Permalänk
Medlem

Strykjärn vs Steamer - tips?

Funderar på att köpa en steamer alltså en sån här: https://www.symaskinsexperten.se/Sytillbehoer2/%C3%85angstati...

Syftet är att göra strykningen mindre slitsam och mer effektiv.

Någon som har erfarenhet av att använda en Steamer? Är det bättre än ett vanligt strykjärn för skjortor?

Permalänk
Medlem

Jag läste stReamer... förvirringen var totales.

Jag har en vanlig billig ångmaskin från biltema, eller om det var netto.. men det fungerar väldigt bra att släta ut skjortor med iallafall! Jag hänger bara upp skjortan i en galge och sträcker i ändarna samtidigt som jag ångar ner den, funkar bättre än med strykjärn enligt mitt tycke

Permalänk

Har en ångstation Tefal GV8931E0 och är sjukt nöjd. Tar tuffa veck på bomullskjorter m.m. med 'en strykning' över vecket. Det är stor skillnad kontra ett vanligt strykjärn. Går att ånga hängande skjortor med, men blir inte lika effektivt.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Beställde en sån nu.

Permalänk
Medlem

Fungerar hur bra som helst för både skjortor och andra kläder. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Just skjortor kan man köpa bra strykfria (Eton, finns säkert fler) och hänga så att de precis inte droppar sönder golvet. Räcker långt för vardagsbruk.

Vårt nya strykjärn med bara en värmeinställning, eller snarare ingen, är som en hel ångkanon. Våldsamt effektivt trots låg värme. Gör av med flera gånger mer vatten än det gamla järnet. Så uppenbarligen ångan som gör det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop