Chiptrim/tuning till bilen - AKTuning??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Den höll inte tillslut. Den höll under 5år jag ägde den. Då gick den chippad i 4år. Sålde den och hörde att den bara höll några månader. Vet inte om nya ägaren körde sönder den eller om de kanske va förslitningsskador. Viktigt och inte gasa med kall motor på dessa bilar pga tunna cylinderväggar.

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Beror på vilken motor du pratar om. Är de fas1 eller fas2? Fas 1 har 83mm borr och fas2 har 81mm. Tjockare väggar på fas2, däremot har dom kolvar under all kritik som knappt klarar av 200hk+ utan att dom smälter.

Hört talas om Torpis? Skulle vilja påstå att han är en expert på s/v40. Här e ett av hans forumstrådar som är läsvärd:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427492

EDIT: Rätta mig själv, T4 har 81mm samt 83mm beroende på årsmodell. 2.0T har tunna cylinderväggar oavsett årsmodell, men 01-04 har klena kolvar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Den höll inte tillslut. Den höll under 5år jag ägde den. Då gick den chippad i 4år. Sålde den och hörde att den bara höll några månader. Vet inte om nya ägaren körde sönder den eller om de kanske va förslitningsskador. Viktigt och inte gasa med kall motor på dessa bilar pga tunna cylinderväggar.

hehe, vet inte riktigt vad det var som gick sönder i min kompis v40. Ramlager/vevlager kanske? När vi hade toppen av så var en av kolvarna lös i höjdled. Tror faktiskt han lyckades byta motorn innan han sålde den.

Han hade sin några år också, men kommer inte ihåg exakt.
https://flic.kr/p/8EzBLy

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger ju mer om dig än om bilarna :p. En 33% ökning av hk är inget att skoffa åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det säger ju mer om dig än om bilarna :p. En 33% ökning av hk är inget att skoffa åt.

40 hk känns rätt dåligt. På en saab 9-5 får man 75hk extra på 2,0t motorn om man sätter i ett steg 1 från maptun tror det kostade mig 5500kr. (150hk-225. 240 på etanol men då hade jag behövt byta till större spridare) Men ja 40 Hk borde man i alla fall märka av beroende på vart i "registret" de är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ja, den är helt ny, fick den för 2 veckor sen så enbart 100mil på mätaren
Och det var det jag läste, BRS ger 24 månaders motorgaranti. och jag kan inte läsa något på AKT att de ger någon garanti.

BRS? Menar du inte BSR.se ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ett så kallat standardchip ifrån t.ex. BSR för 7000 kr som på papperet ger ca 25 hk extra i en bil med 125 hk original... är det värt pengarna tycker ni?

25 hästar skulle jag påstå antagligen är i underkant för att det ska märkas när man kör med bilen. Visst, det är en femtedel av ursprungseffekten extra, men fortfarande, rätt lite.
Däremot kan det ju vara värt det av andra orsaker, som annan gaskurva, bättre bränsleekonomi, osv.

Skrivet av Galvanizer:

Min fader har en volvo v60 t3 som han lät installera Volvos egna polestar på när de ändå hade den inne på service, samt att de hade en bra rabatt just då. Den skulle väl vara 150 hk original och med polestar så blev det 190 hk.

Jag har många gånger kört hans bil innan, och nu efteråt så kan jag inte påstå att jag upplevde någon som helst skillnad. Och då skulle det ändå vara 40 hk i skillnad där.

40 hästar "borde" märkas, även om det inte är någon natt och dag effekt. Men Volvos PR blurb om just Polestar har alltid ställt mig lite undrande. Uppgraderad effekt, bibehållen bränsleekonomi. Höjer man effekten med lite över 25% torde det definitivt märkas på bränsleförbrukningen. Det är inte precis "eco tune" då.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Fick erbjudande från Volvo, om jag ville trimma min bil... men valde bort det. Så vissa bilmärken går det bra hos..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@900-Mange:
Nu var tråden om trimming men eftesom.
Bytt till EBC Greenstuff bromssystem.. Dvs samma som kompisen använder på sin Honda typerR, eller deras ena Audi Q7..
EBC har sjukt bra grip när vi pratar bana eller...

Jag är ingen novis när det gäller sportbilar på bana.. har kört fler sportbilar än du hunnit räkna mjölktänder.

Spydigt svar till @900-Mange när han bara vill hjälpa till och har helt rätt i sak. "Bromssystem" skriver du. Ja eller rättare sagt bromsbelägg heter det. En bromsskiva har en viss massa att jobba med i en rak kompromiss till temperatur som du borde känna till om du nu inte är novis eller har kört fler sportbilar än någon annan räknat mjölktänder. Det är därför det sitter fatalt mycket större skivor och ok på t.ex din bils storebror Audi RS5 där man också separerat naven från skivan för att inte värma upp centrum/lagerhus och kyla ner skivorna så fort som möjligt med lufttunnlar/shrouds. Har du nu kört en Audi A5 med originalbromsar HÅRT på bana även om du bytt belägg så har du kört som en vekling. Det går matematiskt att räkna ut också eller skriv på vilket racingforum du vill så kommer folk förstå att bilens vikt kontra bromsarna är ett skämt för hård bankörning.

För övrigt så kör AK-tuning precis som dom flesta andra K-Tag eller liknande verktyg och köper in färdiga programvaror för att chippa med. Ska du ha en motor som levererar optimalt så mappa bilen istället och inaktivera framförallt EGR som ihop med dom äckliga longlifeservice'arna sotar igen dom små smörjkanaler som sitter i kedjespännarna och gör att folk får problem med slammer/oljud.

Det finns också mer aspekter att räkna in, t.ex kylning där man kanske vill byta termostat om man ska köra på bana en varm sommardag med en bil som man hämtar ut mer effekt ifrån än original.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Albinfiskare: Här har du min gamle räcer!
https://www.garaget.org/?car=302237

Kika även in Torpis bil som jag nämnde i tidigare inlägg. Hans S40 är god för 650-700hk. De va han som optimerade min V40, expert!
https://www.garaget.org/?car=62730

On topic:
Sen ska man inte förvänta sig att bara för att dom fått ut 40hk på en bil, att din bil kommer ge 40hk. Den kanske ger mer/mindre? Vad jag förstått så kan trimfirmor skriva ut siffror som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Oavsett så tror jag att man märker av större skillnad i en turbobil än i en utan turbo, vilket känns ganska ovanligt numera?
Min bil ökade endast med ~35hk, men jag känner av skillnaden och ser en ökning på turbomätaren.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

25 hästar skulle jag påstå antagligen är i underkant för att det ska märkas när man kör med bilen. Visst, det är en femtedel av ursprungseffekten extra, men fortfarande, rätt lite.
Däremot kan det ju vara värt det av andra orsaker, som annan gaskurva, bättre bränsleekonomi, osv.

40 hästar "borde" märkas, även om det inte är någon natt och dag effekt. Men Volvos PR blurb om just Polestar har alltid ställt mig lite undrande. Uppgraderad effekt, bibehållen bränsleekonomi. Höjer man effekten med lite över 25% torde det definitivt märkas på bränsleförbrukningen. Det är inte precis "eco tune" då.

Många av Polestarpaketen ger inte en kontinuerlig effektökning utan den är begränsad till en liten stund, tillräckligt för en omkörning vilket typ är det enda tillfället medelsvensson har någon direkt nytta av mer effekt. Den ska alltså bara ge extra boost vid kraftigare accelerationer så då är det inte så konstigt att det inte har någon nämnvärd påverkan på den totala bränsleförbrukningen. Hur många procent av tiden du kör gasar du om en lastbil?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Åk till BSR, Dahlbäck, autotech, PPF, maxxtuning mfl istället som faktiskt kan det här med bilar och motorer eller se dig för om det finns möjlighet till att få en riktig mappning av ditt org styrsystem i bänk.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Vid en motoroptimering (avskyr det felaktiga begreppet chipstrimning) så uppnås motorprestanda motorn är konstruerad för.
Vad man bör beakta är att man tullar på bilkonstruktörens hängslen och livrem vilket betyder att man bör tänka sig för när man:
Tankar bilen i länder med dålig bränslekvalitet.
Drar en 7 meters husvagn upp för alperna eller i Arizona öknen osv.
Mäta dom faktiska utsläppen.
Faktorerna som ovan gör att tillverkaren begränsar effekten för att klara ett helbilsgodkännande.

Har i flera år åkt BMW och är mycket nöjd med vad Vtech åstakommer i effekt vs bränsleförbrukning vid normalkörning.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

40 hk känns rätt dåligt. På en saab 9-5 får man 75hk extra på 2,0t motorn om man sätter i ett steg 1 från maptun tror det kostade mig 5500kr. (150hk-225. 240 på etanol men då hade jag behövt byta till större spridare) Men ja 40 Hk borde man i alla fall märka av beroende på vart i "registret" de är.

SAAB går inte att jämföra med mycket annat när det kommer till trim, helt otroligt vad man kan få gjort utan att punga ut allt för mycket.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Zyces: Kan nog hitta fler riktigt kunniga gällande detta, och med erfarenhet av AKTuning, på http://www.gtiklubben.nu/forum/index.php

Det är numera inte bara för VW bilar utan för alla märken inom VAG koncernen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Många av Polestarpaketen ger inte en kontinuerlig effektökning utan den är begränsad till en liten stund, tillräckligt för en omkörning vilket typ är det enda tillfället medelsvensson har någon direkt nytta av mer effekt. Den ska alltså bara ge extra boost vid kraftigare accelerationer så då är det inte så konstigt att det inte har någon nämnvärd påverkan på den totala bränsleförbrukningen. Hur många procent av tiden du kör gasar du om en lastbil?

När det gäller just Volvo V60 T3 som nämndes i tråden så innebär Polestar att man får en T4 istället.

T3 och T4 har exakt samma motormodell. Det som skiljer dem åt är mjukvaran.

Skrivet av Pimmp:

Vid en motoroptimering (avskyr det felaktiga begreppet chipstrimning) så uppnås motorprestanda motorn är konstruerad för.

"Chiptrimning" är ju vad de allra flesta faktiskt gör.

Det innebär helt enkelt att man skriver in en annan redan färdig mjukvara till motorns "styrchip". Vilket fungerar jättebra så länge man använder det till felfria och omodifierade motorer.

I annat fall så är en riktig "motoroptimering" det enda rätta alternativet. Då tar man hänsyn till ALLT. T.ex. om man har bytt till sportavgassystem, större intercooler, andra spridare eller liknande.

I regel så har de flesta biltillverkarna flera olika versioner av exakt samma motormodell. Där vissa helt enkelt bara är strypta med mjukvara.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kaine_Uro:

"Chiptrimning" är ju vad de allra flesta faktiskt gör.

Det innebär helt enkelt att man skriver in en annan redan färdig mjukvara till motorns "styrchip". Vilket fungerar jättebra så länge man använder det till felfria och omodifierade motorer.

Nja. "Chipstrimning" eller att "chippa" hänger väl kvar från tiden när man faktiskt brände ut en ny PROM och fysiskt bytte ut den i ECU:n? Att skriva in ny mjukvara utan att byta ut hårdvara räknar åtminstone inte jag som att chippa, kanske är jag ensam.

Numera köper väl många färdiga mappar och kollar kanske på sin höjd att lambdavärden är okej efteråt. Lösningar såsom Bluefin och liknande.

Skrivet av Zyces:

Bytt till EBC Greenstuff bromssystem..

[...]

Jag är ingen novis när det gäller sportbilar på bana.. har kört fler sportbilar än du hunnit räkna mjölktänder.

Fniss. Du bromsar varken hårt eller ofta om Greenstuff duger med två ton pansarvagn på bana. Greenstuff får ju knappt stopp på en Lotus Elise S på landsväg.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Beror på vilken motor du pratar om. Är de fas1 eller fas2? Fas 1 har 83mm borr och fas2 har 81mm. Tjockare väggar på fas2, däremot har dom kolvar under all kritik som knappt klarar av 200hk+ utan att dom smälter.

Hört talas om Torpis? Skulle vilja påstå att han är en expert på s/v40. Här e ett av hans forumstrådar som är läsvärd:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427492

EDIT: Rätta mig själv, T4 har 81mm samt 83mm beroende på årsmodell. 2.0T har tunna cylinderväggar oavsett årsmodell, men 01-04 har klena kolvar.

hade en här på jobbet som köpte sin T4 -98 helt ny, han trimmade den då hos autotech med större turbo, ic, avgas mm så den låg runt 300hk.

Han körde 30k mil med den bilden och motorn rasade inte utan det var karossen som hade rostat sönder så han fick skrota bilen.

Så nog finns det bilar som håller med. Men om man skall läsa om s/v 40 så skall man helt klart läsa den tråden! han är grym!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

SAAB går inte att jämföra med mycket annat när det kommer till trim, helt otroligt vad man kan få gjort utan att punga ut allt för mycket.

Instämmer, kör med 2,3t 170hk motorn från en Saab 9000 i min 9-5a (Endast vevparti med kolvar). En något större turbo, 3" avgassystem, spridare och laddluftkylare tog mig till cirka 400hk på veven. Har fått smaka lite drygt 3,000mil nu samt 2 heldagar på bana, motorn verkar vara fullständigt skottsäker, inget strul överhuvudtaget.. Växellådorna däremot verkar inte gilla 600Nm~, men det är en annan historia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nja. "Chipstrimning" eller att "chippa" hänger väl kvar från tiden när man faktiskt brände ut en ny PROM och fysiskt bytte ut den i ECU:n? Att skriva in ny mjukvara utan att byta ut hårdvara räknar åtminstone inte jag som att chippa, kanske är jag ensam.

Numera köper väl många färdiga mappar och kollar kanske på sin höjd att lambdavärden är okej efteråt. Lösningar såsom Bluefin och liknande.

Fast det här är ju exakt samma sak. Det som skiljer är leverans metoden, eftersom ingen jävel vågar sig in i en ECU för att byta själva chippet längre. De flesta jag pratat med gör skillnad på "chippning" och "mappning", där båda är "motoroptimering".

Skrivet av wille61:

Växellådorna däremot verkar inte gilla 600Nm~, men det är en annan historia..

Alltid är det något som behöver mer kärlek. Plus 230 hästar, kul resa att göra, grattis.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det här är ju exakt samma sak. Det som skiljer är leverans metoden, eftersom ingen jävel vågar sig in i en ECU för att byta själva chippet längre. De flesta jag pratat med gör skillnad på "chippning" och "mappning", där båda är "motoroptimering".

Alltid är det något som behöver mer kärlek. Plus 230 hästar, kul resa att göra, grattis.

Visst är det så, och det är väl här det börjar bli dyrt på riktigt.. Men kör man med pannbenet och inte ligger och segdrar på hög växel/spinner över brunnslock och andra ojämnheter verkar det fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

hade en här på jobbet som köpte sin T4 -98 helt ny, han trimmade den då hos autotech med större turbo, ic, avgas mm så den låg runt 300hk.

Han körde 30k mil med den bilden och motorn rasade inte utan det var karossen som hade rostat sönder så han fick skrota bilen.

Så nog finns det bilar som håller med. Men om man skall läsa om s/v 40 så skall man helt klart läsa den tråden! han är grym!

T4 -98 har mindre cylindervolym och därav tjockare cylinderväggar än en 2.0T. 30k mil är inte dåligt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sälj den och köp en S5.a

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen.

Jag hade inte chippat ett splitter ny bil, det för mycket på spel för en liten ökning.
Nu har jag inte koll på exakt din bil men det känns inte som det är värt det som sagt.

Vill du ut på bana ibland eller köra lite "roligt" på kvällarna så skulle jag satsa på detta:

*Bra däck. Skaffa ett par "halvslicks" på deparata fälgar om du sk ut på bana tex.

*Plocka ur allt som väger något... Du får ju göra en avvägning av vad som behövs i bilen osv så klart.
Halvera vikten = dubbla hästkrafterna (generaliserar kraftigt nu för att visa principen så gå inte batshit i tråden nu).

*Bromsarna. Viss det är kul med acc men du vinner mycket på att bromsa senare tex.
Kan ju gå hur långt som helst här också egentligen men en ny uppsättning skivor och belägg som passar befintliga ok är ju en bra början. Satsa på slitsade ventilerade skivor och bra belägg. Hål-borrade skivor är inte optimalt då de kan spricka (pratar om "vanliga" metallskivor nu). Kör själv på hål-borrade men det var för att jag fick en bra deal på de skivorna. Jag har dock inte haft några problem annat än att jag fått några grunda revor då skit fastnat i hålen och dragit runt. Halvbra med grusvägar....
En annan notis... Kör inte med rena sportskivor/belägg. Det krävs ofta att dessa är uppe i temp innan de fungerar vilket gör det katastrofalt dåliga när du bara skall brumma ner till ICA och handla chips. Du skall ju använda bilen som bruksbil i första hand, om jag nu förstått dig rätt.

Med detta bör du ju ha kvar motorgaratin på din nya bil.

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

T4 -98 har mindre cylindervolym och därav tjockare cylinderväggar än en 2.0T. 30k mil är inte dåligt.

aha okej det visste jag inte! då förklarar det en del!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vet inte vad du fått ifrån att s/v40 2.0T har tunna cylinderväggar?
Våran banbil är bänkad till 470hk och inget är gjort med underdelen då den är bra kraftig.

Skrivet av Albinfiskare:

hehe, vet inte riktigt vad det var som gick sönder i min kompis v40. Ramlager/vevlager kanske? När vi hade toppen av så var en av kolvarna lös i höjdled. Tror faktiskt han lyckades byta motorn innan han sålde den.

Han hade sin några år också, men kommer inte ihåg exakt.
https://flic.kr/p/8EzBLy

Jag hade egentligen tänk redigera mitt tidigare inlägg. Men här har vi en bild på skillnaderna på kolvar när de gäller 2.0T fas1 och fas2. Också torpis som tagit bilderna. Råkade hitta dom av en slump ikväll.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2