Permalänk
Medlem

Bygga Plex-server, 5k-7k

Hej,

Jag funderar på att bygga en Plex-server för transcoding/streaming till Chromecast-enheter.

Önskemål:

• Transcoda minst 2 samtidiga 1080p strömmar

• Gärna klara av att transcoda 4k strömmar

• Chassit får högst vara 15cm högt, 50cm brett och 40cm djupt

• Så tyst som möjligt

Budget: 5k-7k.

Plockade hastigt ihop detta:

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

@pwik
Ser la bra ut, i3 lär ju klara av det galant i alla fall. Om den klarar av 4k transcode vet jag inte men det kanske google vet?
Men tänker på varför du valt just det moderkortet? Du skulle ju kunna hyvla av ett gäng hundringar för att ta ett billigare?

Edit; såg att det inte fanns så många billiga ITX moderkort..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

2 1080p streams kommer i3an klara av. Att transcoda 4k har jag svårt att tro den klarar, eventuellt om du kör hw transcoding.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Hade nog stoppat i en Ryzen om du vill köra budget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Transcode är alltid ett meck, mitt tips efter att ha kört Plex mer eller mindre sen det kom är att så långt som möjligt se till att köra på ett ekosystem som klarar Direct Play.

Även trots att min CPU klarar att köra transcode på 4K så brukar resultatet se helt grådaskigt/urvattnat ut och det är i min erfarenhet då bättre att ha källmaterialet i 1080.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är att om du ska använda dig av .srt-filer som subtitles. För det krävs extremt mycket av cpu:n att lägga till den i bilden

Permalänk
Medlem

Tycker du ska lägga pengarna på en typ av mediaspelare, så du slipper allt med transcoding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Viktigt att tänka på är att om du ska använda dig av .srt-filer som subtitles. För det krävs extremt mycket av cpu:n att lägga till den i bilden

Srt är inte så farligt dock kan den balla ur vid pgs...

Sen har ju plex även stöd för hårdvaruavkodning via grafikkort nu för tiden om man kör premium...

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Transcode är alltid ett meck, mitt tips efter att ha kört Plex mer eller mindre sen det kom är att så långt som möjligt se till att köra på ett ekosystem som klarar Direct Play.

Även trots att min CPU klarar att köra transcode på 4K så brukar resultatet se helt grådaskigt/urvattnat ut och det är i min erfarenhet då bättre att ha källmaterialet i 1080.

Håller med. Det är helt klart enklare och i längden billigare att se till att allt man använder stödjer Direct Play.
Varför spendera flera tusen på en maskin för att transcoda 4k material, när en billigare lösning är att köpa en vettigare maskin/enhet som stödjer direkt play?
Så länge direct play används så krävs inte mycket av servern alls och hade nog rullat fint även på något uråldrigt för kaffesump pengar tillsammans med en vettig uppspelningsenhet.

Det beror mycket på källmaterial men hoppar man runt på Plex forumet så hittar man gott om folk som till och med sitter saker som i7 6800k och har problem med 4k transcoding.

För att transcoda 4k material, speciellt HEVC/h.265 så hamnar du väldigt fort i 5-6k budgeten för processorer.

Skrivet av jimjans:

Srt är inte så farligt dock kan den balla ur vid pgs...

Sen har ju plex även stöd för hårdvaruavkodning via grafikkort nu för tiden om man kör premium...

Vilket fungerar bra i sig, dock lider kvalitén av detta och det är fortfarande en mycket bättre idé att se till att Direct Play fungerar. Slipper man förlusten i kvalité och man slipper fundera på om servern pallar det eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

@Gfer
Ser la bra ut, i3 lär ju klara av det galant i alla fall. Om den klarar av 4k transcode vet jag inte men det kanske google vet?
Men tänker på varför du valt just det moderkortet? Du skulle ju kunna hyvla av ett gäng hundringar för att ta ett billigare?

Edit; såg att det inte fanns så många billiga ITX moderkort..

Hittade inga billigare mITX kort på Inet i alla fall. Vet inte hur det ser ut annars med mITX-kort för senaste Intel-generationen, kanske finns billigare på andra affärer?

Skrivet av BasseBaba:

Kvaliteten på strömmen beror väl ändå helt på vilka inställningar man kör? Har testat att transcoda några 1080p videor genom Plex på min stationära och jag kan inte se någon större skillnad i kvalitet.

Eller menade du uppskalning från 1080 -> 4k? Jag tänkte ju då transcoding i 4k från källmaterial i 4k.

Skrivet av LuXOD:

Tycker du ska lägga pengarna på en typ av mediaspelare, så du slipper allt med transcoding.

Kör faktiskt Kodi på en RPi 3 och spelar direkt från NASen nu, men det blir liksom en till pryl i TV-bänken. Den är även till och från instabil, kraschar osv. Skulle vara smidigt att köra allt genom Chromecast.

Permalänk
Medlem

@pwik: det som funkar dåligt för mig är 4k-> 1080, främst HEVC jag testat.
Plex själva har ju inget riktigt uttalat 4K stöd ännu, så som jag förstått.
Att transcode 1080p till en lägre bitrate, eller 1080 till 720 har alltid funkar bra.

Det är så fort som det är 4K som källa som det börjar strula.
Sätter man ”transcode quality” eller vad den nu heter till ”make my CPU hurt” så blir det okej, men då ligger jag på full smet på alla kärnor/trådar på min xeon CPU.

Men då står jag fast vid att om man har stora behov av 4K transcode så är det bättre att helt enkelt se till att ha källmaterialet i 1080p.