Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem

Hur länge har vi inte begärt högre straff för våldtäkt och mord? Tråkigt att se att det som krävs är påtryckningar/pengar från ett par organisationer, istället för att man gör det med folkets bästa i åtanke.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

Hur länge har vi inte begärt högre straff för våldtäkt och mord?

Mord ja. Maxstraffet för mord är väl livstids fängelse så där har man väl redan uppnått max kan man väl säga. Ja sedan kan man tycka både det ena och det andra om vad livstidsstraff innebär i Sverige, men jag känner inte till att det bedrivs någon större satsning från politikerna kring att ändra själva innebörden av livstidsstraffet i landet i nuläget. Så för just mord vet jag inte om det faktiskt efterfrågas längre maxstraff just nu.

Längre straff för våldtäkter då? Ja då har du nog fått det som du vill ha det. Förslag om straffskärpning för våldtäktsbrott lades fram under 2017 och det behandlas just nu av justitieutskottet. Detta har alltså lagts fram och behandlats före nuvarande förslag om straffskärpning för upphovsrättsbrott. Det låter som att det följer efterfrågad prioriteringsordning.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5...

Så du har nog fått ungefär det du efterfrågade faktiskt. Win på den och sitt ner i båten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Då ämnet faktiskt är enligt mitt förmenande politiskt, postar jag en något politisk länk:

https://samnytt.se/ensamkommande-friskis-svettis-mordaren-dom...

För mord får man, om man ljuger om sin ålder, ett år och tio månaders ungdomsvård.

För fildelning skall man enligt förslaget, få sex års fängelse för att dra ned en film från nätet.

Frågan är naturligtvis vilket är mest allvarligt, och vilket samhälle våra politiker vill ha.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

För fildelning skall man enligt förslaget, få sex års fängelse för att dra ned en film från nätet.

Tror du på fullaste allvar att det du skriver stämmer? Jag antar att du har läst igenom förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swec:

"Ett grövre upphovsrättsbrott ska anses ha begåtts om det inneburit synnerligen kännbar skada, medfört betydande vinning eller annars varit av särskilt farlig art. De riktar in sig på personer som bedriver verksamhet i form av streamingtjänster och liknande, och inte enskilda fildelare."

Fortfarande ingen större kraftsatsning mot massorna som inte tillgängliggör innehåll, så jag tycker det är hysteri att raljera eller ondgöra sig med att jämföra en som laddar ner ett GoT avsnitt mot en som begår grovt våldsbrott.
Swefilmer grundaren t ex har ju faktiskt bidragit till större skada om vi kan kalla det så, finns det bevis för att om det bara går att komma åt innehåll lagligt så kommer folk konsumera det i alla fall?
Om folk hellre skippar att konsumera innehåll och behåller slantarna finns det ändå ingen vinst att göra, om man inte gör som Swefilmer och tar in dem som annonsintäkter förstås. Är det pga adblockers det här inte har blivit påtänkt redan?

Påföljden graderas ju för att avskräcka brott, inte för att ett brott är mer avskyvärt än ett annat.
Så fungerar ju inte rättsystemet i Sverige, vi har inte retributivism till skillnad från USA t ex som burar in narkomaner på löpande band och avrättar mördare av rent principiella skäl.
Jag vill ju tro att samhället blir mänskligare av lagom hård bestraffning, mycket tyder på det om man tror Nordisk statistik.
Samhället vinner ju inte mer än brottslingen gör på att vederbörande blir inburad i 100+ år eller avrättad.
Däremot, om du har att göra med en individ som är närmast likgiltig inför påföljdens gradering, då är straffet mindre lönsamt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är i grunden en tokig uppfattning av läget. På alla plan faktiskt :).
Engångsnedladdningar kommer garanterat leda till lägre domar än engångsvåldtäkter även framöver. Det kommer inte likställas.
Omfattning och upprepning av respektive kan däremot få konsekvenser i form av att man får straff i den högre delen sv skalan. Värt att nämna här är att våldtäkter fortsatt kommer ha högre straffskala än upphovsrättbrott.

Sedan är väl klädvalet inte avgörande för frågan heller.

Klädvalet borde inte vara en fråga över huvud taget, det var mer ett sarkastiskt inspel i hur klädesfrågan nästan är central i vissa sexualmål, där offret blir skyldig och gärningsmannen ursäktas.

Men hur ska man tolka att vårt land bokstavligen skjuts, sprängs och eldas i småbitar medan vår regering tar "krafttag" mot nerladdning av underhållning?

Polismyndigheten nedmonteras med hjälp av idioter som Eliassson medan företag upprättar egna "rättsväsenden" med hjälp av lagar som Ipred och utländska advokatbyråer.

Jag tolkat det som att medieföretagens ekonomiska intressen väger tyngre än medborgarens.

Skrivet av Kvinnan som föreslår lagändringen:

Biträdande justitieminister Heléne Fritzon säger detta i ett pressmeddelande:

– I dag pågår det en organiserad piratverksamhet på nätet som får stora konsekvenser för hela samhället.

Gåsleverbjudmiddagarnasriksförening har färre sammmanträden och det är en mycket allvarlig utveckling enligt Helene?

Jag kan inte ens hitta statistik för upphovsrättsbrott, vilket är lite märkligt om det har så stora konsekvenser för hela samhället.
Jag tänker att antingen behöver jag fila på mitt googlande eller så förekommer det inte så ofta....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Klädvalet borde inte vara en fråga över huvud taget, det var mer ett sarkastiskt inspel i hur klädesfrågan nästan är central i vissa sexualmål, där offret blir skyldig och gärningsmannen ursäktas.

Hehe.
Den enda liknelsen jag kan se i sammanhanget här är väl att många beskyller offret (alltså upphovsrättsinnehavaren i det här fallet) även här i tråden istället för gärningsmannen (fildelare).
Nu tror jag väl inte det är så relevant, och jag är tämligen övertygad om att det inte var denna poäng du ville få fram med tanke på vad du skrivit i övrigt. Men lite rolig blir ju liknelsen här ändå ;).

Skrivet av henkiii:

Men hur ska man tolka att vårt land bokstavligen skjuts, sprängs och eldas i småbitar medan vår regering tar "krafttag" mot nerladdning av underhållning?

Polismyndigheten nedmonteras med hjälp av idioter som Eliassson medan företag upprättar egna "rättsväsenden" med hjälp av lagar som Ipred och utländska advokatbyråer.

Jag tolkat det som att medieföretagens ekonomiska intressen väger tyngre än medborgarens.

Gåsleverbjudmiddagarnasriksförening har färre sammmanträden och det är en mycket allvarlig utveckling enligt Helene?

Jag kan inte ens hitta statistik för upphovsrättsbrott, vilket är lite märkligt om det har så stora konsekvenser för hela samhället.
Jag tänker att antingen behöver jag fila på mitt googlande eller så förekommer det inte så ofta....

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan tycka mycket om många saker här. Själv känner jag inte riktigt igen mig i din aningen apokalyptiska beskrivning av samhället generellt ;).
Eller ja jo, jag håller med dig om att jag inte känner igen mig i citatet du tog med ovan. Att nuvarande straffsats för maxstraff av upphovsrättbrott skulle vara så skadligt för samhället. Det låter överdrivet och där håller jag med dig.

Men det är nya frågor. Det var inte det här jag tog upp innan utan där var problemet att du faktiskt gjort en direkt undermålig jämförelse. För den var faktiskt inte riktigt rimlig utan snarare förvillande och missvisande.
Så när du frågar hur du ska tolka det här då?
Ja då är svaret att jag inte vet exakt, men undvik gärna de medvetet snedvridna exemplen för de förvirrar istället för att förklara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi har ett problem med för tomma fängelser, detta är ett försök att lösa problemet.

Hörde på radion idag att det är tvärtom, sverige behöver fler platser att husera brottslingar. xD Du vet, våldtäktsmännen och folk som orsakat andra människors död på ett eller annat sätt ska va inne i 2 år, ute efter 1 på permission för "gott uppförande" /sarkasm(?)

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Kan visst köpa att piratkopiering och fildelning utgör ett problem men straffskalan, både den som redan finns och den som föreslås är närmast befängd. Tycker inte att man ska spärra in någon för detta överhuvudtaget, dom utgör inte direkt hot mot samhället, och då är det slöseri med skattepengar.
Ser inte detta som något jätteallvarligt brott. Visst kan det vara så att pengar går till organiserad brottslighet men så kan det vara för andra verksamheter också och då får man angripa problemet från ett annat håll.
Till syvende och sist tror jag problemet skulle minska om streaming tjänsterna började släppa filmer tidigare och ökade sitt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dina grova generaliseringar.

