Eftersom du inte skrev något särskilt om det så antar jag att du inte är intresserad av att överklocka? Ungefär något sådant här tror jag ger ganska bra prestanda för pengarna just nu:
Processor: Intel Core i5-8400 - 1900:-
i7:an kostar nästan dubbelt så mycket, men kommer inte i närheten av att ge dubbelt så bra prestanda i spel.
Minne: 16 GB billigast möjliga DDR4-3000 eller DDR4-3200 - 2000:-
I dessa spännande tider får man betala mer för 16GB DDR4 än för en 6-kärnig processor. Bisarrt är det. Påstås bero på att tillverkare av smarta telefoner dammsuger marknaden på minnesmoduler. Man kan gå ner till 8GB och spara en tusenlapp, men spelen blir ju inte direkt mindre krävande med tiden...
Moderkort: Asus Prime Z370-P - 1200:-
Processorn kräver ett kort med Z370-chipset. Om man inte överklockar kan man utan vidare välja billigast möjliga moderkort, förutsatt att man inte har några särskilda krav på att det t.ex. ska finnas ett inbyggt wifi-kort. Valde Asus här mest för att det är ett stort och känt märke med gott rykte.
Grafikkort: Valfritt GTX 1060 6GB - ca 2500-2700:-
Detta kort ger bra prestanda i moderna spel med bra/bästa kvalitetsinställningar i upplösningar upp till 1080p. Vill man gå högre än så (t.ex. 1440p) kan man behöva dra ner lite på kvaliteten i vissa titlar men ofta går det att hålla sig över 60fps med bra kvalitet här med. OBS, kortet finns även i en variant med 3GB videominne, se till att du får rätt variant. Se också till att du väljer ett som har minst två fläktar - varianter med en enda centrifugalfläkt i ena ändan på kortet låter som en dammsugare när du spelar spel.
Nästa steg uppåt i prestandastegen är GTX 1070 som kostar lite över 4000:-, vilket riskerar att spräcka budgeten.
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 1500:-
500GB SSD rymmer operativsystemet, dina vanliga program av olika slag samt ett par stycken enorma AAA-spel som tar 50GB vardera. Vill du ha massor (säg, fler än fem eller så) av AAA-spel installerade samtidigt kan du behöva en större SSD.
Chassi: valfritt - ca 800:-
Chassi är en smakfråga. Vill du ha fönster? Vill du att det ska vara tyst? Vill du att det ska vara någon speciell form? Om du inte bryr dig och bara vill ha något vettigt och diskret som står under skrivbordet och inte låter så mycket är Fractal Design Define C ett bra val.
Nätagg: Corsair TX550M - 800:-
Nätagg är inte någon "sexig" grej att lägga pengar på men efter en incident för många år sedan med ett som gick sönder betalar jag hellre lite extra för kvalitet. Det finns andra bra alternativ också, kolla efter 80+ Gold-certifiering och lång garantitid (detta jag valt här har sju års garanti från tillverkaren) så är det svårt att välja fel.
Summa: lite drygt 10 000:-
Då har vi ca 4000 kvar för att hitta en skärm och ett tangentbord samt eventuellt en hårddisk att ha platskrävande grejer som t.ex. film och musik på. Tangentbord är också en smakfråga så det får du lösa själv. Skärm är svårare - det finns kompromisser man behöver göra här. En vanlig tråkig (men pålitlig) 24-tums kontorsskärm med IPS-panel (bra färger och betraktningsvinklar) från Dell eller någon annan kvalitetstillverkare kostar runt 2500:-. Vill man ha hög uppdateringsfrekvens på en 24-tummare så blir det TN-panel, och jag personligen avskyr dem och skulle inte stå ut. 27-tums IPS-skärmar kostar ofta närmare 5000:- och kan spräcka budgeten. Kan inte ge några riktigt bra råd här utan att veta mer om vad du gillar.
Hoppas det hjälper dig en bit på vägen!