Tävla och vinn ett Geforce GTX 1080 Ti med bredbandsleverantören Ownit

Permalänk

Dublett.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Jag tillbringar många timmar dagligen med min Ownituppkoppling och trots en pedantisk natur när det gäller detta är jag oerhört nöjd.

Jag har tre förslag.

1.) Jag tror många skulle vilja kunna köra e-post med ett eget domämnamn genom Ownit. Den tekniska svårigheten innebär ett oöverkomligt hinder för många. Även för personer med en teknisk bakgrund kan jobbet för att sätta upp detta vara en stoppkloss.

2.) Många isp:er säljer ju brandvägg och antivirus lösningar. Jag är inte så intresserad av det, men jag skulle vara intresserad av en anti-phishing tjänst. Att veta vilka hemsidor som är pålitliga och inte är inte alltid så lätt. Om jag tänker på min mor som är nyligen pensionerad är det i det närmaste omöjligt för henne att veta.

3.) I takt med att fler och fler aktörer väljer att tjäna pengar på sina "gratistjänster" genom att göra personliga detaljerade profiler om sina användare tycks fler och fler mer obenägna att dela med sig av den informationen. Det är inte helt lätt att värja sig mot detta och skulle kanske vara attraktivt för kunder. Det här kan man göra på olika sätt, allt från en lite enklare https-proxy lösning där man bara delar ip med andra, till en tor-lite tjänst där man kan göra blackhole routing, javascript blockering och andra tekniker mot kända aktörer. Kanske ett tillägg till webbläsaren "Tryck på knappen för att surfa anonymt".

Jag skulle betala 100:- i månaden för att kunna ha min egen och personliga e-postadress hos Ownit.

Anti-Phishing 50:- /månad.

Svårt att säga vad jag skulle betala för "Enhanced privacy" eller "Intetgritetspaketet" tjänsten, mig veterligen finns inget sådant. 50-150:-/månad beroende på hur avancerad, effektiv och välutvecklad den är skulle jag gissa.

Ps. Jag har inte läst andra inlägg i tråden om någon av mina idéer är snarlik andras ber jag om överseende.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Mer kontroll över uppkopplingen

Något som länge varit ett problem för såväl mig som vänner, sedan bredbandets uppkomst.
Har varit att arbeta med stora mängder data i samma hushåll som man spelar och ser på tv.

Har länge arbetat med videoredigering och därmed mycket stora filer. När man är flera arbetare i en grupp som ska redigera samma material så blir det väldigt mycket data som skickas fram och tillbaka. Sådana här upp/nedladdningar påverkar nästan alltid spelande och filmstreamande. Oavsett om linan är 2 mb eller 100.

Vet många som hade uppskattat en integrerad tjänst med ett enkelt UI där du kan tilldela varje uppkopplad enhet en viss(FAKTISKT!!) hastighet av den tillgängliga bandbredden som visas i realtid(Återigen, den i REALTID aktuella hastigheten).
Dvs jag kan reservera en viss mängd av linan åt BARA spelkonsollen/datorn/tvn som inte rörs, resten är tillgängligt fritt, eller tvärtom.

Poängen med denna idé att så gott som vem som helst ska kunna ha en översikt över hur internet fördelas över hushållet.
Kan även vara bra för föräldrar som vill sätta dit ungarna sina när dom vägrar betala ett öre för det svindyra hemnätet som dom "Knappt använder ändå"

Eller för att se vilken av dina vänner som försöker norpa gratis data av dig medans du fixar mat åt den "utsvultne stackarn".

Ja ni ser poängen.
Vet att detta är en tjänst som hade uppskattats av väldigt många. Och om den erbjuds som standard utan att kosta extra så lockar det nog många kunder som inte är så duktiga på att pilla med massa konstiga inställningar!

Alla gillar att ha koll på sina grejer.

Visa signatur

"Här sitter vi som tre mongolider" - Mattias den skånske blekingebon

"Vad gör du cp?" - Mattias den skånske blekingebon

Permalänk
Medlem

Ip-telefoni där man enkelt kan ansluta sin asterisk-server och sip-telefoner.
Ip-tv med större möjlighet att själv välja kanalutbud från ett stort antal länder. Ev. integrering med twitch

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Eftersom det gäller bredbandsabonnenter utgår jag från att man har "upptill" 1000 Mbit ut till kunderna.

Fortsätt erbjuda kunder "bas"-abonnemang som idag, det vill säga 10, 100, 1000 Mbit, men för en liten avgift - som är proportionerlig till abonnemangspriset i varje steg - tillåta att kunden överstiger hastigheten. "Variabel hastighet" kallar jag det och tekniken används i mångt och mycket idag. Börja med att identifiera tjänster som kräver stor bandbredd över en kort period, som t.ex. nerladdning av spel, lagliga filmer, streaming, och låt kunder utnyttja en bestämd men högre bandbredd under tiden de är kopplad till denna tjänst.

Ett exempel:
Jag har 10/10 Mbit från Ownit och betalar 149 kronor i månaden för tjänsten. Jag har köpt till en extra-tjänst för 29 kronor (20 %) som tillåter mig använda "upptill 1000 Mbit under en kort tid, max 100 gigabyte". Jag vill ladda ner ett spel på Steam och när jag har påbörjat nerladdningen har jag "upp till 1000 Mbit" under den tiden.

Tekniskt är det implementable, så länge priset är rimligt kan jag absolut tänka mig köpa till en sån tjänst. Enkelt och smidigt.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Min idé uppkom då en vän skulle få igång sitt internet i en ny lägenhet men inte äger en dator (som många andra idag). Idén är en användarvänlig app som går att använda för att övervaka och styra ens tjänster/abonnemang/avtal och router.

Exempelvis:
* Styrning av VPN (tex välja land)
* Överblick av hur många/vilka anslutna enheter som finns till mitt nätverk
* Hur mycket av min bandbredd som används.
* Skapa/administrera nätverk
* Hantera fakturor/tilläggsbeställningar/felanmälan (med videosamtal, tänk apparna för läkarbesök på distans)
* Ge möjlighet att köpa högre hastighet under begränsad tid eller en "surfpott" som har så snabb hastighet som nätet klarar (lånat från tidigare svar i tråden).
* Hantera mailadresser
* Styra familjefilter (också lånat från tidigare inlägg)
* Enkelt mäta signalstyrkan/latens/hastighet på olika platser i bostaden (och då kunna beställa eventuell signalförstärkare/extra router direkt i appen)
* Felsöka nätverket, tex genom att pinga ownits server via wifi och telefonnätet.
* m.m.

Summan är att det finns många bra tekniska lösningar redan men att få dessa användarvänligt i en app vore riktigt bra. En normal kund hos Ownit är mest troligt inte lika kunniga som vi som besöker Sweclockers varje dag, men alla vill vi ha bra och funderande teknik

Visa signatur

| P4 2,8GHz @ ~3,2ghz 860fsb, 2*512Mb DDR A-DATA3200, 280gig hdd (1x200, 1x80), albatron PX865P, ExcalibuR Radeon 9800Pro @ 411/351(ej maxat) |

Permalänk

Usenet-server.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk

Något jag själv hade uppskattat är att ha mer kontroll över mitt Internet och förbrukningen av det. Jag tror även att många av Ownits kunder hade uppskattat det, specifikt barnfamiljer. Jag ser framför mig antingen en kontrollpanel eller en app där man kan justera förbrukning för olika enheter, till expempel:

Se till att ingen av datorerna står och laddar ner en uppdatering när familjen ska streama film tillsammans, genom att kunna stänga ned åtkomsten till Internet för resterande enheter.
Att kunna stänga ned åtkomsten till Internet för barnens enheter efter de ska gå och lägga sig.
Kunna "banna" vissa specifika sidor antingen konstant eller temporärt, t.ex. när barnen ska studera. Finns mjukvara att ladda ner som gör detta, men hade varit smidigt att kunna göra via samma "kontrollpanel" som allt annat istället för att ladda ner det på varje individuell enhet. Nästan som ett slags utökat "barnlås" alltså.

Jag tänker på dagsläget med smarta hem och utbudet av "smart meters" i t.ex. UK. Det finns en tydlig trend som visar på att kunder vill ha mer kontroll över sitt konsumerande. Jag inser också att detta låter avancerat, men tänker att Telenor har redan en liknande tjänst där man kan begränsa mängden data använd och, som sagt, barnlås finns redan. Tekniken finns där, och min förhoppning är att det går att kombinera den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade velat ha en inbyggd kontroller för att bestämma max antal Mbit/s för varje enskild enhet. Jag måste använda Geforce Now och då hade det varit bra om jag kunde ge minst 50 Mbit/s till min dator men att min mobil kanske bara får 20. Helt enkelt så får man så många Mbit man beställer, men man kan dela ut de över familjen rättvist och efter behov. Vi är ganska många i familjen och våran router kan få problem ibland. Min uppkoppling kan gå från ~35 Mbit/s till ~4Mbit/s av ingen anledning. Jag tror detta hade löst många problem med svajig uppkoppling och att alla blir nöjda pga att de får den hastigheten som krävs för det dem gör.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Något jag tycker behövs och som jag hör för ofta är ”vilket internet ska jag välja? Vilken router ska jag ha? Hur ska jag få bra wi-fi?” Jag tycker man ska erbjuda en behovsanalys där man tillsammans med kunden över telefon tar reda på vad man behöver. T.ex. Hur stort är huset? Vad ska internet användas till? Behövs flera accesspunkter för täckningens skull?
Utefter samtalet gör man sedan en beställning och kanske även erbjuda installationshjälp av utrustning. Jag tycker 300kr är rimligt för samtalet och tror det ger en stor trygghet för kunden att veta att det löser sig.
Prissättning för installationen är svårare att svara på då det kan variera för vad som ska göras. Men lite mer konsultation tror jag skulle vara guld värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att OwnIT Bredband skall satsa mer på OpenVPN tjänster och även marknadsföra dessa i samband med produkten Vilfo där man också integrerat sina tjänster.
https://www.indiegogo.com/projects/vilfo-premium-vpn-router-s...

Med denna produkt kan man via sitt nätverk ställa in exakt vilken eller vilka enheter som skall hanteras på ett specifikt sätt och därmed lättare hantera och nyttja sitt bredband på ett helt nytt sätt som man aldrig kunnat göra förr.

tex.

- Google Chromecast skall styras med VPN mot Stockholm så man slipper riktad reklam.
- Speldatorn skall ha nyttja VPN mot Australien där ens spelkompisar är för att få bästa svarstid kring spelandet mot just dom servrarna.
- HTPC:n skall ha VPN till USA då man kollar på amerikanska serier som enbart är gratis där.
-Barnens datorer kanske skall ha extra översyn med "Parental Control" via gränssnittet.

Utöver detta borde OwnIT marknadsföra sig där dom sticker ut, dom har sitt stabila nät via Telenor och är därmed bland dom stabilaste näten i Sverige i form av riktigt bra svarstider och upptid.
Bland dom mest kräsna IT Drift leverantörerna så finns det bara en leverantör och det är OwnIT och det borde vara värt en hel del.

Permalänk
Medlem

En av dom största anledningarna till kapade konton på internet är dåliga och återanvända lösenord. Tjänster som LastPass är otroligt effektiva på att hindra detta, och väldigt bekväma att använda.
Men dom flesta vet nog inte om att såna tjänster finns. Dessutom kan man vara obekväm med att låta något utländskt bolag ha hand om alla ens lösenord.

En svensk ISP är lättare att ha förtroende för, och kan med lätthet marknadsföra tjänsten till gemene man. "Slipp kom ihåg dina lösenord!", "Stoppa skurkar från att ta över ditt Facebook-konto", osv.

Permalänk

Antar att dom köpt in grafikkortet tidigare? för annars lär det nog inte finnas någon vinst att hämta ut?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd

1:Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna gå in i Routerns mjukvara och kolla information på varje enhet som varit ansluten och se hur stor mängd data som varje enhet har använt. Detta borde ingå vid köp av anslutning/router.

2: VPN som kan aktiveras via routern Så att jag slipper aktivera den via mjukvara varje gång jag startar datorn. Hade gärna betalat 50- 90kr extra i månaden för det.

3: En router som redan har alla portar öppna för mina Spel. Kan tänka mig att det kräver en mjukvara i datorn som Kommunicerar med routern efter att man låtit den scanna datorn efter installerade spel, den skickar upp en lista till routern som låter trafiken optimeras för dina E-sport spel/spel. Kan tänka mig detta som ett extra tillbehör router "Gamer edition" som man kan köpa till för en månads eller en gångs kostnad. runt 1000kr en gångs kostnad eller 30-50 kr extra i månaden i X antal år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Tillfälligt öka hastigheten på sitt internet vid tex LAN osv! Hade kunnat betala en full månad eller dyl även om man bara fick hastigheten i 14 dagar. = 200% dyrare.

Permalänk

Snabbare felsökning vid strul med bredbandet. Kan vara genom att göra routers mer interaktiva med felmeddelanden direkt ifrån dom med en display eller kanske att man kanske har en app som beskriver problemet mer specifikt. Hade sluppit många telefonsamtal genom detta.

Permalänk
Medlem

Program, app eller funktion i routern (som man får/hyr/köper från leverantören) som kan själv fixa de loggar som kan behövs vid problem.

Har tidigare haft strul i flera månader med ett internet som gick ned till 1% av hastigheten och ping tider på nästan sekunder, oavsett vad jag försökte göra.

Spenderade många månader av att skicka in pingplotter loggar, speedtest prints, hastighets tester från t.ex. tele2's speedtest osv.
Men alltid fick man kommentaren att det är fel server, eller den servern litar vi inte på, tele2 har vi inget att göra med, speedtest fungerar dåligt osv. osv.

Hade varit enkelt om det fanns något som gjorde detta automatiskt. Som t.ex. kör en eller flera trace routes till servrar som leverantören har specifierat, kanske prövar hastigheten genom en egen FTP som dom hostar som är garanterat okej. Och sedan fixar loggar automatiskt som man kan skicka in till leverantörens support. Kanske knappa in ett ärendenummer eller namn/annan identifikation.

På så sätt hade dom direkt fått information som dom vet är användbar i att bevisa att något är fel.
Om denna funktion går att bygga in direkt i routern så hade det varit ännu smidigare då ingen programvara behövs.

Så man eventuellt kan slippa höra massa ursäkter om att datan man har samlat in inte är godkänd.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

1: wifi roaming kit!

Ja precis som de låter att man för kanske 100kr/mån i 24mån köpa till ett roaming paket med 3-4st mottagare som sänder ut wifi i maximal kraft i hemmet då fler o fler nyttjar wifi i stort sett i hela hemmet / altanen.

————

2: låsa sin ip adress mot ett domän namn!

Detta hade varit perfekt att kunna köpa till för alla som älskar hosta hemsidor, filer osv som behövs.
Alternativt servers för spel osv.
Då i detta fall skulle underlätta slippa pilla med ip adresser hela tiden. Speciellt med ipv6 som kommer till.
Tex ownit.(användarnamn).com.
50kr/mån obundet

————

3: ftp server!

Att ha en plats där man kan ladda upp mindre filer / filmer / annat man kan tänka sig. I några olika storlekar.

1gb 50kr/mån / 2gb 75kr/mån / 5gb 125kr/mån / 10gb 200kr/mån / 25gb 375kr/mån (12mån bundet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt och kul..

Om man skriver över rätten till.. så får Sweclockers all ära ( och framtida ägande rätt ),
vinnaren får ett snabbt pris och de flesta anser det duga. för, de flesta förstår inte innebörden...

Visst, man hade ändå inte pitchat iden till företaget så ett grafikkort är ett riktigt bra pris..
Om man inte ser den större bilden och inser att i avtalet mellan företaget i fråga och Sweclockers kan affären betyda 100.000 kr i annonsintäkter, för att de håller tävlingen men alla andra parter står för jobbet ( och kostnaden.. som arbetet / vinstskatten /grafikkortet )

Och i sken av detta möjliga scenario.. så får ni andra gärna bidra, tävla och ha skoj, men jag själv avböjer.. även om priset ifråga lockar och det alltid är kul med en tävling.

Så lycka till och grattis till den framtida "vinnaren"

p.s. det märks att folk är otåliga och bortskämda.. alltid denna högra hastighet som så många lockas av.. och visst, att ha allt direkt skulle vara kul.. men spelar inte kostnaden någon roll och är tidsbesparingen verkligen sååå viktig =? - tänker jag som är gammal och sur, samt haft telefon moden en gång i tiden.. d.s.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Jag hade uppskattat en VAS-tjänst som erbjöd automatiska felsökningar, information om vilka enheter som är anslutna till nätverket samt en möjlighet att utesluta vissa IP-adresser från nätverket. Allt detta tycker jag man skulle kunna se från en app som utvecklats av leverantören av bredbandet. Inom detta program tycker jag att man skulle kunna styra hur mycket var och en av enheterna får använda och all information kring kvarstående surf eller hur mycket surf som har används totalt. Parental control funktion hade också varit en bra funktion att ha inlagt i programet. Kostnaden för tjänsten tycker jag borde vara antingen gratis eller en engånskostnad på kanske 200:-. Om leverantören erbjuder tjänsten gratis är ju det bra för leverantörens namn.

Permalänk
Medlem

VPN.
När (Henrik) Pontén inte själv får välja.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Familjedelning av bredband, typ Telenor Family
Jag skulle vilja kunna dela bredband både via fiber och 5g, dvs tilldela familjemedlemmar specifika IP+DNS, gärna automagiskt genom web gränssnitt och tilldela rättigheter och volym/hastighet.
Kostnaden skulle kunna stå i relation till bredbandsabonnemanget, på ett sätt som gynnar både kund och er.

Permalänk
Avstängd

Låter som om "Turboknappen" kommer att vinna detta, men here goes:

BEHOV/PROBLEM: Ett behov många verkar ha är att titta och lyssna på streamingtjänster såsom HBO, Netflix, och Spotify, osv.

Men detta innebär då ytterligare kostnader (kostnad för varje betald streamingtjänst). De behöver även ett bättre bredband (och ännu bättre om det är flera i hemmet). Och vissa vill bara ha tillräckligt med bredband för att kunna stream 1080p eller 4K material på streamingtjänster och sedan bryr de sig inte om spelande och kan leva med lägre bredband då om de bara kan slippa en allmänt hög bredbandskostnad.

Jag ger dig LÖSNINGEN: "StreamBand" (istället för Broadband) som är billigare än vad 10/10 kostar men som fungerar så här:

1. Du har bara 3/3 Mbit vid vanlig surf.

2. Så fort du surfar in på sidor som är väletablerade streamingtjänster som YouTube, HBO, Netflix, Spotify, Twitch, osv. så ökas din hastighet för att klara av det du streamar (upp till det bästa 4K-materiallet som Netflix har). OwnIt får själv göra en lista över vilka streamingtjänster som skall ingå i detta.

3. Om du nu skulle försöka gå in på någon annan hemsida som inte är ansedd som streamingtjänst så får du bara 3/3 Mbit dit. Du kan inte "fuska dig runt" genom detta är tanken.

4. Det är billigare än 10/10 vilket motiverar folk som vill ha billigt internet men ändå kunna se streamingtjänster utan att gråta över buffering eller lagg vid användningen av streamingtjänsterna.

5. Detta är för en viss målgrupp: de som BARA använder internet för streamingtjänster och som bara surfar för nödvändiga saker som att betala räkningar, kolla mejl, forum, nyhetssajter, sociala medier. De är inga som behöver ha 5 ping i CSGO eller liknande. Det är dessutom ett slags "bredbandsabonnemang" än bara en separat VAS-tjänst. Det är en "lifestyle" med andra ord!

Det är billigare än vad 10/10 är (vilket inte heller klarar högsta 4K-materialet på Netflix dessutom) men är begränsat till att bara var starkt vid användning mot streaming tjänster. Jag vet inte vad 10/10 kostar hos OwnIt, men om ni kan erbjuda BILLIGARE än det och ÄNDÅ lova att högsta 4K-materialet på Netflix kmr kunna streamas lagg- & bufferfritt (och allt nedåt) så tror jag en viss målgrupp kommer att välja detta.

Jag är däremot inte tekniskt insatt för att ta en titt på huruvida detta går att implementera för familjer (flera som tittar på olika streamingtjänster som då får högre hastighet för ett och samma billigare pris än vad 10/10 skulle kosta för familjen) eller om det blir problematiskt då. Men definitivt något för en viss målgrupp bestående av enskilda personer.

Självfallet finns en fråga om nätneutralitet här. Samtidigt så är det ju en betald tjänst/ett slags abonnemang, det är inget som du bara får "gratis" bara för att du är kund hos OwnIt. Frågan är vad kostnadskalkyler säger om detta och om det är rimligt kostnadsvis från OwnIts sida.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att genom en onlibetjänst kunna se vilka sidor mitt abonnemang har besökt. Internet är både roligt och lite obehagligt när man har barn med telefoner och surfplattor. Känns hemskt att snoka men man vill ha koll.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

En komplett smart hemmacentral med app kopplad till hemmets nätverk där man kan styra sin belysning, larm, etc oavsett om man är hemma eller bortrest.
Allt från lampor, router, larm, streamingtjänset eller kanalpaket osv kan väljas i lite olika paket beroende på hur avancerat man vill ha det.
Där man t.ex blir väkomnad hem så fort man är inom wifi avstånd och diverse förvalda grejer startar så som tv, radio, lampor osv (så kan man även ställa in vilka dagar vissa funktioner ska aktiveras) (exempel man kommer hem kl 15:55 på en lördag så startar tvn upp med viasat fotboll igång när man kommer in i lägenheten om man har valt det)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Som förälder vill jag ha ett samlat grepp om all trafik i alla enheter.

Ungarna har telefoner, datorer, plattor, kompisar.. jag vill kunna styra vilken trafik, vilken bandbredd, vilken tid som de olika enheterna kan användas. Konton och lösen funkar inte eftersom de bara skapar nya och såklart är de minst 21 år gamla på allihop när de på riktigt bara är 12 eller 14.

I paketet ingår även molnlagring (eller en egen jättedisk) där all UTGÅENDE strömmning/chatt/mms/osv lagras så man i efterhand kan kolla vad de håller på med.
Inte bara vad utan även till VEM. Naturligtvis med möjlighet att blockera mottagare eller hela tjänster eller kunna anmäla näthot, mobbning mm.

Allt ska funka på enheterna även om de är kopplade mobillt (till samma operatör såklart) eller helt även när de är på andras nät, typ hos kompisar.

Sedan en enda portal där föräldern kan kolla vad som händer, bevilja mer tid, spärra/acceptera sidor/appar/tjänster. Där ett kunnigt team uppdaterar systemet med de nyaste "hoten", spelen och andra sakerna som kommer hela tiden.

Det hade lätt varit värt 199:- /mån, max 6 enheter. Därefter 49:- per extra enhet.

Med tanke på hur utbudet förändras, utökas och förfinas och med alla olika plattformar hade detta varit en guldfunktion för familjer när man idag inte har en aning om vad kidsen håller på med.

...även om jag inte vinner kan väl någon operatör implementera detta ändå...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

#1:
En bra Wi-Fi lösning med möjlighet att öka täckning genom att lägga till fler accesspunkter. Känns som att det är många som bor i hus eller större lägenheter som har problem med att få bra Wi-Fi täckning överallt och att ha en lösning direkt från ISP skulle vara schysst. Bör lämpligtvis fungera både genom mesh nätverk eller helt enkelt kabel till de extra APs.

Pris: 500-1000:- per extra AP, får inte bli dyrare än att fixa eget UniFi nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendary:

Något som länge varit ett problem för såväl mig som vänner, sedan bredbandets uppkomst.
Har varit att arbeta med stora mängder data i samma hushåll som man spelar och ser på tv.

Har länge arbetat med videoredigering och därmed mycket stora filer. När man är flera arbetare i en grupp som ska redigera samma material så blir det väldigt mycket data som skickas fram och tillbaka. Sådana här upp/nedladdningar påverkar nästan alltid spelande och filmstreamande. Oavsett om linan är 2 mb eller 100.

Vet många som hade uppskattat en integrerad tjänst med ett enkelt UI där du kan tilldela varje uppkopplad enhet en viss(FAKTISKT!!) hastighet av den tillgängliga bandbredden som visas i realtid(Återigen, den i REALTID aktuella hastigheten).
Dvs jag kan reservera en viss mängd av linan åt BARA spelkonsollen/datorn/tvn som inte rörs, resten är tillgängligt fritt, eller tvärtom.

Poängen med denna idé att så gott som vem som helst ska kunna ha en översikt över hur internet fördelas över hushållet.
Kan även vara bra för föräldrar som vill sätta dit ungarna sina när dom vägrar betala ett öre för det svindyra hemnätet som dom "Knappt använder ändå"

Eller för att se vilken av dina vänner som försöker norpa gratis data av dig medans du fixar mat åt den "utsvultne stackarn".

Ja ni ser poängen.
Vet att detta är en tjänst som hade uppskattats av väldigt många. Och om den erbjuds som standard utan att kosta extra så lockar det nog många kunder som inte är så duktiga på att pilla med massa konstiga inställningar!

Alla gillar att ha koll på sina grejer.

Finns och kallas QoS.
Sen är mb, millibit. Mbit/s är vad du är ute efter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

En bundlad Seedbox. Tex www.seedboxes.cc
Inte nog att man då hade kunnat anonymt ladda ned senaste versionen av tex Debian via torrent (samt dela med sig tillbaka snabbt och smidigt). Så sparar detta på er nätlast. Kunder kommer dock fortfarande vara villiga att betala för ett snabbt internet då de vill kunna steama YouTube/Netflix i 4K samt ladda hem filerna från seedboxen till sig själv.

Seedboxes.cc har även fler tjänster inbyggda såsom VPN i valfritt land, Plex server, molnlagring, m.m.

Tjänster som ni då inte längre behöver lägga resurser på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Abonnemang för fritidshuset.

Vi har fiber på landet och har använt Ownit eftersom de saknar bindningstid. I september sa jag upp abonnemanget för att skaffa ett nytt nu i maj. Hade varit perfekt att kunna gå in på en sida eller app och slå på full service mellan två datum (t.ex. tv + snabbt bredband under sommaren). På samma sätt skulle man kunna koppla av och på när man åker dit över en helg (kanske lite långsammare bredband och ingen tv). Under resten av tiden kan man välja att ha det helt avstängt eller ha ett lågnivå-abonnemang för att kunna styra webkameror och temperatur t.ex.

Skulle kunna tänka mig att betala några hundra extra som uppläggningskostnad eller i extra årlig avgift för bekvämlighetens skull. Plus en femtiolapp per månad kanske för ett lågnivå-abonnemang.

La till sista stycket.