Läs kommentarerna. Nedladdning anses inte vara lika allvarligt som våldtäkt och därför är snittstraffet oftast dagsböter medan man får minst två år för våldtäkt (observera MINST) i snitt.

Vad har regeringen lovat angående detta fall?

Läs kommentarerna.

Läs vad jag skrev.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Kan visst köpa att piratkopiering och fildelning utgör ett problem men straffskalan, både den som redan finns och den som föreslås är närmast befängd. Tycker inte att man ska spärra in någon för detta överhuvudtaget, dom utgör inte direkt hot mot samhället, och då är det slöseri med skattepengar.
Ser inte detta som något jätteallvarligt brott. Visst kan det vara så att pengar går till organiserad brottslighet men så kan det vara för andra verksamheter också och då får man angripa problemet från ett annat håll.
Till syvende och sist tror jag problemet skulle minska om streaming tjänsterna började släppa filmer tidigare och ökade sitt utbud.

Så med samma logik borde man inte kunna få fängelse för att råna en bank eller stjäla från en butik? För vart är det direkta hotet mot samhället i dessa fall? Eller skattebrott, patentintrång, trolöshet mot huvudman, etc. Ja allt som inte är direkt riktat mot samhällsmedborgarna. Eller är det bara just upphovsbrott mot film- och musik-skaparna som du menar saknar hot mot samhället, då dessa skapare inte är samhällsmedborgare på samma sätt som alla andra?

Varför är det inte okej att kopiera och producera Intels senaste processor rakt av och sälja till en mycket billigare peng (då man inte haft några kostnader för utveckling) , men det är helt legitimt att bygga en vinstdrivande verksamhet på att tillhandahålla upphovsskyddat material?

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Nej, jag tycker inte att man kan dra den logiska slutsatsen. Rån och skattebrott har betydligt allvarligare konsekvenser för samhället och den enskilda medborgaren. Sen har jag aldrig sagt att det är legitimt att piratkopiera filmer och musik och sedan sprida dessa. Vad jag menar är att en annan påföljd än fängelse vore bättre ur ett samhällsperspektiv, t ex samhällstjänst, näringsförbud, böter och skadestånd. Fängelse bör endast vara påföljden för våldsbrott och möjligen grova fall av ekonomisk brottslighet som skattebrott, dit anser jag inte att piratkopiering och fildelning hör.
Det är såna här förslag som får människor att tappa tron på rättssamhället, det är solklart att lobbying ligger bakom och det är en typ av korruption som man däremot borde lagstifta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tror du på fullaste allvar att det du skriver stämmer?

Det är maxstraffen för 2 olika brott.
Fildelning är allvarligare speciellt som bankkontona för de beslutande blir större då. Pengarna har makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Kan visst köpa att piratkopiering och fildelning utgör ett problem men straffskalan, både den som redan finns och den som föreslås är närmast befängd. Tycker inte att man ska spärra in någon för detta överhuvudtaget, dom utgör inte direkt hot mot samhället, och då är det slöseri med skattepengar.
Ser inte detta som något jätteallvarligt brott. Visst kan det vara så att pengar går till organiserad brottslighet men så kan det vara för andra verksamheter också och då får man angripa problemet från ett annat håll.
Till syvende och sist tror jag problemet skulle minska om streaming tjänsterna började släppa filmer tidigare och ökade sitt utbud.

Annars så ser EU:s utredning priatkopiering av t.ex. film som en form ar reklam. De som piratkopieras säljer bättre än de som inte piratkopieras. Märks mes om man ser på serier där bara vissa har piratkopierats.
Kan vara orsaken till att vissa filmer kommer ut på nätet innan de börjar visas offentligt. De är ibland inte ens märkte om vem som har fått förhandskopian. Det är filmer som släppts i PR syfte.
Men de filmer som säljer dåligt kan man lägga ut och sen ta alla som laddar ner kopiorna så får man ut lite pengar ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic, hets mot folkgrupp, meningslösa inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...