Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bygga dator för 144 hz gaming med uppgraderingsmöjligheter, budget 8-10k

Permalänk
Medlem

Bygga dator för 144 hz gaming med uppgraderingsmöjligheter, budget 8-10k

Hej som ämnet säger avser jag att försöka få tag på en dator vilken kan klara av 144 hz gaming i primärt CS:GO.

Datorn som sätts ihop önskas ha en okej prestanda med uppgraderingsmöjligheter och då primärt GPU. Jag har plockat ihop en del builds och upplever att framförallt GPU-valet är svårt med dagens priser samt att jag har bristande kunskaper angående dagens utbud.

kan detta uppnås och hur får man en sån billig rigg som möjlig för att uppnå ändåmålet?

Redigerade tråden då jag glömde tillägga att jag lirar i 1080p och inte har kravet att spela på de högsta grafikinställningarna.

jag hade även för avsikt att införskaffa en 144 hz freesync skärm men då amd grafikkorten är i princip slutsålda så vet jag inte om det är bästa valet?

// August

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11375467/

OBS MODERKORTET ÄR BARA EN PLATSHÅLLARE. INTELS H370 KOMMER SNART!

Jag hade nog byggt något sådant. Det innebär att du bör vänta på H370-chipset som sänker kostnaden på moderkortet med ett antal 100-lappar jämfört med Z370, då 8400 inte stödjer OC. 8400 är budgetkungen och presterar så pass bra att du kan uppgradera GPUs i åratal, vågar jag gissa mig på, utan att oroa dig för att du flaskhalsar.

Jag la till en kylare som du lika gärna kan skippa och köpa hårddisk en wd blue 1tb för 500 spänn. Lagringen kan du ju vänta med annars till senare eller köp båda om du känner för att lägga ut pengarna.

1050 ti rekommenderar jag pga gpu-priserna. Jag hade börjat följa sweclockers marknad och försökt lägga vantarna på något begagnat. Men 1050 ti ger 144+ fps med en och annan drop vad det verkar. Kolla länken nedan. Om du vill kan du ju alltid köpa en 1060 3gb, för 500 spänn extra, upp till dig.

8 gb RAM räcker väl till spel och CS:GO i synnerhet. Köp 8 gb till senare om priserna faller. De ligger väldigt högt i pris idag.

Allt annat är typ standardprylar... fråga om tycke och smak.

https://youtu.be/3CbFpQu3Z74

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk

Dettacär det absolut sämsta ja skulle köpa inget sämre, kmr du kunna köra pubg på medium 120 fps typ, grafikkorten har ju blivit löjligt dyra, köpte mitt 1070 ti för 4k, nu får du knappt ett 1060 6g för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill du ha bra fps i PUBG är de snabbare fart på ramen som gäller. Helst 3000-3200mhz. Pubg är riktigt wierd optimerat

Permalänk
Medlem

TS nämner inte PUBG. En 8400 räcker väl och blir över för PUBG.

I dagsläget på en budget så hade jag utan tvekan köpt 8400 när de billigare moderkorten kommer, om man primärt ska spela. Inget fel på de andra paketen, men de är viktade åt fel håll. CSGO vill ju ha snabba kärnor, inte flera. Anledningen att jag väljer 8400 framför 8350k är dels billigare brädor (hoppas jag) samt att 6 cores känns något mer framtidssäkert och därmed uppgraderingsvänligt om TS vill i framtiden.

Du skulle kunna kasta på lite snabbare minnen antar jag, men jag tycker det är lite av en hysteri kring det. Inte sett några benchmarks som imponerar kring det direkt.

Jag drar mig också ifrån att lägga 3600 eller 4000 (!) för ett GTX 1060 6 GB om det ändå är CSGO som är huvudspelet. Bättre att vänta med att punga ut pengarna tills GPU-priserna stabiliserats eller återgått till normal nivå. Något säger mig att Sweclockers marknad snart kommer överflödas med GTX 1070 etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för bra svar av samtliga. Jag är efter eran information inne på att köra delar av builden där jag bytte ut enligt följande.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11376789/

detta då jag vet att jag så fort priserna stabiliserat sig kommer att satsa på ett nytt grafikkort,

kommer denna build funka tror ni?

då jag är lite otålig och misstänker att jag inte sparar mer än några få hundringar på att vänta in moderkort h370 så bytte jag mot ett z370.

jag valde även att för tillfället skippa både annan cpu kylare samt hdd då dessa är så pass billiga att jag plockar upp dom nästkommande månad.

vad tror ni? är jag ute och cyklar?

// Aug

alternativ denna build tillsvidare? ännu mer prispressad

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11376805/

Permalänk
Medlem

@augfors: lådan är för liten till det moderkortet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

I och med att du ligger i den lägre delen av din budget hade jag övervägt ett hopp upp till 1060 3gb. Den presterar kanske 70-80 % bättre än 1050 ti. Det beror på om du tänker spela andra spel än CS:GO eller inte.

Själv gillar jag att lägga lite pengar på chassit, utan att överdriva (inget fel på det du valde förutom storleken men skit i glaschassin. Då måste du ju lägga pengar på ledlampor o annat skräp ).

Sitter på just det chassit jag rekommenderade och jag gillar det, kompakt, hyfsat lättbyggt, i synnerhet om man har ett modulärt nätagg (vilket jag inte har). Tänk på att chassin sällan pajar och att det kan följa med framtida byggen...

Precis som ovanstående säger, tänk på ATX och inte mATX som storlek på chassit, om du har en ATX-bräda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@NaaR:
vad tror du om detta till att börja med? finns inget 1060 3gb i lager så 6gb var det enda som fanns inne i lager typ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11379290/

Permalänk
Medlem

@augfors: gud vad jag avskyr grafikkortsmarknaden just nu. Det är ju vidrigt. Jag hade övervägt att gå upp en hundring till denna:

https://www.inet.se/produkt/5402812/gigabyte-geforce-gtx-1060...

Sen om det är värt 1400 kronor jämfört med en 1050 ti kan bara du svara på. Nedanför har du benchmarks. Saken är den att om du bara ska spela CS:GO så hade jag kanske satsat på 1050 TI och köpt ett grafikkort i framtiden, men risken är att du kommer bli mäkta besviken i andra spel. 1060 6GB däremot, kommer du vara nöjd med för gaming på 60 fps på 1080p high/ultra settings i de flesta av dagens spel och troligen kommande också. Med 1050 ti måste du kompromissa. Men de där priserna alltså... Som sagt, bara du kan avgöra. (Jag hade nog gått på ett 1060 om jag hade haft råd, jag vet att jag är motsägelsefull här, men det svider så mycket med de där priserna... för en 2 år gammal arkitektur).

https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Sen måste jag erkänna att jag är konservativ när det kommer till RAM-hastigheter utan OC. Hur som helst så skiljer stickorna sig inte så mycket i pris. Satsa på de RAM-minnena du hade tidigare, 2x4GB stickor på 3200 mhz, sen kan du slänga in 2x4GB till för dualchannel 16 GB. Är ju bara en hundrings skillnad likväl. Snubben på Digital Foundry snackar ju hela tiden om snabba stickor, lyssna på honom ;D.

Jag tror helt enkelt det du behöver svara på är följande:

Vill du ha en CS:GO dator med möjligheter till upgradera i framtiden? Eller
Vill du ha en bra speldator där du kanske uppgraderar i framtiden?

Visa signatur