Rykte: Priserna på grafikkort kommer att stiga fram till årets tredje kvartal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Varför skulle någon känna sig utnyttjad efter att ha valt att köpa ett grafikkort?

Om du betalar för säg ett GTX 1060 men får ett GT 1030.. Skulle du inte känna dig lurad och utnyttjad? En fri marknad utan någon som helst statlig inblandning har aldrig och kommer aldrig bli något positivt för slutkunden.

Skrivet av Cenorida:

Egentligen, vad har det för betydelse om företaget är statligt eller privat om det ändå är en monopolliknande situation i både fallen? Instämmer dock med ditt första påstående, men ska de verkligen få ta precis vilka priser de vill bara för att de var först?

Skillnaden är väl att (iallafall teorin) medborgare har ett visst inflytande i statligt ägda företag medan i privata.. not so much. Detta förutsätter självfallet att staten vid tillfället styrs av kundens intressen och inte privata sådana. Oberoende så kommer monopolet få konsekvenser. Antingen i pris eller kvantitet.

Skrivet av Spretcher:

Helt rätt, mer kärnkraft behövs!

Ännu bättre om man kan kombinera sysslorna!
https://nypost.com/2018/02/10/russians-arrested-for-mining-cryptocurrency-at-nuclear-facility/

Kryptominingsriggar fastspända vid vattenhjul! Top of the line.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Dumt av mig att sälja mitt Inno3D GTX 1080 iGame OC för 3800 inkl. Frakt i November...

Permalänk
Medlem

Sveriges skattetryck och den svaga kronan hjälper ju inte direkt heller. Vi har redan EU's näst högsta moms och sedan inför man kemikalieskatt på det också. Klart som tusan att folk börjar köpa grafikkort från Danmark och Tyskland. Svenska politiker verkar tycka att det är någon sorts självklarhet att svenska företag går bra och att man aldrig kan ta ut för mycket skatt.... suck.

(Helt off-topic: Den här jävla bonus malus bilskatten kommer ju att dessutom döda landsbygden. Ingen kommer ha råd att köpa den fyrhjulsdrivna Jeep de behöver för att överleva på vintern. Svenska politiker... sitter i Stockholm, bor i innerstan och tänker som vanligt till kommungränsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Sveriges skattetryck och den svaga kronan hjälper ju inte direkt heller. Vi har redan EU's näst högsta moms och sedan inför man kemikalieskatt på det också. Klart som tusan att folk börjar köpa grafikkort från Danmark och Tyskland. Svenska politiker verkar tycka att det är någon sorts självklarhet att svenska företag går bra och att man aldrig kan ta ut för mycket skatt.... suck.

(Helt off-topic: Den här jävla bonus malus bilskatten kommer ju att dessutom döda landsbygden. Ingen kommer ha råd att köpa den fyrhjulsdrivna Jeep de behöver för att överleva på vintern. Svenska politiker... sitter i Stockholm, bor i innerstan och tänker som vanligt till kommungränsen).

Visst är det enklare att komma med påståenden än att läsa på om att grafikkort inte inkluderas i kemikalieskatten utan det bara gäller färdiga system?

Sedan är det väl mest MP och C som seriöst snackar om ökad bilskatt. I stort sett alla andra partier tar inte i den frågan ens med tång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Rykte: allt går upp i pris i Sverige.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Swedish Berserk:

Har det någonsin varit såhär dyrt att bygga en hyfsad speldator? Priserna på komponenter har gått rakt upp i taket känns det som.

Visst har det varit dyrare, men det är bra länge sen nu...

Permalänk
Medlem

Tror Nvidia avskyr detta läge lika mycket som konsumenterna.

Dom vill tjäna pengar.

Bättre att sälja 1 miljon kort för $500 än 700 000 för $700. Volym är viktigt då det ökar ens marknads andel (och sånt gillar aktieägare).

Hade dom kunnat ökat produktionen för att matcha efterfrågan så hade dom gjort det.

Vi får kommer ihåg att damsugandet av grafikkort började för mindre än ett år sedan. Tar flera år att planera och bygga nya fabriker.

Skulle inte förvåna mig om det inte kommer någon typ av begränsning på grafikkort som gör de opassande för crypto. Visst alla skulle nog inte vilja ha det men är du bara gamer så är det skit samma så länge du får ett kort!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Svenska återsförsäljare har inte ökat sina marginaler på grafikkort över huvud taget trots de sjuka priserna utan tjänar precis lika mycket som tidigare.

