Att lägga det på bostaden skulle bli dyrare ja, dels skulle ränterabatter påverkas på grund av att belåningsgraden för den säkerheten går upp samt att räntan faktiskt är 15 punkter högre. Skulle också krävas på mer amortering vilket jag inte gillar (även om vi amorterar kraftigt ändå gillar jag inte att tvingas till det). Sen skulle vi ju även bli av med garanterat inbytesvärde om 3 år vilket i slutändan kan handla om mycket pengar, även om det är rätt lågt till att börja med finns ju sannolikheten att marknaden störtdyker.
Att få lånet bör inte vara något problem då vi skulle klara kalkylräntorna med råge så det handlar bara om ifall man skulle trycka ner belåningen 5 papp under någon artificiell gräns där det inte krävs massa extra administration eller de blankt säger nej oavsett hur kalkylen ser ut. I värsta fall får jag kanske ta det via jobbet men då blir det förmånsbeskattning och tvingas in till storbank med kontor igen.
En följdfråga blir då helt enkelt om du skulle tycka det försämrar något ifall man har ett billån som man säger skall lösas vid försäljningen kontra att man redan nu bakar in det i bostaden? Dvs lösa ett bolån på X+600k eller ett bolån på X och att jag löser ett billån på 600k. Rent kalkylmässigt är det ju ingen skillnad på det men det verkar inte vara helt objektivt heller. Vet ju inte ens om jag kommer hitta något jag vill ha närmsta 2 åren (tog 2 år att hitta min lägenhet) så billånet kanske är borta då oavsett.
Fast det handlade mer om att jag sett att SBAB hade ett nominellt belopp som gräns istället för att beräkna vad ekonomin klarar och jag ville se om andra banker hade liknande då det verkade vara ett typiskt statligt sett att arbeta. Även en person med miljoner per månad i inkomst skulle i ett sådant skede behöva bry sig om vad banken tycker.
Och du behöver inte oroa dig, om det är något jag gjort så är det att räknat på det, det är ju ändå vad jag gör med allt annat. Den är egentligen bara runt 3k dyrare per månad än min nuvarande bil, så kommer landa runt 16-17k per månad med allt.
Ber om ursäkt om jag lät butter i det förra inlägget men det kändes lite fel att behöva försvara mitt val av bil. Tacksam för tiden du lägger ner :).