Missa inte Amazon Prime Deal Days!

4690k bottleneck - vad uppgradera till?

Permalänk

4690k bottleneck - vad uppgradera till?

Hallå! Har ett 4690k som, vid högre belastning, ligger på 70-85% i load när jag spelar på en skärm, ser på film på en annan och har Facebook på den tredje. Mitt grafikkort är ett 1070 (osäker på modell). Jag tror det är så att cpun bottleneckar, för grafikkortet ligger mycket lågt i användning men ändå har jag svajig fps (lol, csgo, thief mfl). Cpun är inte OCad, mitt moderkort är z97 anniversary edition.

Tror ni att det är bottleneck det rör sig om? Temperaturerna är låga och bra på allt, 16gb ram som inte används högt heller. Vad kan jag tänkas byta till? En nyare i7a, Ryzen? Kan jag tänkas få något för min cpu+mobo?

Joakim

Permalänk
Medlem

Tycker inte den borde bottelnecka i CSGO t.ex. Dock så kan du få ut en hel del mer kräm ur den genom att överklocka den det hade jag testat först i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatoner:

Hallå! Har ett 4690k som, vid högre belastning, ligger på 70-85% i load när jag spelar på en skärm, ser på film på en annan och har Facebook på den tredje. Mitt grafikkort är ett 1070 (osäker på modell). Jag tror det är så att cpun bottleneckar, för grafikkortet ligger mycket lågt i användning men ändå har jag svajig fps (lol, csgo, thief mfl). Cpun är inte OCad, mitt moderkort är z97 anniversary edition.

Tror ni att det är bottleneck det rör sig om? Temperaturerna är låga och bra på allt, 16gb ram som inte används högt heller. Vad kan jag tänkas byta till? En nyare i7a, Ryzen? Kan jag tänkas få något för min cpu+mobo?

Joakim

Hade väl börjat med att OCa eftersom det är det snabbaste och billigaste sättet att se om det faktiskt är där skon klämmer.

Permalänk
Medlem

@Creatoner:

Jag har samma CPU och GPU och jag bottleneckar egentligen bara i Fallout 4. I övriga spel så är det rätt bra fördelat. Prova att överklocka processorn så ska du se att det blir bättre.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

70-85% hade ju varit najs. Jag har en 2700K som ligger på 100%

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med tidigare talare. Jag märkte lite skillnad (jag är halvt blind för sånt egentligen) när jag överklockade min lite. Som sagt, testa att överklocka och se om det hjälper innan du börjar leta efter nya delar.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk

Alright, då testar jag OC till att börja med. Tack!

Joakim