD:s bilder från Arlanda visade att inte en enda av de cirka 50 vagnarna var täckta.

Men om säckarna inte ska ligga på marken, varför är det ingen som går ut och lyfter upp dem?

– Det är en bra fråga och den finns det nog inget bra svar på heller.

Permalänk
Medlem

Har Postnord gjort annat än att skylla på företagen dom anlitar för att göra deras jobb?

Inget i dag handlar om ansvar utan om vem man kan skylla på. Postnord hyr in folk från företag, sedan när saker inte fungerar får person X sparken från företag Y så har Postnord sitt på det torra.

Allt handlar om att flytta ansvar helst till något obskyrt företag som ej namnges så behövs igen högre upp hållas ansvarig utan det blir folket på marken som får ta skiten.

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Dagens samhälle är som bitcoin.
Nånstans bakom en brandvägg
Finns en dator som egentligen inte finns
för det är ett fake ip
som egentligen leder till en annan dator
som inte är en dator
för det var en telefon
men telefonen hade IP6
och går egentligen till en satelit ovan jord
som är herrelös och utan ägare
men som har 500 bitcoin
och därmed äger hissen som bolagets kunder
använder för att åka ner i källaren
som är full med genomskinliga CAT10-kablar
som leder in i en bergvägg
som inte finns.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har i helgen skickat 95 spårbara brev/postpaket, varav 11 var till Sverige. I Sverige kom alla fram på ett dygn förutom en till norraste delen som tog två dygn. Till Storbritannien, Nederländerna och Danmark tog det också två dygn för mottagarna att få sina paket. Finnarna får nog sina paket senare idag eller imorgon. Det tog två dygn för ca 30 paket att ta sig till USA där de nu behandlas. Än så länge inga försvunna eller skadade paket! Jag har själv aldrig haft problem med PostNord. Allt är skickat från en mindre ort.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering: Jag har nu fått min vara! Det otroliga är att jag fick en avi med posten, och det stod ingen info alls på den, inte ens avsändare. Dessutom ett helt nytt spårningsnummer, och var skriven för hand. Slog in spårningsnumret på postnords hemsida och det fanns ingen historik alls! Det fanns en enda händelse: "Paketet ankommit till ombud" Jag är nöjd iallafall - kanske var det ren tur att den kom fram tillslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Har i helgen skickat 95 spårbara brev/postpaket, varav 11 var till Sverige. I Sverige kom alla fram på ett dygn förutom en till norraste delen som tog två dygn. Till Storbritannien, Nederländerna och Danmark tog det också två dygn för mottagarna att få sina paket. Finnarna får nog sina paket senare idag eller imorgon. Det tog två dygn för ca 30 paket att ta sig till USA där de nu behandlas. Än så länge inga försvunna eller skadade paket! Jag har själv aldrig haft problem med PostNord. Allt är skickat från en mindre ort.

"Mindre ort" verkar ju vara en indikator på bättre funktion. Vem vet, kanske är det så att det fanns överkapacitet och att mindre orter därför har mer utrymme för ökad volym?
Sen kanske paket kan skickas andra vägar och undvika belastade "centraler"?
Ofta fastnar mina paket i "Segeltorp", antar att det kommer så mycket paket där att dom inte hinner med.

En annan sak kan ju ha varit att det ökat mer successivt, tittar man på orten min sambos föräldrar bor på så säger dom "det finns ju ingenting här så vi har beställt saker i alla tider".

Även jag själv har ju grovt börjat (miss)bruka paketleverans, många ställen har fri frakt, andra har billig frakt. Jag skulle säga att jag gått från 50/50 butik/online till 90% online bara det senaste året, så sjukt värt att slippa åka och stå och trängas i affärer.

@BraCCa svarar dig här:
Det jag menade var att avsändarna har uppenbarligen valt ett system med ett litet antal kartongstorlekar och att fylla dom med luft för det är vad som är mest lönsamt för dom.

Postnord å sin sida har problem med ökade volymer och förseningar samt överfulla lager/centraler.
Om dom inför högre pris per volym så skulle det helt plötsligt bli lönsamt för avsändarna att minimera mängden luft i paketen.

