Permalänk
Medlem

Tysta fläktar

Hejsan, har nyligen fixat ihop en dator och har nyligen kört helt utan fläktar. Min GPU temp är på ca 70 grader under tiden som jag spelar t.ex Gta V och Overwatch. Så jag har tyckt att det har funkat men vill fortfarande skaffa fläktar.

Vill ha tysta 120mm fläktar. Så tysta det går. Familjen hör annars och jag tycker ej om ljudet heller.

Helst röd LED eller RGB.

(Edit: Använder Cpu kylaren endast just nu)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om dessa fläktar, dock ingen LED.
https://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Corsair ML120 med röd LED. Rätt dyra, men går att köra tyst om man anpassar fläktkurvan lite.

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimbee:

Hejsan, har nyligen fixat ihop en dator och har nyligen kört helt utan fläktar. Min GPU temp är på ca 70 grader under tiden som jag spelar t.ex Gta V och Overwatch. Så jag har tyckt att det har funkat men vill fortfarande skaffa fläktar.

Vill ha tysta 120mm fläktar. Så tysta det går. Familjen hör annars och jag tycker ej om ljudet heller.

Helst röd LED eller RGB.

(Edit: Använder Cpu kylaren endast just nu)

70 grader är en normal gpu temp och inget att oroa sig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är LED bra till något annat än att det lyser så man slipper skaffa julgran?

Permalänk
Medlem

Be quiet är ju annars rätt bra. Har inte provat lös fläkt, men färdig låda och processorkylare funkar då fint o är tysta.

https://www.bequiet.com/en/casefans

Permalänk

Jag skulle också slå ett slag för Be Quiet, framför allt Silent Wings 3! Om man vill skippa RGBn förstås..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat en drös fläktar och mycket beror på chassit de sitter i. Vissa fläktar reagerar mot olika fläktfilter eller annat motstånd på olika sätt så det är svårt att bara gå på tillverkarnas dB(A) mätningar (som dessutom skiljer sig åt mellan tillverkare). Köpte tex en FD Venturi 140mm som knappt lät något och flyttade massvis med luft men när det kom ett fläktfilter emellan så blir det ett jäkla ojud.

Jag har fått bäst resultat med AF140 (i ditt fall blir det AF120) som jag tycker låter tillräckligt lite och flyttar en del luft. Silent Wings 3 var dyra och lät mycket i mitt chassi men hade hög byggkvalité och intressanta tillbehör.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har testat en drös fläktar och mycket beror på chassit de sitter i. Vissa fläktar reagerar mot olika fläktfilter eller annat motstånd på olika sätt så det är svårt att bara gå på tillverkarnas dB(A) mätningar (som dessutom skiljer sig åt mellan tillverkare). Köpte tex en FD Venturi 140mm som knappt lät något och flyttade massvis med luft men när det kom ett fläktfilter emellan så blir det ett jäkla ojud.

Jag har 3 stycken Fractal Design Venturi HF-14 och en Fractal Design Venturi HF-12 i mitt Fractal Design Define R5.
Två stycken 140mm i fronten, en 140mm bak, och 120mm i botten under grafikkortet precis framför PSU. Dom flyttar noterbart med luft även fast jag numera har alla fläktarna inställda på "tyst" eller vad det nu står i BIOS, och ibland undrar jag nästan om datorn ens är påslagen. Måste vara knäpptyst i rummet för att man ska märka att datorn är på. Om laptopen står på andra sidan rummet så är det nog ljud för att man ska undra om desktopen ens är på.

Men med det sagt så har jag haft ett specifikt problem. Jag pratade med Fractal Designs kundservice och trodde att jag hade en defekt fläkt pga hur mycket den lät, och jag var på väg att bryta av ett fläktblad på den och få en ny skickad till mig av kundservice. Men i sista stund så märkte jag vad problemet var.
I botten på Fractal Design Define R5 så är metallen typ honeycomb-formad för att släppa igenom luft till PSU och fläktar man eventuellt vill sätta i botten. När dessa fläktar suger in luft igenom denna honeycomb-formade metallen och överstiger ett visst RPM så blir det ett jävla ljud. Om man vänder på fläkten och den blåser ut där igenom så låter det inte alls konstigt, men så fort den suger in luft genom där så blev det som sagt ett jävla oljud. Testade då att sätta en distans emellan, det blev lite bättre. Meddelade då detta till Fractal Design och att det inte alls var fel på fläkten utan att det bara var specifikt i denna situationen som det började låta och då skickade dom extra distanser till mig gratis. När dom extra distanserna kom så testade jag att köra dubbla distanser mellan och då funkade det finfint att ha fläkten där så länge man inte kör den på överdrivet hög RPM.

Så ja, det ligger definitivt något i det @Mocka säger här. En i allmänhet utmärkt fläkt kan verkligen verka urusel om den har oturen att bli placerad i ett visst specifikt chassi på en viss specifik plats där den av någon anledning inte trivs.

Permalänk
Medlem

Är det enbart tystnad skulle jag också säga beQuiet!
Annars Noctua NF-S12B.
Ej LEDs i någon av dem dock

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Här är en tysk sida som har gjort ett test med några fläktar som visar att den nya fläkten från Noctua är överlägsen när man tittar på kylning/dB. Google översätter sidan helt ok till engelska för den som inte är bekväm med tyska
https://www.computerbase.de/2018-06/luefter-test-radiatorluef...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan få de flesta fläktar tysta med låga RPM.

Så köp typ så stora du kan av känt märke och kör dom på lägsta möjliga nivå.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro