SSL-certifikat på mail - jobbig popup varje gång

Permalänk
Medlem

SSL-certifikat på mail - jobbig popup varje gång

Hej,

Har ett väldigt störande problem som jag itne vet hur jag kommer runt eller löser i grunden.. Vet inte vart felet ligge roch det ligger utanför min kunskap.

Har använt mig av både thunderbird och outlook. Har flera mailadresser, ett par gmail som inte utgör några problem. Men en annan mail baserat på surftown som jag fått av en familjemedlem som administrerar den.

Hur som helst så gnäller både thunderbird och outlook på att certifikatet för den mailen inte är rätt.
Jag använder mig även av ESET ifall det påverkar.. Vet itne om det är mailklienten eller ESET som kontrollerar detta..

"den server du är ansluten till använder ett säkerhetscertifikat som inte går att verifiera.

Målhuvudnamnet är felaktigt.
_visa certifikat knapp_

Vill du fortsätta använda den här servern? Ja/Nej "

Detta meddelande får jag varje gång jag startar outlook. Klickaar jag "ja" så funkar allt som det ska tills jag startar om outlook.

I thunderbird är det liknande historia men jag kan klicka på "lagra det här undantaget permanent" innan jag går vidare. Dock lagras ingenting permanent för jag får samma fråga igen nästa gång..

Någon som kan förklara vad det är frågan om, vems fel detta är och hur jag går till botten med det.
Får även samma fel via telefonen och laptopen. Har iofs ESET på alla devices.. Men har kikat runt massor i ESET och hittar inget i någon LOGG om detta heller.

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid

Ansluter dina mail-klienter till en mail-server via SSL förväntar sig klienterna att serverns certifikat är giltigt och tillhör den server man försöker ansluta sig till. Låter man ESET filtrera eposten kommer klienterna att se ESET's certifikat och inte mail-serverns.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Ok. Hur kommer jag förbi detta då?
Varför gäller detta bara för surftown.. Gmail går väl också via detta .. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid

Men kan bara gissa att ESET gör passthrough till google men inte till surftown. Fråga ESET.