Så jag vänder på frågan: Varför skulle avsändarna lägga tid på att minimera luft när det enbart blir en merkostnad?
Miljö och bättre leveranstider är två saker, men det verkar dom inte bry sig om

Permalänk
Medlem

Fick ett paket värt 450kr skickat som Rek rätt in i brevlådan från gearbest inte så att jag klagar men jag tror kineserna är inte kanske så glada i att postnord skiter i att kolla leg då det är lättare att dumpa i lådan.. Posten har väl avtal med paket från kina att om det är Rek så ska väl leg krävas? förstår inte jag vet att nu det har uppmärksammats senaste veckan hur mycket vi handlat från kina osv.. men rek är väl fortfarande rek sist jag kollade oavsett vilket land det skickas från?

Tror jag inte beställer ett smack nu föränn nästa år tills allt lugnat sig, hoppas ni alla som beställt från utlandet får det i tid nu innan jul..

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Fick ett paket värt 450kr skickat som Rek rätt in i brevlådan från gearbest inte så att jag klagar men jag tror kineserna är inte kanske så glada i att postnord skiter i att kolla leg då det är lättare att dumpa i lådan.. Posten har väl avtal med paket från kina att om det är Rek så ska väl leg krävas? förstår inte jag vet att nu det har uppmärksammats senaste veckan hur mycket vi handlat från kina osv.. men rek är väl fortfarande rek sist jag kollade oavsett vilket land det skickas från?

Tror jag inte beställer ett smack nu föränn nästa år tills allt lugnat sig, hoppas ni alla som beställt från utlandet får det i tid nu innan jul..

Det där verkar ha börjat redan 2015, och ha berott på att REK i Kina inte betyder detsamma som REK i Sverige...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1406342-postnord-har-g...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Läste nyss en artikel på Aftonbladet där en anställd berättar att paket som inte hämtas ut på grund av uteblivna aviseringar inte alls skickas tillbaka till Kina utan stjäls av personalen Ska det behövas en vakt som står bredvid varje anställd för att de inte ska stjäla något? Tillfället gör tjuven som man brukar säga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-pak...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att det är prylar/paket som "fastnat" i kedjan pga av att ingen vill ha de, och därför ändå skall destrueras, så tycker jag inte att det är något speciellt.
Det är väl isf värre om det hamnar paket i den högen pga av att mottagaren inte fått chansen att hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Om det stämmer att det är prylar/paket som "fastnat" i kedjan pga av att ingen vill ha de, och därför ändå skall destrueras, så tycker jag inte att det är något speciellt.
Det är väl isf värre om det hamnar paket i den högen pga av att mottagaren inte fått chansen att hämta ut det.

Är det ok att paket avsiktligt "fastnar i kedjan" för att sedan kunna stjälas?:P

Permalänk
Medlem

Känns tyvärr som en inte helt orimlig artikel. Önskar reportern kunde wallraffa mer. Eller åtminston bett om att få komma dit och se hur det ser ut. Läser man Postnords svar så verkar det stora problemet de ser med bilderna vara att de kan visa någons adress och äventyra postsekretessen. Så varför inte bjuda in någon journalist som kan få se hur det ser ut utan kamera? Har de dessutom med sig t.ex. en väktare eller postanställd så...

Jag kanske är överdrivet negativ numera, men jag får bara en känsla av att de försöker dölja problem och skylla på andra istället för att ta tag i saker. Gick ditt paket sönder, ja då har du inte packat tillräckligt bra. Fick du inte brevet om din läkartid, ja då har det säker skickats med någon annan än postnord....

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag en TV på blackfriday, som vart stulen av den som sorterade/skulle köra ut, efter två veckor dök den mirakulöst upp på terminalen efter att jag startat sånt ärende för att spåra rätt på paketet, ett antal samtal till chefer i alla storleksklasser, jag vägrade bara ge mig.

Bäst av allt är...
4 dagar efter jag själv hämtade TVn på lagret, hängt upp den på min vägg fick jag ett sms av Postnord att dom försökt leverera TVn men att jag inte var hemma så att jag nu får åka och hämta upp den hos ett ombud.

Jag har ingen aning vad som ligger och väntar på att bli upphämtat, men vad det än är så har det samma kollinr som TVn.
Chaffören som snodde den i första ronden kanske skickade mig en påse med avföring som tack för senast?

Inget förvånar längre.
Skrota hela jävla PostNord, staten får starta ett nytt postverk i egen regi och denna gång inte sälja ut skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Själv beställde jag en TV på blackfriday, som vart stulen av den som sorterade/skulle köra ut, efter två veckor dök den mirakulöst upp på terminalen efter att jag startat sånt ärende för att spåra rätt på paketet, ett antal samtal till chefer i alla storleksklasser, jag vägrade bara ge mig.

Bäst av allt är...
4 dagar efter jag själv hämtade TVn på lagret, hängt upp den på min vägg fick jag ett sms av Postnord att dom försökt leverera TVn men att jag inte var hemma så att jag nu får åka och hämta upp den hos ett ombud.

Jag har ingen aning vad som ligger och väntar på att bli upphämtat, men vad det än är så har det samma kollinr som TVn.
Chaffören som snodde den i första ronden kanske skickade mig en påse med avföring som tack för senast?

Inget förvånar längre.
Skrota hela jävla PostNord, staten får starta ett nytt postverk i egen regi och denna gång inte sälja ut skiten.

Hur vet du att den blev stulen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Historien är väldigt lång även rätt omfattande och jag orkar inte dra allt men en av cheferna medgav det också utan att säga det precis rakt ut. Det var tydligen ganska vanligt att saker "mysteriskt försvann".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Mr_Lazy:

Historien är väldigt lång även rätt omfattande och jag orkar inte dra allt men en av cheferna medgav det också utan att säga det precis rakt ut. Det var tydligen ganska vanligt att saker "mysteriskt försvann".

ah ok.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Mr_Lazy:

Historien är väldigt lång även rätt omfattande och jag orkar inte dra allt men en av cheferna medgav det också utan att säga det precis rakt ut. Det var tydligen ganska vanligt att saker "mysteriskt försvann".

Du vet alltså inte om den blev stulen. Vad en chef mumlar om räcker knappast som bevis i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du vet alltså inte om den blev stulen. Vad en chef mumlar om räcker knappast som bevis i domstol.

Vet inte om du läste mig skriva någonstans att jag tänkte driva saken rättsligt?
I vilket fall; därav ingen polisanmälan, då det aldrig kan bevisas.
Jag bara talar om vad som sades och vad som hänt, med en egen spekulation som blev bekräftad av en chef där.

Vad som kan bevisas, vad man vet skett, vad du sett personligen någon göra, vad någon sagt till dig och sedan vad som räcker som bevis eller varför inte vad som krävs som bevis för en fällande dom i domstol är ju skilda saker många gånger.

Gillar ditt tänk, bör premieras!
Mvh

Permalänk
Medlem

Än en gång (att man aldrig lär sig) skickade jag ett paket till Sydamerika och valde EMS Express 14dagar. Postades 2017-12-05 i tron om att de skulle komma fram innan jul. Senaste spårningen visar att paketet lämnat ombud och har sedan dess inte skannats någonstans, varken sortering eller utrikesterminalen. Betalade extra för just Express och paketet har inte ens lämnat landet än efter 13 dagar.
Under ca 1års tid har jag skickat 7st paket med PostNord och fraktsätt EMS, varav 4st Express som alla gått utanför EU. Alla har varit minst 1 månad försenade förutom ett som aldrig kom fram. EMS Express kostar för övrigt runt 1000:- per paket à 3kg styck.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Förut skrevs i media att postsäckar låg utomhus i flera dagar på Arlanda, och Postnord sa att själva säcken inte blir förstörd av det, själva säcken är väderbeständig så den är det ingen fara med.

https://www.svd.se/kinapaketen-nara-ge-postnord-fraktinfarkt

Postnord har nu letat efter en get att skylla på, bolagen som hanterar lastning av bagage på flygen. Bolagen ska låta postsäckarna stå på vagnarna och täcka över vagnarna med någon form av presenning som skyddar mot regn. Men eftersom Postnord låter vagnarna stå med post dag efter dag så blir bolagen sura eftersom vagnarna behövs i deras verksamhet. Eller nåt åt det hållet.

Klippt från artikeln:

– Jag kan säga så här, det är inte Postnords personal som lägger postsäckar på marken.

De som enligt Postnord är orsak till att postsäckar hamnar på marken är de så kallade handlingsbolagen. Handlingsbolagen tömmer flygplanens lastutrymmen och levererar containrar och vagnar med postsäckar till Postnords terminal.

Vagnarna som säckarna står på används även för bagage. Ibland blir det vagnbrist och när raden av vagnar växer utanför Postnords terminal, skapar det friktion.

Det är också, enligt Postnord, handlingsbolagen som ska se till att säckvagnarna som lämnas utanför terminalen täcks med ett kapell som skyddar från väta.

Alla som hanterar paket vet att detta ska göras men SvD:s bilder från Arlanda visade att inte en enda av de cirka 50 vagnarna var täckta.

Men om säckarna inte ska ligga på marken, varför är det ingen som går ut och lyfter upp dem?

– Det är en bra fråga och den finns det nog inget bra svar på heller.

Postnord tar alltså inte ansvar? Vad man blir förvånad.. Precis som de inte tar ansvar för sina egna anställda som förstör och snor paket. Eller levererar posten till rätt adress eller inte levererar alls..

Köpte en skräm åt brorsan under BF. Fick den tre dagar efter beställning. Däremot så hade en kallelse till läkare som mystiskt nog tog över en månad att levereras. Så jag missade tiden eftersom posten anlände två timmar EFTER att jag skulle ha inställt mig. Så jag fick betala avgift och posten förnekar att det ens skett.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu skickar folk för mycket brev och paket och därför måste portot höjas. Innan skickade folk för lite och samma argument användes då, varför kan inte postnord bara erkänna sitt misslyckande.

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Än en gång (att man aldrig lär sig) skickade jag ett paket till Sydamerika och valde EMS Express 14dagar. Postades 2017-12-05 i tron om att de skulle komma fram innan jul. Senaste spårningen visar att paketet lämnat ombud och har sedan dess inte skannats någonstans, varken sortering eller utrikesterminalen. Betalade extra för just Express och paketet har inte ens lämnat landet än efter 13 dagar.
Under ca 1års tid har jag skickat 7st paket med PostNord och fraktsätt EMS, varav 4st Express som alla gått utanför EU. Alla har varit minst 1 månad försenade förutom ett som aldrig kom fram. EMS Express kostar för övrigt runt 1000:- per paket à 3kg styck.

Så imorgon skall det vara framme eller är det endast räknat på veckodagar? Vad säger postmord om detta?
Vad kommer du få för ersättning? Osv. Ser gärna en mailkonversation med dessa om detta där du efter uselt bemötande och noll ersättning postar det här.

Sen kommer aftonbladet och lyfter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Så imorgon skall det vara framme eller är det endast räknat på veckodagar? Vad säger postmord om detta?
Vad kommer du få för ersättning? Osv. Ser gärna en mailkonversation med dessa om detta där du efter uselt bemötande och noll ersättning postar det här.

Sen kommer aftonbladet och lyfter det.

Jag sitter i telefonkö just nu och kommer uppdatera efter jag pratat med dem. Om de räknar arbets/veckodagar är det riktigt konstigt när EMS Express, som finns i över 180 länder och alla dessa har inte samma arbetsdagar/röda dagar som Sverige.
Sist gång jag försökte få ersättning för 1 månad försenade paket så kollade jag spårning dagen efter samtal med handläggaren varpå det helt plötsligt fanns spårbar information som sade att paketet anlänt till mottagarlandet 12 dagar efter det lämnat Sverige. Vilket då var ren lögn eftersom posten i mottagarlandet (via telefonsamtal) inte hade fått något paket vid den tidpunkten. Därför bad jag PostNord starta en utredning på detta försenade paket.
Ersättning för frakt kan begäras den 15:e dagen efter transporten påbörjats enligt senaste informationen från handläggaren på PostNord. Så detta tidigare fallet med försenat paket har jag inte, och sannolikt aldrig, fått ersättning eftersom PostNords "system" säger att paketet fanns där i inom tidsramen för Express.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Jag sitter i telefonkö just nu och kommer uppdatera efter jag pratat med dem. Om de räknar arbets/veckodagar är det riktigt konstigt när EMS Express, som finns i över 180 länder och alla dessa har inte samma arbetsdagar/röda dagar som Sverige.
Sist gång jag försökte få ersättning för 1 månad försenade paket så kollade jag spårning dagen efter samtal med handläggaren varpå det helt plötsligt fanns spårbar information som sade att paketet anlänt till mottagarlandet 12 dagar efter det lämnat Sverige. Vilket då var ren lögn eftersom posten i mottagarlandet (via telefonsamtal) inte hade fått något paket vid den tidpunkten. Därför bad jag PostNord starta en utredning på detta försenade paket.
Ersättning för frakt kan begäras den 15:e dagen efter transporten påbörjats enligt senaste informationen från handläggaren på PostNord. Så detta tidigare fallet med försenat paket har jag inte, och sannolikt aldrig, fått ersättning eftersom PostNords "system" säger att paketet fanns där i inom tidsramen för Express.

Vad säger http://www.17track.net/sv när du knapprar in kolli?

Permalänk
Medlem

Fick svar via mail idag att postnord "tagit åtgärder" för att minska risken jag och grannen med samma efternamn och liknande förnamn inte ska få varandras post framöver.

Saken är den att grannen flyttade för runt 3 veckor sen.

Förvisso skulle ju det kunna vara "åtgärderna" dom "tagit", dvs konstatera att grannen har flyttat och därför tror dom sig nu kunna leverera min post rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad säger http://www.17track.net/sv när du knapprar in kolli?

"Service unavailable" just nu. Har precis lagt på luren och jag begärde få veta exakt vilka leveranstider som gäller för EMS Express. Från att det gått ut från landet (utrikesterminalen) till att det ska vara registrerat i mottagarlandet gäller 7 arbetsdagar. Alltså skulle paketet varit registrerat i mottagarlandet senast den 15:e, fredags förr veckan. Sammanlagda leveranstiden ska vara 14 dagar eller mindre. Dvs imorgon vår tid ska paketet finnas i mottagarlandet samt gått igenom tull för att senast onsdag finnas för avhämtning på lokala postkontoret.

Ska bli roligt att se hur det blir denna gången.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kan kasta in en grej om att jag väntat besked ifrån Finland's Armé två omgångar och nu bad jag dem ändra adress helt och hållet - vet inte vart mitt besked är men fortfarande inget som kommit och de har sänts ut första gången 20e Okt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fick svar via mail idag att postnord "tagit åtgärder" för att minska risken jag och grannen med samma efternamn och liknande förnamn inte ska få varandras post framöver.

Saken är den att grannen flyttade för runt 3 veckor sen.

Förvisso skulle ju det kunna vara "åtgärderna" dom "tagit", dvs konstatera att grannen har flyttat och därför tror dom sig nu kunna leverera min post rätt

Åtgärden de tog var kanske att flytta på din granne?

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-hundratals-julhalsningar-lansades

Cirka trehundra julkort har stulits i Malmö och sedan länsats på sitt innehåll.

De tomma kuverten hittades av en tillfällighet av en polispatrull på måndagen.

– Otroligt trist att man inte kan låta ens julfriden få vara i fred, säger Kim Hild på polisens ledningscentral.

Permalänk
Vive la liberté!

Åhej, Postnord reklamationsavdelning alltså. Personen misslyckas fatalt i kundkommunikation och får mig bli mer sur efteråt än innan. Särskilt när de inte kan bestämma sig för hur de ska tolka situationen. Postnord tolkar begreppet näringsidkare något bredare än de flesta andra.

https://youtu.be/FPZ1U30MIIw