Tävling: CHEAPAZ CHIPS SEASON 2 (överklockning GT 1030)

Permalänk
Entusiast

Tävling: CHEAPAZ CHIPS SEASON 2 (överklockning GT 1030)

På fredag 15/12 startar det en rolig överklockningstävling på Hwbot, http://oc-esports.io/#!/round/cheapaz_chips_s2

Citat:

INFO
Welcome to the second season of the Cheapaz Chips contest series here on OC-ESPORTS. Once again we invite all HWBOT members to compete using very affordable hardware. In Season 2, it’s all about pushing NVIDIA’s GT 1030 cards.

The idea of the Cheapaz Chips contest is to encourage overclockers to use all of their ingenuity and passion to hardware mod an NVIDIA GT 1030 card for maximum performance. Running from December 15th to January 15th 2018, the contest involves three unique 3D stages. The winner in Season 2 will walk away with a GALAX GTX 1080Ti HOF OC Lab Edition graphics card.

Vem som helst kan registrera sig och vara med så länge man använder ett Nvidia GT 1030 och följer tävlingsreglerna. Tävlingen är tänkt att vara enklast möjliga och är ett bra sätt att lära sig enklare modifiering av grafikkort, t ex kylarbyte, bios-moddning och voltmoddning.

Det är tre grenar med gemensamma regler:

  • a GeForce GT 1030 videocard

  • a processor running at 5003MHz or less

  • Please attach a picture of your overclocking rig.

  • A verification screenshot is required.

Oftast är det krav på en speciell skrivbordsbakgrund för att förhindra att gamla resultat används. Jag uppdaterar med en länk här om/när den blir tillgänglig. BAKGRUND: https://www.dropbox.com/s/5d0ooupk17zmplw/Cheapazchips-s2-Wal...

Grenarna är:
3DMark03 Topplista med nedladdningslänk
GPUPI 1B Topplista med nedladdningslänk
Unigine Heaven Xtreme Topplista med nedladdningslänk

Jag tänkte försöka vara med i mån av tid, nåt resultat blir det nog.

Unigine Superposition bytt mot Heaven benchmark
Permalänk
Entusiast

Paxat för tips & tricks

MSI GeForce GT 1030 Passive OC HDMI 2GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329355

vGPU kontroller: uP1666Q
vMEM kontroller: uP1542S
Minneschip: Micron
Monteringshål: 43,3 x 43,3 mm.

Permalänk
Entusiast

Köpte ett nytt kort, uppdaterade med bilder och info om det. Det är som synes väldigt avskalat, med minsta tänkbara komponenter i strömförsörjning.

Fördelen med att köpa ett full size (ej lågprofil) är att det blir enklare att byta kylare.

borttaget tidigare inlägg
Permalänk
Entusiast

Tävlingen börjar balla ur, de flesta är redan på flytande kväve eller liknande och många har lödit dit ny strömförsörjning... Jag har gjort detsamma men saknar tillgång till LN2 för tillfället. Hård konkurrens på hwbot!

Permalänk

@Calathea: Helt underbart, precis så det ska vara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

@Calathea: Helt underbart, precis så det ska vara

Jag har ju inte tiiid... ändå ringer jag runt efter flytande kväve (hittat en ny leverantör precis bredvid jobbet)

Jaja, jag antar jag kollar om jag har en pot som passar när jag kommer hem.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant att se hur resultaten ser ut sen, speciellt jämfört med andra kort. Jag tycker dock namnet tappar meningen lite när man börjar ringa runt efter LN2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

@Andreaz1: Jag håller egentligen med. Det är inte tal om enkla modifieringar längre, inte om man vill kunna fajtas om topp 10. Förstår om det ser avskräckande ut för personer som är nya inom överklockning, så jag förväntar mig inte att nån mer från Sverige skickar in nåt resultat.

Samtidigt är det himla intressant att se hur långt man kan pusha ett litet 30 W budgetkort. Nästan 100k i 3DMark03 är extremt bra och inget jag hade gissat på.

Permalänk
Medlem

Rätt kul grej att använda billigare grejer som man skulle kunna vara med och leka lite grann i alla fall.

BTW @Calathea om du har några minuter över skulle det vara roligt att se lite tips på vart man kan komma över pots/mods/kväve etc i Sverige Eller vart man kan börja om man känner sig sugen och har för mycket pengar i plånboken...

