Permalänk
Medlem

Lagg med Wi-Fi CSGO

Hej! Jag behöver lite hjälp, har googlat runt och testat massa saker men som rubriken säga så har jag ändå lagg med wifi när jag spelar csgo. Har 44mbps på nedladdning och 11 på uppladdning och 11ms när jag kör speedtest. Men när jag spelar cs så går min ms upp och ner hela tiden. När ms går upp så fryser spelet i några sekunder och detta händer hela tiden. Detta händer även om alla sover och ingen använder wifi förutom jag då. Kan ni hjälpa mig är ni snälla, för ibland går det knappt spela cs.

Edit: Har köpt datorn nyligen och använder TP-Link TL-WDN4800 N900.

Permalänk
Medlem

För FPS-spel är det endast trådbundet som gäller tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

För FPS-spel är det endast trådbundet som gäller tyvärr!

Förstår att det är bättre med trådbundet men många spelar med trådlös och de har inte några bekymmer för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Förstår att det är bättre med trådbundet men många spelar med trådlös och de har inte några bekymmer för dem.

Skrev en massa text men väljer sudda ur det då du sa att router inte har annan belastning.
Prova custom firmware:
https://openwrt.org/toh/views/toh_fwdownload
eller se ifall du har update till din router från TP Link.
https://www.tp-link.com/us/download/TL-WDR4900.html

Jag litar på dessa OpenSource lösningarna som finns, oftast löser dom mer än tillverkarna själva gör. Jag kör AsusWRT på min Asus router och det gav bara förbättringar

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Du har som max 568ms med wifi som du ser i testet och det är för högt, kör med tråd och du slipper lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Skrev en massa text men väljer sudda ur det då du sa att router inte har annan belastning.
Prova custom firmware:
https://openwrt.org/toh/views/toh_fwdownload
eller se ifall du har update till din router från TP Link.
https://www.tp-link.com/us/download/TL-WDR4900.html

Jag litar på dessa OpenSource lösningarna som finns, oftast löser dom mer än tillverkarna själva gör. Jag kör AsusWRT på min Asus router och det gav bara förbättringar

Jag menar andra randoms spelare inte de som bor här.

Permalänk
Medlem

När jag kollar på enhetshanteraren så finns det inte TP-Link TL-WDN4800 N900
https://imgur.com/a/6kiLs

Permalänk
Medlem

@Kamun: TP-Link TL-WDN4800 N900 använder chippet Qualcomm Atheros AR938x så det är den du ser i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Kör kabel så är det löst, eller köp bättre accesspunkter och bättre wifi enhet till datorn och hoppas på bättre resultat. Trådlöst är piss till spel, duger till telefoner eller laptops man bara läser forum med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

De laggsen uppstår oftast när jag ser enemy eller när jag är i närheten av dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamun:

De laggsen uppstår oftast när jag ser enemy eller när jag är i närheten av dem.

Då krävs det mer data som inte hinner med via wifi.

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilken router du har, vad den router har för hårdvara och mjukvara är avgörande.

Skrivet av Falang:

För FPS-spel är det endast trådbundet som gäller tyvärr!

Lite ignorant kommentar, tills jag behövde byta ut mitt trådlösa nätverskort så hade jag inga som helst problem med trådlöst spelande. Visst jag hade inte direkt dålig setup så det kan ha varit en bidragande faktor, men går gör det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Du nämner inte vilken router du har, vad den router har för hårdvara och mjukvara är avgörande.

Lite ignorant kommentar, tills jag behövde byta ut mitt trådlösa nätverskort så hade jag inga som helst problem med trådlöst spelande. Visst jag hade inte direkt dålig setup så det kan ha varit en bidragande faktor, men går gör det.

Att det fungerar för dig.. ja men det gäller inte för alla och inte i alla scenarium "Lite ignorant kommentar" onödig kommentar

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RexIce:

Att det fungerar för dig.. ja men det gäller inte för alla och inte i alla scenarium "Lite ignorant kommentar" onödig kommentar

Vilka av dina tår trampade jag på? Min kommentar är helt klart legitim mot ett påstående som inte stämmer, jag klargör också att jag inte har den sämsta setupen men är samtidigt realistisk till vad man kan förvänta sig med trådlöst. Sen att TS inte nämner vad för router denne använder gör inte saken lättare att felsöka och när användare inte kommer med något bättre än "Det suger, byt" så JA då är kritiken lämplig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det var ingen son använde wi-fi för en stund förutom jag och då laggade det typ inte. Så jag antar att man behöver snabbare internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör trådat, testa homeplug om du absolut vägrar att dra en kabel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Kör samma test men med din router som mål.

Skrivet av Kamun:

Förstår att det är bättre med trådbundet men många spelar med trådlös och de har inte några bekymmer för dem.

Det stämmer att alla inte har problem med trådlöst.
Men det betyder inte att ingen har problem med trådlöst.

Du vänder dig till ett forum för att få hjälp och 9 av 10 säger att dina problem troligtvis beror på att du kör trådlöst.
Du skulle inte ens kunna fundera på att vi kanske har rätt?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite och jag såg att jag har koaxfiber, det är en kabel från väggen som går in i en modem som delar internet. Ska kolla ikväll om det finns sådan uttag på andra våningen. Min fråga är nu om det finns sådan uttag där man ska koppla in tv kan man fixa ethernet på det? Eller hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Hej! Jag behöver lite hjälp, har googlat runt och testat massa saker men som rubriken säga så har jag ändå lagg med wifi när jag spelar csgo. Har 44mbps på nedladdning och 11 på uppladdning och 11ms när jag kör speedtest. Men när jag spelar cs så går min ms upp och ner hela tiden. När ms går upp så fryser spelet i några sekunder och detta händer hela tiden. Detta händer även om alla sover och ingen använder wifi förutom jag då. Kan ni hjälpa mig är ni snälla, för ibland går det knappt spela cs.

Edit: Har köpt datorn nyligen och använder TP-Link TL-WDN4800 N900.

Skrivet av Kamun:
Skrivet av Kamun:

Jag har kollat lite och jag såg att jag har koaxfiber, det är en kabel från väggen som går in i en modem som delar internet. Ska kolla ikväll om det finns sådan uttag på andra våningen. Min fråga är nu om det finns sådan uttag där man ska koppla in tv kan man fixa ethernet på det? Eller hur gör man?

Lättast kanske är att flytta datorn fram o tillbaka? Testa spela ett litet tag o se om du har samma problem?
Du skulle även kunna köra en rullande ping mot din default gateway på datorn för att konstatera om det bara är wifi som är problemet eller wan anslutningen.
Troligen så är det wifi som orsakar åtminstone packetdrops, kan även vara pga att man måste sända om paketen på wifit. Antar att alla har mobilerna anslutna till det trådlösa nätet, även om de inte aktivt använder nätet så skickas hela tiden någon form av paket. Krockar dom så måste du sända om ditt paket, du får en random tid du väntar, dock några nano sekunder, men om det råkar hända fler gånger i rad kan det ju bli lite extra latens.

Vad gäller koaxuttagen så beror det på hur det är uppsatt i hemmet vill jag minnas, om det är seriell eller parallel kopplat. Men du kommer behöva en router iaf om det ska fungera, om det fungerar med flera routrar i samma hus vet jag faktiskt inte. Har för mig att det inte gör det. Men någon som är säker på gärna bekräfta eller dementera

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Jag har kollat lite och jag såg att jag har koaxfiber, det är en kabel från väggen som går in i en modem som delar internet. Ska kolla ikväll om det finns sådan uttag på andra våningen. Min fråga är nu om det finns sådan uttag där man ska koppla in tv kan man fixa ethernet på det? Eller hur gör man?

"Koaxfiber" ryyys! Existerar inte över huvud taget. Antingen har man en koaxkabel eller fiberkabel som bärare av bredbandet. Punkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist: Det är koaxkabel...

Permalänk
Medlem

@Kamun: Vi vet fortfarande inte vilken router/gateway du har eller hur din mottagning är mot denne router. Båda faktorerna spelar in och har vi ingen eller lite information att gå på så blir det svårare att hjälpa dig. Så följande behöver vi veta alternativt du behöver göra:

Informera oss om:

Router/Gateway
Mottagning

Vad du kan behöva utföra:

Senaste drivrutiner till nätverkskortet? ( https://www.tp-link.com/us/download/TL-WDN4800.html#Driver )
Traceroute (Det kanske inte nödvändigtvis är dina saker som är problemet)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kan vara wifi kortet i din dator som är lite wonky.

Haft wifi dongel som funkade skit i spel (Netgear A6210) men fint att surfa på. Testade en annan äldre modell som jag hade liggandes och det funkar prima. Får bara ut 30-70mbit över nätverket men är stabilt som fan ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Prova med mobilen som wifimottagare.
Koppla upp mobilen till wifi och koppla mobilen till datorn med usb och dela internet via usb.