Vad använder ni för email?

Permalänk
Medlem

Gsuite för den egna domänen (pröjsar 5-8 dollar eller vad det nu är, unlimited storage osv..)
Outlook/Hotmail (haft sedan urminnes tider)
icloud (iPhoneanvändare)
vanligt gmailkonto
Jobbmailen (O365)
Bostadsrättföreningens styrelsemail (hostad lösning, typ mailinabox)
Egenhostad mailinabox för imapbackup av styrelsens saker.

(har ngt yahookonto också men använder den inte)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Gmail och Outlook

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gmail för skräp
Outlook för seriösa saker

Sen fungerade inte gmail i kina

Permalänk

Jag använder sedan ca 25 år tillbaka Eudora OSE som POP3-klient till mailkontot hos Com hem (som hör till mitt bredband).
Dessutom använder jag Hotmail/Outlook om jag i vissa sammanhang inte vill använda Com hem-adressen som jag försöker hålla så ren från spam som möjligt
Jag förmodar att ingen annan här använder Eudora OSE (i princip nu för tiden samma som Mozilla Thunderbird) eftersom det inte finns någon support längre och de som en gång använde har säkert skaffat nyare alternativ. Men vanans makt är stark hos mig - och Eudora fungerar faktiskt bra för mina behov.

Permalänk
Medlem

Kör en hotmail adress jag haft sen jorden skapades och sen har jag en via one.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har läst 3 sidor hittils. Är det verkligen ingen som använder Yahoo?
Jag har 2 Yahoo konto och en Gmail.

Permalänk
Medlem

Min primära epostadress är från Hotmail (nu i Outlook-klienten). Den skaffade jag någon gång 93 eller 94 och är den kontaktväg man kunnat nå mig på längst tid. (Bytt fysisk adress och telefonnummer flera gånger under tiden.)
Därtill använder jag och har haft andra epostkonton också.

Permalänk
Medlem

två exchange konton, ena O365 och andra lokalt hostad. gmail sedan 2009 med mitt för.efternamn.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Du pekar bara på att leverantören är ovillig att lämna ut sina kunders mailboxar.

Tvärtom, extremt få mail skickas krypterat, det är så smtp fungerar. Vilken leverantör man väljer att använda blir rätt sekundärt när allt som skickas och tas emot får anses avlyssnat. Hur leverantören sen hanterar ditt innehåll blir ju en annan fråga.

Inom CSIRT-sfären krypterar vi mail med PGP, det fungerar ju bra men är något omständligt då det bygger på att man signerar varandras nycklar efter man fysiskt träffats och identifierat sig.

On topic:

Exchange för jobbmail och gmail privat

När en MBX ansluter till en annan MBX med stöd för TLS, vilket de flesta stora drakarna har, upprättas en krypterad kommunikation dem emellan - underförstått att eftersom avlyssning omöjliggörs återstår husrannsakan. Även e-postklienter kommunicerar i allt större utsträckning över SSL/TSL. Hittar inte rapporten nu men har set att siffrorna stödjer mitt påstående.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag äger min egen domän så jag använder Mozilla Thunderbird och tankar ner mejlen med POP3 på hemmakontorsdatorn. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över om jag skulle använda IMAP istället då jag i stort sett bara läser mina emails någon gång i veckan och de senaste 200 emailen alltid sparas på webhotellets webmail ändå om jag behöver läsa dem utanför hemmakontorsmiljön.

Så jag har lite olika mejladresser via den domänen, och sen har jag givetvis ett Hotmailkonto för att logga in på Microsofts tjänster och Gmail för övriga. Och en jobbemail som jag försöker att inte använda privat.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft, Google, Binero, Protonmail, Alltele/A3 och Telia. Google har varit driftsäkrast av dessa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Källkoden är öppen, så nej!

Tyvärr finns ingen garanti att koden som körs på deras servrar faktiskt är den kod de visar upp, eller att den inte är modifierad. Protonmail har dock ett gott rykte och verkar genuina, så det är sannolikt samma kod.

FOSS/Open Source != säker tjänst, men det ger några poäng åt det hållet.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

Använder GMX.net till två av mina numera skräpmail. Får ungefär 500 spammail varje dag på dessa två konton, Spamfiltern går inte att inställa så man får bortfiltrerat spammen så jag har övergivit dem för registrering på webshops eller andra sajter. Dessa mail konton är lätt 25 år gamla.

Sen har jag en google mail account för aktivering av Android enheter som annars inte används och företagets egen mail server adress, där jag numera avveckla privata mail ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

gmail kopplad mot egen domän.
Samt vanliga gmailkonton och ett outlook.com

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Gmail i flera år men efter att jag bytt till en iPhone så funderar jag på att byta.
Perfekt timing att jag hittade denna tråden med andra ord!
Gmail och iOs verkar inte kompa bra ihop....

Permalänk

Har en hotmail och en Gmail, hotmailen är för jobb/skola, ehandel etc och gmail för min band sida.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Hotmail (Outlook) och www.luukku.com använder jag. Sen har jag ett par Gmail-konton jag inte använder och som jag glömt inloggningsuppgifterna till. Har även ett till hotmail-konto i mitt namn som jag inte använder och som jag glömt inloggningsuppgifterna till. Www.luukku.com-kontot har jag haft i 15+ år. Dock är det kontot begränsat till max hela 10 MB så jag rensar det hela tiden. Konstigt egentligen att den mail-servicen inte lagts ner helt för länge sedan. Borde överge det totalt men har använt det till en hel del registreringar genom åren så då måste jag ändra mina registreringsuppgifter på en hel del andra håll.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av uno_m:

Jag har kört med Gmail i flera år men efter att jag bytt till en iPhone så funderar jag på att byta.
Perfekt timing att jag hittade denna tråden med andra ord!
Gmail och iOs verkar inte kompa bra ihop....

Jaså?

Vad är problemet?
Jag har kört den kombinationen i bra många år nu, och med iOS inbyggda mailklient, dvs inte gmail appen.

Det har fungerat hur bra som helst för mej

Permalänk
Medlem

Postfix, dovecot och squirrelmail är väll standarden?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Privat: Gmail
Jobb 1: Outlook (Office 365)
Jobb 2: Gmail (G Suite Business)

Skräp: Rocketmail! Är egentligen en yahoomail-konto numera, men det är kul at ha kvar en @rocketmail.com-address.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Protonmail för seriösa grejer (jobb, bank, kurser, klubbar, och arkiv). Tutanota för helt anonymt mail. Min gamla hotmail och gmail för forum, spel, inköp, nyhetsmail och allt skit som tillkommer, där kvitton och annat som bör sparas skickas till min Protonmail. Jobbmail hanteras också via gmail-appen på mobilen.

Inte så struligt som det kanske låter. Det är mest min Protonmail och Hotmail som används, där jag vill separera viktiga mail från allmänt spam, spionage, och intrångsförsök. Samt jobbmailen som mest handlar om att få lite info från chefen inför arbetsveckan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Ja jo självklart jag fick min avslutande mening att misstolkas lite kanske haha. Tänkte i det stora hela alltså, allt från spioneri från t.ex. NSA till random hackers som vill in i datorn. Att är man då inte själv "proffs" inom sådant så är det nog väldigt svårt att hålla oinbjudna borta. Och jag som individ tycker inte det är rätt av ett annat lands whatever place att snoka i min dator/på mina aktiviteter på nätet. Finns misstanke om brott, i sånt fall väldigt grovt om det ska komma från utlandet tkr jag iofs, så förstår jag att de vill snoka och gör det nog också. Men att samla data från randoms de inte har en tanke på tycker jag är fel. Fel som bara i principsak.

mvh

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

gmail.com kör jag rakt igenom

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Jag skaffade härom dagen en sån där digital brevlåda för myndighetsbrev o. dyl. Kivra. Som avsändare för välkomstmejlet jag fick står:

"Kivra - Din digitala bre."

Kändes lite väl ungdomligt modernt kanske!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Gmail för både allmänt och skolrelaterat.

Visa signatur

Core 2300 Midi Tower - Cooler Master B500 V2 - Intel Core i7-6700 @ 3.40GHz - akasa AK-959CU - ASUS B150M-PLUS - Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB - ASUS GEFORCE GTX 1060 3GB Dual - Seagate Firecuda 1TB 3.5" SSHD - Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

@raxxor: Jag måste erkänna att min egen inkompetens var problemet.... Min första iphone och jag hade inte ordnat med alla inställningar. Jag fick ändra "hämta ny data" från "push" till automatiskt var 15:e minut.
Man lär sig nått nytt varje dag!

Permalänk
Medlem

Kör med egen domän och sen webhotellmed mailserver som kostar totalt c:a 220kr om året vilket jag tycker det är värt för att ha sin egen privata mail.
Sen är det den mailadressen jag har reggat mitt google konto med så har ingen gmail

Permalänk
Medlem

Använder office paketet outlook, men sedan en fin uppdatering kan man bara ha ett IMAP konto, bara för att de vill att alla skall haka på 360 tror jag.
Så letar lite olika lösningar, men annar kör jag med office pro och outlook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Använder office paketet outlook, men sedan en fin uppdatering kan man bara ha ett IMAP konto, bara för att de vill att alla skall haka på 360 tror jag.
Så letar lite olika lösningar, men annar kör jag med office pro och outlook.

I och med Outlook 2016 så tog man bort möjligheten att manuellt konfigurera MAPI, nu krävs autodiscover, som innebär att serverinställningarna skickas till klienten om man har behörighet. Både POP3 och IMAP4 stöds fortfarande.
Dock så blockas port 25 hos många ISP:er samtidigt som e-postservrarna allt oftare kräver att SMTP skickas över TLS och IMAP över SSL på andra portar dessutom - för ökad säkerhet. Så får du det inte att fungera så beror det inte på Oulook utan snarare att du inte konfigurerat anslutningen korrekt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag kör pop3 på Outlook 2016 och det fungerar även med senaste uppdateringarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro