Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad finns det för roliga 60%-chassin som är lätta? Jag har ju ett tangentbord i soffan till min HTPC som jag tänkt uppgradera senare och filurar lite på chassi. Jag har ju ett vanligt tunt svart plastchassi nu, men det är lite väl tråkigt.

Trä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Det har jag tänkt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KSC:

@anon257891: Tack! Har du använd dessa själv?

Jag har använt både tunn och tjock smörja. Se vidare #17162351 för generella åsikter om olika märken/prisnivåer/typ på smörjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är jag inte så inne på tangentbordsmodifieringar för egen del i nuläget men vilka råd!

Vilken tillgång du är för forumet alltså!
Väldigt fint upplägg på råden!

Eller hur! Tacksam för alla eldsjälar som alltid ger bra tips och råd, och väldigt trevliga att ha å göra med. Ni vet vilka ni är.

På tal om annat, jag är också fundersam över vilket 60%-chassi jag vill ha. Min tanke är svart aluminium, och att det ska finnas plats för dämpmaterial. Jag har lite funderingar om de jag har tittat på:

https://kbdfans.myshopify.com/collections/case/products/mechanical-keyboard-shell-anode-aluminum-shell-gh60-poker-60-mechanical-keyboard-shell

+/-
+Snyggt
+Gött att kunna lägga till vikten!
+Gott om plats för dämpmaterial

-Högt! Känns som det nästan blir onaturlig vinkel för händerna?

https://kbdfans.myshopify.com/collections/case/products/customized-gh60-aluminum-case?variant=538568818701

+/-

+Snyggt
+Låg profil (ser slimmat och snyggt ut imo)

-Dåligt med plats för dämpmaterial?

Tyvärr ju båda dessa varianter slut i lager om man ska ha svart, men kan man anta att de kommer igen? Jag menar, dessa modeller känns ganska "vanliga" och har väl funnits länge, ser ingen anledning till att de skulle sluta tillverkas helt plötsligt. Och ni vet inte någon annan butik som säljer dom och har i lager?

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Tänkte du sätta Alu-fötter på "låg-profilen" (i.e. vinkla upp den)? Då kommer Ovansidan på tangenterna på ungefär samma höjd oavsett vilket chassi du väljer.

Och det är även ungefär (med ögat) lika mycket plats för dämpmaterial i botten på båda.

(Jag kan återkomma med mer exakta mått i helgen om det är av intresse? (jag råkar ha bägge modellerna hemma )

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Jag har det första av de du länkade och känns fint för pengarna. Det är inte speciellt högt, det är nog det faktum att det är högprofil som lurar dig. Ett tips är att det ofta är nedsatt, jag betalade runt $65 för chassi med vikt inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Tänkte du sätta Alu-fötter på "låg-profilen" (i.e. vinkla upp den)? Då kommer Ovansidan på tangenterna på ungefär samma höjd oavsett vilket chassi du väljer.

Och det är även ungefär (med ögat) lika mycket plats för dämpmaterial i botten på båda.

(Jag kan återkomma med mer exakta mått i helgen om det är av intresse? (jag råkar ha bägge modellerna hemma )

Ja, jag hade nog tänkt sätta sådana fötter på det i så fall. Men okej, hmm. Om det är ungefär lika mycket plats på låg-profilar'n då kanske jag är mer intresserad av den. Du behöver nog inte mäta så exakt. Men om du skulle jämföra tyngden lite godtyckligt (alltså ren känsla), känns lågprofilar'n lätt i jämförelse? Det är ju lite mindre massa ändå. Jag antar att jag inte behöver ha en 2-kilos tegelsten på skrivbordet, men jag tror jag uppskattar en tydlig tyngd. Jag är lite inne i ljudträsket, och inom den världen brukar vikt i synnerhet tyda på kvalité

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj de kör en till runda? Fantastiskt!! Mycket mycket snyggt chassi, blir definitivt ett köp

Finns det något liknande till 40% tangentbord (så som Planck) måntro?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag gick och införskaffade mig ett mekaniskt tangentbord med röda cherry switchar för en månad sedan, och det flyter ju på fint. Men det är inte förrens jag satte mig vid andra datorn och skrev på mitt äldre tangentbord hur jobbigt det kändes, satan så tröga tangenterna kändes, var jobbigt för fingrarna.

2 problem nu dock: 1: Alldeles för lång 'key-travel', knapparna aktiveras ju långt innan botten, men eftersom dom är så lätta trycker jag alltid ner dom hela vägen, vissa verkar ha satt 1 eller 2 oringar på botten av knapparna för att minska både detta och ljud. Känns inte det svampigt?

Fråga 2: Går det att köpa blåa switchar och rakt av byta dessa? Ingenting att tänka på eller är det bara att köra på?

Funderar på att antingen köpa blåa så man får lite feedback och inte behöver trycka ner dom, men misstänker att man kanske ändå inte blir 100% nöjd, känns som att man måste vara försiktig med fingrarna för dom kommer man säkert bottna ur där med. Så... Är o-ringar rätt väg att gå? Eller är blåa switchar Med o-ringar den bästa vägen? Samt, finns det svenska leverantörer? Beställer helst inom landet med en återförsäljare som accepterar fakturering.

Corsair k63 http://www.corsair.com/en-eu/k63-compact-mechanical-gaming-ke...
är det som införskaffades

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Visst är det snyggt! Men, en del av mig tycker att det är lite mycket av det goda. Till mitt första bygge vill jag ha något mer stilrent och minimalistiskt, ungefär. Självklart väldigt subjektivt det där, men tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag gick och införskaffade mig ett mekaniskt tangentbord med röda cherry switchar för en månad sedan, och det flyter ju på fint. Men det är inte förrens jag satte mig vid andra datorn och skrev på mitt äldre tangentbord hur jobbigt det kändes, satan så tröga tangenterna kändes, var jobbigt för fingrarna.

2 problem nu dock: 1: Alldeles för lång 'key-travel', knapparna aktiveras ju långt innan botten, men eftersom dom är så lätta trycker jag alltid ner dom hela vägen, vissa verkar ha satt 1 eller 2 oringar på botten av knapparna för att minska både detta och ljud. Känns inte det svampigt?

Fråga 2: Går det att köpa blåa switchar och rakt av byta dessa? Ingenting att tänka på eller är det bara att köra på?

Funderar på att antingen köpa blåa så man får lite feedback och inte behöver trycka ner dom, men misstänker att man kanske ändå inte blir 100% nöjd, känns som att man måste vara försiktig med fingrarna för dom kommer man säkert bottna ur där med. Så... Är o-ringar rätt väg att gå? Eller är blåa switchar Med o-ringar den bästa vägen? Samt, finns det svenska leverantörer? Beställer helst inom landet med en återförsäljare som accepterar fakturering.

Corsair k63 http://www.corsair.com/en-eu/k63-compact-mechanical-gaming-ke...
är det som införskaffades

Med o-ringar ska det tydligen vara som att skriva på sockerkaka har jag hört.

Men annars finns ju Zealencio Silencing Clips och GMK QMX Clips som kortar ned sträckan en liten bit, cirka 0,9mm? Det kanske inte låter som en jättestor skillnad men det känns. GMK dämpar bättre av dem två, men är istället lite mjukare när du bottnar. Jag har inte testat QMX, så jag vet inte hur stor skillnaden är, men Zealencio upplever jag inte som vidare mjuk iallafall. Värt att notera är att GMK är typ tre gånger billigare också.

Skrivet av jH0Ni:

Visst är det snyggt! Men, en del av mig tycker att det är lite mycket av det goda. Till mitt första bygge vill jag ha något mer stilrent och minimalistiskt, ungefär. Självklart väldigt subjektivt det där, men tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Klippe?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Huh...? Nu hänger jag inte med, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Huh...? Nu hänger jag inte med, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

https://mekanisk.co/collections/pre-order/products/klippe

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Jag gick och införskaffade mig ett mekaniskt tangentbord med röda cherry switchar för en månad sedan, och det flyter ju på fint. Men det är inte förrens jag satte mig vid andra datorn och skrev på mitt äldre tangentbord hur jobbigt det kändes, satan så tröga tangenterna kändes, var jobbigt för fingrarna.

2 problem nu dock: 1: Alldeles för lång 'key-travel', knapparna aktiveras ju långt innan botten, men eftersom dom är så lätta trycker jag alltid ner dom hela vägen, vissa verkar ha satt 1 eller 2 oringar på botten av knapparna för att minska både detta och ljud. Känns inte det svampigt?

Fråga 2: Går det att köpa blåa switchar och rakt av byta dessa? Ingenting att tänka på eller är det bara att köra på?

Funderar på att antingen köpa blåa så man får lite feedback och inte behöver trycka ner dom, men misstänker att man kanske ändå inte blir 100% nöjd, känns som att man måste vara försiktig med fingrarna för dom kommer man säkert bottna ur där med. Så... Är o-ringar rätt väg att gå? Eller är blåa switchar Med o-ringar den bästa vägen? Samt, finns det svenska leverantörer? Beställer helst inom landet med en återförsäljare som accepterar fakturering.

Corsair k63 http://www.corsair.com/en-eu/k63-compact-mechanical-gaming-ke...
är det som införskaffades

Skulle inte rekommendera att byta till blåa, själv. Eftersom det har leds så kommer det ta sjukt lång tid att bara byta switchar. Oringar är inget att rekommendera heller, men kolla in det som tidigare skribent länkade

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag köpte ett G810 (som använder andra switchar men samma chassi som ditt G610) under BF, och jag kommer returnera mitt främst på grund av det i mitt tycke helt oacceptabla pingandet. Kör man musik eller det är någorlunda volym på bakgrundsljudet stör det inte nämnvärt, men i en i övrigt tyst miljö låter det så illa att jag helst inte skulle använda tangentbordet alls och då är poängen med att över huvud taget ha ett tangentbord borta. Med mitt exemplar hörs det tydligt med de flesta tangenter, även vid försiktiga nedslag/uppsläpp som bara når aktiveringspunkten utan att slå i botten, och dessutom pingar det om man bara petar till brädan med minsta kraft, som att exempelvis lägga handloven mot kanten.

Skumt, mitt 810 fungerar superbra!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Vad har ni för åsikter om Matias switchar (mer specifikt Matias Quiet Click)? Är lite sugen på att testa dessa och funderar på att bygga ett Planck med Matias Quiet Click, men tillgången på keycaps verkar vara dålig och blanka ABS keycaps för Planck från Matias hemsida kostar en hel del ($40 + frakt!!!). Känns lite för mycket då man kan få Gateron + blanka MX keycaps för en billigare peng, eller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Mathias switchar har jag haft väldigt gott om! Det klart att. Kalih är billigare då de är tillverkade i Kina och har snott cherrys design men om du vill testa nåt nytt skulle jag nog kört på Mathias. Ett annat plus är att Mathias behåller mestadels av sitt andrahandsvärde

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Fast med den logiken skulle ju Matias vara lika billiga som Kailh då de stulit designen av Alps och tillverkar sina brytare i Kina.

Permalänk
Skrivet av Khers:

Fast med den logiken skulle ju Matias vara lika billiga som Kailh då de stulit designen av Alps och tillverkar sina brytare i Kina.

Absolut, kanske är lite skadad av att han började på GH.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Mathias switchar har jag haft väldigt gott om! Det klart att. Kalih är billigare då de är tillverkade i Kina och har snott cherrys design men om du vill testa nåt nytt skulle jag nog kört på Mathias. Ett annat plus är att Mathias behåller mestadels av sitt andrahandsvärde

Finns det något ställe man kan köpa Quiet Clicky switchar samt tillhörande keycaps (t.ex. DSA/XDA eller SA) för en billig peng, eller ja - billigare än från Matias.ca? Har letat runt lite på bl.a. Aliexpress men inte hittat något

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Folk med iris-tangentbord(eller andra som haft samma problem): hur programmerade ni ralt-kommandon?
På min lets split (också qmk) använder jag till exempel "RALT(KC_nummer)" för att skriva @, men på min nya iris-bräda compilar det inte. Inte heller att ta bort bara KC_ fungerar.
Antar att det har att göra med att hen som skrivit iris-branchen gjort så att man bara behöver skriva t ex bokstaven och inte KC_bokstav i keymapen, men det gör ju fortfarande så att jag inte kan skriva alla tecken.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Folk med iris-tangentbord(eller andra som haft samma problem): hur programmerade ni ralt-kommandon?
På min lets split (också qmk) använder jag till exempel "RALT(KC_nummer)" för att skriva @, men på min nya iris-bräda compilar det inte. Inte heller att ta bort bara KC_ fungerar.
Antar att det har att göra med att hen som skrivit iris-branchen gjort så att man bara behöver skriva t ex bokstaven och inte KC_bokstav i keymapen, men det gör ju fortfarande så att jag inte kan skriva alla tecken.

Har du kollat här? Jag använder tex KC_AT för @. I värsta fall får man testa sig fram för att se vilka koder som betyder vilka tecken då det skiljer sig lite från US till Nordic, men det mesta stämmer vad jag vet.

Nu kör jag visserligen Let's Split, har inte hunnit bygga ihop min Iris-bräda än, men det borde inte vara någon skillnad tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Har du kollat här? Jag använder tex KC_AT för @. I värsta fall får man testa sig fram för att se vilka koder som betyder vilka tecken då det skiljer sig lite från US till Nordic, men det mesta stämmer vad jag vet.

Nu kör jag visserligen Let's Split, har inte hunnit bygga ihop min Iris-bräda än, men det borde inte vara någon skillnad tycker jag.

Men KC_at ger ju " på svensk layout, inte @. @ måste man använda RALT+2 för att skriva, det är det som inte kompilerar.
Jag behöver kunna använda RALT + knapp för att skriva vissa tecken helt enkelt.

Tyckte inte heller att det skulle vara någon skillnad från lets split, men det var det tydligen. :/ Gissar, som jag skrev, för att någon som skulle göra keymapen enklare att läsa applicerade "KC_" på alla knappar i keymapen, och att KC_RALT(knapp) då inte fungerar som macro.

@g0a , I summon you!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Men KC_at ger ju " på svensk layout, inte @. @ måste man använda RALT+2 för att skriva, det är det som inte kompilerar.
Jag behöver kunna använda RALT + knapp för att skriva vissa tecken helt enkelt.

Tyckte inte heller att det skulle vara någon skillnad från lets split, men det var det tydligen. :/ Gissar, som jag skrev, för att någon som skulle göra keymapen enklare att läsa applicerade "KC_" på alla knappar i keymapen, och att KC_RALT(knapp) då inte fungerar som macro.

@g0a , I summon you!

Jag slarvade och blandade ihop alla mina keymaps. Jag använder givetvis NO_AT för @. Och inkluderar #include "keymap_nordic.h" i början på min keymap. Jag vet inte om det funkar när han "förenklat" det så att man slipper skriva in "KC". Uppdatera gärna hur det går

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag slarvade och blandade ihop alla mina keymaps. Jag använder givetvis NO_AT för @. Och inkluderar #include "keymap_nordic.h" i början på min keymap. Jag vet inte om det funkar när han "förenklat" det så att man slipper skriva in "KC". Uppdatera gärna hur det går

Det är ett library jag inte hört om, det hade besparat mig mycket tankemöda om jag hittat det tidigare. xD
Men jag lyckades i alla fall lösa det ändå, genom att lägga till en definition i början av filen:

#define KC_SwAT RALT(KC_2)

och sedan skriva bara "SwAT" i keymapen gör att man kommer runt problemet.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Men KC_at ger ju " på svensk layout, inte @. @ måste man använda RALT+2 för att skriva, det är det som inte kompilerar.
Jag behöver kunna använda RALT + knapp för att skriva vissa tecken helt enkelt.

Tyckte inte heller att det skulle vara någon skillnad från lets split, men det var det tydligen. :/ Gissar, som jag skrev, för att någon som skulle göra keymapen enklare att läsa applicerade "KC_" på alla knappar i keymapen, och att KC_RALT(knapp) då inte fungerar som macro.

@g0a , I summon you!

Det va ett problem jag inte hade märkt att jag hade, men det verkar som att ni har löst det. Nu måste jag bara programera om mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0a:

Det va ett problem jag inte hade märkt att jag hade, men det verkar som att ni har löst det. Nu måste jag bara programera om mitt.

Hehe, varsågod.

Skrivet av g0a:

Ser fram emot att se vad du gör under jul
Själv blev jag helt klar med bygget av mitt i helgen, petade dit en rgbslinga och en akrylplatta i botten. Ska bara programmera om det sista.
https://imgur.com/ufzROZk.jpg

Har själv en påse med silent blacks liggandes sedan två månader tillbaka, får mitt kbd66 imorgon som de ska ner i.

Förvänta dig inga underverk dock, det lär inte bli lika snyggt som ditt bygge. Har tyvärr rätt begränsat med tid och siktar mer på något som fungerar att använda och ser hyggligt ut.

När jag läste "akryl" och "led" om ditt bygge blev jag förfärad, det var ju redan så stilrent och snyggt. Men oj, vad bra det passar! Är egentligen inte jättemycket för leds ihop tangentbord, men jag kanske får tänka om och testa jag med...

Ser fram emot en uppdatering och dina tankar om switcharna!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Förvänta dig inga underverk dock, det lär inte bli lika snyggt som ditt bygge. Har tyvärr rätt begränsat med tid och siktar mer på något som fungerar att använda och ser hyggligt ut.

När jag läste "akryl" och "led" om ditt bygge blev jag förfärad, det var ju redan så stilrent och snyggt. Men oj, vad bra det passar! Är egentligen inte jättemycket för leds ihop tangentbord, men jag kanske får tänka om och testa jag med...

Ser fram emot en uppdatering och dina tankar om switcharna!

Det är ju alltid spännande att se andras skapelser.

Jag förstår att det kändes som att du druckit fun light, plastsmak i munnen. Jag försöker hålla mina byggen smakfulla men ibland gör man tankevurpor. I detta fall tycker jag att jag fortfarande kan kalla det smakfullt, så länge man inte drar igång regnbågeläge på rgb'n.

Permalänk
Medlem

Jag behöver råd. Jag har fått hem mitt kbd66 tillsammans med kina-stabs och jag väntar på cherry-stabs som är på väg, ska jag vänta på cherry eller är skillnaden inte så stor? Stabs'en ska smörjas i i båda fallen.