Hjälp med hur jag ska deklarera värdepapper

Permalänk
Medlem

Hjälp med hur jag ska deklarera värdepapper

Tjena

Jag undrar hur jag ska redovisa mitt omkostnadsbelopp på försäljning av värdepapper. Det gäller Diamyd Medical B.

Jag köpte dom för 8 år sedan. Vad som har hänt är att dom tokkraschade, och det har blivit nyemission och dom har slagits ihop med nån annan aktie också har jag för mig. Det gör att det nu ser ut så här i min K4-blankett:

https://1drv.ms/u/s!AlanozL3drB-gadCoXpQpWPJ2yM2Gg

Jag köpte 17st för 122,75 = 2 096,00

Permalänk
Medlem

Ring skatteverket, de är duktiga och hjälpsamma (låter konstigt för en myndighet )

Permalänk
Avstängd

Nån speciell anledning att man måste logga in med sitt MS konto för att se din bild?

"sensitive information"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wranzzon:

Tjena

Jag undrar hur jag ska redovisa mitt omkostnadsbelopp på försäljning av värdepapper. Det gäller Diamyd Medical B.

Jag köpte dom för 8 år sedan. Vad som har hänt är att dom tokkraschade, och det har blivit nyemission och dom har slagits ihop med nån annan aktie också har jag för mig. Det gör att det nu ser ut så här i min K4-blankett:

https://1drv.ms/u/s!AlanozL3drB-gadCoXpQpWPJ2yM2Gg

Jag köpte 17st för 122,75 = 2 096,00

Du frågar om omkostnader, men jag undrar om det är det du vill veta. Omkostnader är ju andra kostnader du har, tex om du betalat någon mäklare osv.

Du köpte 17 st för 2096kr. Hur många aktier har du nu och har du investerat mer längs resans gång? Har du sålt alla nu, eller har du bara sålt en del av ditt innehav?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du frågar om omkostnader, men jag undrar om det är det du vill veta. Omkostnader är ju andra kostnader du har, tex om du betalat någon mäklare osv.

Du köpte 17 st för 2096kr. Hur många aktier har du nu och har du investerat mer längs resans gång? Har du sålt alla nu, eller har du bara sålt en del av ditt innehav?

Omkostnadsbelopp är summan av alla utgifter med koppling till ett värdepapper, inte bara courtaget: inköpskostnad+courtage+nyemission+aktieägartillskott-avskiljningar mm.

Kontant aktieutdelning räknas inte av, bara utdelade (avskiljda) värdepapper.

@wranzzon: här har du skatteverkets riktlinjer kring Diamyd/Mertiva.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all feedback! Det går tydligen bra att skriva 1kr som omkostnadsbelopp