John Romero on why games suck today.

Permalänk
Medlem

John Romero on why games suck today.

Man kan inte annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem

Nån är fast i det förflutna det är som att säga att all musik som görs idag är dålig. Det var bättre förr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nån är fast i det förflutna det är som att säga att all musik som görs idag är dålig. Det var bättre förr.

Vad i det han sa tyckte du inte stämde?

Till och med ett så pass gammalt spel som Doom 1 och 2 är otroligt mycket roligare än majoriteten av nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nån är fast i det förflutna det är som att säga att all musik som görs idag är dålig. Det var bättre förr.

Indeed, anser inte att dagens spel är dåliga. Jag har själv försökt och sätta mig och spela de gamla spelen, som första doom och quake men hade inte lika mycket roligt som jag har idag. Spel idag är otroliga, Super Mario odyssey må ha vart ganska enkelt, men otroligt roligt genom hela. TLoZ BotW var även det ett riktigt bra spel. Far Cry serien har vart kul att spela igenom, persona 5 är helt otroligt. Spel idag är lika bra som igår, dock finns det idag så otroligt mycket mer helt urusla spel, dock så fanns det helt urusla då också.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad i det han sa tyckte du inte stämde?

Till och med ett så pass gammalt spel som Doom 1 och 2 är otroligt mycket roligare än majoriteten av nya spel.

Smaken är som baken olika.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Sötast

Som tur är så finns det indie!

Finns galet många riktigt bra indie spel

AAA spelar jag väl max ett varannat år eller så, men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Det var bättre för!

90talets FPS , vågade man iaf experimentera lite!

Må va dragen men Eddie är alltid lika relevant.

Tipsar om DUSK & Amid Evil.
Men men inte hört nått om det på Elite SweC.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Doom 1 och 2 samt quake 1, 2 och 3 har jag spelat oräkneliga gånger. Enligt mig är dem spelen ljusår roligare än de flesta nya AAA spel.

Permalänk
Medlem

Lite trött på gubben.

Tiderna förändras, dom var 7 lirare som la ett år på Doom back in the days.
Idag är spel en stor jäkla industri med 100-tals personer som sitter i 3,4,5 år....

Enkelt sitta på gamla meriter på en hög häst och klanka ner.
Om allt är så dåligt, hur kommer det sig att Romero inte drar ihop en 100 pers+ AAA studio och släpper något av kaliber då?

Det hela handlar väl till stor del om att spelen "måste" sälja för att gå runt och ge folk sina löner.
Går inte att jämföra med 90-talet, då "hela" spelsvängen mer eller mindre är vad som idag är "indie"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Doom 1 och 2 samt quake 1, 2 och 3 har jag spelat oräkneliga gånger. Enligt mig är dem spelen ljusår roligare än de flesta nya AAA spel.

När släpptes Doom spelen? Var Romero inblandad i Quake spelen? Vad har herr Romero gjort sen dess?

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag de första Doom spelen är rejält dammiga och dåliga idag.

Då när det var modernt tyckte jag de var bra. Men jag spelade några år senare och tyckte då att de var riktigt fattiga. Visst helt ok bandesign men inte mycket annat.

Quake 1 har jag ett slags nostalgisk förhållande till. Gillar den mörka atmosfär de fick till och körde det mycket multiplayer.

Har du testat Mass Effect serien? Halflife 1 och 2? Farcry serien? Jag tycker de är tveklöst bättre än doom även om det ingår en del "linjära" element.

Däremot kan jag hålla med om att det släpps många dåliga "AAA" spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite trött på gubben.

Tiderna förändras, dom var 7 lirare som la ett år på Doom back in the days.
Idag är spel en stor jäkla industri med 100-tals personer som sitter i 3,4,5 år....

Enkelt sitta på gamla meriter på en hög häst och klanka ner.
Om allt är så dåligt, hur kommer det sig att Romero inte drar ihop en 100 pers+ AAA studio och släpper något av kaliber då?

Det hela handlar väl till stor del om att spelen "måste" sälja för att gå runt och ge folk sina löner.
Går inte att jämföra med 90-talet, då "hela" spelsvängen mer eller mindre är vad som idag är "indie"

Alltså många spel va faktiskt roligare förr. För ett litet tag sedan så spelade jag igenom alla de första Doom spelen och jag hade roligare än när jag spelade nya AAA spel. Många AAA spel är ganska tråkiga, javisst grafiken är bra men den är långt ifrån allt. Jag håller med honom att jag väljer spelkänsla före grafik alla dagar i veckan. Quake 3 har jag haft så otroligt roligt med och jag blev hyffsat bra på det också. Det är svårt att förklara för folk som inte har satt sig in i dem spelen och spelat. Det är just det här med att nu för tiden ska man tjäna så mycket pengar som möjligt och dummar ner spelen så att det ska passa även farmor och farfar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hmmm, i min mening inte fel men inte heller rätt. Jag har svårt för honom efter hela Daikatana-grejen men samtidigt var han en pionjär (lägg märke till ”var”).
Kluven

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@landahl: Tja, jag började shooters med Wolfenstein 3D och har sen dess fortsatt.
Hela vägen från Duke Nukem 3d till Doom till Quake 1/2/3, half-life, you name it. Dune, Warcraft 1, etc. Parallellt även allt från NES/SNES/n64 och Sega hela vägen genom Playstation 1 / Xbox upp till PS4 Pro. Commodore 64, Amiga. Skate or die, Monkey Island...
Finns nog ingenting "stort" som jag inte spelat när tiden var inne.

Alla dom gamla spelen har sin charm.
Men det finns riktigt riktigt många bra AAA spel dom senaste 5-10 åren som är helt awesome.

Permalänk
Medlem

spel idag suger för att alla publishers lägger enorm tidspress på utvecklarna och försöker krama ur varenda krona ur alla spel. Detta leder till buggiga spel som är enformiga och uppmuntrar DLC-köp.

Att du föredrar fast-paced spel förklarar varför du håller med han, och det är en väldigt subjektiv sak att mena att spel är bra när rörelsemekaniken är snabb.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

spel idag suger för att alla publishers lägger enorm tidspress på utvecklarna och försöker krama ur varenda krona ur alla spel. Detta leder till buggiga spel som är enformiga och uppmuntrar DLC-köp.

Att du föredrar fast-paced spel förklarar varför du håller med han, och det är en väldigt subjektiv sak att mena att spel är bra när rörelsemekaniken är snabb.

Nej jag föredrar inte bara snabba spel.

Permalänk
Medlem

Finns alldeles för få som vågar tänka nytt idag vilket gör att spel blir en kopia av en kopierad kopia och hur rolig är en film för 50-elfte gången?

Fick hem en SNES mini för en vecka sedan och var förvånad över otroligt ett drygt 25 år gammalt spel som A link to the Past är än idag. En superb kontroll med en öppen värld. Har fått mig att droppa Nier Automata som jag ändå tyckte var bra för att vara ett modernt spel.

Finns alltid ett par otroliga spel per år, men inte lönt att leta efter dessa bland de stora utgivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man kan inte annat än att hålla med.

https://www.youtube.com/watch?v=9inuFJoSYIg

Det är ju rätt festliga åsikter från Romero då han är pappa till Daikatana, ett av de sämsta spelen som kom till på den tiden. Det är väl det enda spel han ligger bakom själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudet av glashuset som gick sönder pga. stenkastning hördes ända hit...

Romero ska passa sig för att klanka ner på spelindustrin då han dels ligger bakom ett av de sämsta spelen som någonsin skapats och dels inte varit särskillt relevant inom industrin på snart 20 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite trött på gubben.

Tiderna förändras, dom var 7 lirare som la ett år på Doom back in the days.
Idag är spel en stor jäkla industri med 100-tals personer som sitter i 3,4,5 år....

Enkelt sitta på gamla meriter på en hög häst och klanka ner.
Om allt är så dåligt, hur kommer det sig att Romero inte drar ihop en 100 pers+ AAA studio och släpper något av kaliber då?

Det hela handlar väl till stor del om att spelen "måste" sälja för att gå runt och ge folk sina löner.
Går inte att jämföra med 90-talet, då "hela" spelsvängen mer eller mindre är vad som idag är "indie"

Ett tillägg till ovanstående inlägg är också att på den tiden fanns det inte mycket som konkurrerade. I princip hade ID software "monopol" på fps-genren fram till att DukeNukem3D släpptes 1996, under de åren då en PC började bli vanligare i hemmen. De som gillade FPS satt hemma i stugorna och väntade på nästa ID-software spel ungefär som att man satt och väntade på nästa avsnitt när serien Lost visades.
Vad jag menar är att mycket av deras storhet på den tiden beror till största del på avsaknaden av utbud.

Just 1996 var ju speciellt då både DN3D och Quake släpptes. Personligen tyckte jag DN3D var mycket roligare än Doom spelen. Mycket gubbsjukt och sjuk humor men fortfarande genomtänkt bandesign m.m.

Det är lustigt att TS inte nämner half-life 1 bland spelen då det släpptes 1998. Bra mycket bättre än doom även om det är rätt linjärt på sina håll.

Även om det var grafiskt snyggt på den tiden måste jag utnämna Unreal 1998 till ett riktigt tråkigt spel trots höga betyg (AAA spel?) som fäller TS och John Romeros teori.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju i delvis att man klumpar ihop spel, ja många stora titlar gör medvetet game play mindre skill-based iom att målet är att sälja så många ex som möjligt och det gör du inte om inte alla känner att spelet är "tillgängligt" för dem.
Det går tyvärr ofta till överdrift när vinstsyftet tillslut tar över helt i produktionen, men bara för att vissa spel gör detta betyder det inte att de inte finns alternativ men det är svårt för de spelen att komma upp sig då mängden spel idag är enorm.
Konsumenter är oxå ett problem, folks fokus skiftar mycket mer och snabbare pga större tillgång och det gör att stora delar av de som kanske skulle uppskatta spelet går vidare när de inte känner att spelet bara är att plocka upp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Många som snackar skit om Romero här. Det han säger är ju att majoriteten av dagens spel inte är utmanande längre, är på tok för förlåtande, och har allmänt dum och begränsad mekanik. Det är inte annat än sanning och så har det varit länge, vilket är otroligt sorgligt. AAA eller indie spelar ingen roll, för det handlar inte om att det kostar för mycket att åstadkomma, utan om att nå en så bred publik som möjligt. AAA-spelen av de stora utvecklarna är väl dock de som är värst, eftersom dom är så beroende av att försäljningarna efter release faktiskt täcker upp förutvecklingskostnaderna och genererar ett hyfsat startkapital för nästa projekt.

Vad Romero själv har åstadkommit i sin karriär är oväsentligt, men han var ju trots allt med och revolutionerade PC-spelen genom 90-talet och skapade fps-genren. Så tänk er för lite. Han har gjort sitt för industrin.

Personligen så har jag alltid ansett att detta började när konsollerna började ta över PC-spelen strax efter millenieskiftet, då allt blev mer anpassat efter den slöa och begränsade gamepaden. Snabba skill-baserade spel försvann medans de långsammare "cinematiska" spelen tog över och introducerade mängder med idiotiska system för att hålla spelaren vid liv så att vilken idiot som helst skulle kunna ta sig igenom spelet eller överleva länge nog för att ha kul.

Skönt nog så har det börjat vända tillbaka igen de senaste åren, och det har vi väl att tacka indie-boomen och crowdfunding, där mindre utvecklare brinner för att skapa vad dom vill, utan en massiv pengatörstig utgivare eller moderbolag i bakgrunden.

AAA-spel känner jag är på väg att dö ut. Det är inte många stora utvecklare kvar som har resurserna till att våga satsa på något nytt i den kalibern med dagens teknik, och därmed gräver dom även sin egen grav då folk helt enkelt tröttnar på att spela samma skit om och om igen. Hela definitionen av "AAA" har ärligt talat förvrängts mer och mer till något fult, i alla fall i mina ögon.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Bravo:

Personligen så har jag alltid ansett att detta började när konsollerna började ta över PC-spelen strax efter millenieskiftet, då allt blev mer anpassat efter den slöa och begränsade gamepaden. Snabba skill-baserade spel försvann medans de långsammare "cinematiska" spelen tog över och introducerade mängder med idiotiska system för att hålla spelaren vid liv så att vilken idiot som helst skulle kunna ta sig igenom spelet eller överleva länge nog för att ha kul.

Tycker inte man kan skylla detta fenomen på konsolerna då många konsolspel varit snabba och revolutionerande genom åren. Däremot detta med alla "cinematiska" spel håller jag med om. Till exempel The Last of Us ser jag som ett riktigt skitspel trots att det är ett av de mest hyllade på sistone. Allt krut är satsat på story medans gameplay är totalt bortglömt, då kan man lika gärna se en film.

Just ett bra gameplay anser jag att majoriteten av dagens spel saknar. Det har glömts bort bland alla "häftiga" filmsekvenser, effekter, animationer etc. Gameplay innebär inte att spelet måste gå snabbt, vara ett actionspel eller liknande. Utan bara att det måste i grunden måste ha en väl genomtänkt och kul spelmekanik som gör att man inte tröttnar på spelet i första laget.
Spel med fantastiskt bra gameplay är så vitt skilda spel som Zelda - A Link to the Past, Civilization-serien & Phantasy Star Online. De spelen behöver inga videosekvenser, story eller liknande för gameplayet är i grund och botten är så underhållande att spelen blir fantastiskt kul.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mr. Bravo: Intressant text. Var tycker du Star Citizen hamnar, som du själv stödjer (och ibland försvarar)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Tycker inte man kan skylla detta fenomen på konsolerna då många konsolspel varit snabba och revolutionerande genom åren. Däremot detta med alla "cinematiska" spel håller jag med om. Till exempel The Last of Us ser jag som ett riktigt skitspel trots att det är ett av de mest hyllade på sistone. Allt krut är satsat på story medans gameplay är totalt bortglömt, då kan man lika gärna se en film.

Just ett bra gameplay anser jag att majoriteten av dagens spel saknar. Det har glömts bort bland alla "häftiga" filmsekvenser, effekter, animationer etc. Gameplay innebär inte att spelet måste gå snabbt, vara ett actionspel eller liknande. Utan bara att det måste i grunden måste ha en väl genomtänkt och kul spelmekanik som gör att man inte tröttnar på spelet i första laget.
Spel med fantastiskt bra gameplay är så vitt skilda spel som Zelda - A Link to the Past, Civilization-serien & Phantasy Star Online. De spelen behöver inga videosekvenser, story eller liknande för gameplayet är i grund och botten är så underhållande att spelen blir fantastiskt kul.

Ja spelen behöver absolut inte vara snabba, men jag ser gärna att dom är utmanande på något sätt, att man faktiskt behöver tänka lite och lära sig. Det jag syftade på med "cinematisk" upplevelse är att även renodlade shooters oftast har full fokus på att bara springa igenom en story, scriptade animerade sekvenser där gameplay aldrig utmanar spelaren, utan som sagt gör allt så enkelt och förlåtande som möjligt för att spelaren inte ska tas ur storyn genom att behöva ladda om från senaste checkpoint eller helt enkelt inte veta hur han/hon ska ta sig vidare. Då kan man som du säger lika gärna kolla på en film, eller en "Let's play" på youtube utan kostnad för den delen.

Att jag skyller det på konsollerna har helt enkelt att göra med att det var just den tiden då det började ske. Jag blev direkt oroad över vad som hände när det skiftade från att pc-spel portades till konsol till att konsol-spel portades till pc, och allt från gameplay till grafik blev lidande, och även prestanda då mer beräkningar lades på CPU'n. Framstegen som tidigare gjordes med varje stor titel blev allt mindre, eftersom konsolerna alltid låg efter med sin hårdvara. Det kändes också som att utvecklare behövde återuppfina hjulet varje gång ett spel portades till pc, då det ofta saknades viktiga inställningsmöjligheter och kompatibilitet som behövde patchas in i efterhand (händer än idag).

Jag kan inte hålla med om att dom har utvecklats mycket med åren, då det fortfarande är begränsad hårdvara/mjukvara och i stort sett samma begränsade gamepads som används. Bromsklossar i utvecklingen imo.

Skrivet av MultiMan:

@Mr. Bravo: Intressant text. Var tycker du Star Citizen hamnar, som du själv stödjer (och ibland försvarar)?

Star Citizen har så otroligt brett gameplay att det kan tilltala i stort sett vem som helst. Dom går dessutom efter konceptet "easy to learn, hard to master", vilket då innebär att vem som helst ska kunna spela utan att behöva spendera för mycket energi åt att behöva lära sig, men att även de mer avancerade användarna blir belönade av att faktiskt lägga tid på det hela och bli duktiga. Dom tilltalar alltså en bred publik med mer och mångsidigt gameplay för alla nivåer, istället för bara mindre och enformigt gameplay som alla ska kunna klara av. Det är redan väldigt skill-baserat, men tanken är att universumet blir tillräckligt stort för att alla ska kunna ha kul med mängder av olika sysslor.

Detta resulterar självklart i en längre och mer kostsam utveckling, men blir bättre för alla i slutändan. Personligen så föredrar jag mer avancerat gamplay, men stöttar så klart alltid valmöjligheter för andra spelare som kanske vill ha det lite enklare att hantera, så länge det inte påverkar den totala spelupplevelsen negativt då. Star Citizen har en hyfsat bra balans så här långt, om än opolerat och ej komplett.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Permalänk
Medlem

Guldåldern för mig var ca 1997-2002 för PC-spel. Varje nytt spel som man väntade på tänjde gränserna. Det slutade med Crysis (som dock var hyfsat och förvisso kom typ 2005). Efter det så började fler spel köra på ”spela film”-stuket och allt mer konsolifierat. Sen började Call of Duty tappa allt med Modern Warfare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Jag håller med. Tänk Descent 1 och 2, Heretic och kanske framför allt Quake2 inget jag spelat senare har överträffat dem i spelkänsla.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hedersmedlem

@Jarl: Jag spelade samtliga spel du nämner när de kom ut och har de fortfarande i kartong. Inget tyckte jag var särskilt bra. Finns massor av moderna spel som är betydligt bättre även gällande spelkänsla.

Skriver detta mest för att visa hur olika smaken kan vara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Mr. Bravo: Japp håller med dig där och det är knappast bara på FPS-marknaden som det märks.. är rätt vanligt inom tex MMO's med. Där kallar dom det att anpassa sig efter Casual player marknaden. Folk har helt enkelt inte tid att slå 3-4 gånger på en fiende för att den skall gå ned utan det mesta skall helst oneshottas numera. Tex swtor som jag spelar en hel del var betydligt mer utmanande då det släpptes 2011 men numera kan man nästan sova sig igenom 95% av spelets content. Raiderna dummas ned och bossfights mekanik plockas bort för att få en mer nybörjar "vänlig" fight.. Trist.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel.

Spelen kan ha varit subjektivt bättre förr men objektivt sämre på nästan alla sätt. Men först måste vi ju komma överens om vad ett "bra" spel är annars pratar ju ingen samma språk. Någon kanske kan göra en lista på vad som gör ett spel bra?

Min uppfattning är den att det finns utrymme för mer "skills" i många moderna spel exempelvis Overwatch därför att det finns fler variabler och möjligheter. Att spela perfekt och aldrig göra misstag eller felberäkningar var omöjligt och det blir ännu mer omöjligt ju fler variabler du måste räkna med. Men detta har ingen betydelse utan det som har mest betydelse för spelares utveckling enligt mig, är att spelare har helt andra möjligheter att utvecklas som vi inte hade, som Twitch och match making/ladder.
Dålig uppkoppling eller att man inte hade råd att spela online dygnet runt kunde även bli en flaskhals för en spelares utveckling eller att man helt enkelt inte kunde hitta tillräckligt bra motstånd. Du måste ha ett bra motstånd för att utvecklas.

Behöver egentligen inte gå tillbaks så värst många år men när ja kollar på replays som Reptile VS Tresh vill man nästan gråta. Dom var pinsamt dåliga och man inser att dom aldrig riktigt hade full koll på vad dom gjorde. Sen kan man sakna att mekaniken och strategin är annorlunda. Men det krävs då inte färre skills bara andra skills och "skill taket" är knappast lägre.