Chiptrim/tuning till bilen - AKTuning??

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av TaunyTiger:

Den höll inte tillslut. Den höll under 5år jag ägde den. Då gick den chippad i 4år. Sålde den och hörde att den bara höll några månader. Vet inte om nya ägaren körde sönder den eller om de kanske va förslitningsskador. Viktigt och inte gasa med kall motor på dessa bilar pga tunna cylinderväggar.

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av anon200632:

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Beror på vilken motor du pratar om. Är de fas1 eller fas2? Fas 1 har 83mm borr och fas2 har 81mm. Tjockare väggar på fas2, däremot har dom kolvar under all kritik som knappt klarar av 200hk+ utan att dom smälter.

Hört talas om Torpis? Skulle vilja påstå att han är en expert på s/v40. Här e ett av hans forumstrådar som är läsvärd:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427492

EDIT: Rätta mig själv, T4 har 81mm samt 83mm beroende på årsmodell. 2.0T har tunna cylinderväggar oavsett årsmodell, men 01-04 har klena kolvar.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > 2x Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 18
Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåning i Luleå
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av TaunyTiger:

Den höll inte tillslut. Den höll under 5år jag ägde den. Då gick den chippad i 4år. Sålde den och hörde att den bara höll några månader. Vet inte om nya ägaren körde sönder den eller om de kanske va förslitningsskador. Viktigt och inte gasa med kall motor på dessa bilar pga tunna cylinderväggar.

hehe, vet inte riktigt vad det var som gick sönder i min kompis v40. Ramlager/vevlager kanske? När vi hade toppen av så var en av kolvarna lös i höjdled. Tror faktiskt han lyckades byta motorn innan han sålde den.

Han hade sin några år också, men kommer inte ihåg exakt.
https://flic.kr/p/8EzBLy

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Tjatolle – RTX ON
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Galvanizer:

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger ju mer om dig än om bilarna :p. En 33% ökning av hk är inget att skoffa åt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av WaspCustoms:

Det säger ju mer om dig än om bilarna :p. En 33% ökning av hk är inget att skoffa åt.

40 hk känns rätt dåligt. På en saab 9-5 får man 75hk extra på 2,0t motorn om man sätter i ett steg 1 från maptun tror det kostade mig 5500kr. (150hk-225. 240 på etanol men då hade jag behövt byta till större spridare) Men ja 40 Hk borde man i alla fall märka av beroende på vart i "registret" de är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Reaverinc:

Ja, den är helt ny, fick den för 2 veckor sen så enbart 100mil på mätaren
Och det var det jag läste, BRS ger 24 månaders motorgaranti. och jag kan inte läsa något på AKT att de ger någon garanti.

BRS? Menar du inte BSR.se ?

8600k @5, Asus TuF Z370 Pro, 16GB Corsair @3.2
Vega56 @1600/1000, Corsair RMx750, Corsair H115 Pro.
AG322QC4 144Hz, 1440p.
En öl, PS4 Pro och en 65" 4k TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Galvanizer:

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

25 hästar skulle jag påstå antagligen är i underkant för att det ska märkas när man kör med bilen. Visst, det är en femtedel av ursprungseffekten extra, men fortfarande, rätt lite.
Däremot kan det ju vara värt det av andra orsaker, som annan gaskurva, bättre bränsleekonomi, osv.

Skrivet av Galvanizer:

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

40 hästar "borde" märkas, även om det inte är någon natt och dag effekt. Men Volvos PR blurb om just Polestar har alltid ställt mig lite undrande. Uppgraderad effekt, bibehållen bränsleekonomi. Höjer man effekten med lite över 25% torde det definitivt märkas på bränsleförbrukningen. Det är inte precis "eco tune" då.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Fick erbjudande från Volvo, om jag ville trimma min bil... men valde bort det. Så vissa bilmärken går det bra hos..

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
inside your microcode
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Reaverinc:

@900-Mange:
Nu var tråden om trimming men eftesom.
Bytt till EBC Greenstuff bromssystem.. Dvs samma som kompisen använder på sin Honda typerR, eller deras ena Audi Q7..
EBC har sjukt bra grip när vi pratar bana eller...

