Khronos Group släpper grafikgränsnittet Vulkan för Mac OS och IOS

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group släpper grafikgränsnittet Vulkan för Mac OS och IOS

I och med lanseringen av MoltenVK blir nu Vulkan tillgängligt även för Mac OS och IOS, och ska erbjuda betydligt bättre prestanda jämfört med OpenGL.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul, men det är väl ändå inte helt riktigt att säga att att Vulkan är släppt för MacOS och IOS? Det handlar fortfarande om en konvertering som görs från Vulkan till Metal, med eventuella nackdelar det innebär.

Här en kommentar från en diskussionstråd på MacRumors (där även jag är med) angående detta – en snubbe som jobbar på Epic (Unreal-motorn) som är rätt insatt nyanserar det hela lite:

I don’t believe that MoltenVK will be immediately useful to most serious Mac games developers. Aspyr, Feral, Unity and here at Epic we already have direct, native Metal backends that are (or at least should be) faster and support a greater range of features than another intermediate translation library.

Specifically MoltenVK has a list of limitations that make it sufficient for porting mobile Vulkan games and games with a primarily D3D9-era rendering engine, but probably inadequate for most modern D3D11+ game engines.

Principally anything that requires geometry shaders or tessellation shaders is currently not going to work as MoltenVK doesn’t support them. They are *optional* features in Vulkan so it can still call itself conformant by contrast for D3D these are *required* features in D3D11 onward so games do use them, sometimes extensively. Moreover the approach MoltenVK takes to recompiling shaders makes it infeasible to impossible for them to be supported without significant work and performance penalties. Metal doesn’t have direct equivalents so the MoltenVK library would need to defer SPIRV to Metal translation until said shaders are used together in a Shader Pipeline at runtime. Only then could it recompile them to Metal and emulate all the necessary behaviour but this would result in a big performance hit on the CPU. It would also be harder to adopt the native features offered by Mac Metal to deal with these cases and hurt GPU performance.

The other gotcha will be emulating type conversion of data between the resources and the shader. Metal doesn’t have a performant way to do that in all cases right now, so you need to use multiple different techniques to achieve the result while minimising the performance penalty. MoltenVK appears to support only a trivial subset of D3D’s implicit resource type casts which wouldn’t be enough for UE4.

I wish them well in their efforts but this is not going to magically result in better performance in games shipped by Feral, or Epic, etc. It might well end up making it easier for smalller studios with their own engines, esp. mobile focused developers, and that is no bad thing.

https://forums.macrumors.com/threads/vulkan-apps-now-compatib...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Formuleringen kan jag hålla med om är tokig. Men ranten som du citerade är ju också ordentligt tokig. Ingen har påstått att detta är ett DX*-lager utan ett Vulkan-lager, därav spelar det ingen roll huruvida det är 100% DX11-kompatibelt. Eller refererar källan till tidigare diskussioner i den tråd den är tagen ifrån?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hoppas det här tar fart.
Vore fint att i många spel kunna välja Vulkan eller DX. Eller att dom äntligen skiter i DX.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hoppas det här tar fart.
Vore fint att i många spel kunna välja Vulkan eller DX. Eller att dom äntligen skiter i DX.

Fast nyheten handlar om att Vulkan släpps för MacOS och iOS, har ingenting med DX att göra då det inte finns till MacOS eller iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett konkurrenskraftigt open source alternativ till de kommersiella lösningar som redan existerar.
Man får väl se Vulkan som efterträdaren till OpenGL-eran.
Vulkan, som tack vare fokus på en mycket lägre och hårdvarunära nivå -som erbjuder mer kontroll åt utvecklarna- på så vis bättre förutsättningar än sin föregångare.
Det kommer garanterat att ta tid men allt eftersom fler och fler ger sig in på Vulkan, lär API:t på sikt komma att ta över mer som en defacto standard inom open source världen med goda möjligheter att implementeras även i kommersiella lösningar.
Däremot lär OpenGL vara det som får fortsätta driva många äldre applikationer, då Vulkan brukar ses som API't för D3D11 och senare.

Dock jobbas det på ganska bred front med att få till Vulkan även för äldre applikationer.
https://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Vulkan-Over-D3D12-Metal

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast nyheten handlar om att Vulkan släpps för MacOS och iOS, har ingenting med DX att göra då det inte finns till MacOS eller iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är korrekt, men även så fel.
Om spel görs med Vulkan så tadaa funkar dom på alla system.
Och varför välja DX i win miljö om det funkar bättre med Vulkan?
Förstår du nu?

Från artikeln: "gör det möjligt att använda samma kodbas för lansering av spel på både Windows, Mac OS och Linux och ska erbjuda betydligt bättre prestanda jämfört med OpenGL."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Fast nyheten handlar om att Vulkan släpps för MacOS och iOS, har ingenting med DX att göra då det inte finns till MacOS eller iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det har. MS gjorde DX12 för att de var skraja att spelen skulle bli portabla och då skulle inte lika många vara inlåsta till windows. Genom att öka tillgängligheten för spel som använder vulkan minskar man attraktionskraften av DX12 och därmed minskar MSs makt över sina kunder.

Permalänk
Medlem

MoltenVK fanns redan för något år sedan, fast för en summa pengar, enda nyheten här är att det nu är gratis.
Bara för två månader sedan verkar MoltenVK ha kostat pengar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

MoltenVK fanns redan för något år sedan, fast för en summa pengar, enda nyheten här är att det nu är gratis.
Bara för två månader sedan verkar MoltenVK ha kostat pengar.

Det kostar fortfarande pengar. Men finns en gratis obegränsad trialversion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du är korrekt, men även så fel.
Om spel görs med Vulkan så tadaa funkar dom på alla system.
Och varför välja DX i win miljö om det funkar bättre med Vulkan?

Vulkan kan (förhoppningsvis) ersätta Direct3D, men det kommer aldrig ersätta DirectX. DirectX har mycket mer än bara grafik-API:er -- ljud (DirectSound) och input (DirectInput) från mus/keyboard, till exempel. Spelutvecklare som använder dem nu måste byta ut även de delarna för att det ska fungera på andra OS. Och självklart så måste ersättarna i sig ha stöd för flera plattformar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Dracc:

@star-affinity: Formuleringen kan jag hålla med om är tokig. Men ranten som du citerade är ju också ordentligt tokig. Ingen har påstått att detta är ett DX*-lager utan ett Vulkan-lager, därav spelar det ingen roll huruvida det är 100% DX11-kompatibelt. Eller refererar källan till tidigare diskussioner i den tråd den är tagen ifrån?

Men argumentationen handlar väl om att det fattas en hel del funktioner i MoltenVK som gör att det inte lämpar sig för nyare grafikmotorer som använder funktioner som finns i DX11 eller senare, vilket rimligen också inefattar många funktioner som även Vulkan använder sig av i nyare grafikmotorer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vulkan kan (förhoppningsvis) ersätta Direct3D, men det kommer aldrig ersätta DirectX. DirectX har mycket mer än bara grafik-API:er -- ljud (DirectSound) och input (DirectInput) från mus/keyboard, till exempel. Spelutvecklare som använder dem nu måste byta ut även de delarna för att det ska fungera på andra OS. Och självklart så måste ersättarna i sig ha stöd för flera plattformar.

För ljud finns OpenAL, Grafik Vulkan och för input kan man använda SDL eller annat valfritt.
Jag tror det är bra att man istället för att jobba med microsoftprodukter endast, kanske drar sig mot universellare lösningar som funkar överallt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

För ljud finns OpenAL, Grafik Vulkan och för input kan man använda SDL eller annat valfritt.
Jag tror det är bra att man istället för att jobba med microsoftprodukter endast, kanske drar sig mot universellare lösningar som funkar överallt.

Precis, varför skapa nya motorer då UE4 och Unity existerar, om man inte verkligen måste iaf

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart det har. MS gjorde DX12 för att de var skraja att spelen skulle bli portabla och då skulle inte lika många vara inlåsta till windows. Genom att öka tillgängligheten för spel som använder vulkan minskar man attraktionskraften av DX12 och därmed minskar MSs makt över sina kunder.

Fast artikeln handlar inte om DX och vad MS gjort, den handlar inte ens om DX-kompatibla spel, utan endast om att Vulkan blir tillgängligt till Mac OS och iOS och att de för bättre prestanda än OpenGL.
Det kommer inte göra så att du kan köra Windowsbaserade spel på iPhone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Fast artikeln handlar inte om DX och vad MS gjort, den handlar inte ens om DX-kompatibla spel, utan endast om att Vulkan blir tillgängligt till Mac OS och iOS och att de för bättre prestanda än OpenGL.
Det kommer inte göra så att du kan köra Windowsbaserade spel på iPhone.

Återigen. Det handlar om att Vulkan blir mer portabel och därmed ännu bättre val än DX12 som är låst till windows. Fler spel som använder vulkan betyder fler spel som går att köra på andra OS, vilket i sin tur betyder att MS tappar en hel del av sin inlåsning och kanske blir tvungen att göra OS som är bra för deras kunder (och då menar jag inte deras kund NSA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Återigen. Det handlar om att Vulkan blir mer portabel och därmed ännu bättre val än DX12 som är låst till windows. Fler spel som använder vulkan betyder fler spel som går att köra på andra OS, vilket i sin tur betyder att MS tappar en hel del av sin inlåsning och kanske blir tvungen att göra OS som är bra för deras kunder (och då menar jag inte deras kund NSA).

Än en gång, det handlar om att Vulkan blir kompatibelt med Mac OS och iOS, 2 system som inte har någon kompatibilitet med DX över huvud taget och artikeln handlar inte om varken MS, Windows eller DX.
Vet inte hur dumenar att det skulle vara ett ännu bättre val än DX12 när det lanseras till ett system som inte har kompatibilitet med DX över huvud taget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Än en gång, det handlar om att Vulkan blir kompatibelt med Mac OS och iOS, 2 system som inte har något med DX att göra över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Effekten blir att det ökar Vulkans attraktionskraft. Vilket kommer spegla sig på DX12 eller Vulkan valet. Hur svårt är det att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Effekten blir att det ökar Vulkans attraktionskraft. Vilket kommer spegla sig på DX12 eller Vulkan valet. Hur svårt är det att förstå?

För att artikeln handlar om att Vulkan kommer till Mac OS och iOS och där är inte DX12 ens ett val eftersom det inte existerar där, utan tillskott till Apples Metal.
Det enda som du kan jämföra med är OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com