Vi minns legendariska 3dfx

Permalänk
Melding Plague

Vi minns legendariska 3dfx

Datorspelande tog enorma kliv framåt när 3dfx äntrade marknaden för grafikkort under 90-talet. Idag passar vi på att minnas företaget som fräckt tog ledartröjan och förändrade allt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt första 3D kort var ett Voodoo 1 med 4MB VRAM, köpte det begagnat

Spelen gick väl från 320x240 till 640x480 och fick i samma slag finare framerate, det är skillnad det !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Sötast

Min första riktiga gamingburk var en P2-350Mhz med Voodoo2 kort, det var ren magi - det fanns ingen i min närhet som hade sett något liknande

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt sen med 3D-kort. Mitt första var ett begagnat VooDoo3. Och "das spel" just då var Unreal, som jag hade spelat med vanligt 2D-kort innan. Känslan när man fick det att lira med Glide går knappt beskriva. Fasiken vad fint det var och vad mjukt det flöt på, och sådant tar man för givet idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har kvar kvitto på mina 2st Voodoo2 12MB jag köpte Sommaren 1999 750Kr styck på Datorbutiken.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av elixyr:

Har kvar kvitto på mina 2st Voodoo2 12MB jag köpte Sommaren 1999 750Kr styck på Datorbutiken.com

Bild!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Här är en lång intervju med grundarna i 3DFX från 2013, gjord för Computer History Museum. Gary Tarolli som var ingenjör på 3DFX jobbar fortfarande på Nvidia.

3dfx Oral History Panel with Ross Smith, Scott Sellers, Gary Tarolli, and Gordon Campbell
https://www.youtube.com/watch?v=3MghYhf-GhU

Permalänk
Surdeg 🍞

Min första upplevelse av 3DFX var, som många andras, när Quake gick från en pixling brun sörja till en skarp (men fortfarande ganska brun) uppenbarelse som kom att forma mer av mitt liv än jag förstod då.

1996 diskuterade jag och polarna ofta vilket som var det bättre spelet, Duke Nukem 3D eller Quake och det förstnämnda vann oftast. Det hade bättre banor, snyggare miljöer och såklart Duke själv. Men när 3d-accelerationen började lägga sig i blev det allt svårare att försvara machoblondinen.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när glQuake(world) kom med genomskinligt vatten och åh vad snyggt det var på 2fort5 då, en stor anledning till Voodoo2-införskaffandet.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt 3DFX Voodoo4 4500 (tror jag det heter)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite porr till det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Vackert!
Men mer information om grejerna skulle uppskattas!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Relik 📜

Här är en tredje reklamfilm..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Min första kontakt med 3dfx var en burk uppställd på Skribofont med Moto Racer demot som rullade på en 17" skärm, trodde jag skulle tappa hakan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Dracc:

Självklart!

För den som inte känner igen sig så är det ett voodoo2 kort längst ner, Nvidia 256 DDR (första GeForce kortet) samt ett par slot a Athlon CPU 600mhz 250nm och Athlon 800mhz 180nm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo2 och två Voodoo5 fabriksnya och inplastade. Köpte Voodoo5 korten billigt på Tradera för en massa år sedan. Sen har jag även några Voodoo1, Voodoo2 och Voodoo3 som inte är fabriksnya.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Delerium:

Aven ett Asus k7m finns i mina ägor...

Fan va najs med inplastad box till grafikkortet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3dfx voodoo korten va grymma. Minns att jag körde något Nvidia TNT kort och polarn något Voodoo kort. Vi spelade Unreal och Diablo 2, för polarn flöt allt på som smör med voodoo/Glide men för mig va det inte alls lika bra flyt med TNT/Direct 3D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Datorspelande tog enorma kliv framåt när 3dfx äntrade marknaden för grafikkort under 90-talet. Idag passar vi på att minnas företaget som fräckt tog ledartröjan och förändrade allt.

Läs hela artikeln här

Idag förändrar kryptovalutor, mining och minnespriser allt...

Permalänk
Medlem

Kommer så väl ihåg när jag fick ett Voodoo 2 i julklapp av mina föräldrar. Känslan när jag för första gången drog igång Half Life med grafikinställningarna uppskruvade till max är ett av mina absolut starkaste spelminnen. Allting såg så otroligt mjukt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Idag förändrar kryptovalutor, mining och minnespriser allt...

Det påverkar väl i sanning ingenting förutom slutpriset på produkterna i handeln?

Permalänk
Geeks
Grundare

Oj, det var länge sedan! Minnet är svagt 17-20 år tillbaka i tiden och förmodligen har jag blandat ihop ordningen en del men här kommer ett starkt försök!

Min resa för att få vara
med och uppleva det som hände inom 3D-grafik i spel runt 2000-talet började med ett Matrox M3D. Det gav viss inblick till vad som väntade runt hörnet och det var riktigt stort att spela Quake med 3D-grafik första gången. Det var också den första komponent jag vågade lägga till i familjens nyinförskaffade ”hem-PC” (statligt subventionerad!) som man egentligen inte fick öppna.

Kortet köpte jag i en datorbutik som låg i Skärholmen Centrum och mitt starkaste minne är egentligen de utskrivna grafikkort-benchmarksen från Toms Hardware. Jag minns hur jag tänkte att där ska det stå SweClockers en dag! Köpte även då på mig ett av de sista spelen jag minns på diskett (One Must Fall: 2097?). Det flöt aldrig på...

Nästa uppgradering blev det ett STB Velocity 4400 Riva TNT. Det fanns mycket att pilla och mixtra med och jag lyckades till och med bli avstängd från Riva3D.com om jag minns rätt, man var inte allt för ödmjuk i hur man skulle fråga saker på den tiden parallellt med att man visste bäst - märklig kombo :D.

Nästa hopp var till ett Orchid Righteous 3D och det var ett jättehopp i grafik. Helst ville jag ha det från Creative Labs eller Hercules, har för mig att de hade bättre kylning och minnen att överklocka. Fokuserad på hårdvaran och överklockning började jagandet av fps och att pressa hårdvaran till max.

3dfx var verkligen de som gjorde den stora skillnaden även om jag själv aldrig riktigt fastnade med spelandet så minns jag det som ett stort och betydande skifte även ur ett SweClockers-perspektivå. Det förde med sig en del 3dfx-fanboys hit och en speciell sådan är Martin ”Misko” som pumpade ut grafikkortsrecensioner på SweClockers för länge, länge sedan. Ett exempel är https://www.sweclockers.com/oldswec/2001/recensioner/voodoo5.... (tyvärr finns inte bilderna kvar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det påverkar väl i sanning ingenting förutom slutpriset på produkterna i handeln?

Är det inte de flesta kunders mantra att priset är allt? eller nästan iallafall.

Permalänk
Medlem

Jo tack, julen man fick ett Voodoo 3 och Driver kommer man aldrig att glömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Snusfri

Kommer ihåg våran "HemPC" mor köpte via jobbet när det var populärt.
En Lap Power Pentium 3 550Mhz som uppgraderades med ett Voodoo 2 med 12MB VRAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt första 3D-kort var ett Pure3D Voodoo 1 med hela 6 MB minne. Hade en Pentium 133 MHz vid den tiden, och det kortet blåste verkligen nytt liv i datorn. Kunde plötsligt köra spel som krävde en 166 - 233 MHz CPU på min gamla 133:a eftersom 3D-kortet avlastade så mycket.

Efter det blev det också ett Voodoo 3 3000 AGP och ett Voodoo 5 5500 i nästföljande byggen, innan jag gick över till ATi Radeon och så småningom GeForce.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Voodoo-korten var tyvärr lite före min tid, och till min första speldator föll valet på ett GeForce FX 5500 (en mindre uppdatering av FX 5200). Det hade varit trevligt att kunna se tillbaka nostalgiskt på sitt första grafikkort, men jag kan bara hålla med Emil här. Jag kan verkligen inte komma på något positivt att säga om det kortet alls, förutom att det var billigt.

Att senare uppgradera till ett 6600 GT måste vara den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort prestandamässigt, så jag får väl se tillbaka på det istället och försöka glömma FX-kortet

Permalänk

Ati Rage Pro 8MB och SLI Voodoo 2 12MB körde man ett bra tag med.

Har Voodoo korten liggande nånstans forftarande.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Köpte ett Voodoo 2 12Mb från Creative och 64mb extra EDO ram till vår Pentium 166Mhz med 32Mb ram så totalt 96Mb ram och Voodoo 2 gav Quake 2 ett otroligt flyt.

Hade man inget 3Dfx kort på den tiden så fick även Pentium 2 spö så ja det gav ens gamla Pentium ett helt nytt liv i ett par år till.

Fick senare en digitalkamera så har kort på första Voodoo 2 kortet med egenfräst Aluminiumkylare.
Datorn var då uppgraderad till K6-2 450Mhz.

Kört fortfarande två burkar med Voodoo2, en med SLI.

Så vitt jag vet är detta världens minsta Voodoo2 SLI maskin, har då inte hittat en mindre.
Använder den flera gånger i veckan för att testa mina Basic4GL demos på.
https://www.sweclockers.com/galleri/14409-via-c3-itx-voodoo-2...

Sedan har jag denna med ett Voodoo 2 då moderkortet råkar vara mATX.
https://www.sweclockers.com/galleri/14381-pentium-iii-s-1-4gh...

Permalänk
Medlem

Köpte ett Voodoo 2 12MB vid release, 3300:-
Träffade en kille från parallellklassen på bussen hem som undrade vad jag köpt.
Minns fortfarande hans min när jag svarade på vad jag betalat (för en datorpryl!).

4,5 månads studiebidrag, men det var det lätt värt
Undrar om man nånsin kommer få uppleva en så stor uppgradering igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."