Router med bäst räckvidd? 2,4ghz räcker gott

Permalänk
Medlem

Router med bäst räckvidd? 2,4ghz räcker gott

Alltså, behöver återkoppling på vilken router som skjuter längst....? Range over Price!

Bra räckvidd är prio. 2.4ghz räcker gott. Linan är på 100/10mbit

Stabil med lång räckvidd

För en premiumprodukt betalar jag 4000kr. (För att sätta nån form av tak....)

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om antennen eftersom maxeffekten är begränsad, desto större antennförstärkning desto längre når de men samtidigt minskar spridningen,
Du skaffar alltså en riktig accesspunkt (radiodel) och inte en router och sätter den på den största antenn du kan peka åt rätt håll.
Vad ska det användas till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om antennen eftersom maxeffekten är begränsad, desto större antennförstärkning desto längre når de men samtidigt minskar spridningen,
Du skaffar alltså en riktig accesspunkt (radiodel) och inte en router och sätter den på den största antenn du kan peka åt rätt håll.
Vad ska det användas till ?

Ett hemnätverk med bästa räckvidd.

Vad menar du? En router är väl ett måste? En ap funkar väl inte utan en router? Kan du ge exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

NETGEAR R7000 är väl den billigare som är bland de bättre.

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Fast räckviddsmässigt är väl ac88u bättre?

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att enheterna måste kunna nå tillbaka..

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mig nyligen från en Asus n66 till en AC87. Innan hade jag täcking i hela huset på 3 våningar men lite dålig hastighet. Nu har jag i princip full fart överallt och betydligt bättre täckning även utomhus upp till ca 50m radie.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drik:

Ett hemnätverk med bästa räckvidd.

Vad menar du? En router är väl ett måste? En ap funkar väl inte utan en router? Kan du ge exempel?

Du frågar egentligen inte efter lång räckvidd utan om bra täckning och då är en hemmarouter med 802.11ac nått som kan passa bra, de har mer avancerad antennteknik (på elektroniks väg) och ev kompletterar man med nån accesspunkt.
Som du formulerade frågan lät det dom du behövde nått som ska förbinda 2 platser lågt ifrån varandra och inte nått som handlar om max 30 meter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Problemet är ju att enheterna måste kunna nå tillbaka..

Kan du utveckla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Jag bytte upp mig nyligen från en Asus n66 till en AC87. Innan hade jag täcking i hela huset på 3 våningar men lite dålig hastighet. Nu har jag i princip full fart överallt och betydligt bättre täckning även utomhus upp till ca 50m radie.

Är det här en fiskehistoria? Eller bor du i tält? Vad är det för väggar/bjälklag?

Jag menar inte att va spydig men om jag får hälften dvs 25m är jag supernöjd!

Och ac88u har väl bättre täckning än ac87?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du frågar egentligen inte efter lång räckvidd utan om bra täckning och då är en hemmarouter med 802.11ac nått som kan passa bra, de har mer avancerad antennteknik (på elektroniks väg) och ev kompletterar man med nån accesspunkt.
Som du formulerade frågan lät det dom du behövde nått som ska förbinda 2 platser lågt ifrån varandra och inte nått som handlar om max 30 meter.

Bytte min tplink Archer c7 till Archer c3150 och märkte ingen skillnad på varken räckvidd eller täckning. 5ghz bandet har ju helt värdelös täckning.... Max 5m utan väggar..... Kan du rekommendera någon enhet som kan det jag behöver?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drik:

Bytte min tplink Archer c7 till Archer c3150 och märkte ingen skillnad på varken räckvidd eller täckning. 5ghz bandet har ju helt värdelös täckning.... Max 5m utan väggar..... Kan du rekommendera någon enhet som kan det jag behöver?

Såvida du inte har mycket störningar så bör räckvidden åtminstone vara så långt det är fri sikt mellan enheterna, kortare räckvidd innebär mindre risk för störningar och därmed högre hastigheter så det är det man vill ha, så kort som möjligt som ändå räcker.
Jg tycker du ska skaffa accesspunkter om du behöver bra wifi och man använder flera om man behöver det pga hur lokalerna ser ut.
Ubiquiti Unifi är en bra serie att kolla på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Är det här en fiskehistoria? Eller bor du i tält? Vad är det för väggar/bjälklag?

Jag menar inte att va spydig men om jag får hälften dvs 25m är jag supernöjd!

Och ac88u har väl bättre täckning än ac87?

Vadå? Vanlig svensk timmerstomme med tegeltak. Jag menar ju såklart inte att jag har full hastighet 50m bort, men bara för att du sa så så gick jag runt och testade mera metodiskt och fick då dessa värden med en Galaxy Note 4 ( jag har en 100/10 lina):

ca 50m bort med fri sikt genom fönster från routern som står på ovanvåningen gav 60/10 på 5G
ca 100m samma villkor gav 25/10, här börjar det bli problem pga av att signalen från mobilen är för svag tillbaka. på 2,4G
ca 150m samma villkor kan jag få uppkoppling men mycket låg fart och sporadiska avbrott på 2.4G

50m bort på fel sida huset , så att router/mobil sänder genom ovanvåningens konstruktion gav ca 20/10 på 2,4G

I huset får jag oftast minst 80/10 utom i källaren där jag får ca 10/10

om du inte kan få täckning med en AC88 på 25m så är den trasig eller står helt fel placerad eller om du har betongväggar och plåttak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Vadå? Vanlig svensk timmerstomme med tegeltak. Jag menar ju såklart inte att jag har full hastighet 50m bort, men bara för att du sa så så gick jag runt och testade mera metodiskt och fick då dessa värden med en Galaxy Note 4 ( jag har en 100/10 lina):

ca 50m bort med fri sikt genom fönster från routern som står på ovanvåningen gav 60/10 på 5G
ca 100m samma villkor gav 25/10, här börjar det bli problem pga av att signalen från mobilen är för svag tillbaka. på 2,4G
ca 150m samma villkor kan jag få uppkoppling men mycket låg fart och sporadiska avbrott på 2.4G

50m bort på fel sida huset , så att router/mobil sänder genom ovanvåningens konstruktion gav ca 20/10 på 2,4G

I huset får jag oftast minst 80/10 utom i källaren där jag får ca 10/10

om du inte kan få täckning med en AC88 på 25m så är den trasig eller står helt fel placerad eller om du har betongväggar och plåttak.

Vänta lite nu.... Menar du att du ser ditt nätverk på 150 meters avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Inget konstigt med det egenligen, enligt n-protokollet ska du ju kunna få mottagning upp till 250 m utomhus, under rätt förutsättningar då förstås. Så det är nog lite svävande detta med räckvidd.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av drik:

Beror mycket på enhet också. Telefonen och plattan når bara nätet cirka 50m utanför huset. Laptopen klarar sig upp mot 80m hemma hos mig.

Som tidigare sagt så måste ju enheten du använder kunna kommunicera med routern också. Spelar ju ingen roll om routern klarar av 200m om telefonen inte kan svara.
Krävs ju att båda enheterna nåt varandra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

själv kör jag med

https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-ac1300-lon...

ihop med denna router

https://www.inet.se/produkt/5402739/ubiquiti-edgerouter-x-sfp...

Grym täckning säkert 200 meter utomhus.Kostar lite men slår det mesta av routers

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Vet inte vad som är absolut bäst i termer av räckvidd men jag kör ett system där jag har en router + en wireless range extender med mycket bra resultat. T.ex. finns kit som "Netgear Orbi RBK50" för ca 4200kr i butik. Säljs ett nytt sådant kit på Tradera just nu för 3450kr om man söker på orbi där. Aldrig testat just dessa själv men de ser fina ut också vilket kan göra dem lite mer lättplacerade än många andra nätverksprodukter i vissa rum.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Bump....

Bumpar och frågar vad resultatet blev. Jag behöver Täcka en byggnad 121-150 meter bort. En yttervägg i övrigt mer eller mindre fri sikt (några träd). Tänkte använda mig av en accesspunkt med extra antenner. Är detta möjligt?

Permalänk

@josman: https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view
jag köpte den som var rankad 1a där, har signal till bakgården numera och signal i hela huset.
minus duschen då, så satte upp en AP så jag kan streama musik i badkaret :')
annars är väll nån form av mesh nätverk bäst i dagsläget

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av josman:

Bumpar och frågar vad resultatet blev. Jag behöver Täcka en byggnad 121-150 meter bort. En yttervägg i övrigt mer eller mindre fri sikt (några träd). Tänkte använda mig av en accesspunkt med extra antenner. Är detta möjligt?

Jag har inget bra exempel på produkt, men det finns ju "kit" med riktade antenner för just ändamål som ditt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@josman:

Nu hör jag väll till den gamla generationen och kommer förespråka kabel! Från routern ner till bryggan och upp med en AP i en IP-klassad låda. Behöver du teckning hela vägen mitt emllan hus och brygga kanske de duger och sätta den ungefär på 2/3 av streckan mot bryggan?

Du kommer alltid ha en begränsning i enheterna du använder och vill du ha en stabil uppkoppling för samtliga mobila enheter har jag svårt att se att en router / AP i huset skulle fungera bra konsekvent.

Ingen expert på trådlösanetverk, men mina 2 cent.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av josman:

Du ska bygga en wifibrygga mellan husen och sedan montera en accesspunkt inne i det andra huset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

wimax

@drik: Wimax IEEE 802.16 fast du måste söka tillstånd från Post och telestyrelsen. Alltså inget för privatpersoner, en enhet (kina) kostar ca 12tusen. Räckvidd upp till 5 mil. beroende på placering vid hinder skog o.s.v. ett par km.

TP-Link CPE210 Outdoor CPE riktad wifi 802.11 a/g/n du behöver 2 st räckvidd upp till en halv mil vid fri sikt. För montering på stolpe. Kostar ca 500:- per enhet, du behöver inget tillstånd för denna teknik. (är försiktig med modifiering av antenner du kan bryta mot effektreglerna)

Förtydligande