Speldator runt 15k - behålla mitt nuvarande grafikkort?

Permalänk
Medlem

Speldator runt 15k - behålla mitt nuvarande grafikkort?

Hej!

Äntligen dags för mig att köpa ny speldator. Den gamla har tjänat mig länge och väl men nu är den tokseg.

Syftet är mest gaming. På sin höjd lite videoredigering också. Jag hoppas kunna bygga ihop den själv - känner att jag via basic know-how, bekanta som gjort det osv. bör kunna klara av det. Plus - det är ju kul!

Jag tänker mig en budget kring 15k. Till saken hör att jag för 1½ år sedan köpte ett MSI Geforce 980. Jag har hört mycket snack om hur bra 970 är - betyder det att jag klarar mig med mitt 980 ett tag till? Finns det något grafikkort runt hörnet som är värt att vänta på / vänta tills det prissänks? Om så är fallet så har jag inga problem med att med dessa runt 15k lägga "grafikkortspengarna" på övriga komponenters välmående istället.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedol:

Hej!

Äntligen dags för mig att köpa ny speldator. Den gamla har tjänat mig länge och väl men nu är den tokseg.

Syftet är mest gaming. På sin höjd lite videoredigering också. Jag hoppas kunna bygga ihop den själv - känner att jag via basic know-how, bekanta som gjort det osv. bör kunna klara av det. Plus - det är ju kul!

Jag tänker mig en budget kring 15k. Till saken hör att jag för 1½ år sedan köpte ett MSI Geforce 980. Jag har hört mycket snack om hur bra 970 är - betyder det att jag klarar mig med mitt 980 ett tag till? Finns det något grafikkort runt hörnet som är värt att vänta på / vänta tills det prissänks? Om så är fallet så har jag inga problem med att med dessa runt 15k lägga "grafikkortspengarna" på övriga komponenters välmående istället.

Tacksam för all hjälp.

Behåll nuvarande GPU och vänta till nästa generations GPU som borde dyka upp för konsumenter i höst, slå till då. Köp istället bra övrig hårdvara nu. My two cents!

mvh
Sirvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Behåll nuvarande GPU och vänta till nästa generations GPU som borde dyka upp för konsumenter i höst, slå till då. Köp istället bra övrig hårdvara nu. My two cents!

mvh
Sirvan

/thread

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Nu är ju bara frågan vad "bra övrig hårdvara" innebär..... Jag är för övrigt på jakt efter en trevlig skärm också (aldrig kört med två skärmar), om det finns någon bra variant på rea eller så så är jag idel öra.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11344834/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 690 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define S (795 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-A (1 590 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 979 kr hos Elgiganten)
SSD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU) (1 449 kr hos Inet)
HDD: Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB (997 kr hos Inet)
PSU: EVGA Gold 650W Modular (819 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 CPU Kylare (799 kr hos Inet)
Summa: 12 118 kr

Permalänk
Medlem

Oh, bör nämna att jag (tack Cp6o) gärna vill ha en HDD/SSD-dynamik också. Aldrig kört med det heller. Det var ett tag sen jag byggde ordentligt sist!

Edit: Och vad gäller fläktar osv, är det fortfarande vattenkylning man bör köra? Så länge kylningen är riktigt bra är jag inte jättekänslig för ljud, men tystare är ju så klart bättre.