Jag är ingen novis när det gäller sportbilar på bana.. har kört fler sportbilar än du hunnit räkna mjölktänder.

Spydigt svar till @900-Mange när han bara vill hjälpa till och har helt rätt i sak. "Bromssystem" skriver du. Ja eller rättare sagt bromsbelägg heter det. En bromsskiva har en viss massa att jobba med i en rak kompromiss till temperatur som du borde känna till om du nu inte är novis eller har kört fler sportbilar än någon annan räknat mjölktänder. Det är därför det sitter fatalt mycket större skivor och ok på t.ex din bils storebror Audi RS5 där man också separerat naven från skivan för att inte värma upp centrum/lagerhus och kyla ner skivorna så fort som möjligt med lufttunnlar/shrouds. Har du nu kört en Audi A5 med originalbromsar HÅRT på bana även om du bytt belägg så har du kört som en vekling. Det går matematiskt att räkna ut också eller skriv på vilket racingforum du vill så kommer folk förstå att bilens vikt kontra bromsarna är ett skämt för hård bankörning.

För övrigt så kör AK-tuning precis som dom flesta andra K-Tag eller liknande verktyg och köper in färdiga programvaror för att chippa med. Ska du ha en motor som levererar optimalt så mappa bilen istället och inaktivera framförallt EGR som ihop med dom äckliga longlifeservice'arna sotar igen dom små smörjkanaler som sitter i kedjespännarna och gör att folk får problem med slammer/oljud.

Det finns också mer aspekter att räkna in, t.ex kylning där man kanske vill byta termostat om man ska köra på bana en varm sommardag med en bil som man hämtar ut mer effekt ifrån än original.

[ AMD R5 3600 @ 4.4+GHz EK-Block // custom loop, 2 x 420mm radiatorer ][ ASUS ROG X370 Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z DDR3600 CL15 @ DDR3800 1:1 CL16-16-16-16-32-1T ][ AMD RX Vega 64 EK-block @ 1764MHz core / 1175MHz HBM2 ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ Acer XG270HU ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008

@Albinfiskare: Här har du min gamle räcer!
https://www.garaget.org/?car=302237

Kika även in Torpis bil som jag nämnde i tidigare inlägg. Hans S40 är god för 650-700hk. De va han som optimerade min V40, expert!
https://www.garaget.org/?car=62730

On topic:
Sen ska man inte förvänta sig att bara för att dom fått ut 40hk på en bil, att din bil kommer ge 40hk. Den kanske ger mer/mindre? Vad jag förstått så kan trimfirmor skriva ut siffror som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Oavsett så tror jag att man märker av större skillnad i en turbobil än i en utan turbo, vilket känns ganska ovanligt numera?
Min bil ökade endast med ~35hk, men jag känner av skillnaden och ser en ökning på turbomätaren.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > 2x Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 18
Garaget.org

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av -=Mr_B=-:

25 hästar skulle jag påstå antagligen är i underkant för att det ska märkas när man kör med bilen. Visst, det är en femtedel av ursprungseffekten extra, men fortfarande, rätt lite.
Däremot kan det ju vara värt det av andra orsaker, som annan gaskurva, bättre bränsleekonomi, osv.

40 hästar "borde" märkas, även om det inte är någon natt och dag effekt. Men Volvos PR blurb om just Polestar har alltid ställt mig lite undrande. Uppgraderad effekt, bibehållen bränsleekonomi. Höjer man effekten med lite över 25% torde det definitivt märkas på bränsleförbrukningen. Det är inte precis "eco tune" då.

Många av Polestarpaketen ger inte en kontinuerlig effektökning utan den är begränsad till en liten stund, tillräckligt för en omkörning vilket typ är det enda tillfället medelsvensson har någon direkt nytta av mer effekt. Den ska alltså bara ge extra boost vid kraftigare accelerationer så då är det inte så konstigt att det inte har någon nämnvärd påverkan på den totala bränsleförbrukningen. Hur många procent av tiden du kör gasar du om en lastbil?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blekinge
Registrerad
Dec 2003

Åk till BSR, Dahlbäck, autotech, PPF, maxxtuning mfl istället som faktiskt kan det här med bilar och motorer eller se dig för om det finns möjlighet till att få en riktig mappning av ditt org styrsystem i bänk.

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Vid en motoroptimering (avskyr det felaktiga begreppet chipstrimning) så uppnås motorprestanda motorn är konstruerad för.
Vad man bör beakta är att man tullar på bilkonstruktörens hängslen och livrem vilket betyder att man bör tänka sig för när man:
Tankar bilen i länder med dålig bränslekvalitet.
Drar en 7 meters husvagn upp för alperna eller i Arizona öknen osv.
Mäta dom faktiska utsläppen.
Faktorerna som ovan gör att tillverkaren begränsar effekten för att klara ett helbilsgodkännande.

Har i flera år åkt BMW och är mycket nöjd med vad Vtech åstakommer i effekt vs bränsleförbrukning vid normalkörning.

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--EVGA 1080Ti FTW3--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 950 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 Fujitsu S936 Server HP Micro 8 FreeNAS-11.2-U2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av jOnÄTÄn:

40 hk känns rätt dåligt. På en saab 9-5 får man 75hk extra på 2,0t motorn om man sätter i ett steg 1 från maptun tror det kostade mig 5500kr. (150hk-225. 240 på etanol men då hade jag behövt byta till större spridare) Men ja 40 Hk borde man i alla fall märka av beroende på vart i "registret" de är.

SAAB går inte att jämföra med mycket annat när det kommer till trim, helt otroligt vad man kan få gjort utan att punga ut allt för mycket.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@Reaverinc: Kan nog hitta fler riktigt kunniga gällande detta, och med erfarenhet av AKTuning, på http://www.gtiklubben.nu/forum/index.php

Det är numera inte bara för VW bilar utan för alla märken inom VAG koncernen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Zotamedu:

Många av Polestarpaketen ger inte en kontinuerlig effektökning utan den är begränsad till en liten stund, tillräckligt för en omkörning vilket typ är det enda tillfället medelsvensson har någon direkt nytta av mer effekt. Den ska alltså bara ge extra boost vid kraftigare accelerationer så då är det inte så konstigt att det inte har någon nämnvärd påverkan på den totala bränsleförbrukningen. Hur många procent av tiden du kör gasar du om en lastbil?

När det gäller just Volvo V60 T3 som nämndes i tråden så innebär Polestar att man får en T4 istället.

T3 och T4 har exakt samma motormodell. Det som skiljer dem åt är mjukvaran.

Skrivet av Pimmp:

Vid en motoroptimering (avskyr det felaktiga begreppet chipstrimning) så uppnås motorprestanda motorn är konstruerad för.

"Chiptrimning" är ju vad de allra flesta faktiskt gör.

Det innebär helt enkelt att man skriver in en annan redan färdig mjukvara till motorns "styrchip". Vilket fungerar jättebra så länge man använder det till felfria och omodifierade motorer.

I annat fall så är en riktig "motoroptimering" det enda rätta alternativet. Då tar man hänsyn till ALLT. T.ex. om man har bytt till sportavgassystem, större intercooler, andra spridare eller liknande.

I regel så har de flesta biltillverkarna flera olika versioner av exakt samma motormodell. Där vissa helt enkelt bara är strypta med mjukvara.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Kaine_Uro:

"Chiptrimning" är ju vad de allra flesta faktiskt gör.

Det innebär helt enkelt att man skriver in en annan redan färdig mjukvara till motorns "styrchip". Vilket fungerar jättebra så länge man använder det till felfria och omodifierade motorer.

Nja. "Chipstrimning" eller att "chippa" hänger väl kvar från tiden när man faktiskt brände ut en ny PROM och fysiskt bytte ut den i ECU:n? Att skriva in ny mjukvara utan att byta ut hårdvara räknar åtminstone inte jag som att chippa, kanske är jag ensam.

