Nya regler vid tankning?

Permalänk
Inaktiv

Nya regler vid tankning?

Som några av er kanske redan har märkt eller råkat ut för, så är det tydligen nya regler när man tankar:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180206/nya-regler-for-tankning-vid-kortautomat/

Brukar alltid gå in och betala, men det har hänt att man betalat med kortet direkt i automaten.
Det känns skumt om företagen bara får härja vilt på kontot, och man borde få information om detta.

Det kanske man måste sluta med nu?

Någon som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem

Ja detta "drabbar" alla men är ett icke problem för har du pengar på kontot så är allt ok, sen skulle du inte ha 1500 kr utan bara 765 så kan du tanka bara för 765 kr....

Inga svåra saker och förstår inte uppståndelsen?

Detta är ju bara ett skydd för att du inte ska kunna övertrasserad dit konto och då drabba kortleverantören med pengar som "kostar" dom.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja detta "drabbar" alla men är ett icke problem för har du pengar på kontot så är allt ok, sen skulle du inte ha 1500 kr utan bara 765 så kan du tanka bara för 765 kr....

Inga svåra saker och förstår inte uppståndelsen?

Detta är ju bara ett skydd för att du inte ska kunna övertrasserad dit konto och då drabba kortleverantören med pengar som "kostar" dom.

Uppståndelsen kommer från de personer som får 1500 spänn reserverade på kontot i flera dagar, och inte bara under de fåtal minuter som man tankar. Är man låginkomsttagare kan det orsaka mycket problem om man inte kommer åt sina pengar under flera dagar, även om det "bara" rör sig om en tusenlapp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skanepiraten:

Ja detta "drabbar" alla men är ett icke problem för har du pengar på kontot så är allt ok, sen skulle du inte ha 1500 kr utan bara 765 så kan du tanka bara för 765 kr....

Inga svåra saker och förstår inte uppståndelsen?

Detta är ju bara ett skydd för att du inte ska kunna övertrasserad dit konto och då drabba kortleverantören med pengar som "kostar" dom.

"Alla tankningar med kontokort kräver från 1 februari en reservation på 1.500 kronor."

Läst artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Uppståndelsen kommer från de personer som får 1500 spänn reserverade på kontot i flera dagar, och inte bara under de fåtal minuter som man tankar. Är man låginkomsttagare kan det orsaka mycket problem om man inte kommer åt sina pengar under flera dagar, även om det "bara" rör sig om en tusenlapp.

Tror detta är tillfälliga problem som kommer gå över. Är man ändå orolig så bör man kanske överväga ett kreditkort enbart för tankning. Har du 10 000 kr i credit så är en reservation på 1500 inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

"Alla tankningar med kontokort kräver från 1 februari en reservation på 1.500 kronor."

Läst artikeln?

"[...] reservera ett belopp på 1.500 kronor till kundens bank. Finns det mindre pengar, reserveras den summan."

Läst artikeln?

Permalänk

"SEB uppger att de nya reglerna kommit till för att bensinmackar är så utsatta för bedrägerier och tjuvtankningar"

Nya härliga Sverige, där man kan lita på folk.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det där är inget nytt under solen, det enda nya är att nu har införts även i Sverige.

Hittills så har det i Sverige bara dragits 1 krona direkt när man har stoppat i ett Visa/Mastercard för att bekräfta att kortet är kopplat till ett riktigt konto, och när man har tankat klart så har kronan ändrats till beloppet som du verkligen har tankat för. Men om du bara har några kronor på kontot och tankar för mer än det så övertrasseras kontot vilket inte är så bra. Därför har man istället infört att man drar 1500 kronor istället för att försäkra sig om att kontot inte övertrasseras.

Jag brukar tillbringa somrarna i Finland och där har det inte gått att tanka med utländska Visa kort på obemannade mackar förutom hos en kedja där det istället kommer upp en fråga ”Hur mycket vill du tanka för? 20, 40, 60, 80 eller 100 Euro?” och då har det beloppet reserverats på kontot för att senare ändrats till det riktiga beloppet efter tankningen är klar. På senare år har allt fler mackar infört detta system i Finland och inför samma sak i Sverige så är problemet löst.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är olyckligt för de som råkar ut för låsta pengar på sitt konto. Någonstans låter inte detta helt ok även om jag inte själv drabbats ännu av detta. Å andra sidan så vet man om det nu och hoppas att bankerna får rätta till det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@mikael_a1:

Alla jag känner har slutat använda vanligt bankkort i kortpumpar, det är inte acceptabelt att det ska reserveras tex 1500 som inte släpper förrän flera dagar efteråt, ingen tänker ens riskera att det händer helt enkelt..

Många har dock bensinkort där man får faktura en gång i månaden, där funkar det OK förstås..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

@mikael_a1:

Alla jag känner har slutat använda vanligt bankkort i kortpumpar, det är inte acceptabelt att det ska reserveras tex 1500 som inte släpper förrän flera dagar efteråt, ingen tänker ens riskera att det händer helt enkelt..

Många har dock bensinkort där man får faktura en gång i månaden, där funkar det OK förstås..

Håller med. Om jag fattat detta rätt, så reserveras det 1500 kr på kontot även vid tankning för 200 kr.

Gäller detta även om man går in i butiken och betalar?

Om inte, så är ju "problemet" löst och man kan fortfarande tanka på sitt kontokort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

@mikael_a1:

Alla jag känner har slutat använda vanligt bankkort i kortpumpar, det är inte acceptabelt att det ska reserveras tex 1500 som inte släpper förrän flera dagar efteråt, ingen tänker ens riskera att det händer helt enkelt..

Många har dock bensinkort där man får faktura en gång i månaden, där funkar det OK förstås..

Tydligen en del som fortfarande använder kontokort (inkl mig själv), vid betalning när man tankat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

"Alla tankningar med kontokort kräver från 1 februari en reservation på 1.500 kronor."

Läst artikeln?

""Så ska det inte fungera. Blir det problem, är det bästa om kunden kontaktar sin kortutgivande bank", säger Lisa Vejlo Degerman till Expressen."

Den som läser artikeln torde lätt kunna inse att problemet inte är att pengarna reserveras under tankningen, utan att efter nekad tankning hänger reservationen kvar i ett antal dagar och "blockerar" pengarna. Problemet torde då sannolikt ligga hos bensinbolaget och inte hos banken.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Helt rätt, företag i Sverige drabbas väldigt hårt av ökad kriminalitet i form av bedrägerier, stöld, och skadegörelse.

Det är inte en mänsklig rättighet att tanka, säljaren / stationen sätter villkoren, passar det inte går det utmärkt att låta bli.

Sverige är nog ett av världens vekaste länder med en enormt gnällig och mjuk befolkning, kanske just också därför behovet uppstår, paradoxalt nog.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

De värsta med detta är, om jag förstått de rätt:
Att de reserveras 1500kr på kortet, och de kan dröja flera dagar innan denna reservation upphör. Lek med tanken att man är en barnfamilj. Jag har 1500kr kvar på kortet och behöver tanka bilen för och ta mig till arbetet. 3 dagar till löning.
Reserveras mina sista 1500kr på kortet så vi får leva på vatten ur kranen de sista dagarna innan löning.?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

I USA gäller alltid prepay. Du lämnar kortet i kassan, eller et antall $$, som du får tanka för.
Har inte sett några hel automatiska mackor där, åtminstone inte i LA eller SLC.

I Spanien på bemannade mackor så gäller prepay sedan länge, så ingenting nytt där.

I Sverige tills nu så har det varit möjlig att övertrassera sitt debit konto vid tankning, och riskera straffgebyr. I handelsbanken så är det 100kr om man är övertrasserad i mer än 24 timmar. Man får ingen besked att man är övertrasserad

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Håller med. Om jag fattat detta rätt, så reserveras det 1500 kr på kontot även vid tankning för 200 kr.

Gäller detta även om man går in i butiken och betalar?

Om inte, så är ju "problemet" löst och man kan fortfarande tanka på sitt kontokort.

Om du går in och betalar så är det inga problem för då kan kassörskan identifiera dig och bilen, neka köpet med kortet om det inte går att genomföra, och kräva att du betalar kontant istället. Precis som om du handlar med kortet i vilken annan affär som helst.

Mig veterligen är det bara vid obemannade mackar som man ingår ett köp utan att i förväg veta vad slutsumman blir, och därför krävs det förskottsbetalning på det maximala beloppet som köpet kan tänkas kosta.

Eller så inför vi samma system som i USA. Kontant förskottsbetalning för att tanka, och tankar du för mindre än det som du förskottsbetalade så får du gå in en gång till för att hämta tillbaka växeln. Vilket i princip är det som har införts nu fast med kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

De värsta med detta är, om jag förstått de rätt:
Att de reserveras 1500kr på kortet, och de kan dröja flera dagar innan denna reservation upphör. Lek med tanken att man är en barnfamilj. Jag har 1500kr kvar på kortet och behöver tanka bilen för och ta mig till arbetet. 3 dagar till löning.
Reserveras mina sista 1500kr på kortet så vi får leva på vatten ur kranen de sista dagarna innan löning.?

Precis, även om du har 1500 kr, så kan du inte använda dem. De är reserverade utav bensinbolaget.

Underbart beslut eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Precis, även om du har 1500 kr, så kan du inte använda dem. De är reserverade utav bensinbolaget.

Underbart beslut eller hur?

Idioti! Jag tankar alltid på Ingo obemannade. Enda stationen som har 98 oktan.
Jag tror att de kan finnas på en bemannad mack till här i stan. Man får börja tanka där om man är medveten om att de är ont om pengar, även om bensinen är dyrare där.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle-anka:

Om du går in och betalar så är det inga problem för då kan kassörskan identifiera dig och bilen, neka köpet med kortet om det inte går att genomföra, och kräva att du betalar kontant istället. Precis som om du handlar med kortet i vilken annan affär som helst.

Mig veterligen är det bara vid obemannade mackar som man ingår ett köp utan att i förväg veta vad slutsumman blir, och därför krävs det förskottsbetalning på det maximala beloppet som köpet kan tänkas kosta.

Eller så inför vi samma system som i USA. Kontant förskottsbetalning för att tanka, och tankar du för mindre än det som du förskottsbetalade så får du gå in en gång till för att hämta tillbaka växeln. Vilket i princip är det som har införts nu fast med kort.

Ah ok, bara att gå in och betala då. Problemet löst.

Blev lite orolig där ett tag

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

kul om man är på MC semester och tankar 2-3 ggr per dag 4500:- per dag reserverat för 3st 150:- tankningar, låter sunt....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

kul om man är på MC semester och tankar 2-3 ggr per dag 4500:- per dag reserverat för 3st 150:- tankningar, låter sunt....

Tanka bemannat och gå in i butiken och betala?

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara på Circle K?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om man har bil men så pass ont om pengar att man inte klarar av en reservation på 1500 kr ett par dagar så bör man väl ta tillfället i akt att se över sin ekonomi och försöka sluta leva endast lön-till-lön?

Tankar man ofta eller för bara små summor är det väl lite stökigare. Själv kan jag inte tänka mig ha kreditkort och då är ju inte det en lösning heller. Rimligen bör reservationen kunna hävas om inget köp har genomgåtts via banken?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rimligen bör reservationen kunna hävas om inget köp har genomgåtts via banken?

Stämmer. Kan dröja upp till 5 dagar innan denna reservation hävs. Man kan kontakta banken och få de gjort snabbare. Jobbar själv i butik och ha råkat ut för kunder som rycker ut sitt kort innan dom godkänt köpet. Då händer detsamma, köpet ligger reserverat och vänta på ett godkännande hos kunden.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Håller med. Om jag fattat detta rätt, så reserveras det 1500 kr på kontot även vid tankning för 200 kr.

Gäller detta även om man går in i butiken och betalar?

Om inte, så är ju "problemet" löst och man kan fortfarande tanka på sitt kontokort.

