Fuktsensor för den utan gröna fingrar!

Permalänk
Medlem

Fuktsensor för den utan gröna fingrar!

Hej!

Jag har börjat inse att mina fingrar är motsatsen till gröna efter att jag har slängt mitt tredje träd på ett halvår. Till och med ett träd som jag har hållt levande i 5 år... mycket sorligt!

Nu tänkte jag lösa det här med någon smart fuktsensor. Finns det någon sådan? Gärna en sensor som jag kan köra med en Telldus stick (Z-wave/433Mhz) eller en rasberry Pi.

Jag är endast ute efter att få larm när jag ska vattna, inget självbevattningssystem.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@MrTowle:

Xiaomi ska ha några sensorer, kolla in i tråden för xiaomi-produkter på forumet så kan du nog se om folk är nöjda med dom

Edit: den tråden jag tänkte på finns på swedroid kom jag på...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

39kr+ frakt, behöver ett batteri, du behöver inte någon direkt uträkningskraft för det

https://www.electrokit.com/fuktmatare-for-jord.41992

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Japp, det är i grunden en enkel transistor"förstärkare", när det blir kontakt mellan de två punkterna får man en signal.

Nog bland de första laborationerna jag gjorde över huvud taget, men från scratch när var liten skit, så litet nostalgi med egna byggen.

Förr gingo det nog att bygga ett enkelt seriellportsinterface, men borde gå att göra ett USB interface eller liknande relativt enkelt tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det kan också vara intressant vad det är för träd, hur det står och hur du bor. Nyare lägenheter är ofta väldigt torra vintertid, kan vara väldigt svårt att få vissa växter att trivas.

Citrusträd är ju typexempel på svåra träd i lägenhet. De flesta fikusar klarar sig oftast ganska bra, gärna spraya bladen med blomspruta för lite extra fukt vintertid. En luftfuktare är ju en mer automatisk lösning, bara att fylla på vatten och sedan vattna som vanligt.

Tänk också på att det är lätt att övervattna växter vintertid, de klarar sig på väldigt lite vatten när de inte får så mycket ljus.

Permalänk
Avstängd

Det sistnämnda har jag ofta haft problem med om man inte kan reglera flödet, dvs växterna börjar protestera och när man kontrollerar krukan är det ibland typ en halvliter vatten i botten när jorden skall vara knappt fuktig för vissa arter...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

@MrTowle:

Xiaomi ska ha några sensorer, kolla in i tråden för xiaomi-produkter på forumet så kan du nog se om folk är nöjda med dom

Edit: den tråden jag tänkte på finns på swedroid kom jag på...

Det blev två https://www.aliexpress.com/item/2018-Xiaomi-Mi-Flora-Monitor-... som test.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

39kr+ frakt, behöver ett batteri, du behöver inte någon direkt uträkningskraft för det

https://www.electrokit.com/fuktmatare-for-jord.41992

Ville gärna ha ett som ger lite mer info och gärna till en app i telefonen. Men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Det kan också vara intressant vad det är för träd, hur det står och hur du bor. Nyare lägenheter är ofta väldigt torra vintertid, kan vara väldigt svårt att få vissa växter att trivas.

Citrusträd är ju typexempel på svåra träd i lägenhet. De flesta fikusar klarar sig oftast ganska bra, gärna spraya bladen med blomspruta för lite extra fukt vintertid. En luftfuktare är ju en mer automatisk lösning, bara att fylla på vatten och sedan vattna som vanligt.

Tänk också på att det är lätt att övervattna växter vintertid, de klarar sig på väldigt lite vatten när de inte får så mycket ljus.

Jag bor i en nyproducerad lägenhet och det ligger nog mycket i det du säger. Dock så har jag ganska enkla träd (har ingen aning vad de heter) men är helt kass på att komma ihåg att vattna dem.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa clas ohlssons hygrometer med termometer för typ 100:- o sen slakta den för att se hur den mäter fukt i luft... den har ju 433 sändare inbyggd - vilket skulle underlätta för mig

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

funderar på att köpa clas ohlssons hygrometer med termometer för typ 100:- o sen slakta den för att se hur den mäter fukt i luft... den har ju 433 sändare inbyggd - vilket skulle underlätta för mig

// LZ

Smart idé. Då kan du in mjukvaran för tex hemautomationsystemet reglera de olika "larmnivåerna" och skicka ut meddelande eller presentera nivåerna på en surfplatta/telefon

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.