Numera köper väl många färdiga mappar och kollar kanske på sin höjd att lambdavärden är okej efteråt. Lösningar såsom Bluefin och liknande.

Skrivet av Reaverinc:

Bytt till EBC Greenstuff bromssystem..

[...]

Jag är ingen novis när det gäller sportbilar på bana.. har kört fler sportbilar än du hunnit räkna mjölktänder.

Fniss. Du bromsar varken hårt eller ofta om Greenstuff duger med två ton pansarvagn på bana. Greenstuff får ju knappt stopp på en Lotus Elise S på landsväg.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av TaunyTiger:

Beror på vilken motor du pratar om. Är de fas1 eller fas2? Fas 1 har 83mm borr och fas2 har 81mm. Tjockare väggar på fas2, däremot har dom kolvar under all kritik som knappt klarar av 200hk+ utan att dom smälter.

Hört talas om Torpis? Skulle vilja påstå att han är en expert på s/v40. Här e ett av hans forumstrådar som är läsvärd:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427492

EDIT: Rätta mig själv, T4 har 81mm samt 83mm beroende på årsmodell. 2.0T har tunna cylinderväggar oavsett årsmodell, men 01-04 har klena kolvar.

hade en här på jobbet som köpte sin T4 -98 helt ny, han trimmade den då hos autotech med större turbo, ic, avgas mm så den låg runt 300hk.

Han körde 30k mil med den bilden och motorn rasade inte utan det var karossen som hade rostat sönder så han fick skrota bilen.

Så nog finns det bilar som håller med. Men om man skall läsa om s/v 40 så skall man helt klart läsa den tråden! han är grym!

Amd Ryzen 2700 @4,150ghz -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- kfa2 geforce gtx 1080 exoc -I- 16gb G.Skill Ripjaws V 3200mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Flygman:

SAAB går inte att jämföra med mycket annat när det kommer till trim, helt otroligt vad man kan få gjort utan att punga ut allt för mycket.

Instämmer, kör med 2,3t 170hk motorn från en Saab 9000 i min 9-5a (Endast vevparti med kolvar). En något större turbo, 3" avgassystem, spridare och laddluftkylare tog mig till cirka 400hk på veven. Har fått smaka lite drygt 3,000mil nu samt 2 heldagar på bana, motorn verkar vara fullständigt skottsäker, inget strul överhuvudtaget.. Växellådorna däremot verkar inte gilla 600Nm~, men det är en annan historia..

Workstation : Dell XPS 9570 | i7-8750H | 2x8GB DDR4 | 512GB NVME | GTX 1050TI Max-Q

Server : Fujitsu Primergy | i3 4130T | 16GBDDR3 ECC | ESXi 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Meantek:

Nja. "Chipstrimning" eller att "chippa" hänger väl kvar från tiden när man faktiskt brände ut en ny PROM och fysiskt bytte ut den i ECU:n? Att skriva in ny mjukvara utan att byta ut hårdvara räknar åtminstone inte jag som att chippa, kanske är jag ensam.

Numera köper väl många färdiga mappar och kollar kanske på sin höjd att lambdavärden är okej efteråt. Lösningar såsom Bluefin och liknande.

Fast det här är ju exakt samma sak. Det som skiljer är leverans metoden, eftersom ingen jävel vågar sig in i en ECU för att byta själva chippet längre. De flesta jag pratat med gör skillnad på "chippning" och "mappning", där båda är "motoroptimering".

Skrivet av wille61:

Växellådorna däremot verkar inte gilla 600Nm~, men det är en annan historia..

Alltid är det något som behöver mer kärlek. Plus 230 hästar, kul resa att göra, grattis.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det här är ju exakt samma sak. Det som skiljer är leverans metoden, eftersom ingen jävel vågar sig in i en ECU för att byta själva chippet längre. De flesta jag pratat med gör skillnad på "chippning" och "mappning", där båda är "motoroptimering".

Alltid är det något som behöver mer kärlek. Plus 230 hästar, kul resa att göra, grattis.

Visst är det så, och det är väl här det börjar bli dyrt på riktigt.. Men kör man med pannbenet och inte ligger och segdrar på hög växel/spinner över brunnslock och andra ojämnheter verkar det fungera..

Workstation : Dell XPS 9570 | i7-8750H | 2x8GB DDR4 | 512GB NVME | GTX 1050TI Max-Q

Server : Fujitsu Primergy | i3 4130T | 16GBDDR3 ECC | ESXi 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av martin_opell:

hade en här på jobbet som köpte sin T4 -98 helt ny, han trimmade den då hos autotech med större turbo, ic, avgas mm så den låg runt 300hk.

Han körde 30k mil med den bilden och motorn rasade inte utan det var karossen som hade rostat sönder så han fick skrota bilen.

Så nog finns det bilar som håller med. Men om man skall läsa om s/v 40 så skall man helt klart läsa den tråden! han är grym!

T4 -98 har mindre cylindervolym och därav tjockare cylinderväggar än en 2.0T. 30k mil är inte dåligt.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > 2x Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 18
Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Sälj den och köp en S5.a

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001

Till trådskaparen.

Jag hade inte chippat ett splitter ny bil, det för mycket på spel för en liten ökning.
Nu har jag inte koll på exakt din bil men det känns inte som det är värt det som sagt.

Vill du ut på bana ibland eller köra lite "roligt" på kvällarna så skulle jag satsa på detta:

*Bra däck. Skaffa ett par "halvslicks" på deparata fälgar om du sk ut på bana tex.

*Plocka ur allt som väger något... Du får ju göra en avvägning av vad som behövs i bilen osv så klart.
Halvera vikten = dubbla hästkrafterna (generaliserar kraftigt nu för att visa principen så gå inte batshit i tråden nu).

*Bromsarna. Viss det är kul med acc men du vinner mycket på att bromsa senare tex.
Kan ju gå hur långt som helst här också egentligen men en ny uppsättning skivor och belägg som passar befintliga ok är ju en bra början. Satsa på slitsade ventilerade skivor och bra belägg. Hål-borrade skivor är inte optimalt då de kan spricka (pratar om "vanliga" metallskivor nu). Kör själv på hål-borrade men det var för att jag fick en bra deal på de skivorna. Jag har dock inte haft några problem annat än att jag fått några grunda revor då skit fastnat i hålen och dragit runt. Halvbra med grusvägar....
En annan notis... Kör inte med rena sportskivor/belägg. Det krävs ofta att dessa är uppe i temp innan de fungerar vilket gör det katastrofalt dåliga när du bara skall brumma ner till ICA och handla chips. Du skall ju använda bilen som bruksbil i första hand, om jag nu förstått dig rätt.

Med detta bör du ju ha kvar motorgaratin på din nya bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av TaunyTiger:

T4 -98 har mindre cylindervolym och därav tjockare cylinderväggar än en 2.0T. 30k mil är inte dåligt.

aha okej det visste jag inte! då förklarar det en del!

Amd Ryzen 2700 @4,150ghz -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- kfa2 geforce gtx 1080 exoc -I- 16gb G.Skill Ripjaws V 3200mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av anon200632:

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Skrivet av Albinfiskare:

hehe, vet inte riktigt vad det var som gick sönder i min kompis v40. Ramlager/vevlager kanske? När vi hade toppen av så var en av kolvarna lös i höjdled. Tror faktiskt han lyckades byta motorn innan han sålde den.

Han hade sin några år också, men kommer inte ihåg exakt.
https://flic.kr/p/8EzBLy

Jag hade egentligen tänk redigera mitt tidigare inlägg. Men här har vi en bild på skillnaderna på kolvar när de gäller 2.0T fas1 och fas2. Också torpis som tagit bilderna. Råkade hitta dom av en slump ikväll.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > 2x Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 18
Garaget.org