Jag ska studera nätverksteknik och behöver tips och tricks.

Permalänk
Medlem

Jag ska studera nätverksteknik och behöver tips och tricks.

Jag har anmält mig för sen anmälan:

Grundläggande nätverks- och internetteknik Distanskurs
7,5 högskolepoäng, Högskolan Väst, Studieort: Flexibel

https://www.hv.se/utbildning/kurs/grundlaggande-natverks--och...

Jag jobbar just nu 75% på en bemannigscentral i 5 månader, och sökte denna kurs, jag har tid över och känner att jag vill plugga vid sidan om på distans. jag har tittat runt lite och jag vill köpa en bok, kanske en Ciscobok? jag tror det fanns en ny 2017-utgåva för grundläggande nätverk.

Vet ni några andra utbildningar? det behöver inte vara distans och inte heller Cisco eller högskola. Jag vill ha förslag helt enkelt. Någon som har pluggat?

Vilken bok tycker ni jag ska införskaffa? jag kan inte säga att jag riktigt har grundkunskapen för nätverksteknik men jag är inte heller helt blåst.

Permalänk
Medlem

På Chalmers ges kurserna:

Data communication och Computer networks, den första på grundnivå och den andra på masternivå. Kurslitteraturen får kurserna är:

• James F. Kurose and Keith W. Ross, "Computer Networking: A Top-Down Approach", 6th Edition, Pearson Education.

• W. Stevens, Bill Fenner, Andrew M. Rudoff, Unix Network Programming, Volume 1: The Sockets Networking API, 3rd edition, Addison-Wesley Professional, ISBN-10: 0-13-141155-1.

• S. Dolev, Self-Stabilization, 1st edition, The MIT Press, ISBN-10: 0-26-204178-2.

Den första för grundkursen och de två andra för masterkursen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

På Chalmers ges kurserna:

Data communication och Computer networks, den första på grundnivå och den andra på masternivå. Kurslitteraturen får kurserna är:

• James F. Kurose and Keith W. Ross, "Computer Networking: A Top-Down Approach", 6th Edition, Pearson Education.

• W. Stevens, Bill Fenner, Andrew M. Rudoff, Unix Network Programming, Volume 1: The Sockets Networking API, 3rd edition, Addison-Wesley Professional, ISBN-10: 0-13-141155-1.

• S. Dolev, Self-Stabilization, 1st edition, The MIT Press, ISBN-10: 0-26-204178-2.

Den första för grundkursen och de två andra för masterkursen.

Är den första boken en bra bok att börja med om man är nybörjare? Jag tittade litegrann på ifall det fanns några böcker för CCENT, vad vet du om dessa?

Permalänk
Inaktiv

HV använder ciscos kursmaterial (i alla fall när jag läste där för många år sedan) och man får lära sig mycket nyttigt. Visst är det en del sälj från cisco om vilka modeller som kan göra vad men all kunskap går att applicera på alla märken. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

CCNA och CCNA security är bra böcker!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

alltså mycket Cisco grejer finns det där ute så Ciscos egna CCNA och CCNP litteratur.

Permalänk
Medlem

Pluggade datornätverk och datakommunikation på mälardalens högskola. Två år, det var rätt bra. Tror kanske att vi köpte typ nån Cisco-bok men googlade nog det mesta. Just Cisco finns ju rätt mycket om..

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna flermediebok med simulator? https://www.bokus.com/bok/9781587204678/cisco-ccent-icnd1-100...

Här har vi också två böcker som jag har tittat litegrann på och funderar att börja med: https://www.adlibris.com/se/bok/datakommunikation-97891470521...
https://www.adlibris.com/se/bok/cisco-ccent-networking-for-be...

Eller ska man skippa att köpa en bok för CCENT och inte tänka i Cisco's banor när man ska börja studera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Är den första boken en bra bok att börja med om man är nybörjare? Jag tittade litegrann på ifall det fanns några böcker för CCENT, vad vet du om dessa?

Den är helt okay. Jag innehar ett certificat enligt: Cisco Certified Networking Associate (CCNA) Routing and Switching version 5.0, men jag tycker det är mer värt att lära sig om nätverk än om Cisco.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levon:

Om man jämför boken emot denna som är 500kr billigare, 4 år nyare och har fler sidor, så vad är skillnaden?
https://www.bokus.com/bok/9781587206092/ccent-icnd1-100-105-o...
Det blir väl 100-101 vs 100-105? Där boken med 100-101 är den dyraste, hmm.

Jag är själv fundersam på att köpa boken och jag vill nästan påstå att CCNA skulle ingå i den obligatoriska grundskolan, då grundläggande nätverksteknik är så väldigt bra att kunna emot en massa annan trams man lärde sig i skolan.. Sedan vad alla ccna och liknande utbildningsförkortningar är förkortningar står för är en bra fråga.
ccent är väl en introduktionsutbildning innan ccna?

Angående utbildningen som du länkade till så är jag själv sugen på att gå någon sådan vid sidan av jobbet, kanske inte just nu då ag är utbränd och jobbar heltid, men senare.

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa böcker så kan du skriva in dig på cisco netacad .
Kostnadsfritt, bra material och bra förberedande inför cert.
https://www.netacad.com/
Sedan får du tillgång till packetracer vilket är en jättebra nätverkssimulator.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Istället för att köpa böcker så kan du skriva in dig på cisco netacad .
Kostnadsfritt, bra material och bra förberedande inför cert.
https://www.netacad.com/
Sedan får du tillgång till packetracer vilket är en jättebra nätverkssimulator.

Hur kan allt detta vara gratis? låter ju toppen, detta ska jag kika på.

Någon här som har tagit några certifieringar? sker de alla online? och får man dem hemskickade?

Permalänk
Medlem

Certifiering får du betala för, ca 1500kr för ccna del 1 eller ca 3k för ccna del 1 och 2 .
Certifiering gör du hos lite olika företag och priset kan variera.
Netacad är cisco och från dom kan du få en rabatt kod när du har avslutat din kurs.
Att det är grattis utbildnings material beror på att dom vill pusha sina grejor och kostnaderna får dom igen genom cert och sina produkter.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Kul! Bästa sättet att lära sig är nästan att mixtra själv. Om man har möjlighet att ha ett litet hemmanätverk så är det guld värt. Räcker med 2-3 datorer så kan man leka server och dela ut IP addresser och sätta gateway och DNS och användarkonto etc. Fattar man bara router, switch, IP addresser, DNS, server och användarkonton så man en god bit på väg. Behöver ju inte vara några nya datorer heller, hyfsat fräsha och någon laptop räcker bra.

Licenser till det mesta brukar finnas på ebay och amazon billigt, ibland kan man även få gratis om man pluggar. Sedan finns det ju massor med artiklar och youtube videos om hur man gör saker. Bara googla.

Sedan slänger du på några kurser och säger att du kan ditt och datt på CV't så har du nog goda chanser

Sedan framöver skulle jag satsa på lite basic programmering som t.ex. perl och shell eftersom mycket automatiseras med sådana script när man jobbar med större nätverk och serverparker, men det kan vara lite senare kanske.

Permalänk

@Levon: Jag heter också Levon talar du Armeniska?