Permalänk
Medlem

Pixmania i konkurs

Om inlägget inte passar här så får mod's mer än gärna upplysa om fel eller flytta till mer lämplig kategori.

Tydligen ska Pixmania ha problem med att leverera grejer enligt:

http://www.usine-digitale.fr/article/au-bout-du-rouleau-pixma...

Kort översatt, företaget verkar ha gått i konkurs, tydligen tar deras site fortfarande emot beställingar och betalningar men skickar inga grejer

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Pixmania har väl alltid varit skumt? Alltid blivit avrådd att handla därifrån. Bra om detta uppmärksammas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Aldrig vågat handla därifrån, även om varit billigast på flera produkter på Prisjakt.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

PIXmania har väl varit ett "seriöst" företag i Frankrike vad jag vet. Sen hade de nån filialvariant i Sverige förut som kanske var snäppet sämre i och med att de hade många produkter listade till låga priser utan ett lager i Sverige med potentiellt extrema leveranstider därefter.

edit: Jaha de finns alltså fortfarande i Sverige. Hmm. Jag hade för mig att de la ner det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bra om de går i konkurs, de förtjänar det. Inte bra om folk förskottsbetalar och inte får tillbaka pengarna dock.

Fast vänta nu ... ägs inte Webhallen av Pixmania?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra om de går i konkurs, de förtjänar det. Inte bra om folk förskottsbetalar och inte får tillbaka pengarna dock.

Fast vänta nu ... ägs inte Webhallen av Pixmania?

WIKIpedia säger "Genom förvärv av Fotovista (Pixmania) ägde Dixons även Webhallen innan det såldes till Komplett."

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@backfeed: Webhallen ägs av komplett IIRC.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

@backfeed: Webhallen ägs av Komplettconcernen: http://www.allabolag.se/5565588224/Webhallen_Sverige_AB - tidigare ägdes de av Pixmania dock: https://sv.wikipedia.org/wiki/Webhallen_Sverige

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biew:

Om inlägget inte passar här så får mod's mer än gärna upplysa om fel eller flytta till mer lämplig kategori.

Tydligen ska Pixmania ha problem med att leverera grejer enligt:

http://www.usine-digitale.fr/article/au-bout-du-rouleau-pixma...

Kort översatt, företaget verkar ha gått i konkurs, tydligen tar deras site fortfarande emot beställingar och betalningar men skickar inga grejer

Tack för att du informerar :).

Kan fortsätta på informationståget för de som köpt men inte fått varor:
Köper man med betal eller kreditkort så kan man alltid reklamera köpet via sin bank och således få tillbaka sina pengar.
Vid banköverföringar och liknande så är det kört, om det är påväg med konkurs. Men kortbetalningar är alltid bra att använda sig av då man kan utnyttja reklamation via sin bank.

Permalänk
Medlem

Har alltid älskat deras googletranslate på produkterna...
http://www.pixmania.se/ps4-spelkonsoler/sony-ps4-500-gb-spel-...

"Speldyna Dual Shock 4" (gamepad)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Har alltid älskat deras googletranslate på produkterna...
http://www.pixmania.se/ps4-spelkonsoler/sony-ps4-500-gb-spel-...

"Speldyna Dual Shock 4" (gamepad)

Haha! Vad fan är en speldyna
Har förörvigt handlat en produkt från Pixmania genom åren, en mp3 spelare för 6-7 år sen pga att dom var den enda återförsäljaren. Gick hyfsat snabbt och bra, men helvete vad tilläggstjänster, extra försäkringar, klubbkort och annat skit dom smög ner i kundkorgen innan man gjorde beställningen. Jag skojar inte när jag säger att jag plockade bort nära 10 av dessa.

Annars har man ju hört enbart skit om detta företag, är väl som vissa säger att dom kanske är duktiga och populära i hemlandet men att deras expandering inte varit helt lyckad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Pyramidspelet har alltså tagit slut nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Behövs egentligen bara ett ord: Äntligen!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Deras svenska webbplats är igång än idag.
Frågan är om det är samma firma.
Tycker mig känna igen logotypen.
Beställde en del ifrån Pixmania, förr.
Egentligen inget ont att säga om dem.
Prispressen, snabb leverans, o.s.v.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 295X2 därifrån, var nästan halva priset gentemot konkurrenterna. Det skickades i en rimlig tid och sedan har jag inte haft mer med de att göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har de sålt det vidare? 2012
http://www.ehandel.se/elgigantens-agare-tar-full-kontroll-ove...

Har handlat ifrån dem en gång och då gick det bra. Men då syrran beställde en hårddisk kom det en 50kr kamera i en öppnad kartong. Så vitt jag minns skickade den en ny HDD efter att hon visat kartongen med komiskt nog foto samt en del papper.

Så varken bu eller bä här.
Men om de nu tar emot beställningar och inte levererar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Beatällde lite gpuer och sånt däruäifrån för väldigt väldigt många år sedan. Brukade alltid gå fort och få varan och var inga problem då. Mem har hört många mardrömshistorier om detta företag.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

För en himla massa år sedan beställde jag något billigt av dem, ett usb-minne eller liknande.
I brevlådan damp usb-minnet hem som brev, inga problem. Ett par dagar senare damp det ned en iPod också, som egentligen skulle till Frankrike

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inte så mycket att köpa på deras hemsida numera iaf...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb