Permalänk
Medlem

Samsung C24FG70 vs Msi Optix G24C

Hej sweclockers
Jag ska köpa en gaming skärm till min laptop och har fastnat för dessa två jag är inte så insatt. Det är ett nvidia kort i min dator men jag tycker att g sync blir för dyrt. Jag vill absolut ha curved skärm och helst inte tn panel. Därför har valet fallit på dessa, vad tycker ni vad skiljer dom åt egentligen?

Alla tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Det är samma panel, jag skulle ta Samsung skärmen eftersom den verkar ha bättre ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Det är samma panel, jag skulle ta Samsung skärmen eftersom den verkar ha bättre ergonomi.

Okey men den verkar även ha någon faster, fastest mode input lag och nån dot technology vad det nu är?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey men den verkar även ha någon faster, fastest mode input lag och nån dot technology vad det nu är?

Det är overdrive-lägen och quantum dot, kvantpricks-teknik för större färgrymd.

På pappret ser det snarlikt ut, med skillnad att MSI-skärmen är specad till 250 nits ljusstyrka och Samsungen till 350 nits. Så det skulle kunna vara samma typ av VA-panel men olika belysning. Så någon måste testa och jämföra för att verkligen reda ut hur mycket det skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är overdrive-lägen och quantum dot, kvantpricks-teknik för större färgrymd.

På pappret ser det snarlikt ut, med skillnad att MSI-skärmen är specad till 250 nits ljusstyrka och Samsungen till 350 nits. Så det skulle kunna vara samma typ av VA-panel men olika belysning. Så någon måste testa och jämföra för att verkligen reda ut hur mycket det skiljer sig.

Okey jag förstår vad gör overdrive läget? Tror inte msi skärmen har något sådant? Samsung skärmen är ju några hundralapppar dyrare. Är lite orolig också överlag har se båda väldigt bra omdömen men några verkar ha fått nån typ av lila sken i skärmen efter ett tag?
Står inget om något sådant om MSI skärmen.
Vad tror ni är dessa bra och gedigna skärmar eller skulle ni ha kollat på andra alternativ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dlin89: Overdrive-lägen låter dig variera hur eftersläpen ska bete sig, "lila sken i skärmen" låter som en typ av overdrive/eftersläpseffekt som är ganska typisk för VA-paneler.

Tar upp detta i bildskärmsguiden avsnitt 19. Där finns bildexempel på en VA-panel på en Philipsskärm, förvisso 60 Hz:are som exempel på vad man väljer mellan:

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Denho486: Overdrive-lägen låter dig variera hur eftersläpen ska bete sig, "lila sken i skärmen" låter som en typ av overdrive/eftersläpseffekt som är ganska typisk för VA-paneler.

Tar upp detta i bildskärmsguiden avsnitt 19. Där finns bildexempel på en VA-panel på en Philipsskärm, förvisso 60 Hz:are som exempel på vad man väljer mellan:

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Okey bör man undvika att använda overdrive läget då om det kan skada skärmen?
Tror du att dessa skärmar är gedigna och bra skärmar?

Permalänk
Medlem

Ingen som har ovan nämnda skärmar och vill ge sitt omdöme på dom åt mig?

Permalänk
Medlem

@Dlin89: En kompis till mig äger den där Samsung-skärmen. Den är 24 tum och från samma serie. Han fick ett lila sken/artifakter efter några dagar och då skickade han tillbaka den till Webhallen för reparation. Några veckor senare får han tillbaka skärmen och butiken säger att den är fixad, men när han startar monitorn ser han att felet kvarstår. Nu överväger han att skicka in den igen för reparation alternativ kräva pengarna tillbaka.

Han beskrev det som ett lila sken som främst upptäcks i mörka partier i spel och att det är märkbart irriterande. Jag läste på nätet och det verkar vara ett känt problem med just den skärmen och 27-tumsvarianten. Här har du en lång artikel skriven av en kille som också fick problem:

https://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=119717

Jag ska själv avstå från Samsungen och köpa mig en MSI Optix G24C lokalt på Elgiganten. Har den samma felaktiga panel som Samsung-monitorn så slipper jag iaf bängla med paket och Postmord. Jag är villig att betala några hundralappar mer om det innebär att jag kan spara tid vid en eventuell reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

@Denho486: En kompis till mig äger den där Samsung-skärmen. Den är 24 tum och från samma serie. Han fick ett lila sken/artifakter efter några dagar och då skickade han tillbaka den till Webhallen för reparation. Några veckor senare får han tillbaka skärmen och butiken säger att den är fixad, men när han startar monitorn ser han att felet kvarstår. Nu överväger han att skicka in den igen för reparation alternativ kräva pengarna tillbaka.

Han beskrev det som ett lila sken som främst upptäcks i mörka partier i spel och att det är märkbart irriterande. Jag läste på nätet och det verkar vara ett känt problem med just den skärmen och 27-tumsvarianten. Här har du en lång artikel skriven av en kille som också fick problem:

https://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=119717

Jag ska själv avstå från Samsungen och köpa mig en MSI Optix G24C lokalt på Elgiganten. Har den samma felaktiga panel som Samsung-monitorn så slipper jag iaf bängla med paket och Postmord. Jag är villig att betala några hundralappar mer om det innebär att jag kan spara tid vid en eventuell reparation.

Okey tack så mycket för input!
Det har inget att göra med några dåliga första batchar av skärmen då? Många skriver att felet är fixat med de senaste skärmarna som levererats.

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten kommer att köra MSI-skärmen på mellandags-rea för 2500. Känns prisvärt

https://www.elgiganten.se/cms/rea-gaming/erbjudanden-gaming/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Elgiganten kommer att köra MSI-skärmen på mellandags-rea för 2500. Känns prisvärt

https://www.elgiganten.se/cms/rea-gaming/erbjudanden-gaming/

Ja jäklar det var bra pris!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey bör man undvika att använda overdrive läget då om det kan skada skärmen?
Tror du att dessa skärmar är gedigna och bra skärmar?

Overdrive skadar inte skärmen. Själva termen kommer närmast av hur man applicerar spänning över de flytande kristallerna.

Har tyvärr ingen aning om hur skärmarna är. Skärmar är individuella produkter och kan vara väldigt olika trots snarlika specar. Det enda kan man utröna är de generella egenskaperna, likt vad VA-panel innebär.