Permalänk
Medlem

Hitta flaskhalsen :)

Hej gott folk!

Tänkte höra om det finns någon/några som skulle vilja ge mig några goda råd.. Har en dator som är ca 3 år gammal och absolut ingen värsting (men i min mening helt OK för priset jag då betalade) men funderar på hur/vad jag kan uppgradera den för att få ut mer av spel som PUBG etc..

Ni som kan detta betydligt bättre än mig kanske direkt ser några flaskhalsar eller är det hela systemet som är för svagt? Vore ju skönt om det "räckte" med att bara kunna byta ut någon/några komponenter för att få ut mer av det..

Tack på förhand för hjälpen!

Spec's (i korhet): i7-4790 @3.60 GHz, 12 (8+4) GB RAM (DDR3 @ 800 MHz), MSI Nvidia 1050 Ti, SSD 250 GB, skräm: AOC 144Hz, 1ms

Spec's (mer utförligt)
:

Processors Information
-------------------------------------------------------------------------

Processor 1 ID = 0
Number of cores 4 (max 8)
Number of threads 8 (max 16)
Name Intel Core i7 4790
Codename Haswell
Specification Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
Package (platform ID) Socket 1150 LGA (0x1)
CPUID 6.C.3
Extended CPUID 6.3C
Core Stepping C0
Technology 22 nm
TDP Limit 84.0 Watts
Tjmax 100.0 °C
Core Speed 798.1 MHz
Multiplier x Bus Speed 8.0 x 99.8 MHz
Stock frequency 3600 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x, AES, AVX, AVX2, FMA3
L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 8 MBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes

Turbo Mode supported, enabled
Max non-turbo ratio 36x
Max turbo ratio 40x
Max efficiency ratio 8x
O/C bins none
Ratio 1 core 40x
Ratio 2 cores 40x
Ratio 3 cores 39x
Ratio 4 cores 38x
TSC 3592.1 MHz
APERF 3650.7 MHz
MPERF 3585.5 MHz
IA Voltage Mode PCU adaptive
IA Voltage Offset 0 mV
GT Voltage Mode PCU adaptive
GT Voltage Offset 0 mV
LLC/Ring Voltage Mode PCU adaptive
LLC/Ring Voltage Offset 0 mV
Agent Voltage Mode PCU adaptive
Agent Voltage Offset 0 mV

Chipset

Northbridge Intel Haswell rev. 06
Southbridge Intel H81 rev. C2
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 12 GBytes
Channels Dual
Memory Frequency 798.1 MHz (1:6)
CAS# latency (CL) 11.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 11
RAS# Precharge (tRP) 11
Cycle Time (tRAS) 28
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 208
Command Rate (CR) 1T
Uncore Frequency 798.1 MHz

Memory SPD

DIMM # 1
SMBus address 0x50
Memory type DDR3
Module format UDIMM
Manufacturer (ID) Nanya Technology (7F7F7F0B000000000000)
Size 8192 MBytes
Max bandwidth PC3-12800 (800 MHz)
Part number M2F8G64CB8HB5N-DI
Serial number 2D462D44
Manufacturing date Week 38/Year 14
Number of banks 8
Nominal Voltage 1.50 Volts
EPP no
XMP no
AMP no

DIMM # 2
SMBus address 0x52
Memory type DDR3
Module format UDIMM
Manufacturer (ID) Nanya Technology (7F7F7F0B000000000000)
Size 4096 MBytes
Max bandwidth PC3-12800 (800 MHz)
Part number M2F4G64CB88C7N-DI
Serial number 0D0C2E44
Manufacturing date Week 43/Year 14
Number of banks 8
Nominal Voltage 1.50 Volts
EPP no
XMP no
AMP no

Monitoring

Mainboard Model H81H3-EM2 (0x0000021D - 0x02896258)

Graphics

Number of adapters 1

Graphic APIs

API NVIDIA I/O
API NVIDIA NVAPI

Display Adapters

Display adapter 0
Name NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

Software

Windows Version Microsoft Windows 10 (10.0) Home 64-bit (Build 10240)

Permalänk
Medlem

Grafikkort och RAM är det som pubg använder sig mest av (relativt dåligt också, ej optimerat). Så dessa delar är dem jag skulle uppgradera. byt ut din 4gb sticka mot en 8gb. skaffa ett 1070 eller bättre.

Svårt att ge dig exakta svar då du inte ger info om vad du har för nuvarande FPS och vad du vill nå tex. Beskriv gärna scenarion där du inte är nöjd med din dators prestanda

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Grafikkort och RAM är det som pubg använder sig mest av (relativt dåligt också, ej optimerat). Så dessa delar är dem jag skulle uppgradera. byt ut din 4gb sticka mot en 8gb. skaffa ett 1070 eller bättre.

Svårt att ge dig exakta svar då du inte ger info om vad du har för nuvarande FPS och vad du vill nå tex. Beskriv gärna scenarion där du inte är nöjd med din dators prestanda

+1, what he said!

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Tack för snabbt och bra svar!

FPS ligger normalt mellan 50-80 skulle jag säga.. Jag är nog mest missnöjd med detta, hade gärna sett att den låg över 100 FPS..
Ska tillägga att jag kör allt på lägsta settings också (viewing distance är dock lite högre men inte max).

Dum fråga kanske; bör man alltid ha RAM av samma märke eller räcker det med att man har samma hastighet på dem?

Edit: ska också tillägga att jag inte köpte en AOC med G-sync, dels pga priset men också då jag fick höra att jag ändå inte skulle kunna dra nytta av det med mitt mindre bra grafikkort..

Permalänk
Medlem

Håller med.
Byt ut så du har 2x 8GB. Dual channel är nästan kritiskt idag.

Om du kan så överklocka CPU och RAM lite. Du bör kunna köra bättre än 1600 CL11... eftersom du har 1,50V så har du lite spänning att leka med iaf. Sett till modulerna i dig är det rätt low-end moduler dock.

Just 100FPS+ ligger ofta väldigt mycket på CPU och RAM, som måste hinna mata GPUn med informationen. Kan du få 4,5Ghz på CPUn och kanske RAM till 1866Mhz iaf med bra timeing hjälper det en hel del mot 100 FPS, så länge inte GPUn är problemet också.

Och titta på bättre grafikkort. 1050Ti lär ha svårt att få mycket mer än det du får.
100+ kanske är möjligt, men då i lägre upplösning eller inställning endast.

Skrivet av d3lux3:

Dum fråga kanske; bör man alltid ha RAM av samma märke eller räcker det med att man har samma hastighet på dem?

Räcker med att de har samma timeings, frekvens och spänning så de kan samarbeta. Modul + märke är inte så kritiskt på DDR3. En del av detta går att tweaka också, så du kan tex köpa ett 1600 och ett 1866, och bara de har en gemensam grund att jobba på (tex båda klarar 1600 med CL10) så fungerar de tillsammans.

Största problemet med dina är CL11... det är långsamt. Normalt är det CL10 eller CL9 på 1600. Så det kan hända det är enklare att hitta 2 moduler i par, och sälja det du har separat. Även 1600 CL9 borde dock kunna köra CL11 med din befintliga.

Dina befintliga är dock 1.5V, så de du hittar måste kunna köra det i 1600 iaf.

Permalänk

Du borde testa något annat spel innan du beställer nya komponenter.
Som nämnt tidigare är spelet rätt kasst optimerat. Trots ett dussin stora optimeringsuppdateringar

Håller med om att du borde ha minst 16gb ram plus ett 1070 eller bättre
tänk på att det snart kommer en ny generation av grafikkort https://www.pcgamesn.com/nvidia/nvidia-volta-gpu-specificatio...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@d3lux3: Hastighet och cl är det som gäller. Kingston eller corsair eller någon annan

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med.
Byt ut så du har 2x 8GB. Dual channel är nästan kritiskt idag.

Om du kan så överklocka CPU och RAM lite. Du bör kunna köra bättre än 1600 CL11... eftersom du har 1,50V så har du lite spänning att leka med iaf. Sett till modulerna i dig är det rätt low-end moduler dock.

Just 100FPS+ ligger ofta väldigt mycket på CPU och RAM, som måste hinna mata GPUn med informationen. Kan du få 4,5Ghz på CPUn och kanske RAM till 1866Mhz iaf med bra timeing hjälper det en hel del mot 100 FPS, så länge inte GPUn är problemet också.

Och titta på bättre grafikkort. 1050Ti lär ha svårt att få mycket mer än det du får.
100+ kanske är möjligt, men då i lägre upplösning eller inställning endast.

Räcker med att de har samma timeings, frekvens och spänning så de kan samarbeta. Modul + märke är inte så kritiskt på DDR3. En del av detta går att tweaka också, så du kan tex köpa ett 1600 och ett 1866, och bara de har en gemensam grund att jobba på (tex båda klarar 1600 med CL10) så fungerar de tillsammans.

Största problemet med dina är CL11... det är långsamt. Normalt är det CL10 eller CL9 på 1600. Så det kan hända det är enklare att hitta 2 moduler i par, och sälja det du har separat. Även 1600 CL9 borde dock kunna köra CL11 med din befintliga.

Dina befintliga är dock 1.5V, så de du hittar måste kunna köra det i 1600 iaf.

Tack!! Ska börja med att skaffa nytt RAM-minne då.. Beroende på priser så blir det väl ett nytt 8 GB eller två (och då CL9 om möjligt).
Tror du moderkortet kan påverka något? Verkar vara riktig budget-variant så var lite orolig att det kanske var det som spökade i grunden..
Börjar även kolla på GTX 1070 och om det går att lösa med nuvarande strömförsörjning.. Blir snart till att bygga en ny dator i vart fall verkar det som

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du borde testa något annat spel innan du beställer nya komponenter.
Som nämnt tidigare är spelet rätt kasst optimerat. Trots ett dussin stora optimeringsuppdateringar

Håller med om att du borde ha minst 16gb ram plus ett 1070 eller bättre
tänk på att det snart kommer en ny generation av grafikkort https://www.pcgamesn.com/nvidia/nvidia-volta-gpu-specificatio...

Har testat Dota 2 också, minns inte exakt FPS men var runt 50-60 vill jag minnas (dock med Geforce Experience som satte inställningarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3lux3:

Tack!! Ska börja med att skaffa nytt RAM-minne då.. Beroende på priser så blir det väl ett nytt 8 GB eller två (och då CL9 om möjligt).
Tror du moderkortet kan påverka något? Verkar vara riktig budget-variant så var lite orolig att det kanske var det som spökade i grunden..
Börjar även kolla på GTX 1070 och om det går att lösa med nuvarande strömförsörjning.. Blir snart till att bygga en ny dator i vart fall verkar det som

hmm. ser en sak jag missade innan (man läser det man vill läsa).
Du har låst CPU? 4790. Dvs det är en icke "K" CPU, och då troligen ett moderkort som är låst.

Du får ju inte sämre prestanda på så sätt med samma CPU, även med billigt moderkort, men problemet är ju att alla överklock möjligheter försvann direkt. Så både RAM och CPU kommer bara kunna köra i de frekvenser de är.

Ny GPU bör du kunna titta på oavsett (så länge som PSUn räcker), då du kan ta med detta till nästa maskin, men frågan är då om du bör satsa på mer RAM, eller spara och byta systemet istället. Du kan ju titta på tex Tradera. Kanske kan du hitta prisvärt 8GB RAM sticka att skifta för bra pris, som kan vara värt om du behöver spara lite.

Men din CPU kan ev bli flaskhals också då den kommer köra <4Ghz med alla trådar igång och det går inte att pressa lite extra ur den
Du har iaf 8 trådar i den, vilket hjälper.