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden är väl att (iallafall teorin) medborgare har ett visst inflytande i statligt ägda företag medan i privata.. not so much. Detta förutsätter självfallet att staten vid tillfället styrs av kundens intressen och inte privata sådana. Oberoende så kommer monopolet få konsekvenser. Antingen i pris eller kvantitet.

Kryptominingsriggar fastspända vid vattenhjul! Top of the line.

Fast när det gäller privata företag så har medborgare inflytande via plånboken. Uppenbarligen så har folk råd att betala 10k+ för ett grafikkort och då kommer Nvidia och AMD ständigt trissa upp priserna tills efterfrågan sjunker. Inget slår så hårt mot privata företag som ett negativt kvartalsslut, så om du vill vara med och påverka så köp inte nytt, och köp inte dyrt. För då kommer de märka att "fan, vi har oerhört dålig omsättning på kort över xxxx kr, vi får antingen effektivisera och sänka priserna, eller sluta sälja denna modellen" vilket i sin tur öppnar upp för andra tillverkare (AMD). Visst, kryptomining osv påverkar ju också, men det skiter nog AMD och Nvidia i vad korten används. Köps det för spel eller mining kvittar ju, de får ju ett kort sålt oavsett, och till de priser de sätter.

Sedan är det ju trist att vi bara har två tillverkare av grafikkort, hade vi haft flera så hade grytan rörts om lite mera och vi hade sett lite mer prisvariationer också. Som det är nu så kan Nvidia göra lite som de vill, för de har pengarna att sudda ut AMD om de tröttnar på dem, och samtidigt så sitter de på det mesta av tekniken, för att inte säga den bästa tekniken. Så för nvidia så är det hela ett win-win oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Tror Nvidia avskyr detta läge lika mycket som konsumenterna.

Dom vill tjäna pengar.

Bättre att sälja 1 miljon kort för $500 än 700 000 för $700. Volym är viktigt då det ökar ens marknads andel (och sånt gillar aktieägare).

Hade dom kunnat ökat produktionen för att matcha efterfrågan så hade dom gjort det.

Vi får kommer ihåg att damsugandet av grafikkort började för mindre än ett år sedan. Tar flera år att planera och bygga nya fabriker.

Skulle inte förvåna mig om det inte kommer någon typ av begränsning på grafikkort som gör de opassande för crypto. Visst alla skulle nog inte vilja ha det men är du bara gamer så är det skit samma så länge du får ett kort!

Och vart tror du de får dessa extra 300k kort ifrån? Om de kunde tillverka fler skulle de nog sälja fler. De gillar pengar framförallt och högre priser ökar inkomster då de inte har oändlig tillgång till nya kretsar. Om de hade det hade priser aldrig ökat då korten hade aldrig blivit en bristvara.

Vart fan får folk för sig att Nvidia är något annat än giriga svin som vill sko sig på sina kunder med alla medel de har. Hur många gånger måste de sabotera för sina egna kunder innan folk fattar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du, köpa, Nvidia? Tror inte mina ögon...

Förövrigt sjuka priser. Glad man köpte nytt på releasedagen av 8700k etc. Hade kostat en tusenlapp mer idag minst! Grafikkortet får vara tills nästa gen!

Begagnat Så de har inte fått mina pengar. Tycker varken AMD eller Nvidia förtjänar mina pengar i nuläget så dyrt som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Fast inget företag vill jävlas med sina kunder. Det är bara dumt.

Är tveksam till att Nvidia tjänar pengar på bristen då dom (mig veterligen) inte höjt priserna till distributörer. De som tjänar pengar är distributörer framförallt och sedan butiker.

Bästa läget för ett företag att supply och demand är 1 till 1. Just nu är det högre efterfrågan än vad dom klarar av så de kunde tjänat mera pengar med högre produktion.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ni förstår väl ändå att om ett företag tror att de skulle tjäna mer pengar på att sälja få ex till ett högre pris så hade de gjort det redan från början?

Kan de inte tillverka så många som efterfrågas måste de höja så mycket så att efterfrågan sjunker till det nya lägre antalet.

Priset är nämligen redan där,
frågan är bara vem som får pengarna. Skulle inte tillverkaren höja priserna skulle andrahandsmarknaden göra det när allt är slutsålt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@AxMi-24: Fast inget företag vill jävlas med sina kunder. Det är bara dumt.

Är tveksam till att Nvidia tjänar pengar på bristen då dom (mig veterligen) inte höjt priserna till distributörer. De som tjänar pengar är distributörer framförallt och sedan butiker.

Bästa läget för ett företag att supply och demand är 1 till 1. Just nu är det högre efterfrågan än vad dom klarar av så de kunde tjänat mera pengar med högre produktion.

Du känner inte till nvidia ser jag.

De har en fix produktion. Med andra ord är ända sättet att öka inkomster att öka priser. Det är inte speciellt enkelt att bara spinna upp en ny fabrik och producera fler kretsar.

Även om de inte höjde priserna är det bra chans att de skulle ha sänkt de länge sedan som det brukar ske med äldre kort.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hade sett fram emot att uppgradera från mitt GTX 1070 till GTX 2080 (Ti) nu när man har sparat ihop till ett nytt grafikkort. Får väl avvakta och se!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Krypto-mining har potential att bidra med något riktigt bra. Kan vi på något sätt få politikerna att fatta att för att man ska kunna slippa en massa fossila bränslen för uppvärmningen vintertid, behöver vi tillförlitlig miljövänlig el. Att då stänga ner kärnkraften är bra dumt...
Fast "bra dumt" är egentligen en ganska passande, om än svepande beskrivning på våra politiker...
Jaja.

Sverige borde nog ta efter Norge. Dom håller på och experimenterar med Thoriumkraftverk som ska vara mycket effektivare och säkrare än den gamla kärnkraften. Då dom inte kan få härdsmälta på samma sätt och även ska kunna återanvända gammalt använt bränsle (eng. spent fuel) då dom är mycket effektivare (bättre för miljön att använda upp det istället för att gräva ned). Samt att Thorium är mycket billigare och inte får några biprodukter som kan användas till atomvapen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

980 Ti? Ett år till? Haha! Säg det till mitt 6 år gamla 7970!

Det är sjukt vilken value AMD har på sina grejer. Mitt 290X tuffar på och fyller 5 år i år, fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Var det inte Nvidia som nyligen kände sig tvungna att skryta om hur mycket större och bättre de är än AMD. Med DERAS resurser så var det minsann inga problem att öka takten och pumpa ut lite mer grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Galet, köpte mitt MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X för 7 989:- i Oktober. Kostar nu 9 299:-...

Håller med... Köpte mitt Asus 1080Ti oc edition på Webhallen i september för 7800:-
Det låg sist jag kollade på 9399:- på Webhallen...

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ninjaflipp:

Svenska återsförsäljare har inte ökat sina marginaler på grafikkort över huvud taget trots de sjuka priserna utan tjänar precis lika mycket som tidigare. Är antingen Nvidia eller tredjepart (ASUS/EVGA/MSI/Gigabyte osv) som ökat marginalerna ordentligt.

Ett 1060 6GB ligger ju seriöst på 3500-4000 kr som billigast nu. Helt groteskt. Inte nog med att miners använder mer el än vissa u-länder, de trissar upp priserna på grafikkort för oss andra också.

Mer än Irland ^^ De kanske är lite konstiga men skulle inte klassa dem som ett u-land.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@anon127948: Dom har ingen fix produktion. De håller just nu på att utöka produktionen. Alla fabriker kan takta upp och ner efter behov (inom gränser).

Verkar som TSMC är största producenten av NVIDIA chip. Men dom kan ju lägga ut till flera tillverkare så som Samsung och GF + andra.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Smegmer:

Håller med... Köpte mitt Asus 1080Ti oc edition på Webhallen i september för 7800:-
Det låg sist jag kollade på 9399:- på Webhallen...

haha jo köpte mitt 1080 exoc för 4900 i november, kostar nästan 6k nu :S

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Sällar mig till skaran som är glad att de redan köpt ett grafikkort. Köpte mitt 1070 för 3990:-, nu kostar ca. 5000:- men det billigaste som faktiskt finns i lager enligt Prisjakt kostar 9788:-...

Är det fallet av den moderna civilisationer vi ser? I år grafikkort, om 3 år bränsle och om 5 år mat...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

skulle uppgradera min dator i början av året, blev inget med det med dagens ockerpriser
Köpte en ps4pro istället och skiter i datorspel ett tag framöver vilket är jävligt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

... Är antingen Nvidia eller tredjepart... som ökat marginalerna ordentligt.

Skrivet av Startrance:

Främst DDR4 minnen, ... Men nu är ju även grafikkorts priserna på väg upp så går bara utför då det kommer till speldatorer.

Skrivet av anon127948:

Du känner inte till nvidia ser jag. De har en fix produktion. Med andra ord är ända sättet att öka inkomster att öka priser. Det är inte speciellt enkelt att bara spinna upp en ny fabrik och producera fler kretsar.

Dessa saker är helt klart relaterade!

* Boomen för kryptovalutor är bara grädden på moset.
* Grundproblemet är den kraftiga efterfrågan på minneskretsar.
* Minneskretsarna används i datorer (RAM), mobiltelefoner, grafikkort, SSD, ...
* Tillverkningen av minnen klarar inte av att möta efterfrågan, så priset på minnen har gått upp.
* Grafikkortstillverkarna får därför bara tag på mindre minne än de skulle behöva för att möta efterfrågan på grafikkort, och detta till högre priser än de som gällde när de ursprungliga riktpriserna sattes.
* Högre tillverkningskostnad för grafikkorten i kombination med begränsad tillgång på komponenter leder till brist och högre priser på de färdiga produkterna!

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa Volta/Ampere xx80 men får väl skita i det om det kostar över 10k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

För egen del är nog höga priser ett tag framöver bra. Sitter egentligen på tillräckligt bra grejer redan, sjukt nöjd över hur mitt Nano presterar.

Om det var billigare med datorprylar idag skulle jag nog köpa, men nu när köpsuget slår till tittar jag bara på priserna och blir illamående istället.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sverige borde nog ta efter Norge. Dom håller på och experimenterar med Thoriumkraftverk som ska vara mycket effektivare och säkrare än den gamla kärnkraften. Då dom inte kan få härdsmälta på samma sätt och även ska kunna återanvända gammalt använt bränsle (eng. spent fuel) då dom är mycket effektivare (bättre för miljön att använda upp det istället för att gräva ned). Samt att Thorium är mycket billigare och inte får några biprodukter som kan användas till atomvapen.

Biprodukter som plutonium var själva drivkraften att använda uran som kraftkälla, fungerande experimentverk med torium fanns redan på 60-talet i USA och användes i flera år och förespråkades av de forskare som utvecklade atomkraft. Projektet lades ner med lobbande förespråkare (kraftbolagen) för smutsig urankälla och ointresserade politiker som villa ha mer atombomber. Det finns energi för ungefär 8000år med kända torium tillgångar och avfallet behöver bara lagras i ~150år, och ja toriumverk är ingen tryckkokare och kan inte få härdsmälta.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om du betalar för säg ett GTX 1060 men får ett GT 1030.. Skulle du inte känna dig lurad och utnyttjad? En fri marknad utan någon som helst statlig inblandning har aldrig och kommer aldrig bli något positivt för slutkunden.

Ifall jag trodde att jag skulle få ett 1060 skulle jag känna mig lurad, ifall jag vet att det är ett 1030 skulle jag inte känna mig lurad.
Hur i helvete ska jag man kunna känna sig lurad och utnyttjad ifall man väljer att köpa en produkt för ett visst pris och får det jag köpt?

Varför ska det vara positivt för slutkunden? Ännu en gång DET ÄR INTE VÄLGÖRENHET.

Skrivet av Cenorida:

Egentligen, vad har det för betydelse om företaget är statligt eller privat om det ändå är en monopolliknande situation i både fallen? Instämmer dock med ditt första påstående, men ska de verkligen få ta precis vilka priser de vill bara för att de var först?

För att hade det varit statligt hade det varit till för att göra det så bra som möjligt för slutkunden. (Statligt = i princip välgörenhet)
När det är privat är det till för att de bakom företaget ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ja jag tycker de ska få ta vilka priser de vill. Vi som konsumenter bestämmer själva över våra pengar. Skulle de sätta för höga priser så skulle spelmarknaden påverkas vilket skulle göra att grafikkortsmarknaden påverkas ännu mer. De kan med andra ord inte sätta vilka priser de vill, ifall de vill fortsätta dominera.

Permalänk

Låter inte kul med högre priser. Är själv på ingång att uppgradera grafikkort när nu Nvidia släpper Volta/Ampere xx80.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro