HJÄLP! Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt

Permalänk

HJÄLP! Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt

Internet funkar inte på min stationära dator men när jag kopplar in samma internetkabel i min bärbara dator så funkar det utmärkt. När jag felsöker problemet så står det " Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt." Vetinte vad jag ska göra, kan någon snälla hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Har du statisk eller dynamisk ip på stationära datorn?

Testat att helt enkelt starta om nätverkskortet?

Permalänk
Skrivet av evirob:

Har du statisk eller dynamisk ip på stationära datorn?

Testat att helt enkelt starta om nätverkskortet?

Hur vet jag om jag har det/ hur gör jag det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PellePaltnacke:

Internet funkar inte på min stationära dator men när jag kopplar in samma internetkabel i min bärbara dator så funkar det utmärkt. När jag felsöker problemet så står det " Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt." Vetinte vad jag ska göra, kan någon snälla hjälpa mig?

Har du provat att högerklicka på iconen för nätverket och välja Felsök?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Ja det är då "Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePaltnacke:

Hur vet jag om jag har det/ hur gör jag det

Skickades från m.sweclockers.com

Testa felsök innan, får du samma "svar" där så följ denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=gQdxxckMD4I

Står där Obtain IP automagically, låt det vara. Står det en inskriven IP så skriv ned allting på en lapp och välj sedan Automatisk. Samma för DNS.

För att slå av nätverkskortet så högerklickar du på samma nätverksikon -> inställningar/status -> ethernet -> där borde du se ditt nätverkskort samt eventuellt wifikort. Högerklicka på den som inte heter något med wifi, välj stäng av. Vänta en sekund, högerklicka och starta upp den igen.

Permalänk

Har haft det problemet med Bredband2 några gånger och det som löst mina avbrott är att jag dragit ur nätverkskabeln från datorn och väntat 20-30 minuter innan jag satt tillbaka den. Det har löst det för mig i alla fall.

Förmodar att om du kör trådlöst att det borde räcka med att stänga av routern lika länge.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Finns i alla fall en tråd på MS forum om att det är en bugg i Windows om man inte använder proxy. Inget vettigt svar på hur de fick ordning på det dock.

Permalänk
Medlem

Har du ingen router är det sannolikt så att din ISP låst IP-adressen till din bärbara maskins MAC-adress. Vissa släpper efter en halvtimme-ish, andra måste du kontakta för att de ska släppa den.

Permalänk