Huawei hamnade i holken – tips till torkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här är tydligen ett väldigt vanligt öde för telefoner.
Jag har svårt att förstå hur man lyckas med det.

Många kvinnor har telefonen i bakfickan på jeansen. Därav detta problem

Permalänk
Medlem

Det är, enligt vad jag fått höra, oftast inte vattnet som skadar telefonen. Utan avlagringar som blir av att vattnet torkar på kretskortet osv.. problem kan visa sig långt efter själva olyckan.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Avlagringar är ofta det som sabbar telefonen efter vattendopp. En kollega till mig sköljde alltid sina nylödda komponenter i renrumsklassat vatten. Det är helt super på att ta bort föroreningar/smuts!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hände mig en gång när brorsan sov över. Jag gick på toan mitt i natten och la min mobil på toalocket som jag brukar göra så jag kunde tända. Plums sa det, brorsan hade lämnat locket uppe och eftersom det var mörkt såg jag det inte. Mitt i natten och yrvaken och då går man ju lite på autopilot, så kan hända oavsett kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För tio år sen hade jag en luvtröja med min k550i. Gick på toa och telefonen låg i den stora fickan fram på hoodien. När jag sedan efter tvättat händerna skulle ta torkpapper så var det lite knepigt placerat så jag böjde kroppen och telefonen föll ur... i toan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jycken:

Så händer det när man tänker på norska och försöker skriva svenska

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinzou:

Avlagringar är ofta det som sabbar telefonen efter vattendopp. En kollega till mig sköljde alltid sina nylödda komponenter i renrumsklassat vatten. Det är helt super på att ta bort föroreningar/smuts!

Ja det är det optimala men då måste man öppna dem. Nytt lim till baksida också. Detta gör inte de flesta.

De klarar sig rätt från toa att ett också. Batteriet överlever inte 9månader så kretskortet hinner nog inte. Från egen erfarenhet enbart. Kan ha fel
😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

märkligt hur många det kan vara på ett teknikforum som tycker ris fungerar..? hur menar jag då öööh XxXgameingXxX stoppade telefonen i ris och efter det fungerade den.. = alltså fungerar det att fixa en vattenskadad telefon med ris..

vad är det vi missar? hur vet man att det funkar med ris? ja menar funkar det lika bra med element eller bara låta den ligga i en låda.
vattnet ska ju avdunsta inifrån telefonen för att sen absorberas av det "torra materialet på utsidan" och hur funkar det med avlagringar (dom små rester som finns i vatten speciellt toavatten.

vad är det man vill rädda ? telefonen okej YOLO kör på ris, silica, kattsand. skit samma..
ska man däremot rädda viktig information ex bilder,sms,info så kan det ju vara en ide att öppna telefonen?
Q:men jag vet inte hur man öppnar telefonen?
A: man får söka på den telefonen som man har, om man öppnar telefonen så kan man ju se hur skadat det är på kretskortet. lite ris tar inte bort vattenskada kretskort.

Q:jag öppnade min telefon flexkabeln är trasig och skärmen är spräckt! A:var försiktigare nästa gång..
https://www.youtube.com/watch?v=S2tvIYZT27k

Grejen med ris är att det suger åt sig fukt även utan direktkontakt med vätan. Du kanske har sett riskorn i saltkaren nångång? Det är för att saltet inte ska klumpa sig...
Sedan kanske inte ris är den bästa absorbanten(?) men det är något de flesta har hemma och det är bättre än inget.
Min telefon vaknade till liv efter två dagar i rispåse men jag har inga bevis för att det va därför...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Grejen med ris är att det suger åt sig fukt även utan direktkontakt med vätan. Du kanske har sett riskorn i saltkaren nångång? Det är för att saltet inte ska klumpa sig...
Sedan kanske inte ris är den bästa absorbanten(?) men det är något de flesta har hemma och det är bättre än inget.
Min telefon vaknade till liv efter två dagar i rispåse men jag har inga bevis för att det va därför...

ehh nej..! om du har en luftfuktighets mätare och stoppar ner den i en påse ris så är inte luften nere i påsen "torrare" än luften utanför..

verkar finnas massor med youtube videos på "hur man räddar en telefon med ris" när det egentligen bara är en bunt amatörer som repeterar samma sak..
beviset att vattenskadade telefonen fungerar efter att den legat i ris är ju inte heller rätt, har du inte 200 telefoner där 100 av dom ligger i ris och resten på ett bord så är "beviset" att din eller din kompis telefon fungerar inte värt ett skit..
sen vad spelar det för roll att vattnet avdunstar/absorberas om avlagringarna är kvar.. du vet sånt som kan finnas i urin.

edit: såg först inte att du skrivit "utan direktkontakt"

för dom som inte förstår

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag trodde du behövde en telefon just för långa toalettbesök. Blev besviken när jag sen läste tråden...

Bra att det löste sig iallafall!

Haha, tänkte precis samma sak och skulle gå in och tipsa om Nintendo Switch...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

@TotalF:

Pröva med ris.

Varför inte ta pasta istället för det fungerar precis lika dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag trodde du behövde en telefon just för långa toalettbesök. Blev besviken när jag sen läste tråden...

Bra att det löste sig iallafall!

Exakt samma sak för mig såg framför mig en lång diskussion om vilken mobil som var bäst för att slösurfa på arbetstid haha

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Avstängd

Dränk den i sprit, spriten tränger undan vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Dränk den i sprit, spriten tränger undan vattnet.

Det ska vara teknisk sprit https://sv.wikipedia.org/wiki/Teknisk_sprit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jauger:

Många kvinnor har telefonen i bakfickan på jeansen. Därav detta problem

Inte alls svårt... Känner rätt många killar också som tappat den också när man skall dra upp brallorna, när man tex har halvtighta jeans eller annat på sig så ligger den ju stenhårt när man står, går eller sitter vid matbordet, men när man knäpper upp brallorna på toa så glider den ur fickan, om den bara glidit ur litet så kommer den farande som en raken rätt i golvet, eller raka spåret ned i toan, bara å hoppas man hann spola innan... ha ha!

Om man inte hunnit spola innan skulle jag nog försöka att skölja rent kretskorten om det går innan det torkar, vet inte hur det är på modern elektronik, men riktigt gamla jaktradios och liknande man tappat på en myr eller läckt in regn när man glömt att dra åt chassiskruvarna, kunde man öppna baksidan och torka ur vattnet över ett element eller annat på max 45 grader över något dygn så var de up´n running igen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number