Tar minst 1 minut att boota systemet in till windows, blir tokig!

Permalänk
Medlem

Tar minst 1 minut att boota systemet in till windows, blir tokig!

Hej!

Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver.

Har ett nyare system, med Samsung 960 EVO NVMe disk och win 10 installerat pa det.
CPU: i5 8600K
MB: Asus PRIME z370-A
GPU: Asus 1070 OC Strix 08G
NVMe: Samsung 960 EVO
M.2: Intel 540s 240GB
2x WD 1TB, 1x500GB HGST 2.5"
Dubbla TX650W PSU.

Provat koppla ur de 3 mekaniska diskarna jag har, installerat diverse drivrutiner fran samsung som ska optimera prestandan med senaste FW. Sa nu vander jag mig till er da jag inte hittar nagon info via google som hjalpt mig, forutom att fa ur mer prestanda ur disken. Aven provat koppla ur massa USB-enheter sa jag bara har tgb och mus inkopplat, koert med ett PSU inkopplat, Senaste drivrutinerna till i princip allt (kan saklart ha glomt bort nagot)

Koer NVMe disken pa M2_2 da min M.2 disk inte stoedjs pa den andra platsen och prestandan verkar inte direkt paverkas oavsett. Har inte alltid varit sa att den bootat saher segt, men bootar sallan om kan jag saga.

All hjalp uppskattas vanligen!

Mvh

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har det alltid varit så, eller har det kommit nyligen? Jag har själv märkt det att vid högre överklockningar(Ram/CPU) så tar datorn ibland mycket längre tid att Posta. Vilken del i processen upplevs som långsam?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Nej inte alltid varit så, men eftersom jag har datorn igång så pass ofta så tänker jag aldrig på när jag rebootar den då jag går iväg och gör annat samtidigt eftersom allt oftast är laddat och klart redan när man gått ifrån datorn hehe...

Men umm, såhär ser en benchmark ut t.ex
http://www.userbenchmark.com/UserRun/7098834

Det som tar tid är det mellan post och att komma till inloggningsskärmen, alltså enbart tiden windows tar att ladda upp, windows 10 pro med senaste uppdateringarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det lika segt om den inte är överklockad?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Aven provat koppla ur massa USB-enheter sa jag bara har tgb och mus inkopplat

Testa ta bort mus och tangentbord också. Antar att du med också tagit bort USB kablarna mm när du pratar om USB enheter.

Permalänk
Medlem

Verkar som om det är problemet ja

Skrivet av panpo98:

Testa ta bort mus och tangentbord också. Antar att du med också tagit bort USB kablarna mm när du pratar om USB enheter.

Har provat det. men tack ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Är det lika segt om den inte är överklockad?

Och för att inte glömma bort att svara på detta, så ja, lika segt oklockat, om än segare...

Visa signatur