Permalänk
Medlem

Fiber-Anslutning

Hej ! Har precis fått min fiber att fungera över en trådlös koppling. Men när jag fick Bredbandsbolagets start kit så fanns det med två olika SSID att ansluta till. En som heter: TN_24GHz_5F6685 och en som heter: TN_5GHz_5F6685. Vad är skillnaden. Båda fungerar då jag kan se nätverket på min ipad och man kan ansluta till dem båda. Vilken ska man ansluta till?

Permalänk
Medlem

Ena är på 2.4GHz och den andra på 5GHz. Skillnaden, helt amatörmässigt, förklaras som 2.4GHz ger längre räckvidd men mindre bandbredd medan 5GHz har kortare räckvidd men mer bandbredd.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Du har olika frekvens på de olika kanalerna.

2.4 respektive 5Ghz.

2.4Ghz brukar ge bättre räckvidd och tränger igenom bättre men 5Ghz kan ge bättre hastighet om du har bra mottagning.

Lägg till båda...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ena är på 2.4GHz och den andra på 5GHz.

Men som sagt vad är skillnaden? Är den ena bättte en den andra? Vilken bör man använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du har olika frekvens på de olika kanalerna.

2.4 respektive 5Ghz.

2.4Ghz brukar ge bättre räckvidd och tränger igenom bättre men 5Ghz kan ge bättre hastighet om du har bra mottagning.

Tack för svaret !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@COLDYY1:
Som föregående talar skrev. Sen är 5GHz att föredra då den frekvensen också har högre bandbredd, samt mindre med saker runt omkring som kan störa nätet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

Men när det gäller wifi är svaret aldrig enkelt och det kan vara så att 2.4Ghz är det som fungerar absolut bäst i en viss situation.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

2.4ghz brukar ge längre räckvidd och 5ghz mindre störningar. Kör på 5ghz om räckvidden där räcker för dig.

Permalänk
Medlem

Jag har också en internet-förstärkare i källaren. Så jag tror jag kör på 5GHz. Det är väl det nyaste tekniken antar jag. 5GHz ger bättre uppkoppling men sämre räckvidd. Samtidigt som 2.4 GHz ger bättre räckvidd men sämre uppkoppling. Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av COLDYY1:

Jag har också en internet-förstärkare i källaren. Så jag tror jag kör på 5GHz. Det är väl det nyaste tekniken antar jag. 5GHz ger bättre uppkoppling men sämre räckvidd. Samtidigt som 2.4 GHz ger bättre räckvidd men sämre uppkoppling. Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova dig fram och se vilket som passar bäst för dina behov och situation men som sagt 5ghz är att föredra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COLDYY1:

Jag har också en internet-förstärkare i källaren. Så jag tror jag kör på 5GHz. Det är väl det nyaste tekniken antar jag. 5GHz ger bättre uppkoppling men sämre räckvidd. Samtidigt som 2.4 GHz ger bättre räckvidd men sämre uppkoppling. Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Typ, 5GHz kan överföra mer data till högre hastighet än vad 2,4GHz kan. i princip ingen kan använda den.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.