Tävla och vinn ett Geforce GTX 1080 Ti med bredbandsleverantören Ownit

Permalänk

OWNIT

Automatisk tjänst där man är 100% anonym på internet. 500kr/mån
Blockera reklam trafik som tjänst. (Youtube, Facebook osv) 100kr/mån
Abonnemang med fria samtal/surf i HELA världen. 250kr Engångskostnad / vecka.
Möjlighet att få tillgång till hela utbudet på streamingtjänster, som tex Netflix/OBH, oavsett vart du är i världen.

Förslag:
Kombinationspaket: (kombinera tjänster som du vill)
Spotify + Netflix = X kr
Netflix + Automatisk anonym tjänst = X kr
OBH + Netflix = X kr

Permalänk
Medlem

Med risk för att det har redan skrivits om det så är mitt förslag här:

Jag skulle vilja föreslå att man har en tjänst som är mer som en process för att ta fram en tjänst (1) och en tjänst (med ett exempel jag önskar fanns) sen (2). Detta för att komma lite ifrån den rätt statiska modellen som råder annars för tjänster och vem som erbjuder dem.
Beskrivet nedan:

1. Idag om du är kund är man hänvisad till en tjänstelista och det är svårt att få något utanför det som kanske ändå skulle kunna ligga på en ISP rent tekniskt och för en kund enklare att ha mer på ett ställe än utspritt på flera om man föredrar så. En del tjänster är dessutom vad jag förstår bara för företag och blir rätt dyra för privatpersoner om de ens erbjuds.
Därför vill jag föreslå följande:
En tjänst där man kan som redan kund (dvs där man är bredbandskund) hör av sig och frågar helt enkelt:
"Hej, jag har det här behovet, skulle det kunna lösa som en sorts tjänst till privatperson?"
Här finns det då två vägar att gå som ingår i processen:
1.1 Ett där man säger "Nej, det finns inte idag, men vi kan titta på hur det skulle kunna gå att göra och återkomma med förslag, både fördelat som engångskostnad och utspridd kostnad per månad tex". Där man tar in specifikationer för tjänsteönskemålet och gör en kalkyl.
Om tjänsten inte finns än men går att lösa för förhållandevis normala prisnivåer så kan den erbjudas till kunden. "Hej, vi har kollat och det går att göra, det kostar xxx kr/månad eller xxxx/år och kräver följande och erbjuds följande. Vad tycker du?"
1.2 Om tjänsten nästan går att skapa, men är för dyr eller kräver fler användare kan man helt enkelt sätta upp en lista och se om det bland kundbasen finns fler som skulle vara intresserade, samt hur många som krävs för en viss prisnivå. Då kan man också ha en sorts stack från vilken nya tjänster föreslås och skapas, samt en där deras priser och tekniska möjligheter revideras med jämna mellanrum.

Givetvis kommer det alltid finnas den tråkiga möjligheten:
1.3 "Tyvärr, vi kan inte erbjuda det, vi har kollat på det och det var alldeles för dyrt/annat skäl."

Detta skulle säkert kosta lite mer att ha, men jag skulle kunna tänka mig betala mellan säg 40-60 kr, möjligen mer i grundläggande höjd abbonemangsavgift på ett "vanligt" abbonemang för att ha den servicenivån.

Problemet det löser idag är att det blir mer en dialog mellan kund och leverantör som bygger fundamentet för att man stannar som kund längre och där man inte bara röstar med fötterna och hoppas konkurrensen skapar nya tjänster. Svårt för en leverantör att alltid gissa vad som efterfrågas.

2. En tjänst som jag saknar.
En sorts arkiveringstjänst.
Uppdelad på två sätt online.
2.1 Tex för att kunna lagra fotografier online. Säg att man hör av sig likt i punkt 1 och har 100 000 bilder som man tagit som man vill ha dels backup på, dels att man vill att 4-5000 av dem skall vara tillgängliga online för något enkelt galleri etc.
Då får man ett prisförslag på hur mycket det kan kosta och kanske att man även får komma in/skicka in källhårddisken/lagringsmedium (med någon annan tjänst än Postnord)för att inte behöva ladda upp det över nätet om det är för stort. Vi pratar TB med bilder/filmer/media här.
Sen kan man välja om det ligger tillgängligt privat online likt en molntjänst, bara delar av det, vilka delar är som galleri kopplade till tjänster utåt i världen, eller om om det är
2.2 Hos en ISP men på kallagring och frånkopplat från internet. Och kopplas online bara på ett säkert sätt per request med koder, ID eller något annat.
På så vis får man en sorts ytterligare säkerhetslager där minnen och sånt finns men inte bara hemma eller offsite, utan även på säkrare lagring hos ISP. Och där det är angett vem som får ha tillgång till informationen, villkor för total radering etc.

Problemet det löser är väl idag att många trots mycket tjat osv inte fixar backup, men sen kommer gnälla om något händer. Om man har mycket data är man antingen hänvisad till en NAS hemma eller offsite eller väldigt dyra molnlösningar (säg att man har 1-3 TB eller mer värdefull data), plus uppladningstiden blir en smula extrem.
Kostnad: Beror på men i takt med att hdds ändå bli tätare skulle kan kunna tänka sig olika lösningar, inklusive där man HDD och sådant köps in med ISPs inrådan och lagringen sätts upp på ett smidigt sätt, men beroende på data skulle jag iaf tänka mig betala mellan 150 - 300 kr/mån för något sådant, kanske mer.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som många andra har påpekat att grunden till en bra vas-tjänst är just behovet av kunden samt tillgängligheten.

I många fall i ett samhälle där vi allt mera använder streamingstjänster så skulle jag rekommendera en tjänst där det finns olika paket där det kan bli billigare för kunden att gå med i, få möjligheten att testa på och fördelen och smidigheten än att istället betala för flera olika separata streamingstjänster vilket man annars gör. Det borde vara möjligt med en månadskostnad för detta.

Det andra är en VPN-tjänst som är enkel att installera, garanterar bra skydd och bra support. Detta tror jag är mer en nishad målgrupp och tror vi kommer se en minsking i användning av VPN i framtiden.

Det ni borde lägga extra krut på som jag vet uppskattas av alla användare är riktigt bra routers. Med bra räckvidd och hastighetsmöjligheter. Ryktet sprids fort så om ni kan resonabla priser, bra support och unika VAS tjänster så kommer ryktet sprida sig.

Lycka till! Ska bli spännande att höra vad ni kommer fram till efter denna tävling.

Permalänk
Medlem

Min motivering:
som senior skulle det sitta fint med ett 1080Ti, så jag kan fånga de stora fiskarna (i maxupplösning)... i FINAL FANTASY XV!

ENKELT ATT INPLANTERA
*klubb: billigare netflix, hbo nordic, spotify, ljudböcker (storytel.se) och grammarly för studenter
*erbjuda abonnemang som är mer streamlinade genteomot målgruppen: studenter, familjer, seniorer osv
*bunussystem: där man får poäng för att man rekryterar nya användare, och kan köpa unika tjänster m.m
*gamer: ownit affiliate när du streamar
*fax till email, email till fax
*ringa över wifi
*"Find Me Follow Me" service
*rekommendationer på bra program till: ubuntu/windows iphone/android etc
*discord community
*medlemsfokus/tävling där folk visar vad de gör med med sin "ownit" tjänst/tjänster
*hjälp från tekniker via teamviewer etc
*inspelade anonymiserade (video) sessioner, så medlemmar kan lära sig, göra sin egna felsökningar (tänk, webinars)
*informationshubb för att öka nätsmartheten, nätsäkerheten för allmänheten

SVÅRARE ATT INPLANTERA
*lokalt lan BARA för iownit användare (där man återupplivar LAN-gaming!)
*Ai baserad roterande-VPN tjänst, med prio på säkerhet, eller hastighet (gaming) den väljer den snabbaste servern i anslutning till målservern
*förälder: tryggare nät, nät blockeringar
*Iownit: spåra stulna enheter (bil, dator, tele etc)
*remote DVR management, whole house DVR and on-demand recording (med möjlighet att skicka sms eller email varningar då barn lägger upp personlig info på nätet)
*senior: koppling till hemtjänst, e-skola, aktuella "scamms" som inriktar sig på given målgrupp& målgrupper
*säkrare router alternativ med: ddr wrt, tomato etc
*skydda hemmet, isp kameror (övervakning), skydda sommarstugan, båten osv
*automatisering avsluta konton: gmail, twitter, facebook, instagram etc.
*EULA tolkare, som hjälper dig att förstå VAD det är du går med på?

SVÅRT ATT INPLANTERA
*skydd id-kapning, skydd intrång, online shopping
*moln kodning/uppladdning av video (premium tjänst) skalande tjänst 50kr+ per dag?
*automatisering, alerter och skicka krav till Google: "the right to be forgotten"
*Ownit E-learning drivet community (bygger vidare på discord)

OMÖJLIGT ATT INPLANTERA
*Alerter INNAN svärmor kommer på besök, så de har tid att boka en sista minuten resa!

Permalänk

Mining Pool och Cloud Mining

Användarna kan själva bestämma när de vill dela ut sin hårdvara, exempelvis nattetid när det är billigare med elen för Bitcoin Mining. Som tack får de billigare månadskostnad för bredbandet kopplat till på hur mycket och hur länge de delat ut datorns CPU kraft och hur mycket de lyckats decryptera

Sen har ni även en Cloud Mining tjänst med Ownit som garant där man kan hyra in sig och dela på den processorkraft som användarna har delat ut. Man betalar då en avgift för åtkomst till processorkraften och dekrypteringen.

Är det underskott på betalande kunder till Cloud Miningen, så tillfaller BitConen Ownit

PS - Jag gjorde ett tidigare inlägg men ovanstående är nog den mer korrekta termen för de två tjänsterna

Permalänk
Medlem

Har inte orkat kolla igenom alla bidrag så mycket möjligt detta redan finns härinne.

Klient och möjlighet att koppla sin mobil till denna, samtal/sms. Sitter väldigt ofta vid datorn och har mobilen liggandes någonstans, ofta på ljudlös, så missar samtal med mera.

Finns tjänster men dessa riktar sig oftast till företag.

Så ringer någon mig --> samtal dyker upp på datorn, kan svara och använda mic/headset där, utan att behöva bråka med blåtand etc från mobilen till datorn.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra reklam för Ownit!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Downit

En cache som konstant bunkrar upp allt nytt på en eller flera angivna adresser för att sedan servera dem närmare bredbandets förväntade fart. Ju snabbare ISP idag desto tydligare blir det att många paketleveranser trots ändå mest sitter i trafikstockningar innan de kommer in på den lokala motorvägen.

Klatschigast av allt är att tjänsten skulle kunna kallas Downit™ eller preOwnit™ som en dubbelbetydelse för både i förväg och premium då.

Den skulle kunna delas upp i olika alternativ. En adress 10kr eller modellen nästan allt-du-kan-äta 99kr och liknande typiska abonnemangsnivåer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Administrativ avgift

OWNIT videosamtal-tekniker via din telefon

OWNIT erbjuder nu support via videosamtal , enkelt ladda ner appen och vi hjälper dig att felsöka ditt internet, du slipper vänta på att en tekniker åker ut till dig och vi kan få din tjänst att fungera direkt.

Familjen Andersson har problem med att internet bara stendör ibland, TV:n bara hackar sig fram , barnen gnäller över att de inte kan spela. Vad ska du göra som förälder? Säga åt barnen att nu får vi vänta på att en tekniker kommer ut och felsöker och byter ut technicolorn som strular eller säger att pappa har kopplat fel så att det inte fungerar.

Nu kan vi på OWNIT istället hjälpa familjen Andersson att komma igång direkt! , vi börjar med att koppla upp oss och felsöka vad som kan hänt, guidear hur man återställer routern , dubbelkolla kablarna och även från våran sida göra en återställning. Skulle vi efter detta uppleva fel så skickar vi en tekniker men i de flesta fallen har detta löst problemen. Vi kommer även att kolla över din uppkoppling 48h i efterhand och även återkoppla och höra att allt fungerar som det ska! För det är såhär internetsupport ska vara, världsklass och proffsig!
Vi hjälper er även att komma igång då vi alla vet att manualer kan vara svåra att följa så vi erbjuder en extra tjänst för 500kr där vi guidear er igenom hur ni kopplar in eran utrustning för att enkelt komma igång och även dubbelkollar våran utrustning så att nätägaren har kopplat in allt korrekt!

Låter detta som en tjänst ni kan och vill erbjuda? Skicka ett PM så får ni mina föräldrars nummer och även ca 100 personer till! Mina dagar som fibertekniker har jag stött på alla problem och det är tekniker väntetiderna som är det folk gnäller mest över. Gör absolut allt ni kan från eran sida och sedan kan ni göra en riktigt proffesionell anmälan till nätägaren om ni ser att det inte är fel på eran utrustning. Simpelt , enkelt , snabbt och framförallt väldigt enkel lösning att göra proffesionellt.

Mina föräldrar hade betalat 500-1000kr för en installationshjälp där allt ingår , dvs hjälp att fixa trådlös tv, koppla upp sig på nätverket på sina enheter (Ipad, telefon och en dator). Kanske till och med upp till 1500kr om ni hjälpte till med skrivaren.
Felsökningen tänker jag att det blir ungefär som ett vanligt felanmälningssamtal där ni går igenom utrustningen. Kanske göra det liknande EVGA´s premiumsupport med öppettider fram till 22-23:00. där ni tar ut en extra avgift efter normala arbetstider.

Förbättra det som redan finns och gör det bättre så jag kan rekommendera en vettig internetleverantör till folk!

Grafikkortet går såklart till en kompis som sitter på ett 6950 och alldeles för lite pengar , cause karma is good for me (Och Ja till o med min 60 åriga mor klarar av att installera en app via telefonen)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tjänst - Value Added Service

Mjukvara och kontinuerligt uppdaterande spamfilter för privata epost servrar

Många, med mig inkluderat, blir mindre och mindre benägna till att överlåta min epost till Microsoft, Yahoo och Google. Dessa företag har den senaste tiden hamnat i blåsväder och på grund av hur data har hanterats, hackats eller spärrats av olika anledningar. Epostkontot har också blivit viktigare än någonsin för att kunna e-handla, beställa flygbiljetter, motta officiella handlingar, hälsorelaterad information samt som säkerhet för BankID och andra numera nödvändiga samhällstjänster. Även om informationen i eposten inte hanteras vårdslöst så används den som grund för personlig reklam på flera plattformar vilket ofta inte är önskvärt givet den privata natur som eposten numera har. Nya tjänster som Protonmail kommit till vilket erbjuder krypterad epost men dessa aktörer är fortfarande externa, uppdateras oregelbundet och är för okända för att människor ska känna sig trygga med att de hanterar känslig information.

Lösningen är en Value Added Service som ger mjukvara för att enkelt installera en epost-server hemma, mjukvara för hantering av eposten samt ett kontinuerligt uppdaterat spamfilter. Inkluderat i detta paket finns även en epost-adress samt möjlighet till back-up i molnet av utvald epost. För detta är jag beredd att betala 150 kr i månaden och det tror jag även många andra skulle vara.

Jag vill gärna ha ett nytt bra grafikkort då mitt gamla sjunger på sista versen:)

Permalänk
Medlem

Spel streaming

Streama spel via kraftfulla gaming datorer som ni har i era serverhallar. Kan göras via t.ex. Steam In-Home Streaming, Nvidia GameStream eller Android TV. Antingen får man hyra speltitlar alternativt kan man logga in på sitt eget steam konto exempelvis. Behöver inte vara uteslutande spel utan det jag föreslår är cloud computing kort o gott men med låga svarstider som möjliggör spelstreaming.

Kan tänka mig betala 100-200 kr per månad för detta. Och då behöver det inte vara 24/7 utan man får ett saldo på att antal timmar man kan utnyttja.

Ber om ursäkt om liknande har redan föreslagits, orkade inte läsa igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem

En bra anonymiseringstjänst typ ingen loggning av IP. Hade betalat 500-1000 sek/mån för detta.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra med en tjänst som paketerar ihop streaming tjänster som netflix, viaplay, HBO osv. till ett bra pris. det finns inget mer frustrerande än att leta efter en film på netflix och upptäcka att de inte ha den och att den finns på en annan streaming tjänst.
Skulle även underlätta för äldre personer som har problem med olika tjänster och dess inloggningar om allt fanns på ett ställe.
skulle vara bredd att betala månadsavgift för denna tjänsten om det skulle kunna paketeras ihop och bli billigare än att skaffa tjänsterna separat.

Permalänk
Medlem

med en raspberry pi kan man ju göra ett Pi-Hole som suger upp all reklam.

En sådan tjänst kombinerat med ett antivirus samt anonymiseringstjänst. Tjänsten skulle kort och gott heta "Ownit" förstås.

Permalänk
Medlem

I och med att vi kopplar upp fler och fler IoT-prylar ökar risken för gemene man att bli hackad. Prylarna som blivit hackade används ofta i DDoS-attacker, helt utan ägarens kännedom eller godkännande.

Ownit har möjlighet att göra både sina kunder och hela internet en tjänst genom att varna kunder som har varit med i en attack. Hur? Icke-invasiv paket analys. Efter en DDoS-attack kan Ownit analysera sina kunders paket. Har någon skicka många paket till den utsattes IP under tiden attacken pågick? Om svaret är ja, är sannolikheten för en hackad enhet i hushållet stor. Om man vet att man blivit hackad kan man sedan gör något åt det, så att det inte händer igen!

Permalänk
Medlem

Man kanske kan (in)plantera Blommor att sätta i sin VAS

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Inkrementell molnbackup för filer med Windows integration (alla filer i valda mappar backas upp t.ex.) så att ens viktiga filer är skyddade både för haveri och ransomware. Priset kan styra hur mycket data och hur många versioner av varje fil som ska sparas. Kan vara värt 50kr per månad för en hyfsad mängd data (säg 100gb)

Tillhörande mobilapp så att man kan låsa ner sina backupper vid intrång. Mobilappen ska dessutom styra hur ofta filer ska uppdateras så att det är frikopplat från datorn och en attackerare inte kan välja att bara kryptera eller skriva över filerna snabbt flera gånger. Bonus om man som användare på användarsidan kan kryptera sin data med public key, yubikey eller annan metod som gör ens data privat och oåtkomlig för er och någon annans sida än ens egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett poängsystem som kan bytas in mot GB surf eller rabattkoder på diverse sidor.
Hur man får poäng? Hitta punkter i Världen där Ownit kan användas som genererar poäng.

Ungefär som Pokemon GO men bättre, Sjukt bra gratis reklam och det får folk att komma ut!.

Permalänk
Medlem

Webhotell inkl. databas. typ mysql med phpmyadmin.
Ska vara väldigt billigt (om inte gratis inbakat i månadskostnaden).
Några andra leverantörer erbjuder gratis webhotell, men utan sql stöd. Detta hade varit guld värt för mig som student & hobbyprogrammerare

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vad som helst bara jag slipper all satans reklam som dyker upp överallt. Kunna styra var min uppkoppling ska ske. Om jag vill ha den hos min granne så ska det inte vara några problem tex

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Driftstörningar är alltid jobbiga. Mot en engångsavgift för hårdvaran skulle man kunna inkludera en 4G (eller 3G) backup-router som slår igång när internettjänsten är nere. En sämre hastighet än fiber, definitivt, men otroligt mycket trevligare än att behöva använda mobilen i flera dagar.

Engångskostnad som gör kunderna säkra i sin tjänst + Gör kunderna riktigt nöjda vid driftproblem, samt gör att operatören slipper dyra kompensationer för att hålla kunderna nöjda.

Permalänk

Mjukvara inbyggt i router som har koll på ALLA
anslutningar In och Ut... FAKTISKA ip adresser.
Samt möjlighet att blockera alternativt "pausa"
eller tillfälligt stänga av anslutningen.
Naturligtvis ska det stå vilken mac adress som
använder anslutningen samt vem anslutningen
tillhör.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

En tilläggsfunktion för gamers, som garanterar låg ping även när nätet börjar bli belastat. Tänk QoS fast på ISP-nivå.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Jag tänkte mig någonting så simpelt som att belöna trogna kunder.
Vare sig det är att ge dem rabatt på abonnemanget varje månad, kanske specifika rabatter på sidor/tjänster som varierar under året.
Efter att man varit kund ett år kan man få ett bronskonto med lite molnlagring, efter två år ett silver med höjd hastighet etc.
Låt folk testa på en snabbare uppkoppling för att se om behovet finns, för att sedan ge en bundle om de vill uppgradera.
Detta tillsammans med en snabb och säker uppkoppling som Ownit har gör att ingen vill överge sitt abonnemang i onödan, och folk kommer flockas.

Permalänk
Medlem

Nätbaserad IoT säkerhet

Mitt förslag på ny VAS är en nätbaserad tjänst som baserat på heuristisk analys av trafiken kan varna mig om mina uppkopplade prylar blivit kapade av ett botnät. Alla har väl läst om Mirai, men det är inte lätt att veta om ens egna IP-kameror eller uppkopplade kylskåp ägnar sig åt annat än de borde göra.

Tjänsten skulle känna igen misstänkta trafikmönster och skicka en varning till kunden så att denne kan vidta åtgärder.

Jag tror man skulle kunna ta betalt någon tia per månad alternativt erbjuda den här tjänsten i utbyte mot att även få göra andra heuristiska och statistiska analyser av trafikflöden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

VAS-tjänst

En funktion som skulle vara smidigt att kunna använda sig utav vore att ha en molntjänst kopplad till sin leverantör. Allt ifrån att kunna spara ner en image av sin dator via denna tjänst eller att kunna säkerhetskopiera sitt fotoalbum på telefonen. Hade man samtidigt kunnat få en VPN-lösning kopplad via detta hade det varit något som åtminstone attraherat mig till att byta leverantör.

Jag vet att många är i stort behov att kunna spara ner saker i "molnet" men det är inte många som skulle vilja lägga ut pengarna på att köpa en egen NAS eller ha kunskapen för att installera detta på ett korrekt sätt.

Visa signatur

Cooler Master CM 690 II | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | AMD FX-8350 Black Edition | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz | Asus GTX 780Ti | Corsair TX 850W PSU

"Not even death can save you from me!"

Permalänk
Medlem

100 extra i månaden för att få så snabbt internet som möjligt när det är möjligt.
Klicka i här för desprioriterad speedboost* *Resultat kan variera etc.

Helt enkelt. Går det så går det. Men kommer det en bättre betalande kund så är jag med på att vardagar 17-24 kanske inte är snabbaste tiden att FTP:a över mina semesterfilmer i 8K raw.

Permalänk
Medlem

En VAS som jag personligen skulle uppskatta mycket är en molnlagringstjänst kopplad till mitt abonnemang.

Önskemål

-Integrering i respektive operativsystems filhanterare, alternativt webbaserad med stöd för de vanligaste funktionerna så som drag-and-drop etc.

-Kryptering och lösenordsskydd för enskilda mappar, dvs man kan ha olika lösenord för olika mappar.

-Enkel app för iPhone/Android.

-Eventuell månadskostnad kommer på samma faktura som själva bredbandet.

-Möjlighet att kunna maila nedladdningslänkar till andra, med eller utan lösenord samt med tidsbestämd åtkomst.

-Givetvis ska alla i familjen (eller de som delar på bredbandet) ha ett eget inlogg med användarnamn och lösenord.

Tack på förhand!

/Murak

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Hotspots på utvalda platser

Jag skulle inte bli förvånad om en stor del av svenskarnas dataförbrukning görs utanför hemmet; på väg till jobbet, på söndagsshoppingen eller liknande.

Ownit skulle kunna erbjuda ett par "hotspots" på ett begränsat, men valfritt, antal utvalda platser. Exempelvis längs med pendelväg till jobbet, på favorit-lunchstället, eller varför inte på tåg eller flyg om man ofta reser? Man skulle kunna prissätta detta utifrån antal platser. Ett påslag på 10-20-30% på månadsavgiften tycker jag hade varit helt okej för en sådan tjänst!

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig en tjänst som kan skydda mig från alla slowpokes på internet. Tänk att man besöker en sida med sjukt dålig bandbredd och nedladdningen skulle ta hela natten (Vem vill ha på datorn hela natten om man inte blockchain-minar liksom). Vore det inte då najs att ha en plugin till webbläsaren som gör att man kan välja att låta en proxy ladda ner filen istället. Filen i sin tur sparas ca. 24 efter nedladdningens färdigställande och går att ladda ner via utmailad länk. Detta förutsätter givetvis att proxyn som laddade ner filen har en bandbredd som mer matchar det man betalar för.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.