Själv tipsar jag de som vill se hur en del överklockar lite mer ehm "destruktivt" att slänga ett öga på Actuallly Hardcore Overclocking på youtube och tex hans lilla mod av AMD R9 290X och hur den ser ut installerad.... Samt lite mer förklaring till vad en Power board är till för.... Men det är lite över vad jag skulle klara av, dock är ju 1030 bra ställe att börja med, lite billigare om det går åt helvete... Skulle dock vara trevligt med en "Aircooled" och/eller "voltmodfree" kategori för de som inte kan eller vill leka med lödning i en sån här tävling...

Permalänk
Medlem

Det finns någon 1NFR4R3D apprentice overclockers of India med som skickat in flera 3D Mark resultat mellan 58263 och 61486.
De resultaten borde vara ganska lätta att slå.
Om man hade ett GT 1030 kort...

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Jag har ju inte tiiid... ändå ringer jag runt efter flytande kväve (hittat en ny leverantör precis bredvid jobbet)

Jaja, jag antar jag kollar om jag har en pot som passar när jag kommer hem.

Gött det, har kollat lite mer på ditt zombie kort, Känner inte riktigt igen den så vad är det för pcb?

Permalänk
Entusiast

@lanbonden: Du får en chans till, från andra vinkeln

Permalänk
Medlem

Kväve borde du kunna köpa hos vilken AGA/Air Liquid (el. dyl.) representant som helst

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ezah:

Kväve borde du kunna köpa hos vilken AGA/Air Liquid (el. dyl.) representant som helst

I Linköping brukade det innebära XLBygg men de har stängt ner sin AGA-del. Numera måste man åka till Koaro AB, som också säljer till privatpersoner. Tänkte besöka dem nästa vecka.

Permalänk
Medlem

synd man inte kan vara med om man måste ha Gt 1030 kort. jag menar att man måste springa och köpa kort bara för ett få va med är ju inte så kul. dessutom roligare att klocka med luft alla kan ju inte ha kväve på sina saker. jag äger ingen cpu pot eller till gpu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

synd man inte kan vara med om man måste ha Gt 1030 kort. jag menar att man måste springa och köpa kort bara för ett få va med är ju inte så kul. dessutom roligare att klocka med luft alla kan ju inte ha kväve på sina saker. jag äger ingen cpu pot eller till gpu

Hur kan det vara roligare med luft?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur kan det vara roligare med luft?

för att alla kan eller inte har tillgång till kväve eller cpu pot

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det kanske borde finnas två separata klasser för denna tävling, en helt utan restriktioner och en där enbart lättare modifikationer tillåts.

Men de som överklockat nu då, hur mycket bättre blir kortet? Kan man jämföra det till något annat kort? Benchmarkpoäng säger mig ingenting tyvärr, är inte särskilt insatt på överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

för att alla kan inte ha tillgång till kväve eller cpu pot

Med den logiken är det roligare att köra en rostig 240, för man inte har tillgång till en Ferrari.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Med den logiken är det roligare att köra en rostig 240, för man inte har tillgång till en Ferrari.

kanske lätt för dig o säga som kanske kan fixa allt nog om detta rolig tråd iaf o läsa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

kanske lätt för dig o säga som kanske kan fixa allt nog om detta rolig tråd iaf o läsa

Jag menar, klart det är roligare med bättre prylar.
Hade dock varit bra om det fanns olika kategorier. Exempelvis en på luft, en vatten och en kväve.
Det hade kanske fördelat ut de som var intresserade allt för mycket. Alternativt att man fick se resultat vad varje person kunde åstadkomma med respektive kylningsmetod.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag menar, klart det är roligare med bättre prylar.
Hade dock varit bra om det fanns olika kategorier. Exempelvis en på luft, en vatten och en kväve.
Det hade kanske fördelat ut de som var intresserade allt för mycket. Alternativt att man fick se resultat vad varje person kunde åstadkomma med respektive kylningsmetod.

det håller jag med om så klart.. kväve kan jag ordna om jag skulle behöva,vi har på jobbet en 100,000 liters tank men en pott är svårare att få fram om man nu inte beställer från kingpin den kostar ju 270 dollar typ + frakt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

@lanbonden: Du får en chans till, från andra vinkeln

https://i.imgur.com/bIAWrOi.jpg

Hmm, någon form av 8800 kort? Osäker på om gtx har 2x 6pin eller en 8pin men gissar på 8800 gtx eller gts 512.

Skrivet av pytonOrm:

det håller jag med om så klart.. kväve kan jag ordna om jag skulle behöva,vi har på jobbet en 100,000 liters tank men en pott är svårare att få fram om man nu inte beställer från kingpin den kostar ju 270 dollar typ + frakt

Gäller att ha tur ibland. Jag plocka en EK SF3D- Critical Point pot på tradera för 1kr+ frakt för ett par veckor sen

Permalänk

@Calathea:

Rank 19. Få tummen ur ***** nu

Blir lite sugen igen.
Många år sen jag var med och lekte.

Tröttnade på att tävlingar som denna inte delar upp det i flera kategorier.
Finner det mkt roligare med diverse hemma snickrade luft kylare och egen byggd strömförsörjning än vatten/kväve

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Lycka till @Calathea

Själv tar jag ett litet break nu, precis fått barn nr 3. Hoppas jag hinner köra någon runda till 4way med 1080ti innan nästa generation kommer...

Btw, finns det någon som är intresserad av att prova så smått med extremklockning så är det bara att fråga mig eller Calathea så hjälper vi till.

Permalänk
Medlem

Rauf

ganska intresserad om du har en cpu pot till salu vore grymt och testa min fina 3930K som rullar på 4,8Ghz dagligen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Rauf

ganska intresserad om du har en cpu pot till salu vore grymt och testa min fina 3930K som rullar på 4,8Ghz dagligen

Jag har en gammal kingpin f1 EE över faktiskt. Pm om intressant

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hypermode:

Men de som överklockat nu då, hur mycket bättre blir kortet? Kan man jämföra det till något annat kort? Benchmarkpoäng säger mig ingenting tyvärr, är inte särskilt insatt på överklockning.

Säg en ungefär 30% mer prestanda på luft/vatten och ytterligare 10-20% på LN2. Det räcker inte för att nå upp till GTX 1050 nivåer så rent krasst är det inte motiverbart.

Skrivet av hypermode:

Det kanske borde finnas två separata klasser för denna tävling, en helt utan restriktioner och en där enbart lättare modifikationer tillåts.

Skrivet av Lodisen:

Hade dock varit bra om det fanns olika kategorier. Exempelvis en på luft, en vatten och en kväve.

yes, jag blev lite chockad över att se hur snabbt resultat på luft försvann ur listan och hur många som vågat löda dit E-power och liknande. Det är en enorm modifikation som definitivt bränner allt vad garanti heter och ev gör det omöjligt att sälja kortet begagnat. En separat klass för luft/vatten hade varit fint.

Skrivet av lanbonden:

Hmm, någon form av 8800 kort? Osäker på om gtx har 2x 6pin eller en 8pin men gissar på 8800 gtx eller gts 512.

Gäller att ha tur ibland. Jag plocka en EK SF3D- Critical Point pot på tradera för 1kr+ frakt för ett par veckor sen

Rätt gissat! 8800 GTX g80. 4 faser så lätt kapabel till 200 W iaf.

Skrivet av kalle@anka:

@Calathea:

Rank 19. Få tummen ur ***** nu

Blir lite sugen igen.
Många år sen jag var med och lekte.

Tröttnade på att tävlingar som denna inte delar upp det i flera kategorier.
Finner det mkt roligare med diverse hemma snickrade luft kylare och egen byggd strömförsörjning än vatten/kväve

Jag har inte skickat in några resultat med modifierat kort än, det kommer! Roligt att se att du fortfarande lurkar här.

Skrivet av Rauf:

Lycka till @Calathea

Själv tar jag ett litet break nu, precis fått barn nr 3. Hoppas jag hinner köra någon runda till 4way med 1080ti innan nästa generation kommer...

Stort grattis! Om jag nu kör en runda med kväve nästa vecka blir det första gången sedan december 2014

Permalänk
Entusiast

Jag har lyckats klämma mig in i topp tio för tillfället, tack vare vattenkylning och ett öppet fönster (brrr!)

http://hwbot.org/submission/3756384
http://hwbot.org/submission/3756162_
http://hwbot.org/submission/3756035_

Trots modifikationerna begränsas kortet fortfarande kraftigt av power limit. Extra problematiskt då det lägsta jag kan mata med mitt gamla avkapade grafikkort är 1,3 volt, vilket säkert är 0,1 mer än vad kortet vill ha på luft/vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Jag har en gammal kingpin f1 EE över faktiskt. Pm om intressant

Du har Pm eller så kanske du inte har tid o läsa..

Tack så mycket

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.