Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Jag hade nog varit deprimerad om Jag varit så kort. Går sisådär med tjejer nu o jag är ändå 194cm.
Ja, jag vet att längd är EN egenskap av många.

Skrivet av anon257891:

Inget att ora sig för.
Njut istället av fördelarna som t.ex. bättre benutrymme på flyget/bion/bussen/bilen/tåget.
Du slipper slå i huvudet när du passerar igenom dörrposter i gamla hus.
Du kan sträcka ut dig ordentligt i en standardsäng (och fötterna sticker inte ut under täcket)
Du kan enkelt hitta en morgonrock som räcker ända ner till fotknölarna (mysigt!)
Du kan ligga i soffan utan att ha vaderna på ärmstödet.
m.m.

Ännu en långskånk som vittnar det m vår vardag....känner särskilt igen mig täcket argumentet.

Skrivet av Karazhan:

Ja du är kort, är själv 167 men tyvärr så finns det inget vi kan göra. Det som som skulle ha gjorts vore att ge hormoner i tidig uppväxt så hade vi blivit ett antal cm längre antagligen. Sen är det ju tyvärr skitsnack att längd inte spelar någon roll. Längd är korrelaterat till framgång. Det är ju också knappast någon hemlighet att många tjejer föredrar längd, du hittar inte en tjej som vill ha en kort kille tex så då faller ett antal bort

NÅN fördel med att ha lång får vi långa ha 😛

Skrivet av Karazhan:

Måste säga att jag tycker det är spännande att så många långa säger "längd spelar ingen roll". Det är precis samma erfarenhet jag har ut i vardagen att de som säger att längden inte spelar roll har en tendens att vara långa själv. Hur kommer detta sig?

Det är väl sympatiserande. Själv är jag 194cm o både hoppas och tror att ju längre desto bättre.

Skrivet av DaBone:

Vad är det som säger att mannen ska vara längre än kvinnan..? Kan inte komma på mer än att det är någon sorts tradition och det något som bara ska vara så..
Kan tänka mig att förr i tiden när mannen på riktigt var familjens "överhuvud", kanske det såg konstigt ut om han var liten i jämförelse med kvinnan som skulle vara underdånig. Men i dagens jämställda samhälle..?
Traditioner kan vara rätt starka..

Biologi. Män är maskulina o tjejer är feminina

Skrivet av FishTank:

Läst hela tråden och något jag observerat är att flera har sagt att de inte bryr sig om längden vilka varit långa män som menat den motsatta könet.

Jag har inte än läst ett enda inlägg där en kvinna sagt att hon inte bryr sig om längden på det motsatta könet vilket @Karazhan varit inne på.

Precis. Jag tror den stora majoriteten kvinns bryr sig om längden.

Skrivet av eatme@live:

Det med att tjejer väljer bort korta killar verka stämma till viss del..har haft denna typ av diskussion uppe med min sambo och hon säger samma sak att hon och många av hennes väninnor väljer bort korta killar..deras anledning är helt enkelt att de inte vill känna sig större än killen. De vill att killen skall invagga dem i trygghet och tydligen så görs det baserat på storleken på killen. Helt bananas tycker jag. Men sen är jag faktiskt lite åt samma håll, jag skulle inte kunna ha en tjej som är fysiskt större/fetare än vad jag är..tänder helt enkelt inte på det..
@scienta:

Du är normal precis som jag. Skulle vi inte heller kunna tänka mig en biffig lr fet tjej.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Är det sant att man lever längre om man är kort eller är det bara BS?

Av ett rent sammanträffande såg jag just en video där detta nämndes
https://youtu.be/vPszR0-vTqc?t=120
"every inch above 5 feet takes 1,3 years off your life"

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxenrud:

Shit om var 1.20 kanske man kan bli världens äldsta hen.......... NOT!!!!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxenrud:

[OT]
Shit om hen var 1.20 kanske hen kan bli världens äldsta hen.......... NOT!!!!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Biologi. Män är maskulina o tjejer är feminina

Ser inte hur biologi skulle kunna ha något med saken att göra, men du får gärna utveckla det spåret lite mer..

Själv är jag ungefär lika lång som min tjej, kanske 2-3cm längre. Har en kompis som är huvudet kortare än sin och en annan som är säkert 3 huvuden längre... samt några som är enligt "erkänd standard" då.

Vi har inga som helst problem med varandra och alla gillar att umgås som vänner. Så vad är problemet?
Jag säger att det är ett attitydproblem, där gamla indoktrinerade tankegångar får leva kvar och styra dina val.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DaBone:

Ser inte hur biologi skulle kunna ha något med saken att göra, men du får gärna utveckla det spåret lite mer..

Själv är jag ungefär lika lång som min tjej, kanske 2-3cm längre. Har en kompis som är huvudet kortare än sin och en annan som är säkert 3 huvuden längre... samt några som är enligt "erkänd standard" då.

Vi har inga som helst problem med varandra och alla gillar att umgås som vänner. Så vad är problemet?
Jag säger att det är ett attitydproblem, där gamla indoktrinerade tankegångar får leva kvar och styra dina val.

Som nån skrev innan, tjejer vill ha en kille som är större än de själva (vilket betyder kunna beskydda dem, en stark famn o.s.v.)

En kortare kille ses som svagare så därför sållas de bort.

Att man är lika långa kan ja köpa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så finns det massor med tjejer som är runt 160 eller kortare. Sen spelar massa saker stor roll, som självkänsla, attityd, andra framgångar. Det är inte ovanligt att man kan träffa någon tjej som är längre heller, som Tom Cruise t.ex. Ditt längdproblem kommer dock försvinna eller iaf minska med åldern, när man lär sig hur kvinnor fungerar och blir trygg i sin manlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Som nån skrev innan, tjejer vill ha en kille som är större än de själva (vilket betyder kunna beskydda dem, en stark famn o.s.v.)

En kortare kille ses som svagare så därför sållas de bort.

Att man är lika långa kan ja köpa.

Grottmänniska-mentalitet alltså...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Längd har alltid varit något att se upp till, men samhället går emot att andra saker blir mer värda.

Det finns dessutom bra bra alternativ på att bli längre så fokusera på allt det andra, som träning, utbildning och jobb. Tjejer föredrar lugnt en kille med ett schysst jobb och bra ekonomi än en lång muskelknutte som kanske inte har ett jobb. -Nu inte detta menat att se ner på de andra.

Utan min poäng är att man ska fokusera på det som man kan göra något åt.

Permalänk
Medlem

Många i den här tråden som har kollat lite väl mycket på Planet Earth?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Alltid varit kort, fick tydligen ett uttalande från någon doktor när jag var mindre att jag skulle bli cirka 168cm max. Jag är 172cm nu, 24 år.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Puhh, exemplet är bara på hur dåligt du argumenterar, inte vad som är värst. Jag slutade ta dig seriöst flera sidor tillbaka. Försöker bara få dig att inse hur dåliga din argument är men du verkar inte smart nog för att inse det.

Wow, mannen som argumenterar så hårt för sin sak så att han måste ta till personangrepp för att visa sig störst.

Och du undrar varför kvinnor ratar dig?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: och återigen så svarar du inte ens på argumenten, tror jag är en trend när det kommer till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Well, flyttar du till sydamerika eller asien är du jämnlång med dem... Holland bör du inte besöka för där är en man på 180CM bara "medellång", om det påverkar dig.
Sen ska du se vilka som vill 'reta' dig för det och vilka som bara skojar till vardags som ett nickname - vilket du ej bör ta åt dig av... Som att frugan skulle kalla dig Lillen hade inte vart helt omöjligt... Hon menar inget illa med det
Du bör ej bry dig om vad andra säger eller tycker, skämta tillbaka och fråga hur de hade sett ut om du haft styltor / högklackat på dig så sänks nog skämten om det stör dig, visa dig bekväm i det så slutar dem.

Skrivet av scienta:

Att en asiatisk man är troligare att vara singel i Sverige är inte heller så konstigt, för där kan man ju postulera att det samma gäller för en svensk man i ett asiatiskt land.

Folk tenderar att hålla sig inom sina egna grupper: http://www.prb.org/Publications/Articles/2010/usintermarriage...

Alltså det går ju verkligen inte att säga såhär heller, åker du till sydamerika som blond och blåögd så antingen hatar dom dig eller så blir du älskad av dem, där är det ett 50/50 för antingen är dom helt i dig eller inte alls. Finns inget mellanting, och längd i detta exempel spelar ännu mindre roll av faktorerna blond + blåögd. (Vilket skapar tro om pengar - vilket ger tillgång till din personlighet och då glöms resten bort)
Asien(Och Syd Amerika) är likadant om du inte klär dig som extrem Rosa-solbränd turist då går allt bättre - i både affärer och bland folk.
Som "vit man" där ute kategoriserar dom antingen: Rik, Snobbig, Bra eller Typisk Turist - beroende på vad du gör för intryck som person och val av kläder.
Har en Asiat hört från sina föräldrar att Europeer är X och XX och X och du introducerar dig som det hon blivit skrämd av - då räddar inget dig.

Svenskar speciellt har sjukt dåligt rykte i turisttäta orter eftersom de gillar dricka och föra ett jävla väsen - enda som gillar dem är bartenders då dom har pengar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Saken är ju den, att "korta" människor från 3 kön (ja, det finns 3 kön nu), vinner väldigt ofta pga deras humor, och dom blir inte iallafall i min umgängeskrets nervärderade.
Vi som är runt standardlängd, dvs mellan 173cm upp till 185cm, är faktiskt tråkiga.
Jag är hands down helt förälskad i en tjej som är 156 cm lång, synd bara att hon inte är äldre än 32, själv är jag 51, men den gulligaste kvinna jag träffat.
Vi är bara kompisar, men ser rätt roligt ut när vi träffas och ska spela minigolf, och jag ställer mig bakom henne och försöker visa hur man håller golfklubban, då ser jag nog ut som en idiot när jag ställer mig på mina knän för att bli ungefär lika lång.
Vi är väldigt bra kompisar, så vi skrattar när det händer, sen pratar vi i tfn mer än 4 timmar om dagen, förutom dom dagar hon jobbar.
Längd har ingenting med hur man funkar ihop.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Jag är 171-173 cm och min personliga upplevelse är att längden spelar en viss roll men att ens totala intryck består av många andra egenskaper också.

När det gäller att få respekt och anseende har det i princip ingen betydelse alls. Jag får snabbt respekt för att det jag säger är genomtänkt, och jag kan tala för mig i de flesta sammanhang. Jag har en självklarhet i mitt sätt som ofta gör att andra omkring mig, även ex.v större män, känner att jag är en "dominant hanne" och de söker ofta min bekräftelse eller mitt stöd. Samtidigt så märks det att män som är större och längre än mig har något lättare att ha pondus, särskilt innan man pratat.

Vad gäller tjejer så är det mer blandat. Många av dom tjejer som har varit intresserade av mig har varit längre och en del av dem har varit mycket attraktiva tjejer i den mån man kan hävda något sådant objektivt. Samtidigt har jag lättare att attrahera tjejer som är kortare än mig själv och jag har blivit bortvald på basis av min längd. Jag känner en större tillit till min attraktionskraft när det kommer till kortare tjejer vilket gör att jag ofta känner mig mer "värdig" att flirta eller visa intresse för dessa medan jag ibland nästan utgår ifrån att en längre tjej inte kommer att vara intresserad. Jag blir alltid lite förvånad om en längre tjej visar intresse även om det händer då och då.

Jag tror att längd visserligen spelar roll, men om man ser egenskaper som ett poängsystem så är det många saker som ger poäng. Jag är under medellängd och hade föredragit att vara 185 cm men anser mig ändå vara en "vinnare" i genpolen då jag är frisk, intelligent, empatisk, socialt kompetent, har ett relativt attraktivt ansikte, hela och raka tänder, en bra muskulatur även när jag inte tränar, och eftersom jag är (relativt) anonym kan jag tillägga att jag även utrustats med ett stort/brett könsorgan som jag fått mycket bekräftelse för. Poängen är att jag tycker att i den "mix" av gener jag fått så överväger de positiva sakerna de negativa, som att jag t.ex råkar vara kortare än de flesta eller att jag hade mycket finnar i tonåren.

Om mitt enskilda exempel inte övertygar så kolla på alla korta män där ute som har framgång. Sylvester Stallone har både spelat boxaren Rocky och Rambo. Morgan Johansson är justitie- och inrikesminister. Martin Luther King Jr, Ron Jeremy, Mahatma Gandhi och James Madison är alla korta och framgångsrika inom sina respektive områden.

Så svaret på din fråga är alltså att du inte behöver bli det minsta orolig för din längd. Jag tror att dina arbetskamrater och övriga kanske har en jargong där man gärna påpekar/skämtar om någt hos varandra i syfte att markera gemenskap och tillhörighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Är 173 och känner mig kort. Men ser inte det som ett så stort problem när det kommer till tjejer. De flesta är lika långa eller kortare. Jag utesluter längre eller större för antar de tänker likadant.

Däremot när det kommer till kläder så känner jag viss problem. Känns som de flesta herrkläder är gjorda för 180-190 cm. För stora kläder gör att man bara ser kortare ut.
Så det är viktigt att det är rätt längd och sitter bra, vilket typ endast storleken xs och s gör hyffsat. Viktigt att hålla en slimmad midjemått om man är kort haha

Permalänk
Medlem

@Lorault: Ja jäklar. Jag skulle kalla en kvinna på 160 för kort. Som man är det riktigt kort

Men det finns fler saker i livet som räknas än längden. Gläd dig åt att du får mycket plats i flygplanssäten istället

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Är 173 och känner mig kort. Men ser inte det som ett så stort problem när det kommer till tjejer. De flesta är lika långa eller kortare. Jag utesluter längre eller större för antar de tänker likadant.

Däremot när det kommer till kläder så känner jag viss problem. Känns som de flesta herrkläder är gjorda för 180-190 cm. För stora kläder gör att man bara ser kortare ut.
Så det är viktigt att det är rätt längd och sitter bra, vilket typ endast storleken xs och s gör hyffsat. Viktigt att hålla en slimmad midjemått om man är kort haha

Kläder sys olika beroende på var du handlar. Exempelvis Dressman inriktar sig på tjockisar och där får man rätt dålig passform om man är slank. 173 ska inte vara några problem hitta kläder till så jag rekommenderar du byter butiker/märken du handlar på omn de är för stora

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av AppendixSE:

Kläder sys olika beroende på var du handlar. Exempelvis Dressman inriktar sig på tjockisar och där får man rätt dålig passform om man är slank. 173 ska inte vara några problem hitta kläder till så jag rekommenderar du byter butiker/märken du handlar på omn de är för stora

Nån källa på det? Har aldrig hört nåt liknande innan men vill veta mer om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur