Val av antivirus 2018 (och -19 samt 20)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Köper Kaspersky nycklar på ebay för 40-50 spänn.

Inte tveksamt alls liksom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax: Vad är tveksamt Det fungerar. Har använt Kaspersky i 10 år nu, privat och proffesionelt utan problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Äh bara kör på något av de rekommenderade, tror det kommer göra noll skillnad för 99% av Sweclockers medlemmar viket av hen använder. Den svagaste länken är alltid människan ändå och så länge ni inte laddar ner okänd mjukvara, öppnar märkliga email eller sätter i USB minnen ni hittar på gatan kan ni nog sova lugnt.

Jag tror att av är viktigare för gemene man som inte vet hur man beter sig säkert på nätet, t ex min mor.

Permalänk

Någon här som har någon erfarenhet av McAfee då jag funderar på att skaffa det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Någon här som har någon erfarenhet av McAfee då jag funderar på att skaffa det?

I mitt tycke så känns det nästan som ett bloatware idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Någon här som har någon erfarenhet av McAfee då jag funderar på att skaffa det?

Använder Corporate på jobbet, men påtvingade av centralt avtal. Funkar väl, gör ju inte så mycket med det.
Hade inte tagit i det med tång privat.

Visa signatur
Permalänk

Penciclovir

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Folk nämnde Windows defender i början av tråden. De är väl inget antivirus program? Jag kör själv med Windows Defender och Avast! Verkar funka bra tycker jag. Inget strul iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Homdax: Vad är tveksamt Det fungerar. Har använt Kaspersky i 10 år nu, privat och proffesionelt utan problem.

Nu var det väl snarare inköpsmetoden som verkar lite konstig, inte programvaran. Kaspersky var och är förmodligen fortfarande bland de bättre, men Trump har ju lyckats skita ner rysktillverkad programvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Nu var det väl snarare inköpsmetoden som verkar lite konstig, inte programvaran. Kaspersky var och är förmodligen fortfarande bland de bättre, men Trump har ju lyckats skita ner rysktillverkad programvara.

Om ett såpass stort säkerhetsföretag hade smusslat med något och det hade kommit ut, hade de ju fått slå igen direkt så det är rätt osannolikt, ja.

Permalänk

Kör kaspersky FREE, fungerar hur bra som helst! inga störande notis och det är endast få extra saker som man kan klara sig utan enligt mig.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

I mitt tycke så känns det nästan som ett bloatware idag.

Hade det på förra datorn då det kom med någon bundle, funkade rätt ok, men duktigt jädra irriterande upplägg när det kör!
Blev så irriterad på det att jag avinstallerade det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Folk nämnde Windows defender i början av tråden. De är väl inget antivirus program? Jag kör själv med Windows Defender och Avast! Verkar funka bra tycker jag. Inget strul iaf.

Jag kör så också just nu, men vad borde man tänka på om man kör den kombon?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Kör kaspersky FREE, fungerar hur bra som helst! inga störande notis och det är endast få extra saker som man kan klara sig utan enligt mig.

Jag tankade ned det nyss, så jag har en fråga, måste jag avinstallera AVAST om jag installerar det, eller kan jag ha det kvar parallellt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Homdax: Jag har nu köpt Kaspersky i alla år till full pris, men senaste tiden så hittar jag mycket bättre grejer att kasta pengar bort på Så 300kr sparad är 300kr jag kan lägga på t.ex 1080ti

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tankade ned det nyss, så jag har en fråga, måste jag avinstallera AVAST om jag installerar det, eller kan jag ha det kvar parallellt?

anti-virus program mår bäst av att köras själv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

anti-virus program mår bäst av att köras själv.

Ok, Norton verkar inte gilla AVAST såg jag...
(Tyvärr löpte min bundle licens på Norton ut nu, därav funderingen att ersätta det med Kaspersky... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag kör F-Secure, via Telia, rätt OK pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, Norton verkar inte gilla AVAST såg jag...
(Tyvärr löpte min bundle licens på Norton ut nu, därav funderingen att ersätta det med Kaspersky... )

ja precis, bäst att köra 1. Du kan ju alltid testa kaspersky FREE, är ju bara ta bort ifall du finner det dåligt. Men har funkar utmärkt för mig hitills. Varnar använder för sidor som kör "coinhive" så får man upp en ruta som frågar ifall man vill blocka det. Körde AVG innan och var nöjd tills det började ploppa upp störande "reklam erbjudande" som jag försökt avaktivera på alla möjliga sätt, men kom ändå upp.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag kör så också just nu, men vad borde man tänka på om man kör den kombon?

Inte så mycket och tänka på. Håll de uppdaterat och skanna datorn lite då och då.
Kan vara lite dålig på de själv.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Allmän kommentar:
Man kanske borde skriva vilket OS man kör. Om man vill att den ska även hantera brandväggar.

@TaunyTiger:
I Windows 7 var det inte det. med sedan slog MS ihop windows defender och windows security essentials till en produkt och kallar den nu mera för windows defender.
För mig i windows 10 avaktiveras window defender då avast installeras, står att ett annat program sköter den biten.

Edit:
Kom med windows 8
https://www.microsoft.com/en-us/safety/pc-security/windows-de...

Edit2:
@Mizzarrogh
Som @Kevlarheart "anti-virus program mår bäst av att köras själv." Min erfarenhet är att de annars har en tendens att kolla varandra.

Du installerar en fil. AV 1 kollar filen och AV2 kollar filen. Men både AV 1 och AV2 märker att något annat program kollade på så då kollar AV1 vad AV2 är och tvårt om. Det gör system sega. Då är det bättre att sätta upp ett separat program mot internet eller ha ett antivirus som du kan köra offline från en annan tillverkar för att göra tester då du misstänker du har något men ditt aktiva antivirus inte ser något.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:
Hmm, då har jag 2st antivirus. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Fun fact, Norton erbjöd sig att ta bort AVAST... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Brukade använda Comodo Free Antivirus men kör nu Avast Antivirus och betalade för 1-2 års licens.
Är nöjd, inga störande popups och man kan köra det i tyst läge. Kan inte minnas att jag fått virus någon gång förutom när en person hade fysisk tillgång till min dator och stoppa in RAT-fil i burken. Gillar speciellt lösenordsfunktionen så att man aldrig behöver skriva in några inloggningsuppgifter på de sidor man har sparat lösenordet på.

Får se vilket AV jag kör på nästa gång när licensen går ut. Tyckte Avast hade ett bra pris och betyg när jag kollade runt.

Har annars köpt på mig en livstids licens på Malwarebytes och är nöjd. Får dock inte fart på det sedan ominstallationen av W10. Licensen och ID går inte att skriva in, eller jag förstår inte hur man "loggar in" på sin licens. Har mailat men inte fått något svar ännu.

Det väljer dessutom plötsligt att inte starta ihop med Windows av någon anledning heller. Det har nog dock med datorn att göra. Någon inställning eller så...funkade bra de första dagarna efter ominstallationen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om ett såpass stort säkerhetsföretag hade smusslat med något och det hade kommit ut, hade de ju fått slå igen direkt så det är rätt osannolikt, ja.

Det har ju kommit ut, eller menar du att man inte kan lita på allt som Trump säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Fun fact, Norton erbjöd sig att ta bort AVAST... ha ha!

Källa, tack. Är lite allergisk på folk som säger något om någon tjänst, utan att ta med källa som styrker det de säger.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Källa, tack. Är lite allergisk på folk som säger något om någon tjänst, utan att ta med källa som styrker det de säger.

Detta är inget konstigt, dom flesta AV vill avinstallera nuvarande installerat AV, av den enkla anledningen att man inte bör köra 2 st samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Fun fact, Norton erbjöd sig att ta bort AVAST... ha ha!

Så där har det i princip sett ut varenda gång jag installerat ett nytt os än det aktuella och det föregående fortfarande inte blivit avinstallerat. Inget unikt i min mening, kan dock inte svära på att alla tillverkar gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Detta är inget konstigt, dom flesta AV vill avinstallera nuvarande installerat AV, av den enkla anledningen att man inte bör köra 2 st samtidigt.

Sant, sant. Tänkte inte på att andra datorsäkerhetsföretag erbjuder guider om hur man tar bort andra datorsäkerhetsprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Källa, tack. Är lite allergisk på folk som säger något om någon tjänst, utan att ta med källa som styrker det de säger.

Den enda källa jag har är att jag själv fick upp en dialogruta skapad av Norton på min dator när jag körde det, som sade exakt det jag skrev, att det ville att jag skulle ta bort Avast, troligen av den orsak man sade ovan, att det ansåg att det förelåg risk för kollision.

Jag har svårt att se vad annan källa än programmen i fråga jag förväntades lägga upp här...

Inget underligt egentligen ur programteknisk synvinkel då man troligen velat undvika mjukvarukollision, som sagt, jag tyckte bara det var en smula komiskt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number