Nej går du in och betalar finns inte problemet, bara med kortatomater, för egen del slutandvänt med dessa, tills nått annat sytem för betalning finns, finländska modellen är ok..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De värsta med detta är, om jag förstått de rätt:
Att de reserveras 1500kr på kortet, och de kan dröja flera dagar innan denna reservation upphör. Lek med tanken att man är en barnfamilj. Jag har 1500kr kvar på kortet och behöver tanka bilen för och ta mig till arbetet. 3 dagar till löning.
Reserveras mina sista 1500kr på kortet så vi får leva på vatten ur kranen de sista dagarna innan löning.?

Om man som barnfamilj har ett par hundra kronor kvar dagarna innan lön är nog bilen ditt minsta bekymmer. Jag har viss förståelse för kritiken om man t.ex. är fattig student (även om man då kan ifrågasätta behovet av bil) men det är skrämmande att se hur många som lever långt över sina tillgång och lever från lön till lön.

Jag förstår dock inte riktigt hur detta skulle hjälpa jämfört med dagens situation? Om man betalar med kort så lär väl macken få betalt oavsett och om du övertrasserar kontot är det ett ärende mellan dig som kontoinnehavare och banken.

Tänker jag fel? Jag kan inte minnas att jag någonsin övertrasserat kontot så jag vet inte riktigt hur det fungerar men det verkar orimligt att macken inte skulle få betalt om täckning saknas. I de fall det sker måste ju banken rimligtvis få ligga ute med pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag förstår dock inte riktigt hur detta skulle hjälpa jämfört med dagens situation? Om man betalar med kort så lär väl macken få betalt oavsett och om du övertrasserar kontot är det ett ärende mellan dig som kontoinnehavare och banken. Skickades från m.sweclockers.com

Den hjälper kunden att inte övertrassera sitt konto. De är de enda den gör.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar.

Tycker pump-ägarna kan sluta var så jävla bekväma. Dom tjänar nog mycket med pengar för att kunna införa ett system där man anger ett belopp i förväg, så riskeras inte detta.

Läser sen också på andra ställen att folk stoppat in sitt kort, fått en reservation på 1500kr men sen inte kunnat tanka pga nått tekniskt fel.

en vecka senare ligger reservationen kvar. Pumpägaren refererar till banken, när det är dom som gjort fel. Än en gång hamnar den lilla människan utan ekonomiska muskler i kläm.

Bil blir mer o mer en klassfråga, pöbeln ska tvingas till kollektivtrafik och samtidigt blir man av med jobbet när tåget inte går för 7de dagen i rad, eller man blir sen till jobbet. Och pendla måste man för få en bostad nära jobbet kräver ett lån på flera miljoner.

Nä, fortsätt du ursäkta dom stora bolagen med miljardvinster.. dom behöver all hjälp dom kan få.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av boibo:

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar.

Tycker pump-ägarna kan sluta var så jävla bekväma. Dom tjänar nog mycket med pengar för att kunna införa ett system där man anger ett belopp i förväg, så riskeras inte detta.

Läser sen också på andra ställen att folk stoppat in sitt kort, fått en reservation på 1500kr men sen inte kunnat tanka pga nått tekniskt fel.

en vecka senare ligger reservationen kvar. Pumpägaren refererar till banken, när det är dom som gjort fel. Än en gång hamnar den lilla människan utan ekonomiska muskler i kläm.

Bil blir mer o mer en klassfråga, pöbeln ska tvingas till kollektivtrafik och samtidigt blir man av med jobbet när tåget inte går för 7de dagen i rad, eller man blir sen till jobbet. Och pendla måste man för få en bostad nära jobbet kräver ett lån på flera miljoner.

Nä, fortsätt du ursäkta dom stora bolagen med miljardvinster.. dom behöver all hjälp dom kan få.

Man kan ju ha åsikter kring det här reservationsbeloppet och dess nödvändighet, men jag håller helt och hållet med @DavidTheDoom ståndpunkt.

Det spelar inte riktigt roll vilken inkomst man har. Har man en bil och blir ekonomiskt påverkad av det här reservationsbeloppet till den grad att man haltar fram till den 25:e, då har man inte planerat sin ekonomi rätt.

Med tanke på att jag själv har varit (är) student under flera år kombinerat med bilägande känner jag att jag har behörighet att säga det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